2019-02-23, 11:47
Medlem
Jag vill en dag kunna se mig själv som allmänbildad.

Jag vill kunna vara flytig och lära ut & berätta saker om biologi, historia, religion, matte osv till vänner eller framtida barn som själva saknar kunskapen.

Problemet är att jag endast kan LITE om allt. Hade jag behövt skriva om andra världskriget hade jag nog lnte ens kunna skrivit ett fullt A4 papper, och jag är över 20.

Jag har prövat använda mig utav wikipedia, bara sitta och läsa rent allmänt om allt. Så att jag får en grundläggande kunskap om allt. Men problemet är att det fäster sig inte, jag glömmer bort direkt. Kan det vara så att vissa lär sig bättre utav att lyssna? Finns det någon internettjänst på svenska med audio där man kan lära sig det jag nämnt? Men problemet då är ju att det sägs att det är bättre att läsa..?
Citera
2019-02-23, 11:50
Medlem
Oftast så sätter sig kunskap genom upprepning. Att bara läsa av wikipedia en gång sen inget mer låter ineffektivt men också väldigt tråkigt? Kolla youtube, där kan man ofta lyssna samt se visuella bilder, du kanske kan föra anteckningar samtidigt. Repetitioner har väldigt positiv inverkan på inlärning, försök lära dig något i 20 minuter - ta en paus gör något annat - sen 20 minuter igen osv.

Edit: och självklart har alla olika inlärningsmetoder. Därför skolan är skit också, de lär ut allting på ett och samma sätt och säger ”läs boken” medan vissa lär sig av bilder, eller anteckningar, eller att lyssna. Du måste hitta din egna inlärningsmetod, bara för läsa är bäst för vissa är det inte nödvändigtvis det bästa sättet för dig.
Citera
2019-02-23, 11:54
Bannlyst
Att lära sig utan ett grundintresse är väldigt svårt, för att saker ska fastna, så behöver det gå hand i hand med ett intresse, för mig har det varit så, och synts på betygen...

Det finns distanskurser på komvux, historia, samhällskunskap, religion osv måste kunna erbjuda någon epok, någon händelse som intresserar dig.

Digerdöden, världskrigen, hitta något som väcker intresset, sen brukar det kunna brodera ut sig åt alla möjliga håll och sprida sig likt ringar på vattnet till andra ämnen/områden
Citera
2019-02-23, 11:58
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag håller med zcrummig om upprepningsmetofen. Jag har läst lexikon sen jag var ung. Om och om igen. Haft dem vid matbordet, vid sängen, på toaletten. Bläddrat upp något intressant och läst. Och läst samma sak igen någon annan gång. Få av oss har nämligen hjärnor som direkt och för alltid minns vad vi läst. De flesta av oss måste läsa samma sak om och om igen. Ändå minns vi inte allt, men tillräckligt.
Citera
2019-02-23, 12:00
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Att lära sig utan ett grundintresse är väldigt svårt, för att saker ska fastna, så behöver det gå hand i hand med ett intresse, för mig har det varit så, och synts på betygen...

Det finns distanskurser på komvux, historia, samhällskunskap, religion osv måste kunna erbjuda någon epok, någon händelse som intresserar dig.

Digerdöden, världskrigen, hitta något som väcker intresset, sen brukar det kunna brodera ut sig åt alla möjliga håll och sprida sig likt ringar på vattnet till andra ämnen/områden

Håller med dig. Ämnen som förut var ointressanta har blivit intresssanta genom åren beroende på vad som hänt i mitt liv, i andras liv, i världen. När man väl har ett intresse för ett ämne går det lättare att ta in info än i t ex skolan där man tvingas läsa sånt som man känner noll och nada inför.
Citera
2019-02-23, 12:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Du måste ha intresse för det du läser om. Om du bara kan skriva en sida om WWII så beror det mest troligen på att du inte är intresserad av det ämnet. Du får ta reda på vad som väcker ditt intresse helt enkelt sedan kommer sluka det mesta som finns där och bli expert på ämnet.

Givetvis krävs det ett grundläggande "pluggtänk" men i grunden har vi alla ungefär samma nivå av intelligens och kapacitet att minnas saker så det är mer att man får hitta saker som intresserar en.
Citera
2019-02-23, 12:20
Bannlyst
Du behöver inte tvinga ner dig bakom skolbänken igen heller kom jag på.

