2019-02-22, 19:14
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det r en referens till en klla. Nej, jag har inte mlnumret fr den domen. Sk p forumet och du skall finna.

Korrekt kllreferens: HDs prejukat om fallet med jorunalisten som fotograferade skyddsobjektet; Muskbasen.

Jag tnker inte ska efter kllor till dina pstenden.
Citera
2019-02-22, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag tnker inte ska efter kllor till dina pstenden.
Du har ftt en kllreferens, att du inte har kompetensen att ska kllan, som alla andra, r inte vrt problem.
Citera
2019-02-22, 19:25
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Du har ftt en kllreferens, att du inte har kompetensen att ska kllan, som alla andra, r inte vrt problem.

Vrt?

Vem har problem? Du pstr ngot som du inte kan styrka, du har inte kompetens att ska efter kllor till dina egna pstenden.

Jag r ytterst tveksam till ditt pstende om att ett fretag med ett utgivningsbevis kan ta del av ngons sjukjournal.
Citera
2019-02-22, 19:47
Medlem
Citat:
Vrt?

Vem har problem? Du pstr ngot som du inte kan styrka, du har inte kompetens att ska efter kllor till dina egna pstenden.

Jag r ytterst tveksam till ditt pstende om att ett fretag med ett utgivningsbevis kan ta del av ngons sjukjournal.

Okej, du har ingen akademisk utbildning... Tips, man lnkar inte kllor i uppsatser..

Eftersom att HD har faststllt att Tryckfrihetsfrordningen gr fre sekretessbestmmelser och skydd mot rikets skerhet kan inte en journalist under ett utgivningsbevis beg ngot brott om denne fr tag p sekretessbelagda uppgifter, eller som i domen; fotograferar en militrbas som har avbildningsfrbud. S journalisten kan, om denne vill, f tillgng till sjukjournaler, antingen genom att fota journalerna eller sonika ta sig in i systemet. Journalisten kommer inte att stllas till ansvar fr dataintrng just fr att journalisten har grundlagsskyddad rtt att inhmta information.

HD anser att journalistens anskaffningsfrihet vger tyngre n andra lagar om inte TF och YTL begrnsar friheten genom lag.

Vi kan titta p YTL:

Citat:
10 Det str var och en fritt att meddela uppgifter i vilket mne som helst i syfte att gra dem offentliga i program eller genom tekniska upptagningar (meddelarfrihet). Denna frihet avser uppgifter som lmnas till

en frfattare eller ngon annan upphovsman,
en utgivare, redaktion eller nyhetsbyr, eller
ett fretag fr framstllning av tekniska upptagningar.

[S2]Det str ocks var och en fritt att anskaffa uppgifter i vilket mne som helst i syfte att meddela eller offentliggra dem enligt frsta stycket (anskaffarfrihet).

[S3]I dessa friheter fr inga andra begrnsningar gras n de som fljer av denna grundlag. Lag (2018:1802).

S, en person under ett utgivningsbevis kan sonika anskaffa journaler fr publikation. Sedan kan man diskutera andra frgor i sekretessprvningen som sker, men det tillhr inte trden.

Eftersom att du inte kan hitta NJA p ntet s fr du vl lnken till domen:
https://lagen.nu/dom/nja/2015s298
Senast redigerad av Methos 2019-02-22 kl. 19:51.
Citera
2019-02-22, 20:39
Medlem
Nu har jag satt mig in mer i Googles policy avseende borttagande av sklnkar. Google vill p inget vis bli sammankopplade med att frmja id-kapningar och de har som en anledning att plocka bort skresultat om Nationella id-nummer r exponerade. Detta borde bortom allt rimligt tvivel kunna appliceras p MrKoll d det r den enda site som Google lnkar till dr det endast krvs ett klick fr att exponera hela personnumret och till skillnad frn vissa andra sajter t ex upplysning, ratsit dr det krvs att du aktiverar ett medlemskap och rjer din egen identitet fr att f tillgng till de fyra sista siffrorna.

Vi har i tillgg EUs eprivacy law i antgande som ger vldigt begrnsade mjligheter att publicera offentliga register utan godknnande frn enskild individ, det finns en del juridiskt finlir dr, men sajter som ovannmnda br ligga risigt till.
Citera
2019-02-22, 20:47
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Det finns inget som hindrar dessa sidor frn att lgga ut saker om barn. Jag har redan redogjort fr hur folk kan kartlgga hela familjer via dessa sidor. Barn brukar vara med som brottsoffer, LVU-offer och offer fr vrdnadstvister. Dremot kan man f ut betydligt fler dokument om vilka barn som helst om man vet vad man skall ska efter.

Med ett utgivningsbevis kan du till och med f ut, eller rttare sagt ta del av, barns sjukjournaler, journaler frn socialtjnsten, skolanteckningar om eleven etc. HD har redan fastslagit att inget hinder freligger en journalist att f ta del av sekretessbelagd information och sedan sprida den. Detta fr att YTL och TF gr fre OSL.

Det du dremot har gjort kan ligga till grund fr dataintrng d du anvnder ett hl i deras system. Ett ganska ltt hl att hitta, men det gr det inte mer lagligt fr det.

Citat:

Ljligt att du kallar dig sjlv "vrt".

Citat:
Okej, du har ingen akademisk utbildning... Tips, man lnkar inte kllor i uppsatser..

