2019-02-23, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Finns det någon som känner till om det är vanligt att människor skriver datum på sitt självmordsbrev?
I dom fall jag känner till, jobbrelaterat har det inte funnits några brev övht. I det privata känner jag till ett brev,en mening bara, inget datum.
Citera
2019-02-23, 18:19
Medlem
Min sambo som är psykiater och ansvarig för suicid på hyfsat stort regionsjukhus anger att det är mindre vanligt att skriva datum på självmordsbrev
Citera
2019-02-23, 18:22
Medlem
Citat:
Har tanken någonsin slagit dig att det krävs två för att dansa? För du gör ju exakt det som du beskyller ”duktiga gruppen” för. Du skriver ett argt inlägg till försvar för Hanna för att det skrivs för bra om Oskar.
Jo men armstark. Jag är öppen med det. Var liksom poängen med mitt inlägg. Jag uppfattar Oskar som den dominante och jag är tydlig med att jag tror och tycker och känner. Jag tror inte på samförstånd. Jag kan ha helt fel. Jag har ingen fakta som styrker men jag skriver vad jag tror. Duktiga gruppen kör ett dubbelspel. Dom hänvisar hela tiden till ett samförstånd samtidigt som Hanna målas upp på ett sätt som varande orsaken. Inget fel med det men varför inte vara öppna med det?
Citera
2019-02-23, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Tack solglittret för denna sammanställning som tydliggör tongångarna härinne. Duktiga gruppen som hela tiden hänvisar till polisens samlade uppfattning om samförstånd men i nästa andetag kastar ur sig diverse omdömen om Hanna helt utan grund och ingen protesterar. Däremot skriver man något om Oskar blir det arga inlägg. Ja morden skedde i samförstånd men......Hanna var drivande. Det är viktigt att hela tiden framhålla. Kvinnor kan åxå minsann. Toppen var när ellie beskrev hur hon och en vänininna, två kvinnor fulla av beundran för den fantastiske Oskar, sitter och säger, nu är det väl dags för O att sätta ner foten!! Alltid denne O!
Oskar finns som sagt överallt. På bild. Mängder av hyllningar och beskrivningar om sorg i ögonen. Han har en stark släkt, en arbetsplats som backar upp. Hanna har säkert fått sina hyllningar men i stängda forum för oss. Med Oskar är det fullt synligt och när en människa blir så hyllad och nästintill helgonförklarad blir jag misstänksam.Jag tror, gissar, spekulerar, och framförallt känner. En familj som består av fyra personer. En synlig och tre i det fördolda. Oskar syns, tar plats och lever kvar i offentligheten. Hanna, Agnes och Moa....det är som om dom aldrig har funnits. I denna långa process som föregick katastrofen har det naturligtvis utspelat sig många kriser. I min värld är det Oskar som styr och gör det synliga jobbet både på arbetsplats och i hemmet. Hanna framställs som passiv. I min värld är det hon som drar det tunga lasset hemma men som kvinnor i alla tider knappast får någon cred för. Tre tysta röster och Oskar. Det är så förbannat sorgligt.

Har också tänkt i de banorna. Vart tog H och barnen vägen i diskussionerna? De är näst intill osynliga och det är det jag (också) främst tänker på. De har liksom ingen röst här, annat än som sjuka. Ingen här har hittills lyckas prestera vettiga förklaringar hur de levde och kände. Upplevde. Enbart spekulationer. Jag spekulerar också.

En diskussion om en eventuell skilsmässa kan ha fört föräldrarna /en förälder till ett snabbt avslut. Även om båda hade skrivit under ett förklaringsbrev så behöver det inte bevisa att nån av dem inte ville backa ur självmords/mordpakten - och att det då urartade till katastrof. En kanske ville dra sig ur, den andra ville fullfölja. Att även radera självmordsbrev och testamente, men inte hann.

