2019-02-23, 09:51
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
I mitt hemmalandsting remitteras man till bröstcancer- och melanommottagning enbart vid dessa ställda diagnoser. Inte för utredning.
Med tanke på att det upptäcks knappt 10.000 nya fall av bröstcancer och runt 4.500 nya fall av malingt melanom varje år i Sverige är nog en sådan mottagning väldigt välbesökt om kontroller inkluderas.
Men alla bröstcancersjuka behöver inte onkologkontakt. Och absolut inte heller alla de som diagnostiseras med malingt melanom. Det finns något som kallas Vårdprogram som enligt ett flödesschema anger när onkolog behöver kopplas in.

Var H på bröst- och melanommottagning hade hon med största sannolikt någon gång fått en diagnos på bröstcancer eller malingt melanom. Möjligt att hon var på uppföljning och årlig kontroll.

Okej, så någon gång har hon alltså fått en diagnos.

Men om det stämmer att hon sedan inte hade någon mer kontakt med vården efter augusti så tyder det snarast på en uppföljning av den tidigare cancern? Eller möjligen att hon var sjuk men av någon anledning inte ville ha vård.

Jag såg på mottagningens hemsida att de erbjuder kuratorskontakt så där har ju i alla fall funnits möjlighet till en ingång till samtalsbehandling om hon hade bett om det.
Citera
2019-02-23, 09:52
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
En vän till mig är med i en grupp på fejan (minns ej vilken) där en släkting hade skrivit att H hade fått tillbaka sin cancer. Inlägget togs bort sen vad jag hörde. Om detta stämmer vet jag inte då jag inte själv är med i dessa grupper.
Jag tänker även på vad Elli skrev en gång ” Det är inte som ni tror”. Då undrar jag vad det kan vara som hon menade.
Är det cancern hon syftade på förstår jag inte varför det inte kommit fram?
Det skulle i så fall göra allt mer begripligt.

Vet du om det var en släkting till Hanna eller till Oskar?
Citera
2019-02-23, 10:04
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Intressant det du skrev, tack.
Barnen kan vara sjuka oavsett hälsoångest, däremot kan det väl bli överdrivet. Moa är svårbedömd, Agnes sjukdom är enklare att greppa.

Överdrivet hälsosam livsstil är ett annat tecken, cancer, recidiv eller inte, kan finns som oro i grunden.
Depressionstillstånd går hand i hand, självmordsnära tillstånd vid förvärring.

Anna-Karin85:
* Mamman har haft cancer som man trodde hade blivit botad
* Mamman och barnen deprimerade"

Skumfidusen71:
"Enligt pm jag fått var mamman sjuk i cancer samt deprimerad. Hon jobbade trots sjukdom."

Stehlitz:
"Min uppfattning är att det är många som förstod att Hanna mådde dåligt redan för ett år sedan."

"Jag vet bara att man berättat att Hanna åt antidepressiva och att hon oroade sig mycket för töserna."

"Hanna uppfattades som sämre däran än Oskar. Alla uppfattar att det handlade om det kroniska trötthetssyndromet när det gällde töserna."

"Att Hanna mådde dåligt tyckte jag dock märktes tidigare. Jag minns att jag tyckte synd om henne eftersom hon oroade sig så för töserna."

Elli09:
"Lite hispig gällande barnen"

spitvision:
"Jag uppmärksammade just att hon har ett flertal vänner på sin facebook som arbetar med psykisk ohälsa. Dessa är inte vän med honom."

Nosework:
"En av mammans vänner på fb arbetar inom en förening "mind" som arbetar mot självmord."

MatildaVarg:
"Mamman är vän med en kvinna på Facebook som driver en självmordslinje. Hela vännens flöde innehåller massa artiklar om självmord och hur det ska undvikas."

Didsat:
"Jag vet att hon har haft cancer och tillfrisknat, det var flera år sedan. Ganska säker på att det var bröstcancer. Nog ganska allmänt könt, jag vet att hon la om kosten och levde väldigt hälsosamt efter för att minimera risk för återfall."

artyfarty:
"De var också noga med att familjen skulle äta nyttigt och "eko".

