2019-02-22, 22:53
Medlem
Bara det faktum att Du vill ha bevis för att Gud finns betyder att Du vill att han finns.
Bevisen finns i Ditt inre, din själ: det är där Du finner Gud.
Citera
2019-02-23, 04:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Om man är ödmjuk och inser sin ofullständighet så kan man tänkas uppfatta Verkligheten

Varför följer du inte dina egna råd?
Du är ju den minst ödmjuka och den som mest anser sig vara allvetande här i denna tråd.

Men hur var det nu?
När skulle du komma med belägg?
Alltså belägg i dina egna ord, inte inklistrade citat från någon annan ...

Vilka belägg anser du att det finns för att gud finns och är allvetande (ungefär ett allomfattande medvetande)?

Vilka belägg anser du finns i verkligheten för att det faktiskt finns en sådan gud?
Citera
2019-02-23, 04:16
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, det är ett riktigt bra bevis på att du varken har något att säga till försvar eller vet något om vad "argument" betyder.

Allahu khayali!

Där har du ett lika bra "argument", med fet stil och allt!

Så, hur var det nu. Kan du över huvud taget försvara dina påståenden med något påtagligt?

"Gud är stor" är inte ett gudsbevis. Det är ett påstående, och dessutom ett påstående som i denna tråd behöver beläggas. Visa varför du anser att det är på det viset, med påtagliga resonemang (alltså inte bara "det står så i koranen" eller "läs koranen så får du se själv").
Nu är ju inte negergubbe muslim, eller ens faktiskt troende.
Men han vet att den korrekta översättningen snarare är ”Gud är större”.

Frågan du bör ställa dig är: Större än Vaddå?

Gud>?

Förresten, Smeso - Tror du verkligen fortfarande att du kommer få ”bevis” slängda i ansiktet på FB?

För att svara på din tidigare dumma fråga så är det eventuella belägget just Universums Tillstånd och Existens.

Man kan inte vara ödmjuk mot vem eller vad fan som helst heller! Det förstår säkert du också.
Varför skulle jag underkasta mig små dumma aposkulder i ett diskussionsforum på internet?

Repetera efter mig: Om du inte ens förmår förstå annat än det du redan tror dig veta, hur ska du kunna sätta dig in i världens beskaffenhet och yttersta grunder?!
En gång till..

För er som är konformistiska boskap så kan det verka hotfullt med självmedvetenhet. Men tro inte att jag är fullt införstådd med att jag felar allt som oftast.
Det är ni som aldrig erkänner det som förråder er själva

Börja med att lägga ner ditt dumma självbedrägeri, Jante
Tvätta sedan ditt Ego.
En vacker dag kanske du också förstår vad det innebär att vara människa,
Men först måste du försöka sluta ljuga för dig själv och alla runt omkring så förbannat.
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-23 kl. 04:47.
Citera
2019-02-23, 04:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Nu är ju inte negergubbe muslim, eller ens faktiskt troende.
Men han vet att den korrekta översättningen snarare är ”Gud är större”.

Frågan du bör ställa dig är: Större än Vaddå?

Gud>?

Förresten, Smeso - Tror du verkligen fortfarande att du kommer få ”bevis” slängda i ansiktet på FB?

Jo, men "gud är större" är ju inte heller något gudsbevis, det är en storleksjämförelse mellan något obestämbart och något annat som kanske framgår av sammanhanget.

Och, nej, jag förväntar mig heller inte "bevis". Du verkar inte ha märkt att jag hela tiden har efterfrågat "belägg" och inte bevis. (belägg: iakttagelser/observationer som stöder en teori eller en hypotes)

Direkta bevis anser jag inte vara möjliga, men för den som tror så borde det i alla fall gå att ge belägg till varför personen anser att gud finns.

Att tro på något helt utan belägg är ju inte särskilt smart, så vilka är dina belägg som gör att t.ex. du anser att en gud finns?

Jag menar, om du anser att gud finns i form av ett "universellt medvetande", vad anser du i verkliga världen påvisar att det faktiskt finns ett universellt medvetande?

Vad visar t.ex. att det absolut inte skulle kunna finnas något som helst medvetande utanför det "universella medvetandet"?

Har du över huvud taget funderat över det?
Citera
2019-02-23, 12:58
Medlem
Ruskigbusss avatar
Jag vet inte vad tusan ni håller på med i tråden, men några bevis för eller emot någon guds existens verkar vara svårt att hålla sig till.

