2019-02-22, 22:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nej. Du kan inget alls. JAG kan.

Edit: I detta ämne är jag otroligt insatt. Vad du Glitter kan i övrigt uttalar jag mig inte om.

Du har en sk enpersons studie som du hänvisar till. Dvs din upplevda sjukdom.

Med all respekt för din sjukdom och din förhoppningsvis framgångsrika behandling - den är inte likadan för alla. Inte samma typ av behandling, inte samma uppföljning, sker inte på samma typ av kliniker och är inte heller alltid samma typ av sjukdom.

Men det är inte rätt att kalla någon annan för idiot för att denne lämnar uppgifter om hur en behandling kan ha gått till någon annanstans för kanske en helt annan variant av bröstcancer.
Det är till och med väldigt olika regimer för olika ålder hos kvinnor, där yngre har helt andra hormonella saker att brottas med och tyvärr ofta mycket agressivare bröstcancer.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-22 kl. 23:00.
Citera
2019-02-22, 23:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag har letat och konstaterat att bröstcancern varit ett extremt stort debattämne.

Inte riktigt hittat fröet till när bröstcancern skulle varit.. Elli09 verkar vara upprinnelsen till det längsta tidspannet på 12 år men hittar det bara som andrahandsinformation. H:s kollega (disdat) skrev för flera år sedan. Svårt att säga, kanske H hade cancer 5 år eller 12 år innan hon dog?

Någon (fleshsuckforum) skrev att hon slutat med sin antihormonmedicin kort innan hon dog och ibland inte bodde hemma med O och flickorna.

En i tråden (slangballe) skriver att O jobbat hårt för professuren trots att han haft sjuka barn och dessutom en fru som återfått cancer. Att O:s chef skulle sagt det.

Ja, mycket uppgifter i tråden om rykten kring H:s bröstcancer.
Ja, hon verkar ha blivit hälsofreak för att förhindra recidiv.

Didsat, jobbat med Hanna men ej nära relation:
"Jag vet att hon har haft cancer och tillfrisknat, det var flera år sedan. Ganska säker på att det var bröstcancer. Nog ganska allmänt könt, jag vet att hon la om kosten och levde väldigt hälsosamt efter för att minimera risk för återfall."

"har fått det berättat för mig att hon stöttade en annan kollega som också fått cancer nu på senare år."

artyfarty som arbetat i samma organisation som Hanna skrev om samma hälsoleverne:
"De var också noga med att familjen skulle äta nyttigt och "eko".
Citera
2019-02-22, 23:06
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Det finns rehabilitering i vården om man tar emot den. Där ingår anhöriga som t.ex. föräldrar.

För barn ska det alltid upprättas en vårdplan, som inkluderar föräldrarna. Det blir som en "kurs" till slut.
Åtminstone om det är vår "vanliga" offentliga sjukvård som upprättat diagnoserna.

Det är något mycket märkligt, som hänt i Bjärred, om två av två barn fått en diagnos, utan att någon annan vård eller rehabilitering erbjudits än att "hemskolning" blivit resultatet.

Eller så har det erbjudits vård, rehabilitering, psykologsamtal, m.m., som man inte nyttjat av någon anledning.

Enligt pressträffen fanns vårdplaner för båda tjejerna.

Svårt med ME kanske eftersom ingenting verkar hjälpa så vet inte riktigt vilken vård som erbjuds men det borde väl rimligtvis inkludera någon form av stöd för den psykiska biten, lära sig acceptera sin situation och sådär.

Man kan väl tänka sig att familjen var betydligt mindre påpassade än vad som är fallet för barn med sjukdomar där det finns ett tydligt och etablerat protokoll för vården.

Sedan kan ju jag personligen tycka att alla varningsklockor borde ha börjat ringa när barn nummer två i samma familj kommer in med samma konstiga symtom som sin storasyster...
Senast redigerad av harperlee 2019-02-22 kl. 23:13.
Citera
2019-02-22, 23:07
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Jag har letat och konstaterat att bröstcancern varit ett extremt stort debattämne.

Inte riktigt hittat fröet till när bröstcancern skulle varit.. Elli09 verkar vara upprinnelsen till det längsta tidspannet på 12 år men hittar det bara som andrahandsinformation. H:s kollega (disdat) skrev för flera år sedan. Svårt att säga, kanske H hade cancer 5 år eller 12 år innan hon dog?

Någon (fleshsuckforum) skrev att hon slutat med sin antihormonmedicin kort innan hon dog och ibland inte bodde hemma med O och flickorna.

En i tråden (slangballe) skriver att O jobbat hårt för professuren trots att han haft sjuka barn och dessutom en fru som återfått cancer. Att O:s chef skulle sagt det.

Bröstcancer, ursäktande, barmhärtighetsmord, familjetragedi - såg dagens ljus - tidigt i tråden. Barnens eventuella sjukdomar som orsak till morden - var fullt legitimt.

Bara inte vanliga - brutala mord. Så ordnades då en pressträff. Flera mördarromantiker i tråden droppade av....
Likväl - två oskyldiga små flickor är mördade.

Vedervärdigt ynkligt att "myndigheterna" inte på något sätt klarlagt varför.
Citera
2019-02-22, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, hon verkar ha blivit hälsofreak för att förhindra recidiv.

Didsat, jobbat med Hanna men ej nära relation:
"Jag vet att hon har haft cancer och tillfrisknat, det var flera år sedan. Ganska säker på att det var bröstcancer. Nog ganska allmänt könt, jag vet att hon la om kosten och levde väldigt hälsosamt efter för att minimera risk för återfall."

"har fått det berättat för mig att hon stöttade en annan kollega som också fått cancer nu på senare år."

artyfarty som arbetat i samma organisation som Hanna skrev om samma hälsoleverne:
"De var också noga med att familjen skulle äta nyttigt och "eko".