Man måste få ha egna funderingar här, utan att få en skopa skit titt som tätt. Jag respekterar allas funderingar, men vad och varför dåden alls hände vet ingen av oss. Ännu.
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-23 kl. 18:32.
Citera
2019-02-23, 18:27
Medlem
Citat:
Jo men armstark. Jag är öppen med det. Var liksom poängen med mitt inlägg. Jag uppfattar Oskar som den dominante och jag är tydlig med att jag tror och tycker och känner. Jag tror inte på samförstånd. Jag kan ha helt fel. Jag har ingen fakta som styrker men jag skriver vad jag tror. Duktiga gruppen kör ett dubbelspel. Dom hänvisar hela tiden till ett samförstånd samtidigt som Hanna målas upp på ett sätt som varande orsaken. Inget fel med det men varför inte vara öppna med det?
Du menar att dom försöker plantera in i smyg att båda skulle vara skyldiga och att Hanna kanske var den som var drivande? Då var det bra att du avslöjade dom. Sånt får man inte smyga med.
Citera
2019-02-23, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har också tänkt i de banorna. Vart tog H och barnen vägen i diskussionerna? De är näst intill osynliga och det är det jag (också) främst tänker på. De har liksom ingen röst här, annat än som sjuka. Ingen här har hittills lyckas prestera vettiga förklaringar hur de levde och kände. Upplevde. Enbart spekulationer. Jag spekulerar också.

En eventuell skilsmässa i antågande kan ha fört föräldrarna /föräldern till ett snabbt avslut. Även om båda hade skrivit under ett förklaringsbrev så behöver det inte bevisa att nån av dem inte ville backa ur självmords/mordpakten - och att det då urartade till katastrof. En kanske ville dra sig ur, den andra ville fullfölja. Att även radera självmordsbrev och testamente.

Man måste få ha egna funderingar här, utan att få en skopa skit. Jag respekterar allas funderingar, men vad och varför dåden alls hände vet ingen av oss. Ännu.
Det är sant. Det borde genomföras en kampanj om att man absolut inte ska skriva under självmordsbrev och testamente om man inte menar allvar!
Citera
2019-02-23, 18:34
Medlem
Citat:
Du menar att dom försöker plantera in i smyg att båda skulle vara skyldiga och att Hanna kanske var den som var drivande? Då var det bra att du avslöjade dom. Sånt får man inte smyga med.
Jag antar att du är ironisk nu armstark men jag menar vad jag skriver. Tycker att jag är tydlig. Det officiella är att Hanna o Oskar mördade i samförstånd. Här i tråden är vi olika grupper och vi sympatiserar mer och mindre med respektive förälder. Inget konstigt med det. Vi är olika och drar olika slutsatser.
Citera
2019-02-23, 18:34
Medlem
Citat:
Det är sant. Det borde genomföras en kampanj om att man absolut inte ska skriva under självmordsbrev och testamente om man inte menar allvar!

Förväntade mig att få just precis en sån kommentar direkt .
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-23 kl. 18:58.
Citera
2019-02-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

En diskussion om en eventuell skilsmässa kan ha fört föräldrarna /en förälder till ett snabbt avslut. Även om båda hade skrivit under ett förklaringsbrev så behöver det inte bevisa att nån av dem inte ville backa ur självmords/mordpakten - och att det då urartade till katastrof. En kanske ville dra sig ur, den andra ville fullfölja. Att även radera självmordsbrev och testamente, men inte hann.

Man måste få ha egna funderingar här, utan att få en skopa skit titt som tätt. Jag respekterar allas funderingar, men vad och varför dåden alls hände vet ingen av oss. Ännu.
Tänker åxå på en förestående skilsmässa. Alla slitningar och kriser inom familjen borde leda fram till sådana tankar. Kan man tänka. Nu blev det en evig skilsmässa.
Citera
2019-02-23, 18:50
Medlem
Citat:
Datumet ger sig ju själv på grund av omständigheterna tänker jag...

Ja, polisen vet när grannarna bevittnade föräldrarnas underskrifter. Kanske just 3/1 2018.
Citera
2019-02-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, polisen vet när grannarna bevittnade föräldrarnas underskrifter. Kanske just 3/1 2018.
Bevittnade grannarna självmordsbrevet!?
Citera
2019-02-23, 18:56
Medlem
Citat:
Jag antar att du är ironisk nu armstark men jag menar vad jag skriver. Tycker att jag är tydlig. Det officiella är att Hanna o Oskar mördade i samförstånd. Här i tråden är vi olika grupper och vi sympatiserar mer och mindre med respektive förälder. Inget konstigt med det. Vi är olika och drar olika slutsatser.
Exakt, det är inget som sker i lönndom som du antydde i ditt första inlägg. Jag tror att alla har noterat att det finns ett par dominerande teorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in