Låser tråden tills jag eller någon kollega orkat ta sig genom drivorna av dravel.

/Mod
Citera
2019-02-23, 22:20
Medlem
Ruskigbusss avatar
Ja, nu har jag tagit fram motorsågen och kapat av de senaste ruttna grenarna. Hade jag inte haft bättre för mig hade jag gått genom hela tråden, för jag ser ju att den innehåller mängder av sidospår, men det får räcka så.

Jag hoppas att vi kan hålla tråden öppen, och det kan vi om deltagarna är vänliga att följa en enkel regel:

- HÅLL ER TILL ÄMNET

Ämnet är eventuella bevis för att det finns någon gud, och ev motargument mot sådana bevisförslag.

OT raderat.

/Mod
Citera
2019-02-24, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Pseudologik är inte bevis. Ta reda på definitionen av bevis.

Spelar ingen roll hur mycket jag upprepar. Din fattiga hjärna vägrar ta in det jag skriver. Du och din själ är förlorad. Du är helt borta! Du måste ha en förmyndare. Det är bortom allt rimligt tvivel att du klarar dig på egen hand. Jag upprepar allt jag har försökt lärt dig i 6 år. Själv har jag utvecklats inom många områden för att min hjärna är öppen och tar in saker till skillnad från din. Du däremot har inte utvecklats nåt alls. Men för Guds skull upprepar och sammanfattar jag allt. Fast jag är övertygad om att du varken kommer att förstå eller kunna argumentera emot detta.

Jorden ... dess storlek är perfekt. Jordens storlek och motsvarande gravitation har ett tunt lager av mestadels kväve- och syrgaser, som bara sträcker sig cirka 50 mil över jordens yta. Om jorden var mindre skulle en atmosfär vara omöjlig, precis som planeten Merkurius. Om jorden var större skulle atmosfären innehålla fri väte, som Jupiter.3 Jord är den enda kända planet som är utrustad med en atmosfär av rätt blandning av gaser för att upprätthålla växt-, djur- och människoliv.