Istället för att lyssna sönder låtar på Spotify, varför inte en P3-dokumentär eller något annat allmänbildande i lurarna?
Finns tusental och åter tusental podcasts om historia, sport, ekonomi, relationer, krig osv osv

Istället för att slörunka framför facebooks menlösa flöde, läs DN eller något, kolla youtube och de delarna som har riktigt innehåll, finns professorer från ”IVY league” colleges som lägger upp föreläsningar där gratis för världen att skåda, kan lova att det ger mer än Lisas keffa jävla inlägg om hur hon gjorde sin Caesarsallad
Citera
2019-02-23, 12:28
Medlem
Ett tips kan väl vara att köra mkt Frågesport (tex quizkampen), frågesport på tv som på spåret, vem vill bli miljonär, vem vet mest och framförallt dokumentärer och sist men inte minst fakta-avdelningen av böcker.

Jag kör även mkt poddar där man ofta lär sig nått nytt.

Är lite av en fakta/info-junkie själv och kan precis som du, mkt om lite men är jag intresserad så kan jag gå väldigt djupt i ett ämne.

Ett tips för dig om du inte gjort det än.

Hur föredrar du att lära dig saker? Vissa läser in, vissa lyssnar in och det är beroende på hur du föredrar att lära dig saker som avgör lite om det går in hyfsat enkelt eller svårt.

Själv gillar jag poddar eller ljudbok i bilen, för att kunna föreställa mig infon ihop med bilderna jag får upp i huvudet. Mkt enklare för mig än att läsa en bok.

Jag kan annars plugga inför prov genom att läsa på 2ggr, men sen är det borta en vecka senare.
Citera
2019-02-23, 12:29
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Läs böcker, gör korsord, byt undertext till ett annat språk när du kollar på serier/film, läs nyheter, se vetenskapliga klipp på YouTube, lyssna på podcasts om "riktiga" ämnen. Det finns hur mycket som helst man kan göra hemifrån i dagens upplysta samhälle för att förbättra sig själv. Jag har sysslat med ett liknande projekt det senaste halvåret och något smartare har jag nog blivit, om inte annat mer upplyst. Lycka till och må gott.
Citera
2019-02-23, 12:43
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
Jag vill en dag kunna se mig själv som allmänbildad.

Jag vill kunna vara flytig och lära ut & berätta saker om biologi, historia, religion, matte osv till vänner eller framtida barn som själva saknar kunskapen.

Problemet är att jag endast kan LITE om allt. Hade jag behövt skriva om andra världskriget hade jag nog lnte ens kunna skrivit ett fullt A4 papper, och jag är över 20.

Jag har prövat använda mig utav wikipedia, bara sitta och läsa rent allmänt om allt. Så att jag får en grundläggande kunskap om allt. Men problemet är att det fäster sig inte, jag glömmer bort direkt. Kan det vara så att vissa lär sig bättre utav att lyssna? Finns det någon internettjänst på svenska med audio där man kan lära sig det jag nämnt? Men problemet då är ju att det sägs att det är bättre att läsa..?

Precis som med allt annat, ska man bli bra på något så krävs det träning och hårt jobb. Man blir inte smartare på en gång. Så det är bara att göra som vid skolbänken, lär dig sakerna och alternativt ge dig själv uppgifter för att checka av vad du har lärt dig.
Citera
2019-02-23, 12:47
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag har läst på universitet allt från matematik, fysik, kemi, teknologi till meteorologi, epidemiologi, geologi och biologi. Vissa saker har jag haft lätt för att ta in, andra har jag fått kämpa med och kommer alltid kämpa med. Så enklast är att inrikta sig på sånt du har lättare för eller känner ett litet svagt intresse för. Det behöver inte vara något fantastiskt stort ämne som andra världskriget. Bara en liten fundering som du kan starta en tråd här på FB kring. En tråd där de som kan ämnet ger sin syn på det hela och tipsar om länkar, böcker etc. En tråd där du dras in funderingarna och vill ta reda på mer.

Du kanske funderar över hur man fick tag i mat på 1600-talet när man låg ute i krig på kontinenten. Eller vem som kom på att en väggkontakt ska se ut som den gör och varför olika länder har olika kontakter. Eller du kanske hellre är sugen på varför mjölk lätt kokar över. Eller du vill veta varför och hur dammråttor bildas.

Man måste börja någonstans. Och absolut inte i ämnen man har svårt för utan tvärtom. Genom att man lär sig något nytt om en sak man funderat över leds tankarna gärna vidare till ett annat ämne att utforska. Om man funderar över dammråttor kanske man vill veta vad det ordet heter på andra språk, om det finns en fysikalisk gräns för hur stora de kan bli, vem eller vilka som tillverkade de första dammsugarna och hur konstruktionen såg ut etc.
Citera
2019-02-23, 14:13
Medlem
Jofs avatar
Det är faktamängden det hänger på. Man måste ha ett intresse, frågeställning, och åsikt om det man för fram. OCH inför den egna inläsningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in