Wallin77:
"Det lilla jag vet är att barnen tappade "fart", Hanna och Oskar var bekymrade. Det blev värre och värre. De sökte hjälp. Hjälp fanns inte."

Stehlitz:
"Enl. flera som jag känner i Bjärred som även kände familjen Henkow/Brenton väl mådde Oskar väldigt dåligt redan hösten 2016 när han for runt som en skottspole för att hjälpa Agnes."

Ossian.allvetaren:
"Hej!
Jag kan bekräfta att Oskar var deprimerad på grund av sin familjesituation därhemma. Detta vet jag till 100%. Ingen spekulation eller egna funderingar eller något jag läst!"

Kollega i media:
"(..) han prioriterade sin sjuka dotter framför allt annat och därför behövde ställa in det ena engagemanget efter det andra”.

Chefen:
"– Vi har disponerat det så för att han ska kunna prioritera att vara mer med sina döttrar. Och gått ner lite i tid för att prioritera familjelivet, har han sagt."

Kollega:
"Last time I met Oskar and we talked about his situation at home, I saw such a deep sorrow in his eyes."

Kollega:
"Jag minns våra diskussioner både i jobb och privat med ett leende men samtidigt med en sån smärta. Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände."

Själva avskedsbrevet stinker katastroftankar och GAD.

En sjuk fru som skyddas och omhuldas till gravt förvärrat tillstånd - av en i sig depressiv och inte klartänkt make?
Antidepressiva och lugnande läkemedel.
.... varav allt i den sjuka bubblan går ut över barnen.

Haha ja, så är det verkligen. Mer information hjälper inte, inte heller alla fiffiga planer man tänker ut eller att besöka läkaren.

Det är som att en liten impuls som vanliga människor kanske skulle svaja till av men sedan snabbt stabilisera sig igen får en att prompt spinna ur kontroll och sedan är det jättesvårt att hitta tillbaks till jämvikt.

Jag tror att det är svårt att vara en bra förälder med riktig svår ångest ärligt talat. Inte för att man inte vill men för att man är rätt koko.

Jag kan också ha en viss förståelse för att man inte förstår vad som egentligen är fel och därmed inte uppsöker psykiatrisk vård. Men när självmordstankarna och i synnerhet mordplanerna dyker upp tycker jag ändå att man borde inse att ojdå, nu mår nog inte jag så bra här.
Citera
2019-02-23, 10:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Haha ja, så är det verkligen. Mer information hjälper inte, inte heller alla fiffiga planer man tänker ut eller att besöka läkaren.

Det är som att en liten impuls som vanliga människor kanske skulle svaja till av men sedan snabbt stabilisera sig igen får en att prompt spinna ur kontroll och sedan är det jättesvårt att hitta tillbaks till jämvikt.

Jag tror att det är svårt att vara en bra förälder med riktig svår ångest ärligt talat. Inte för att man inte vill men för att man är rätt koko.

Jag kan också ha en viss förståelse för att man inte förstår vad som egentligen är fel och därmed inte uppsöker psykiatrisk vård. Men när självmordstankarna och i synnerhet mordplanerna dyker upp tycker jag ändå att man borde inse att ojdå, nu mår nog inte jag så bra här.
Måste vara otroligt jobbigt, energikrävande eller vad jag nu ska använda för ord?
Ja, det är nog inte guldläge i föräldraskapet som du säger och speciellt inte om det drar åt fel håll rejält. Det kocko i alltihop är att de verkar ska lösa allt själva. Det är väl där jag funderar på detta med omhuldande och skyddande in absurdum.

