2019-02-23, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Förväntade mig att få just precis en sån kommentar .
Synd att du inte förberedde en kommentar med något vettigt innehåll då. Hela teorin om att någon skulle ha varit med på att skriva testamente och avskedsbrev och sen ångrat sig i sista sekunden är ett desperat försök att få den ena föräldern att framstå som oskyldig. Om man planerar att mörda sina barn och deltar i förberedelserna så långt att man är med och skriver ett avskedsbrev som förklarar varför man dömt sina barn till döden så har man haft gott om tid att ångra sig i tid. Att man skulle ha gjort det i sista stund är en efterhandskonstruktion.
Citera
2019-02-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iris73
Min sambo som är psykiater och ansvarig för suicid på hyfsat stort regionsjukhus anger att det är mindre vanligt att skriva datum på självmordsbrev
Tusen tack för informationen! Det är bra när man får info från väl insatta personer.
Citera
2019-02-23, 19:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Med solglittrets sammanställning menade jag då alla Reimers inlägg om Hanna.

Jag tror mera på att Reimer försöker räta upp slagsidan. Den är väldigt sne.
Citera
2019-02-23, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
De fakta uppgifter som finns passar inte ihop. Det skaver för mycket.
Det saknas något som binder ihop de motsägelsefulla uppgifterna.
Om H hade suiciderat och båda deltagit aktivt vid dödandet av barnen och dessa mord hade skett på drogade offer lungt och sansat hade det varit en annan sak.
Precis som om det hade lagts fram tydliga bevis på att båda verkligen planerat det hela.

Nu finns det så mycket som talar emot:

hafsigt intitialt feldaterat testamente
Odaterat avskeds/förklaringsbrev
oklara senast sedd i livet datum
Brutala barnamord utförda bara av en GM
Mord som framstår som de skett plötsligt i affekt
En utpekad GM själv mördad
Ovanliga dubbla sjukdomsdiagnoser på uteslutningsbasis som resulterat i unik dubbel hemundervisning.
Tydlig dominans utåt av den ene föräldern kombinerat med stor anonymitet hos den andre
Märkligt avslutande av pianoundervisning ”för evigt˚ av O.
En utpekad GM som ev anmält sig till en kommande kurs
Mycket förvånade refererad orsaksförklaring i avskedsbrevet där prognosen för uppgiven sjukdom inte alls var så mörk och nattsvart för barnen.
Den ende som framstår som deprimerad, som gått ner i arbetstid och som omvittnat beklagat sig över sitt privatliv är O. Finns inga vittnesmål om att H skulle mått dåligt.

Om polisutredningen lyckats knyta ihop den här säcken och förklara hur det gått till tycker jag att vi alla ska få veta hur. Att inte gå in på ”vem som gjort vad”, hänvisa till de datorer och telefoner man ”lyckats komma in i” eller ange att man ”korrigerat uppgifterna” efter anhörigas önskemål gör det inte mer begripligt. Digitala fynd är väldigt osäkra fynd.

Icke att förglömma är också statistiken. Siffror ljuger inte. Vid dödligt våld är förövaren i nio fall av tio en man. Statistiken vid s.k. "familicide" är än mer grov - det är extremt ovanligt att en kvinna utför dessa. Därmed ej sagt att det i detta fall inte kan vara så att H var lika bestämd om att utplåna familjen som O var, naturligtvis. Men visst är det rimligt att fundera kring hurvida det kan vara så att H var under O's psykiska kontroll, i ett läge där hon inte kunde se en väg ut, och därmed gick med på "despoten" O's plan om att de alla vore "better off dead".
Citera
2019-02-23, 19:22
Medlem
Timeouts avatar
Det pågår en diskussion i tråden om barnamorden och självmordet i Sala och där har mördarens anhöriga gått ut med en dödsannons och inbjuder alla till begravningen och minnesstund.
https://www.familjesidan.se/cases/4f04c43d-5009-4367-86c3-1aaae90d1426/funeral-notices

Har aldrig varit med om att en barnamördare som har tagit sitt liv har en öppen begravning och dessutom inbjuder dom anhöriga till minnesstund. Känns väldigt makabert.

Har försökt söka i tråden om det kom någon dödsannons här och om hur begravningen var, i stillhet med närmast anhöriga är ju naturligast när en barnamördare ska begravas.
Får upp resultat på sök men ser ingen dödsannons och att söka igenom 50.000+ inlägg är lite tidsödande. Kan någon vänlig själv svara på frågorna?
Citera
2019-02-23, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Synd att du inte förberedde en kommentar med något vettigt innehåll då. Hela teorin om att någon skulle ha varit med på att skriva testamente och avskedsbrev och sen ångrat sig i sista sekunden är ett desperat försök att få den ena föräldern att framstå som oskyldig. Om man planerar att mörda sina barn och deltar i förberedelserna så långt att man är med och skriver ett avskedsbrev som förklarar varför man dömt sina barn till döden så har man haft gott om tid att ångra sig i tid. Att man skulle ha gjort det i sista stund är en efterhandskonstruktion.