Jorden ligger rätt avstånd från solen. Tänk på temperatursvängningarna vi möter, ungefär -30 grader till +120 grader. Om jorden var längre bort från solen skulle vi alla frysa. Något närmare och vi skulle brinna upp. Även en fraktionell varians i jordens läge mot solen skulle göra livet på jorden omöjligt. Jorden förblir det perfekta avståndet från solen medan det roterar runt solen med en hastighet på nästan 67 000 mph. Det roterar också på sin axel, så att hela jordytan blir ordentligt uppvärmd och kyld varje dag.
Och vår måne är den perfekta storleken och avståndet från jorden för dess gravitationstryck. Månen skapar viktiga hav tidvatten och rörelse så havsvatten stagnerar inte, och ändå hindras våra massiva oceaner från att spillas över hela kontinenterna.
Citera
2019-02-24, 00:20
Medlem
Citat:
atten ... färglös, luktfri och utan smak, men ingen levande sak kan överleva utan det. Växter, djur och människor består mest av vatten (cirka två tredjedelar av människokroppen är vatten). Du får se varför vattenets egenskaper är unikt anpassade till livet:
Den har bred marginal mellan kokpunkten och fryspunkten. Vatten gör att vi kan leva i en miljö med varierande temperaturförändringar, samtidigt som våra kroppar håller en jämn 98,6 grader.
Vatten är ett universellt lösningsmedel. Denna egenskap av vatten innebär att olika kemikalier, mineraler och näringsämnen kan bäras genom våra kroppar och in i de minsta blodkärlen.5
Vatten är också kemiskt neutralt. Utan att påverka smaken av de ämnen som den bär, gör det möjligt för vatten, läkemedel och mineraler att absorberas och användas av kroppen.
Vatten har en unik ytspänning. Vatten i växter kan därför strömma uppåt mot gravitation, vilket ger livgivande vatten och näringsämnen till toppen av även de högsta träden.
Vatten fryser från toppen ner och flyter, så fisken kan leva på vintern.
Nittiofemsjuv procent av jordens vatten ligger i oceanerna. Men på vår jord finns ett system som tar bort salt från vattnet och distribuerar sedan det vattnet över hela världen. Förångning tar havsvattnet, lämnar saltet och bildar moln som lätt flyttas av vinden för att sprida vatten över landet, för vegetation, djur och människor. Det är ett system för rening och försörjning som upprätthåller livet på denna planet, ett system av återvunnet och återanvändt vatten.6
Den mänskliga hjärnan ... bearbetar samtidigt en fantastisk mängd information. Din hjärna tar in alla färger och föremål du ser, temperaturen runt dig, tryck på dina fötter mot golvet, ljuden runt dig, din muns torrhet, även texturen på ditt tangentbord. Din hjärna håller och behandlar alla dina känslor, tankar och minnen. Samtidigt håller din hjärna koll på kroppens pågående funktioner som ditt andningsmönster, ögonloppsrörelse, hunger och rörelse i musklerna i dina händer.
Den mänskliga hjärnan behandlar mer än en miljon budskap en sekund.7 Din hjärna väger vikten av all denna data, och filtrerar bort den relativt obetydliga. Denna skärmfunktion är det som låter dig fokusera och fungera effektivt i din värld. Hjärnan fungerar annorlunda än andra organ. Det finns en intelligens för det, förmågan att motivera, att skapa känslor, att drömma och och relatera till andra människor.
Citera
2019-02-24, 00:22
Medlem
Citat:
han öga ... kan skilja mellan sju miljoner färger. Den har automatisk fokusering och hanterar en häpnadsväckande 1,5 miljoner budskap - samtidigt.8 Evolutionen fokuserar på mutationer och förändringar från och inom befintliga organismer. Men evolutionen ensam förklarar inte helt den ursprungliga källan till ögat eller hjärnan - levande organismer från levande organismer.
2. Universum hade en början - vad orsakade det?
Forskare är övertygade om att vårt universum började med en enorm explosion av energi och ljus, som vi nu kallar Big Bang. Detta var den singulära starten på allt som existerar: universums början, rymdstart och till och med början av tiden själv.
Astrophysicist Robert Jastrow, en självbeskriven agnostiker, sade: "Fröet av allt som hänt i universum planterades i det första ögonblicket, varje stjärna, varje planet och varje levande varelse i universum kom till följd av händelser som sattes i gång i den kosmiska explosionens ögonblick ... Universum blinkade till att bli och vi kan inte ta reda på vad som orsakade det att hända. "9
Steven Weinberg, en nobelpristagare i fysik, sade vid denna explosions ögonblick "universum var omkring hundra tusen miljoner grader Celsius ... och universum var fyllt med ljus". 10
Universum har inte alltid funnits. Det började ... vad orsakade det? Forskare har ingen förklaring till den plötsliga explosionen av ljus och materia.
3. Universum fungerar genom enhetliga naturlagar. Varför gör det?
Mycket av livet kan tyckas osäkert, men titta på vad vi kan räkna med dag efter dag: Tyngdkraften förblir konsekvent, en varm kopp kaffe kvar på en räknare blir kall, jorden roterar under samma 24 timmar och ljusets hastighet förändras inte - på jorden eller i galaxer långt ifrån oss.
Hur är det att vi kan identifiera naturlagar som aldrig förändras? Varför är universum så ordnat, så tillförlitligt?
"De största forskarna har drabbats av hur märkligt det här är. Det finns ingen logisk nödvändighet för ett universum som lyder regler, för att inte tala om en som följer matematikens regler. Denna förvåning härrör från det erkännande som universum inte behöver uppför sig på detta sätt. Det är lätt att föreställa sig ett universum där förhållanden förändras oförutsägbart från ögonblick till ögonblick, eller till och med ett universum i vilket saker popar in och ut ur existens. "
Citera
2019-02-24, 00:25
Medlem
Citat:
All undervisning, all undervisning, all träning kommer med avsikt. Någon som skriver en bruksanvisning gör det med syfte. Visste du att i varje cell i våra kroppar finns en mycket detaljerad instruktionskod, ungefär som ett miniatyrprogram? Som du kanske vet är ett datorprogram uppbyggt av sådana och nollor, så här: 110010101011000. Hur de är ordnade, berätta för datorn att de ska göra vad de ska göra. DNA-koden i vart och ett av våra celler är mycket lika. Den består av fyra kemikalier som forskare förkortar som A, T, G och C. Dessa är anordnade i människocellen så här:

110010101011000. Hur de är ordnade berätta för datorn att de ska göra. DNA-koden i vart och ett av våra celler är mycket lika. Den består av fyra kemikalier som forskare förkortar som A, T, G och C. Dessa är anordnade i människocellen som denna: CGTGTGACTCGCTCCTGAT och så vidare. Det finns tre miljarder av dessa bokstäver i varje mänsklig cell !!
Tja, precis som du kan programmera din telefon att pipa av specifika skäl, instruerar DNA cellen. DNA är ett program med tre miljarder bokstäver som berättar att cellen ska agera på ett visst sätt. Det är en fullständig instruktionsmanual.13
Varför är det så fantastiskt? Man måste fråga .... hur gick det här informationsprogrammet upp i varje mänsklig cell? Det här är inte bara kemikalier. Det här är kemikalier som instruerar, som kodar på ett mycket detaljerat sätt exakt hur människans kropp ska utvecklas.
Naturliga, biologiska orsaker saknas helt som en förklaring när programmerad information är inblandad. Du kan inte hitta instruktioner, exakt information som denna, utan att någon avsiktligt konstruerar den.
5. Vi vet att Gud existerar för att han strävar efter oss. Han börjar hela tiden och söker efter oss att komma till honom.
Citera
2019-02-24, 00:28
Medlem
Citat:

Jag är övertygad om att du har antingen fler eller färre kromosomer än vad som SKA vara för att en människa ska fungera normalt både mentalt och kroppsligt. Du kommer precis som du har gjort i 5 år att besvara allt detta jag har presenterat med skit eftersom du själv är full av skit. Men här har du en massa bevis som du kan försöka argumentera men se till att din ruttna hjärna inte kokar. Den kommer koka i helvetet tids nog.
Citera
2019-02-24, 00:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
han öga ... kan skilja mellan sju miljoner färger. Den har automatisk fokusering och hanterar en häpnadsväckande 1,5 miljoner budskap - samtidigt.8 Evolutionen fokuserar på mutationer och förändringar från och inom befintliga organismer. Men evolutionen ensam förklarar inte helt den ursprungliga källan till ögat eller hjärnan - levande organismer från levande organismer.
2. Universum hade en början - vad orsakade det?
Forskare är övertygade om att vårt universum började med en enorm explosion av energi och ljus, som vi nu kallar Big Bang. Detta var den singulära starten på allt som existerar: universums början, rymdstart och till och med början av tiden själv.
Astrophysicist Robert Jastrow, en självbeskriven agnostiker, sade: "Fröet av allt som hänt i universum planterades i det första ögonblicket, varje stjärna, varje planet och varje levande varelse i universum kom till följd av händelser som sattes i gång i den kosmiska explosionens ögonblick ... Universum blinkade till att bli och vi kan inte ta reda på vad som orsakade det att hända. "9
Steven Weinberg, en nobelpristagare i fysik, sade vid denna explosions ögonblick "universum var omkring hundra tusen miljoner grader Celsius ... och universum var fyllt med ljus". 10
Universum har inte alltid funnits. Det började ... vad orsakade det? Forskare har ingen förklaring till den plötsliga explosionen av ljus och materia.
3. Universum fungerar genom enhetliga naturlagar. Varför gör det?
Mycket av livet kan tyckas osäkert, men titta på vad vi kan räkna med dag efter dag: Tyngdkraften förblir konsekvent, en varm kopp kaffe kvar på en räknare blir kall, jorden roterar under samma 24 timmar och ljusets hastighet förändras inte - på jorden eller i galaxer långt ifrån oss.
Hur är det att vi kan identifiera naturlagar som aldrig förändras? Varför är universum så ordnat, så tillförlitligt?
"De största forskarna har drabbats av hur märkligt det här är. Det finns ingen logisk nödvändighet för ett universum som lyder regler, för att inte tala om en som följer matematikens regler. Denna förvåning härrör från det erkännande som universum inte behöver uppför sig på detta sätt. Det är lätt att föreställa sig ett universum där förhållanden förändras oförutsägbart från ögonblick till ögonblick, eller till och med ett universum i vilket saker popar in och ut ur existens. "

Som Sepiritz skrev: "Pseudologik är inget bevis".

Och du, Demotrams, opererar med pseudologik ... i detta fall primärt med argument from ignorance.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in