2019-02-23, 11:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det fanns enligt polisen ingen konstaterad psykisk sjukdom hos någon av föräldrarna. Däremot verkar det ha förekommit ganska påtaglig psykisk ohälsa hos O (H's psykiska hälsa vet vi inte så mycket om).

O hade fått pengar till ett tydligen ganska omfattande forskningsprojekt. Det måste ha varit tungt för honom att klara av det projektet när han inte mådde bra psykiskt? Och den stora konferensen den 9 januari, skulle han kanske inte heller orka med? Och så var barnen sjuka...

Skulle inte detta kunna "räcka" som anledning för en uttröttad och inte riktigt frisk hjärna, som anledning till att begå brott?

H vet vi ju ingenting om. Jag tycker dock att det i tråden framkommit betydligt fler omständigheter som talar mot att hon skulle ha fått cancer på nytt, jämfört med argument som talar för en ny cancer.

H´s roll i det hela är det väldigt svårt att få en uppfattning om. Kanske led hon av hälsoångest.

Det är svårt att föreställa sig vad man kan ha hittat i parets datorer och telefoner, som bevisar att gemensam planering pågått. Har H och O googlat på mord- och självmordsmetoder? Har de fört en konversation med varandra om när, var och hur det hela skulle gå till?

Men trots "planering" verkar morden väldigt oplanerade när de väl genomfördes. Någon praktisk planering i fråga om tillvägagångssätt osv kan det ju inte ha förekommit - eller så frångicks den planeringen under mordnatten.

Jag har tänkt på den där konferensen. Det måste ju iofs vara väl övervägt en tid anser jag, men sett bara till konferensen som närmar sig så skulle det för somliga vara ett möjligt skräckmoment att inse sig inte klara av att prestera där, som en vattendelare mellan att leva eller dö, givet en betydande stress och svartsyn beroende på totalt oordnad hemmiljö etc. för den som lägger stor pliktmedvetenhet vid att alltid komma förberedd och prestera fläckfritt. Det finns ju en betydande statusfaktor i den rollen, särskilt i lite mer showiga än mer kunskapsorienterade sammanhang, alltså rationaliteten är att prestera synbart ansträngninglöst mer än att vara på plats och dela med sig.

Nu är ju O ingen våldsam typ, så han reagerar säkert inte med våld på frustration, men kanske i stället med betydande svartsyn.

Men det haltar lite ändå med testamentet, om man vill se det direkt kopplat. Det blir mer av en långt skriden insikt än ett arbete mot klockan.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-23 kl. 12:43.
Citera
2019-02-23, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förstår av reaktionerna att det svider gällande att lyfta in Hannas depressiva tillstånd.
Men jag är hemskt ledsen å era vägnar:

Hanna är delaktig och resultatet är självmord/mord så det sammanfaller som en röd tråd det som olika personer uppger. Avstängd eller inte - Stehlitz har tillfört relevant fakta som ingen visste stod i avskedsbrevet och är inte så Oskarfixerad som er - skriver väldigt neutralt om båda två, men utan partitagande. Trovärdig med andra ord.

Kommentaren om självmordslinjen gör varken till eller ifrån - saken är den att hon står bakom mind inklusive självmordslinjen och är själv psykosyntesterapeut. För övrigt sägs Hanna ha haft flertal vänner som tangerar ämne psykisk ohälsa.
Så hur mådde hon egentligen?

Du kommer ifrån ämnet. Finns alltid folk som Stehlitz som söker sig till anonyma forum för att få stå o rampljuset. Smorde in henne med honung innan han lindade in, snurrade, henne i fjädrar. Falsk typ.

Hur har du bedömt ”relevant fakta”? Vad stod i avskedsbrevet som ingen vet? Vad, vem, ”sägs”?

Tillbaka till ämnet. Så, hur mådde egentligen Oskar? Varför berättade O bara för kollegorna och chefen, förutom för EK som skulle bedöma hans professorsansökan? Varför hör vi ungefär samma historia med rötter på LU? Tror du att hans pappa, mamma och syster inte hade hjälpt dem om han berättat för dem? Bara yppat några av sakerna vi hört. Det tror i alla fall inte jag. Så varför berättade inte O för sina släktingar?
Citera
2019-02-23, 12:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du kommer ifrån ämnet. Finns alltid folk som Stehlitz som söker sig till anonyma forum för att få stå o rampljuset. Smorde in henne med honung innan han lindade in, snurrade, henne i fjädrar. Falsk typ.

