2019-02-23, 10:54
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Elsa Brändströmsgata 8 två trappor upp, i det röda området på den s k prioriteringskartan.

Via en farbror i Australien har han haft möjlighet att bo utomlands och om han så vill.

Varför han inte kom till ett polisförhör om Dubbelmordet vet jag inte, kanske hade han en tandläkartid som kolliderade.

Det var ett par år sedan polisen fick tipset, så han är väl avförd idag? Släkt i Linkan så här finns många att topsa om det spåret skulle följas.

Parkmannen är inte identifierad så han är intressant. Chockad över ngt som hänt, men fel klädsel och två timmar senare utgör frågetecken.

Den adressen ligger riktigt bra faktiskt. Luffarjeppe och några andra pratade med ett vittne i höstas som sett en person med lindad hand i TRF efter morden. Det låter som GM.
Citera
2019-02-23, 11:12
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
GM är oupptäckt efter nära 15 år. Hade han bott i stan skulle mordet vara uppklarat. Kan polotröjan ha bevittnat morden utan att känna GM borde han ha kontaktat polisen. Så har inte skett. Kan polotröjan vara GM, som efter att ha tagit igen sig i Trf, försvinner hemåt, med buss eller tåg?

Staaf sa ju när han var med i brottsjournalen att dom helt enkelt inte vet om det är planerat eller ej. Men dom lutar väl mer åt att det var en slumpmässig attack av en psykiskt störd person. Mannen på bänken och hans avvikande beteende och att han siktas där så lång tid efter morden borde tala för en psykstörd person. Kan ju varit någon kompis eller liknande till GM men mest logiska är väl att det är GM själv som sitter där.
Citera
2019-02-23, 11:42
Medlem
Jag bodde i Linköping (Råberga) när detta hände. Minns att det gick ngt rykte om att GM hade tagit pendeln mot Norrköping efter dådet. Var väl ett falskspår, då hade han väl varit fast för länge sen...
Citera
2019-02-23, 11:55
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Jag bodde i Linköping (Råberga) när detta hände. Minns att det gick ngt rykte om att GM hade tagit pendeln mot Norrköping efter dådet. Var väl ett falskspår, då hade han väl varit fast för länge sen...

Det är väl inte omöjligt att han försvunnit mot Norrköping. Är några i tråden som nämner Stolplyckan söder om mordplatsen, vad är det för personer som häckar där, någon som vet?
Citera
2019-02-23, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det är väl inte omöjligt att han försvunnit mot Norrköping. Är några i tråden som nämner Stolplyckan söder om mordplatsen, vad är det för personer som häckar där, någon som vet?

Stolplyckan är väl ngt kvarter i området Ekkällan som ligger väldigt nära Universitetssjukhuset. Jag hade på den tiden bekanta som jobbade där på ngt stort äldreboende.Jag har aldrig hört om något speciellt folk som skulle ha uppehållit sig där. I Berga däremot (ligger dock längre bort men typ samma riktning) bodde det alla möjliga konstiga filurer. En salig blandning av psykiskt instabila enstöringar, assyriska storfamiljer, festande studenter och ensamstående mödrar med ekonomiskt bistånd.
Citera
2019-02-23, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Stolplyckan är väl ngt kvarter i området Ekkällan som ligger väldigt nära Universitetssjukhuset. Jag hade på den tiden bekanta som jobbade där på ngt stort äldreboende.Jag har aldrig hört om något speciellt folk som skulle ha uppehållit sig där. I Berga däremot (ligger dock längre bort men typ samma riktning) bodde det alla möjliga konstiga filurer. En salig blandning av psykiskt instabila enstöringar, assyriska storfamiljer, festande studenter och ensamstående mödrar med ekonomiskt bistånd.