Kan följande (från tidigare citat) vara en indikation på att inte vilja söka hjälp när det når en viss nivå? Alltså från sökande till introvert där man skiter i allt slutligen för att tankarna har nått resultat olösligt gällande farhågor?
Jag tänker även på mönstret när de ränner runt med Agnes till... i princip ingenting som det verkar. Speglar det nåt?
Citat:
Vissa är rädda för att utveckla en allvarlig psykisk sjukdom.
Patienten kan tro att han eller hon är döende, ta avsked av familjen och inte våga gå till sängs av rädsla för vad som kan hända under natten.
Sjukdomen och ensamheten kan upplevas lika starkt som om de faktiskt rörde sig om framskriden cancer."
Citat:
Den ångest som de utlöser är både tröttande och meningslös eftersom den inte kan användas till aktiv problemlösning, problemen föreligger ju på ett tänkt, hypotetiskt plan och är därför i princip olösliga.
Senast redigerad av develi 2019-02-23 kl. 10:23.
Citera
2019-02-23, 10:50
Medlem
Citat:

Överdrivet hälsosam livsstil är ett annat tecken, cancer, recidiv eller inte, kan finns som oro i grunden.
Depressionstillstånd går hand i hand, självmordsnära tillstånd vid förvärring.

Anna-Karin85:
* Mamman har haft cancer som man trodde hade blivit botad
* Mamman och barnen deprimerade"

Skumfidusen71:
"Enligt pm jag fått var mamman sjuk i cancer samt deprimerad. Hon jobbade trots sjukdom."

Stehlitz:
"Min uppfattning är att det är många som förstod att Hanna mådde dåligt redan för ett år sedan."

"Jag vet bara att man berättat att Hanna åt antidepressiva och att hon oroade sig mycket för töserna."

"Hanna uppfattades som sämre däran än Oskar. Alla uppfattar att det handlade om det kroniska trötthetssyndromet när det gällde töserna."

"Att Hanna mådde dåligt tyckte jag dock märktes tidigare. Jag minns att jag tyckte synd om henne eftersom hon oroade sig så för töserna."

Elli09:
"Lite hispig gällande barnen"

spitvision:
"Jag uppmärksammade just att hon har ett flertal vänner på sin facebook som arbetar med psykisk ohälsa. Dessa är inte vän med honom."

Nosework:
"En av mammans vänner på fb arbetar inom en förening "mind" som arbetar mot självmord."

MatildaVarg:
"Mamman är vän med en kvinna på Facebook som driver en självmordslinje. Hela vännens flöde innehåller massa artiklar om självmord och hur det ska undvikas."

Didsat:
"Jag vet att hon har haft cancer och tillfrisknat, det var flera år sedan. Ganska säker på att det var bröstcancer. Nog ganska allmänt könt, jag vet att hon la om kosten och levde väldigt hälsosamt efter för att minimera risk för återfall."

artyfarty:
"De var också noga med att familjen skulle äta nyttigt och "eko".

Wallin77:
"Det lilla jag vet är att barnen tappade "fart", Hanna och Oskar var bekymrade. Det blev värre och värre. De sökte hjälp. Hjälp fanns inte."

Stehlitz:
"Enl. flera som jag känner i Bjärred som även kände familjen Henkow/Brenton väl mådde Oskar väldigt dåligt redan hösten 2016 när han for runt som en skottspole för att hjälpa Agnes."

Ossian.allvetaren:
"Hej!
Jag kan bekräfta att Oskar var deprimerad på grund av sin familjesituation därhemma. Detta vet jag till 100%. Ingen spekulation eller egna funderingar eller något jag läst!"

Kollega i media:
"(..) han prioriterade sin sjuka dotter framför allt annat och därför behövde ställa in det ena engagemanget efter det andra”.

Chefen:
"– Vi har disponerat det så för att han ska kunna prioritera att vara mer med sina döttrar. Och gått ner lite i tid för att prioritera familjelivet, har han sagt."

Kollega:
"Last time I met Oskar and we talked about his situation at home, I saw such a deep sorrow in his eyes."

Kollega:
"Jag minns våra diskussioner både i jobb och privat med ett leende men samtidigt med en sån smärta. Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände."

