2019-02-23, 14:14
Medlem
Ny syftar du kanske mer på hur du ska bli bildad än smart. Vilket fall är mina råd ungefär desamma.
1. Koncentrera dig när du läser eller försöker lära dig något. Deliberate practise. Stäng in dig på kammaren och lägg ifrån dig mobilen.
2. Umgås med smarta människor. Man blir som man umgås.
3. När du tror att du kan något. Försök lär ut det till andra (förmedla i tal eller skrift). Då märker du snabbt om du har grepp om ämnet eller inte.
Citera
2019-02-23, 15:20
Medlem
yggdrazils avatar
Jag lär mig bäst om jag måste använda kunskapen på något sätt. Exempelvis om jag måste förstå hur en bit historia sitter ihop för att kunna skriva en uppsats, då brukar det sitta rätt bra. För mig fungerar uppsatser och handskrivna anteckningar.
Citera
2019-02-23, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
3. När du tror att du kan något. Försök lär ut det till andra (förmedla i tal eller skrift). Då märker du snabbt om du har grepp om ämnet eller inte.

Det här är lärande, The next level.

Att försöka lära ut det du kan, kommer ge dig sjuka insikter om hur lite du faktiskt egentligen vet och därefter lära dig ännu djupare.
Framförallt så börjar man ifrågasätta mkt av det man innan tog för sanning, när verkligheten är att man inte tänkt hela vägen utan stannade mitt emellan punkt A och B, eftersom man trodde att man hade svaret.

Rekommenderas!!
Citera
2019-02-23, 15:52
Medlem
AX64s avatar
Bortsett från dokumentärer (Youtube, TV) så är de tidningar vi har tillgång till i Sverige en rätt bra källa för att bredda sig. Illustrerad Vetenskap, historietidningar, och så vidare beroende på ditt intresseområde. Man behöver inte alltid gå den akademiska vägen till kunskap om man inte vill det.

Allmänbildningen i Sverige är skrämmande låg jämfört med andra europeiska länder, så det är kul att det finns folk som faktiskt vill lära sig mer. Kom dock till tråden i tron att du vill bli smartare (mer intelligent), inte få mer kunskap, vilket känns som att det är det du vill. Vill du bli smartare så behöver du förstås göra helt andra saker än bara lära in saker.
Citera
2019-02-23, 16:19
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
Jag vill en dag kunna se mig själv som allmänbildad.
allmänbildning är otydligt men jag antar att du vill ha koll!?

Dygnet är indelat i 24 timmar, använd dessa klokt,dvs umgås rätt.

Släng mobilen i väggen, sluta porrsurfa, inga serier på datorn.
Hitta och trivs med människor som vet mer än du.
Sätt upp mål (inte övermål) på vad du vill ha koll på.
Använd datorn för att ta reda på vilka böcker du bör inhandla.
Läs dessa fler gånger och skriv en kort resumé och kanske posta på någon vettig plats på Internet.

Step repeat.
Citera
2019-02-26, 16:37
Moderator
TheLuckys avatar
Psykisk hälsa -> Psykologi: allmänt. Tråden passar bättre här.

/Mod
Citera
2019-02-27, 14:44
Medlem
Läs/lyssna/titta på nyheter, läs runt på Wikpedia om saker du tycker är intressanta (svåra som lätta) eller vad som helst. Det är inte särskilt svårt att bli allmänbildad. Håll dig uppdaterad lite grann varje dag bara...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in