Så behöver det inte alls vara. Med såna problem och slitningar som bjärredparet upplevde är det verkligen inte otänkbart att en av föräldrarna ville ha skilsmässa och på så sätt försöka lösa problemet. Men om det är så eller ej vet varken du eller jag.

De kanske inte alls var så tighta som många här vill tro. Kanske de var det tidigare, men mot slutet vacklade en av dem.

Fattar inte varför alternativa förklaringar skulle vara fel. Kanske för att det finns visssa grupperingar här som har olika åsikter om än det ena än det andra.

Jag vägrar däremot att ansluta mig till någon sk gruppering!

Läser allt som alla skriver och gör min egen bedömning.
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-23 kl. 19:33.
Citera
2019-02-23, 19:24
Medlem
Citat:
Bevittnade grannarna självmordsbrevet!?

Knappast.
Citera
2019-02-23, 19:26
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Icke att förglömma är också statistiken. Siffror ljuger inte. Vid dödligt våld är förövaren i nio fall av tio en man. Statistiken vid s.k. "familicide" är än mer grov - det är extremt ovanligt att en kvinna utför dessa. Därmed ej sagt att det i detta fall inte kan vara så att H var lika bestämd om att utplåna familjen som O var, naturligtvis. Men visst är det rimligt att fundera kring hurvida det kan vara så att H var under O's psykiska kontroll, i ett läge där hon inte kunde se en väg ut, och därmed gick med på "despoten" O's plan om att de alla vore "better off dead".

Visst finns det kvinnor som är under mäns psykiska kontroll ( även tvärtom men det är mera tabu att tala om)men att av den anledningen gå med på att ta livet av barnen är inte trovärdigt.
Citera
2019-02-23, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Det är nog tyvärr sant att det möjligen finns inslag av cementerade genusmönster i det här fallet. Det är oftast mannen som får ta hand om obehagliga och fysiskt krävande sysslor. Det är verkligen något man inte får blunda för när det spekuleras om vem som gjort vad.
Att båda var överens i planeringen får väl anses klarlagt, men det är inte säkert att båda var lika aktiva i genomförandet.
Det blev väl som vanligt med det. Om nu inte högen med disk är en ledtråd som tyder på annat.

Att strypa sina barn är väl iofs statistiskt vanligare bland kvinnor, eller hur var det med den saken?
Citera
2019-02-23, 19:33
Medlem
Citat:
Finns det någon som känner till om det är vanligt att människor skriver datum på sitt självmordsbrev?

Citat:
Datumet ger sig ju själv på grund av omständigheterna tänker jag...

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, polisen vet när grannarna bevittnade föräldrarnas underskrifter. Kanske just 3/1 2018.

Citat:
Bevittnade grannarna självmordsbrevet!?

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Knappast.

Då har vi rett ut det! Tror jag?
Citera
2019-02-23, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Så behöver det inte alls vara. Med såna problem och slitningar som bjärredparet upplevde är det verkligen inte otänkbart att en av föräldrarna ville ha skilsmässa och på så sätt försöka lösa problemet. Men om det är så eller ej vet varken du eller jag.

De kanske inte alls var så tighta som många här vill tro. Kanske de var det tidigare, men mot slutet vacklade en av dem.

Fattar inte varför alternativa förklaringar skulle vara fel. Kanske för att det finns visssa grupperingar här som har olika åsikter om än det ena än det andra.

Jag vägrar däremot att ansluta mig till någon sk gruppering!

Läser allt som alla skriver och gör min egen bedömning.

Dom var i varje fall varken skilda eller separerade. Däremot skrev dom testamenten och avskedsbrev. Möjligen spelade dom in en film också.
Citera
2019-02-23, 19:44
Medlem
Citat:
Dom var i varje fall varken skilda eller separerade. Däremot skrev dom testamenten och avskedsbrev. Möjligen spelade dom in en film också.

Men begriper du inte vad jag skriver? Förslaget eller kravet om en skilsmässa och därmed dissa självmordsbrevet och testamentet, inte vilja vara med i mord/självmordspakten längre - att i stället vilja ha skilsmässa, kan vara orsaken till morden - och att det då gick väldigt fort.

Vem skulle i en sån situation skrika till den andra att den ville ändra på ett skrivet dokument? När allt redan är för sent?

Att båda föräldrarna var nergångna i depression kan jag däremot mycket väl föreställa mig. Tror absolut det var så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in