Eftersom att HD har faststllt att Tryckfrihetsfrordningen gr fre sekretessbestmmelser och skydd mot rikets skerhet kan inte en journalist under ett utgivningsbevis beg ngot brott om denne fr tag p sekretessbelagda uppgifter, eller som i domen; fotograferar en militrbas som har avbildningsfrbud. S journalisten kan, om denne vill, f tillgng till sjukjournaler, antingen genom att fota journalerna eller sonika ta sig in i systemet. Journalisten kommer inte att stllas till ansvar fr dataintrng just fr att journalisten har grundlagsskyddad rtt att inhmta information.

HD anser att journalistens anskaffningsfrihet vger tyngre n andra lagar om inte TF och YTL begrnsar friheten genom lag.

Vi kan titta p YTL:

S, en person under ett utgivningsbevis kan sonika anskaffa journaler fr publikation. Sedan kan man diskutera andra frgor i sekretessprvningen som sker, men det tillhr inte trden.

Eftersom att du inte kan hitta NJA p ntet s fr du vl lnken till domen:
https://lagen.nu/dom/nja/2015s298

"Okej, du har ingen akademisk utbildning..." Barnsligt, du frsker plocka billiga pong, vem vill du imponera p? Kanske ditt andra jag, eftersom du kallar dig sjlv "vrt"?

"Med ett utgivningsbevis kan du till och med f ut, eller rttare sagt ta del av, barns sjukjournaler" r inte samma sak som:

"Eftersom att HD har faststllt att Tryckfrihetsfrordningen gr fre sekretessbestmmelser och skydd mot rikets skerhet kan inte en journalist under ett utgivningsbevis beg ngot brott om denne fr tag p sekretessbelagda uppgifter, eller som i domen; fotograferar en militrbas som har avbildningsfrbud. S journalisten kan, om denne vill, f tillgng till sjukjournaler, antingen genom att fota journalerna eller sonika ta sig in i systemet"

Du uttrycker dig otydligt och vilseledande.
Senast redigerad av trottwell 2019-02-22 kl. 21:04.
Citera
2019-02-22, 21:34
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Vrt?

Ja, det lter lite vl. P sin hjd har journalister ftt tag p domar som kanske avsljar sdan information men annars handlar det ju saker som lckt till journalister.
Citera
2019-02-23, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedolina
Nu har jag satt mig in mer i Googles policy avseende borttagande av sklnkar. Google vill p inget vis bli sammankopplade med att frmja id-kapningar och de har som en anledning att plocka bort skresultat om Nationella id-nummer r exponerade. Detta borde bortom allt rimligt tvivel kunna appliceras p MrKoll d det r den enda site som Google lnkar till dr det endast krvs ett klick fr att exponera hela personnumret och till skillnad frn vissa andra sajter t ex upplysning, ratsit dr det krvs att du aktiverar ett medlemskap och rjer din egen identitet fr att f tillgng till de fyra sista siffrorna.

Vi har i tillgg EUs eprivacy law i antgande som ger vldigt begrnsade mjligheter att publicera offentliga register utan godknnande frn enskild individ, det finns en del juridiskt finlir dr, men sajter som ovannmnda br ligga risigt till.

Slnge som HD inte lagprvar vra grundlagar mot EUs direktiv kommer YTL och TF att glla fre begrnsningen i den nya EU-direktivet. Vra grundlagar gr redan nu GDPR och EUs nya direktiv helt vrdelsa.
Citera
2019-03-02, 12:56
Medlem
Sueidis avatar
Rapport: Google gick med p att radera Mrkoll frn mina sktrffar!

Jag motiverade min begran just med att Sidan hnger ut mitt personnummer. Jag angav att jag tidigare varit utsatt fr identitetskapning och drfr ser mycket allvarligt p att mitt personnummer hngs ut offentligt.

Undrar om detta innebr att de omvrderat sin syn p att ta bort lexbase ocks?
Senast redigerad av Sueidi 2019-03-02 kl. 13:11.
Citera
2019-03-02, 20:26
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
[...] Med ett utgivningsbevis kan du till och med f ut, eller rttare sagt ta del av, barns sjukjournaler, journaler frn socialtjnsten, skolanteckningar om eleven etc. HD har redan fastslagit att inget hinder freligger en journalist att f ta del av sekretessbelagd information och sedan sprida den. Detta fr att YTL och TF gr fre OSL. [...]

Menar du att utgivningsbevis r sekretessbrytande? Och vad menar du med att en journalist fr ta del av sekretessbelagd information?
Citera
2019-03-04, 09:26
Medlem
Paijters avatar
Citat:
HDs domskl fr fallet om journalisten som fotograferade Muskbasen och blev friad.
Menar du Berga? Journalisten och skepparen blev fllda fr intrng, fotografen friades frn avbildningsfrbud p.g.a. anskaffarrtt och intrnget hann preskiberas fr hennes del.

Detta krver fr vrigt inget utgivningsbevis. Fredsaktivist utan utgivningsbevis som begick intrng i Karlskoga hos Bofors friades frn avbildningsfrbudet med samma motivering, och flldes fr intrnget.
Citera
2019-03-05, 23:20
Medlem
Ngon som har en uppdatering? Vad kommer hnda med dessa hemsidor? Ingenting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in