Hur har du bedömt ”relevant fakta”? Vad stod i avskedsbrevet som ingen vet? Vad, vem, ”sägs”?

Tillbaka till ämnet. Så, hur mådde egentligen Oskar? Varför berättade O bara för kollegorna och chefen, förutom för EK som skulle bedöma hans professorsansökan? Varför hör vi ungefär samma historia med rötter på LU? Tror du att hans pappa, mamma och syster inte hade hjälpt dem om han berättat för dem? Bara yppat några av sakerna vi hört. Det tror i alla fall inte jag. Så varför berättade inte O för sina släktingar?
Kommer från ämnet? Kan man vara mer centrerad än att diskutera kring förövarna själva?

Oskar mådde dåligt som jag citerade. Sorg i ögonen när han pratade om hemsituationen. Deprimerad han också.
Hur så?
Vad han sen sagt till släkt vet ingen. Samma sak kanske? Att det var jobbigt med sjuka barn? Ingen av dem har uttalat sig så det är vanskligt att säga.
Kan väl ha uppfattats som andra, tungt men inget som begrep hur illa det var med de båda.
Inte en susning.

Blev S en falsk typ nu också?
Men dina analyser är fina de om usb med avskedsbrev. Trots analys av underskrifter. Går bra för dig.
Senast redigerad av develi 2019-02-23 kl. 12:12.
Citera
2019-02-23, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Det är väl inte ovanligt att man hittar bra vänner bland sina kollegor. Man ses ju betydligt oftare än man träffar anhöriga som bor på andra orter. Lättare att öppna sig öga mot öga än via telefon. Även om man inte umgås privat kan man känna varandra väldigt bra. Det är iallafall min erfarenhet.

Klart det är så. Min fråga, grubblar faktiskt, är varför inte O berättade något för sin släkt? Klart att de skulle hjälpt till. Testamenterar stålar till sina syskon men kan inte fråga dem om råd. Nä, det är verkligen en sko som klämmer här.
Citera
2019-02-23, 12:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Upprepar trådsanningar? Jag citerar ur tråden, reflekterar kring Hanna som knappast lär han mått strålande då hon gemensamt och i samförstånd mördade sina döttrar med sin man.

Det är nämligen som så att paret befann sig i en djup kris då allt fokus gått till barns sjukdom och de har varit hårt ansatta enligt Fu:s resultat.

Då kan man räkna ut med arslet att ingen av dem mådde bra.

Om vi alla kan räkna ut att O och H inte mådde bra - varför citera decimetervis med toalettdörrsklotter?

Att någon har det jobbigt för att en del av livet är problematisk betyder inte att vederbörande måste bli sjukligt deprimerad. Depression är en sjukdom, även om tonårsslangen deppad kan änvändas när någon upptäcker att brallorna spruckit.

Du inser också att allt du citerar är offentliga uppgifter om Os mående från namngivna arbetskamrater - men för likartade uppgifter om Hs mående finns inget av detta - tvärtom väntades hon åter som vanligt till jobbet efter julledigheten enligt hennes chef.
Det är därför du måste ta till toalettdörrsklottret för att hitta något som stöder din tes.
Citera
2019-02-23, 12:13
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Klart det är så. Min fråga, grubblar faktiskt, är varför inte O berättade något för sin släkt? Klart att de skulle hjälpt till. Testamenterar stålar till sina syskon men kan inte fråga dem om råd. Nä, det är verkligen en sko som klämmer här.

Det handlar om integritet. Psykiskt dåligt mående är för många en stor svaghet. Och man vill ju inte visa sig svag. Jag är likadan. Kryper in i ett hörn och väntar på bättre mående. Varför tynga andra med mina egna problem? Och så tror jag O och H också tänkte. Det är en sak att över en fika på jobbet med någon, berätta lite om hemmet. Nåt helt annat att göra det med släkten där man antagligen dessutom snackar med varandra. Och vem vill vara föremål för "tycka-synd-om"?