Jo, säkert en hälsofreak. Jag har ju alltid sett en snygging framför mig Sån e jag... men hennes kollega beskrev att H var snyggare än genomsnittet. Lik sin kusin i USA? Vi har ju bara sett H som en snusförnuftig intervjuare valet 94 men hon visade glimten i ögat ett par gånger där.

Om det stämmer att hon kunde sluta med sina antihormoner så kanske hon levde upp så mycket att hon ville ”pröva vingarna”? Åter igen, rykte, och att hon ibland inte bodde hemma. Sen om hon inte följde med på Ölands-semester i augusti (rykten av Elli09) så får kag en bild av att de snarare gled isär än ihop på slutet.
Citera
2019-02-22, 23:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo, säkert en hälsofreak. Jag har ju alltid sett en snygging framför mig Sån e jag... men hennes kollega beskrev att H var snyggare än genomsnittet. Lik sin kusin i USA? Vi har ju bara sett H som en snusförnuftig intervjuare valet 94 men hon visade glimten i ögat ett par gånger där.

Om det stämmer att hon kunde sluta med sina antihormoner så kanske hon levde upp så mycket att hon ville ”pröva vingarna”? Åter igen, rykte, och att hon ibland inte bodde hemma. Sen om hon inte följde med på Ölands-semester i augusti (rykten av Elli09) så får kag en bild av att de snarare gled isär än ihop på slutet.
Så värst snygg vet jag väl inte, genomsnittlig enligt filmen som ung. Vad nu det har med hälsokost att göra.
Resten är ju rent bs från ditt håll.
Citera
2019-02-22, 23:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Ja den där bröstcancerdiskussionen har återkommit då och då.

Man kan väl i alla fall konstatera att H inte hade varit aktuell för endast ett besök på onkologen i augusti om man upptäckt att bröstcancern återkommit.
Med brasklappen att H naturligvis själv kan valt bort vidare behandling och uppföljning, borde hennes vårdkontakter varit många fler och regelbundet återkommande under hösten.

Spridd bröstcancer behandlas först och främst med cellgifter. Hade H fått denna behandling hade sannolikt hon, och inte O, tappat håret och sett tärd och tagen ut, kanske haft en mössa pga frysningar.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att H’s eventuella bröstcancerrecidiv skulle hemlighållits av alla utredare hela vägen. Dessutom indirekt förnekats i form av ingen utlösande faktor. Därtill har ju polisen faktiskt uttryckligen redogjort för att föräldrarnas uppgivna skäl i avskedsbrevet var barnen ME-diagnoser. Nog hade avskedsbrevet och polisens referat innehållit uppgifter om att H var dödssjuk om så vore fallet.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-22 kl. 23:36.
Citera
2019-02-22, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Bröstcancer, ursäktande, barmhärtighetsmord, familjetragedi - såg dagens ljus - tidigt i tråden. Barnens eventuella sjukdomar som orsak till morden - var fullt legitimt.

Bara inte vanliga - brutala mord. Så ordnades då en pressträff. Flera mördarromantiker i tråden droppade av....
Likväl - två oskyldiga små flickor är mördade.

Vedervärdigt ynkligt att "myndigheterna" inte på något sätt klarlagt varför.

Om man ska sammanfatta det som har sagt så berodde det alltså enligt Polisen på att barnen hade ME. Ingen annan förklaring har getts, inte ens en antydning om att föräldrarna skulle vara vrickade. Sorry men jag köper det inte. Ynkligt var ordet ja!
Citera
2019-02-22, 23:40
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Om man ska sammanfatta det som har sagt så berodde det alltså enligt Polisen på att barnen hade ME. Ingen annan förklaring har getts, inte ens en antydning om att föräldrarna skulle vara vrickade. Sorry men jag köper det inte. Ynkligt var ordet ja!

Vi får ha förståelse för föräldrarnas tillkortakommande - de var ju akademiker. Likaså för polisen - dom är ju bara poliser.
Citera
2019-02-22, 23:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Det finns rehabilitering i ]vården om man tar emot den. Där ingår anhöriga som t.ex. föräldrar.

För barn ska det alltid upprättas en vårdplan, som inkluderar föräldrarna. Det blir som en "kurs" till slut.
Åtminstone om det är vår "vanliga" offentliga sjukvård som upprättat diagnoserna.

Det är något mycket märkligt, som hänt i Bjärred, om två av två barn fått en diagnos, utan att någon annan vård eller rehabilitering erbjudits än att "hemskolning" blivit resultatet.

Eller så har det erbjudits vård, rehabilitering, psykologsamtal, m.m., som man inte nyttjat av någon anledning.

Verkar vettigt. Och slutsatsen intressant om det stämmer. Fast det vet vi kanske inte säkert.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-23 kl. 00:02.
Citera
2019-02-22, 23:47
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt

Varför skulle inte förklaringen till gärningen kunna vara att barnen hade ME? Varför måste det vara någonting annat?
Citera
2019-02-22, 23:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Enligt pressträffen fanns vårdplaner för båda tjejerna.

Svårt med ME kanske eftersom ingenting verkar hjälpa så vet inte riktigt vilken vård som erbjuds men det borde väl rimligtvis inkludera någon form av stöd för den psykiska biten, lära sig acceptera sin situation och sådär.

Man kan väl tänka sig att familjen var betydligt mindre påpassade än vad som är fallet för barn med sjukdomar där det finns ett tydligt och etablerat protokoll för vården.

Sedan kan ju jag personligen tycka att alla varningsklockor borde ha börjat ringa när barn nummer två i samma familj kommer in med samma konstiga symtom som sin storasyster...

Ja senast då.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-23 kl. 00:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in