Du klipper och knyter ihop trådstumpar och förlorar trovärdighet när du till och med hänvisar till Wallin77 som bara hann med 3 inlägg och Stehlitz som kom in två dagar senare och fyllde på med 250 inlägg innan de stängdes av för alltid. Varför fortsätter du ändå citera såna som dem? Är du desperat på att få ihop ditt pussel? Finns ingen annan anledning att citera Stehlitz annars.

Nosework/MatildaVarg/Spitvision: EN av H:s vänner på Facebook var en jämnårig kvinna i Göteborg som ansvarar för Mind där. Hon "driver" inte en "självmordlinje"... Om man vill komma i kontakt med föreningen Mind så är det f.ö. närmare till föreningen i Malmö om man bor i Bjärred. Jag skulle generellt sett säga att om man öppet visar att man har vänner som arbetar med psykisk ohälsa så är man frisk själv. Bara att man har kvar sina öppna Facebook-profil när man dör låter som hon inte ville dölja något. Varför O:s Facebook var raderad får vi spekulera i.

Anna-Karin kände någon som kände Oskar på jobbet. Visste mycket om O:s hemförhållande. Många på LU verkat ha veta att O mådde riktigt piss. De måste ju agerat på något sätt, tagit hand om O, gett honom lättare arbetsbörda osv. Det skaver i alla fall för mig att många på LU verkar veta allt om hemförhållandet innan det här hände. Dessutom hur även de där externa kollegorna uttryckte sig..? Det är folket runt hans profession som fick höra ALLT. Verkligen som om O öppnat upp sig. Han kan omöjligt ha berättat samma detaljer för sina släktingar. Bara kollegor och kanske vänner. Varför?

Sen har vi skumfidusen71 som fick ett PM. Den som skrev det påstod sig ha helt andra uppgifter än H:s kollegor hade enligt Disdats inlägg, till och med ett par dagar senare. På H:s jobb var bara alla i chock och förstod ingenting och cancer visste de bara existerat någon gång tidigare. Skumfidusen fick helt enkelt ett skumt PM.

Skall vi diskutera människor som lever hälsosamt och ekologiskt utan att vara eller bli deprimerade? Som bara vill ta hand om sin hälsa.
Citera
2019-02-23, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du klipper och knyter ihop trådstumpar och förlorar trovärdighet när du till och med hänvisar till Wallin77 som bara hann med 3 inlägg och Stehlitz som kom in två dagar senare och fyllde på med 250 inlägg innan de stängdes av för alltid. Varför fortsätter du ändå citera såna som dem? Är du desperat på att få ihop ditt pussel? Finns ingen annan anledning att citera Stehlitz annars.

Nosework/MatildaVarg/Spitvision: EN av H:s vänner på Facebook var en jämnårig kvinna i Göteborg som ansvarar för Mind där. Hon "driver" inte en "självmordlinje"... Om man vill komma i kontakt med föreningen Mind så är det f.ö. närmare till föreningen i Malmö om man bor i Bjärred. Jag skulle generellt sett säga att om man öppet visar att man har vänner som arbetar med psykisk ohälsa så är man frisk själv. Bara att man har kvar sina öppna Facebook-profil när man dör låter som hon inte ville dölja något. Varför O:s Facebook var raderad får vi spekulera i.

Anna-Karin kände någon som kände Oskar på jobbet. Visste mycket om O:s hemförhållande. Många på LU verkat ha veta att O mådde riktigt piss. De måste ju agerat på något sätt, tagit hand om O, gett honom lättare arbetsbörda osv. Det skaver i alla fall för mig att många på LU verkar veta allt om hemförhållandet innan det här hände. Dessutom hur även de där externa kollegorna uttryckte sig..? Det är folket runt hans profession som fick höra ALLT. Verkligen som om O öppnat upp sig[/b] Han kan omöjligt ha berättat samma detaljer för sina släktingar. Bara kollegor och kanske vänner. Varför?[b]

Sen har vi skumfidusen71 som fick ett PM. Den som skrev det påstod sig ha helt andra uppgifter än H:s kollegor hade enligt Disdats inlägg, till och med ett par dagar senare. På H:s jobb var bara alla i chock och förstod ingenting och cancer visste de bara existerat någon gång tidigare. Skumfidusen fick helt enkelt ett skumt PM.