För mig är det inte alls en gåta att man inte pratade med anhöriga.
Citera
2019-02-23, 12:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om vi alla kan räkna ut att O och H inte mådde bra - varför citera decimetervis med toalettdörrsklotter?

Att någon har det jobbigt för att en del av livet är problematisk betyder inte att vederbörande måste bli sjukligt deprimerad. Depression är en sjukdom, även om tonårsslangen deppad kan änvändas när någon upptäcker att brallorna spruckit.

Du inser också att allt du citerar är offentliga uppgifter om Os mående från namngivna arbetskamrater - men för likartade uppgifter om Hs mående finns inget av detta - tvärtom väntades hon åter som vanligt till jobbet efter julledigheten enligt hennes chef.
Det är därför du måste ta till toalettdörrsklottret för att hitta något som stöder din tes.
Scrolla, Glittret - scrolla.
Så slipper du bli så upprörd över att Hanna diskuteras som depressiv.

Båda ville dö och de ville att barnen skulle dö. Ingen lär vara välmående då. Enkel ekvation.
Citera
2019-02-23, 12:16
Medlem
Citat:
Jag hade nog själv inte begärt hjälp av föräldrar - däremot kanske av syskon eller svägerskor... och det kanske var därför de var på Öland?
Citera
2019-02-23, 12:17
Medlem
Citat:
Kommer från ämnet? Kan man vara mer centrerad än att diskutera kring förövarna själva?

Oskar mådde dåligt som jag citerade. Sorg i ögonen när han pratade om hemsituationen. Deprimerad han också.
Hur så?

Blev S en falsk typ nu också?
Men dina analyser är fina de om usb med avskedsbrev. Trots analys av underskrifter. Går bra för dig.

Vad du är desperat och försöker komma från ämnet.

O mådde alltså dåligt, grät ut hos EK i Örebro, hos sin chef, och några kollegor. Frågar igen: varför berättade inte O om familjens problem för sin släkt eller H:s släkt?
Citera
2019-02-23, 12:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad du är desperat och försöker komma från ämnet.

O mådde alltså dåligt, grät ut hos EK i Örebro, hos sin chef, och några kollegor. Frågar igen: varför berättade inte O om familjens problem för sin släkt eller H:s släkt?
Jag är helt i ämnet - skillnaden är att du och Glittret vill undvika Hanna. Som sagt:

Oskar fanns med i citeringarna och vad han sagt eller inte till släkt vet ingen. Varför skulle jag ens gissa?
Det finns en reflektion i inlägget, en annan från Flashig78 (integritet, väljer vem man vill säga vad till).
Citera
2019-02-23, 12:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Ja. Tittade på Undrande87s inlägg igen. Frågar mig fortsatt hur det var med den kursen H anmälde sig till några timmar innan dådet hände. Kan detta stämma? Om det stämmer - hur tolkar polisen detta? Hur kan man förklara det? Angådende kläder: inte ovanligt att detta sker. Kan också vara kläder där det bara blir tydlig att offren inte hade tagit på sig själva. Till exempel finare kläder än man kan förvänta sig för vardagen eller något som inte passar årstiden.

Undrande87 hade enligt sina inlägg i tråden kontakt med journalister som bevakade händelsen. Hens uppgifter, som jag frågade liter mer om i pm, verkade komma från rätt säker seriös källa.
Det är därför jag nämnt det där några gånger att H anmälde sig till en kurs kort tid innan de hittades döda. Såvitt jag har förstått är det mycket troligt att uppgiften kan stämma.

Det går i alla fall inte ihop med planering utan snarare med ett plötsligt beslut i affekt.
Något som dödsorsaker också talar för.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-23 kl. 12:30.
Citera
2019-02-23, 12:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Jag hade nog själv inte begärt hjälp av föräldrar - däremot kanske av syskon eller svägerskor... och det kanske var därför de var på Öland?
Tänkvärt. Syskonen stod nära sett till testamente också. De kan absolut haft förtroliga samtal med vissa som de valt i förtroende. Däremot inte vidden av hur illa det var. Att diskutera oro för barnen vore väl tänkbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in