Stolplyckan är ju kollektivet som ligger i samma "kvarter" som sjukhuset. Snett över korsningen där GM tros korsat Djurgårdsgatan. 200 m från den korsningen ungefär.
Bor en del halvflummiga människor där, men kanske inte riktigt mördartypen...
Inte den vanligaste åldersgruipen heller.
Citera
2019-02-23, 16:22
Medlem
Tror inte han skulle åkt fast om han åkte till Norrköping. Fanns nämligen inga kameror i varken bussarna eller på tågen.
Citera
2019-02-23, 19:24
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Tror inte han skulle åkt fast om han åkte till Norrköping. Fanns nämligen inga kameror i varken bussarna eller på tågen.
I Linköping oktober 2004 fanns 582 övervakningskameror, några av dessa fanns vid Resecentrum.
Citat:
NYHETER lör 23 okt 2004
Mördaren är fast - på bild
Polisen är säker: han har fångats av stadens kameror

Polisen hittade inte på filmerna en flyende gm som skyddade sin skadade hand, vilket stärker teorin att gm hade en tillflyktslägenhet nära ICA.

Citat:
Bara 200 meter från Ica på mördarens flyktväg finns kameror på Drottninggatan.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/On8Mzk/mordaren-ar-fast-pa-bi
Senast redigerad av MossTrums 2019-02-23 kl. 19:29.
Citera
2019-02-23, 20:21
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
I Linköping oktober 2004 fanns 582 övervakningskameror, några av dessa fanns vid Resecentrum.

Polisen hittade inte på filmerna en flyende gm som skyddade sin skadade hand, vilket stärker teorin att gm hade en tillflyktslägenhet nära ICA.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/On8Mzk/mordaren-ar-fast-pa-bi

Eller en bil.

Var det GM som satt i trädgårdsföreningen så var även det en bra plats för att undvika kameror under den aktuella tiden.
Citera
2019-02-23, 21:09
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Eller en bil.

Var det GM som satt i trädgårdsföreningen så var även det en bra plats för att undvika kameror under den aktuella tiden.
Två timmar efter dådet sitter han där, ja, vem han nu var. Hade han kommit från Drottninggatan skulle han sannolikt fångats på övervakningsfilm, som idag förvaras i Polishuset. En bil skulle kunna möta upp och hämtat på Linnégatan och sedan ut ur stan och undgå kameror, ja. Kräver mycket god lokal kännedom över stan.

Var befann parkmannen sig under två timmar innan han satte sig på parkbänken?
Citera
2019-02-23, 22:37
Medlem
Citat:
Två timmar efter dådet sitter han där, ja, vem han nu var. Hade han kommit från Drottninggatan skulle han sannolikt fångats på övervakningsfilm, som idag förvaras i Polishuset. En bil skulle kunna möta upp och hämtat på Linnégatan och sedan ut ur stan och undgå kameror, ja. Kräver mycket god lokal kännedom över stan.

Var befann parkmannen sig under två timmar innan han satte sig på parkbänken?
Jag tippar att han försvann ur bilden för att göra sig av med blodig jacka, sen dyker han upp utan jacka på bänken i Trf.
Citera
2019-02-23, 23:15
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Jag tippar att han försvann ur bilden för att göra sig av med blodig jacka, sen dyker han upp utan jacka på bänken i Trf.
Försvann ur bilden säger mig inget om var han varit under två timmar. Det fanns en tv-rollinnehavare som knäppte med fingrarna och försvann, men jag trodde han var ensam om det tricket.

Han hade säkert lämnat blodspår efter sig om han nu varit så skadad i handen. Bäst är väl att försvinna in i en lägenhet, stänga dörren om sig och plåstra om efter bästa förmåga för att dölja skadan.

Var han på parkbänken skadad i handen?

Jag tror att parkmannen och gm är två figurer, men båda kan ha att göra med brottet på ett eller annat sätt. Det är vad jag tror och om inte annat måste en figur ha hämtat upp parkmannen så han försvann från stan. Polisen har nagelfarit filmerna 12 timmar före och efter morden. Å andra sidan säger de inget till allmänheten om vad de sett på filmerna, vilket är en fördel vid en häktning för då vet polisen kanske mer om gm och ev kumpan än vad han förstår. Polisen blir då inte jag klok på. Va fan sysslar de med? Pulver-Henke visste en del om poliserna och vad de gör i stället för att jobba Det blir att sopa upp efter dem, om jag säger som så då kvasten ska gå Just därför förblir fallet olöst.
Senast redigerad av MossTrums 2019-02-23 kl. 23:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in