Skall vi diskutera människor som lever hälsosamt och ekologiskt utan att vara eller bli deprimerade? Som bara vill ta hand om sin hälsa.
Det är väl inte ovanligt att man hittar bra vänner bland sina kollegor. Man ses ju betydligt oftare än man träffar anhöriga som bor på andra orter. Lättare att öppna sig öga mot öga än via telefon. Även om man inte umgås privat kan man känna varandra väldigt bra. Det är iallafall min erfarenhet.
Citera
2019-02-23, 11:20
Medlem
develis avatar
Citat:

Anna-Karin kände någon som kände Oskar på jobbet. Visste mycket om O:s hemförhållande. Många på LU verkat ha veta att O mådde riktigt piss. De måste ju agerat på något sätt, tagit hand om O, gett honom lättare arbetsbörda osv. Det skaver i alla fall för mig att många på LU verkar veta allt om hemförhållandet innan det här hände. Dessutom hur även de där externa kollegorna uttryckte sig..? Det är folket runt hans profession som fick höra ALLT. Verkligen som om O öppnat upp sig. Han kan omöjligt ha berättat samma detaljer för sina släktingar. Bara kollegor och kanske vänner. Varför?

Förstår av reaktionerna att det svider gällande att lyfta in Hannas depressiva tillstånd.
Men jag är hemskt ledsen å era vägnar:

Hanna är delaktig och resultatet är självmord/mord så det sammanfaller som en röd tråd det som olika personer uppger. Avstängd eller inte - Stehlitz har tillfört relevant fakta som ingen visste stod i avskedsbrevet och är inte så Oskarfixerad som er - skriver väldigt neutralt om båda två, men utan partitagande. Trovärdig med andra ord.

Kommentaren om självmordslinjen gör varken till eller ifrån - saken är den att hon står bakom mind inklusive självmordslinjen och är själv psykosyntesterapeut. För övrigt sägs Hanna ha haft flertal vänner som tangerar ämne psykisk ohälsa.
Så hur mådde hon egentligen?
Citat:
Ungefär 60 procent av de som hör av sig till självmordslinjen pratar om funderingar på att ta livet av sig. "Men man behöver givetvis inte ha självmordstankar för att höra av sig till oss. Man får höra av sig om man mår dåligt", säger Anette Jäderberg som är verksamhetschef. Här med volontärerna Li Söderberg och Anna-Maria Kostovska."

"Majoriteten av de som hör av sig är unga människor, men det gäller långt ifrån alla.

– Det kan också vara människor som har ett jättebra jobb, men orkar inte med. Det är alla, inte bara en viss kategori. Psykisk ohälsa finns i alla samhällsgrupper och åldrar, säger Anette Jäderberg.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/h%C3%B6gt-tryck-p%C3%A5-sj%C3%A4lvmordslinjen-i-g%C3%B6teborg-1.5482357
Senast redigerad av develi 2019-02-23 kl. 11:39.
Citera
2019-02-23, 11:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Den hälsoångest jag tog upp (överdriven oro, hypokondri) finner jag även intressant i sammanhanget med allt flackande gällande Agnes om ingen vårdform duger.
Det sammanfaller även med depression och risken finns då att inte kunna se skillnad på sig själv och sin egen ångest och bli ett med dottern. Vore jag den dottern skulle jag bli både bored och tycka att ingen lyssnar.
Hälsofreak behöver inte vara hälsosamt om det handlar om överdriven rädsla för recidiv.

Det var den möjligen befogade oron (eller rädslan, eller defaitismens) som jag främst for efter.
Citera
2019-02-23, 11:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det var den möjligen befogade oron (eller rädslan, eller defaitismens) som jag främst for efter.
Ja, det finns säkert befogad oro om det rör sig om sin egen cancerkontroll. Frågan är hur det är med resten gällande hälsoångest om det så är barn eller egen ohälsa. Det är nog flertal komponenter som vävs in i varann.
Citera
2019-02-23, 11:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Citat:
Förstår av reaktionerna att det svider gällande att lyfta in Hannas depressiva tillstånd.
Men jag är hemskt ledsen å era vägnar:

Hanna är delaktig och resultatet är självmord/mord så det sammanfaller som en röd tråd det som olika personer uppger. Avstängd eller inte - Stehlitz har tillfört relevant fakta som ingen visste stod i avskedsbrevet och är inte så Oskarfixerad som er - skriver väldigt neutralt om båda två, men utan partitagande. Trovärdig med andra ord.

Kommentaren om självmordslinjen gör varken till eller ifrån - saken är den att hon står bakom mind inklusive självmordslinjen och är själv psykosyntesterapeut. För övrigt sägs Hanna ha haft flertal vänner som tangerar ämne psykisk ohälsa.
Så hur mådde hon egentligen?

Jag förstår inte hur du develi som tjatar om faktareferensen och till och med vägrar ta till dig källhänvisade lättkontrollerade uppgifter från chefsåklagaren*, kan fortsätta rapa upp trådsanningar.
Det blir inte mer sant för att det citeras om och om igen. Det är bara trådsanningar nedtecknade av anonyma nick som i vissa fall inte ens kommer återkomma för vidare frågor.

När ingen kan tillfrågas om det som står är det som klotter på en toalettdörr.
Och det fortsätter du att citera om och om igen....

* Rättelse: ska stå chefsjurist - inte chefsåklagare. My bad, jag skrev fel
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-23 kl. 12:14.
Citera
2019-02-23, 11:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag förstår inte hur du develi som tjatar om faktareferensen och till och med vägrar ta till dig källhänvisade lättkontrollerade uppgifter från chefsåklagaren, kan fortsätta rapa upp trådsanningar.
Det blir inte mer sant för att det citeras om och om igen. Det är bara trådsanningar nedtecknade av anonyma nick som i vissa fall inte ens kommer återkomma för vidare frågor.

När ingen kan tillfrågas om det som står är det som klotter på en toalettdörr.
Och det fortsätter du att citera om och om igen....
Upprepar trådsanningar? Jag citerar ur tråden, reflekterar kring Hanna som knappast lär ha mått strålande då hon gemensamt och i samförstånd mördade sina döttrar med sin man.

Det är nämligen som så att paret befann sig i en djup kris då allt fokus gått till barns sjukdom och de har varit hårt ansatta enligt Fu:s resultat.

Då kan man räkna ut med arslet att ingen av dem mådde bra.

Skillnaden är att jag struntar blankt i dina sk "officiella" uppgifter och utgår från polis och pressträff.

Problem med det?
Senast redigerad av develi 2019-02-23 kl. 11:54.
Citera
2019-02-23, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag har inte riktigt kunnat släppa det Undrande87 skrev: att hemmet var i en enda röra och en insuination om att de (barnen, alla?) hade märkliga eller uppseendeväckande kläder på sig.

Smutsiga tallrikar på diskbänken är kanske inte det enda som kännetecknar "en enda röra" i hemmet, men kan tyda på att något skett plötsligt i all hast.

Jag har börjat fundera i banorna att barnen kanske hade full klädsel på dvs inte pyjamas eller nattlinne, vilket tyder på att de dödats redan under kvällen och inte under sömnen, dvs burits till sängarna i efterhand. Stöket och röran kan ha uppstått av tumultet när de försöker fly. Ellie09 skrev något som kunde tolkas liknande särskilt gällande Agnes.

Ja. Tittade på Undrande87s inlägg igen. Frågar mig fortsatt hur det var med den kursen H anmälde sig till några timmar innan dådet hände. Kan detta stämma? Om det stämmer - hur tolkar polisen detta? Hur kan man förklara det? Angådende kläder: inte ovanligt att detta sker. Kan också vara kläder där det bara blir tydlig att offren inte hade tagit på sig själva. Till exempel finare kläder än man kan förvänta sig för vardagen eller något som inte passar årstiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in