2019-02-22, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Jag skulle inte kalla kommunistpropaganda för vishet.
Är det svaret på vad vishet bevisar?
Citera
2019-02-22, 16:13
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad är det "vi" tror?
En jävla massa. Bland annat att Gud inte finns.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är fler som tror på gudar, så flocken är teister.
Jag har inga problem att ta min egna bevisbörda. Vad är det du undrar över och är det trådrelevant?
DIN FLOCK! Alla som tror som du tillhör inte din flock!
Det är sådana som dig som tror att alla andra håller med dig, för att du ansträngt dig så hårt för det.
Du inser inte att din flock är väldigt liten och ytterst ytterst vilsna.
Men för all del, håll takten med dina "kamrater" och glöm inte att följa flaggan samt täcka skräcken med falsk självbild!
Vad var det jag sa... "Urbota dum".
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Det kan jag, för distinktionen är viktig!
Jag tror inte att ditt medvetande inte är icke-existerande.
Ser liksom inga bevis för något sådant.

Citat:
Ja, det finns en objektiv verklighet bortom våra subjektiva tolkningar av denna objektiva verklighet... Tror du inte att det finns en objektiv verklighet, eller ligger problemet någonstans inom "att universum var utgjort av"…?
Gå tillbaka till skolbänken. Du har MYCKET kvar att lära. Det du kallar Objektiv "Verklighet" är utgjort av högst Subatomära Kvantum snarare än objektiva atomära partiklar. De är INTE "verkliga".
De är lika subjektiva som ditt medvetande.
Det är FAKTA, som vi människor antagit i snart 100 år och som bekräftas gång på gång i modern tid.
Hur vore det om du började med att erkänna i alla fall för dig själv att du inte vet det mesta?

Citat:
Oändligt är ett matematisk koncept. Om det 'existerar' någonting som är oändligt förhåller jag mig tveksam till.
Det jag skriver är att vi i skolan fick lära oss att oändlighet existerar.
Vad som är sant är dock att den ena oändligheten är större än den andra.
Du förstår inte alls vad det var jag ville få sagt. Prova att läs igen.
Då du uppenbarligen "förhåller" dig till idéer och tankar istället för att förstå dem själv så kan det ju lätt bli så..

Citat:
Ehm… Okej? Ser ej riktigt relevansen till gud/religion. Vad tror du makt/våld/kropp/medvetande är egentligen?
Du ser inte relevansen därför att du inte öppnat ögonen. Börja där! Titta ut ifrån din egen kroppsöppning.

Jag tror att Makt betyder något i stil med: "Relation som möjliggör våld".
Jag trodde att Våld betydde något i stil med "skada", jag insåg inte att det mer betyder "tvinga".
Jag trodde att Kropp endast var utgjort av något objektivt, nu tror jag mig veta att det inte förhåller sig så, då vetenskapen motBevisat det.
Jag trodde att Kropp bestämmde Medvetande. Nu inser jag att det är tvärtom.

Citat:
Huruvida Pluto är en planet eller inte är en klassificeringsfråga. Tidigare gav vi denna isklump etiketten "planet" sedan valde vi istället att kalla den för "dvärgplanet". Pluto förändrades aldrig... Vad som förändrades var vilken klassificering forskarna ansåg var lämpligast att placera Pluto inom...

Huruvida universum är oändligt eller inte faller inom "jag vet inte"-facket. I den meningen att vissa definierar vårt universum inte som 'allt' utan som allt mellan oss och vår kosmiska horisont, och att det i teorin kan finnas andra universum bortom detta, så är inte universum oändligt. Men menar man det som idag brukar kallas för cosmos, 'allt', så vet man inte huruvida detta är oändligt eller inte.

Inom vilket skolämne fick du höra att "makt var dåligt"...? Oavsett så är det ju en värderingsfråga, vars svar för alla förståndiga bör skilja sig beroende på vilken typ av makt, hur den utövas, varför den utövas och en rad andra frågor om omständigheterna inom varje specifikt fall. Att bara säga "makt är dåligt" eller "makt är bra" känns som dagisnivå.

Proton och neutron bland de minsta beståndsdelarna av materia...? Oj, du kan inte vara ung du... Dessa var bland de minsta UPPTÄCKTA beståndsdelarna fram till 60-talet... Inom den nuvarande modellen tror jag dock inte man förväntar sig hitta någon annan del av materia efter Higgs boson, men skulle man göra det så får man så klart modifiera sina modeller för att anpassa dem till verkligheten, så som man alltid har gjort när man inser att ny information inte passar i befintliga modeller likt de tidigaste atom-modellerna.

Naturens lagar är konstanta. Människans förståelse av naturens lagar förändras allt eftersom nya kunskaper och erfarenheter kommer oss tillhanda. Jorden hade ett gravitationsfält även innan vi förstod gravitationsteorin.

Du får gärna skriva om vetenskap, men för att återgå till tråden som gäller gud/religion; kan du definiera din gud? Vad tror du egentligen på och varför?

Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
Ja, vi kan påverka den fysiska verkligheten med hjälp av vårt medvetande. Och nej, detta är inte likvärdigt med det som i vardagligt tal kallas för övernaturligt. Det är inte heller ett mirakel.

Presentera något av substans i stället för att ägna 90% av dina inlägg åt ad hominem, som den lättkränkta dåre du är.
Nej ni! Den fällan går jag inte i igen!

Jag tänker inte upprepa vad jag redan sagt till en idiot till ytterligare en idiot för att alla idioter inte lyckades vara i rummet när jag sa det första gången.
Om du verkligen vore intresserad skulle du titta fram och försöka läsa mina inlägg, istället för att skryta med dina höga hästar och otroliga okunskaper.
Majoriteten av din "kunskap" är obefintlig. Försök att rätta dig själv innan andra hinner före.
Det är skrattretande att du TROR dig veta allt det där som uppenbarligen och bevisligen inte är sant.
Förstår du inte att vi människor är apor? Att vi inte är allvetande?
Du har missuppfattat nästan samtligt innehåll i mina inlägg, för att du inte förstår bättre.
Det är tråkigt att det skall behöva ses som ett påhopp att påpeka för en person Varför de missuppfattat.
Jag vill inte ge legitimitet åt er massa av missuppfattningar så jag kommer inte ens kommentera den.
Jag hoppas bara att ni kan lär er något nytt någon gång, innan ni fått det bekräftat och Godkänt av "överheten" i er specifika flock.
En bra början är att försöka tänka vad något kan tänkas betyda, eller att ta in innehållet före behovet av att bekräfta er blir för stort.
När ni endast läser det ni redan tror er veta, så blir det alltid fel. Ni Vet inte allt. Tyvärr alltså.
Det är oftast bättre att erkänna sin okunskap och möjliggöra ny kunskap, än att fäkta bort allt man inte TROR på som falskt.

Var inte så jävla rädda för att ha fel pojkar, och släpp flockmentaliteten lite för en sekund.

Jag undrar jag vilka det är som blir kränkta... Det är inte jag som har behov att mot"bevisa" någon annans uppfattning.
Jag vill bara presentera ett eventuellt argument. Ni vill däremot dölja er rädsla och okunskap
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-22 kl. 16:49.
Citera
2019-02-22, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe

DIN FLOCK! Alla som tror som du tillhör inte din flock!
Det är sådana som dig som tror att alla andra håller med dig, för att du ansträngt dig så hårt för det.
Du inser inte att din flock är väldigt liten och ytterst ytterst vilsna.
Men för all del, håll takten med dina "kamrater" och glöm inte att följa flaggan samt täcka skräcken med falsk självbild!
Vad var det jag sa... "Urbota dum".

Jag tror inte att ditt medvetande inte är icke-existerande.
Ser liksom inga bevis för något sådant.

Gå tillbaka till skolbänken. Du har MYCKET kvar att lära. Det du kallar Objektiv "Verklighet" är utgjort av högst Subatomära partiklar. De är INTE "verkliga".
De är lika subjektiva som ditt medvetande.
Det är FAKTA, som vi människor antagit i snart 100 år och som bekräftas gång på gång i modern tid.
Hur vore det om du började med att erkänna i alla fall för dig själv att du inte vet det mesta?

Det jag skriver är att vi i skolan fick lära oss att oändlighet existerar.
Vad som är sant är dock att den ena oändligheten är större än den andra.
Du förstår inte alls vad det var jag ville få sagt. Prova att läs igen.
Då du uppenbarligen "förhåller" dig till idéer och tankar istället för att förstå dem själv så kan det ju lätt bli så..

Du ser inte relevansen därför att du inte öppnat ögonen. Börja där! Titta ut ifrån din egen kroppsöppning.

Jag tror att Makt betyder något i stil med: "Relation som möjliggör våld".
Jag trodde att Våld betydde något i stil med "skada", jag insåg inte att det mer betyder "tvinga".
Jag trodde att Kropp endast var utgjort av något objektivt, nu tror jag mig veta att det inte förhåller sig så, då vetenskapen motBevisat det.
Jag trodde att Kropp styrde Medvetande. Nu inser jag att det är tvärtom.

Nej ni! Den fällan går jag inte i igen!

Jag tänker inte upprepa vad jag redan sagt till en idiot till ytterligare en idiot för att alla idioter inte lyckades vara i rummet när jag sa det första gången.
Om du verkligen vore intresserad skulle du titta fram och försöka läsa mina inlägg, istället för att skryta med dina höga hästar och otroliga okunskaper.
Majoriteten av din "kunskap" är obefintlig. Försök att rätta dig själv innan andra hinner före.
Det är skrattretande att du TROR dig veta allt det där som uppenbarligen och bevisligen inte är sant.
Förstår du inte att vi människor är apor? Att vi inte är allvetande?
Du har missuppfattat nästan samtligt innehåll i mina inlägg, för att du inte förstår bättre.
Det är tråkigt att det skall behöva ses som ett påhopp att påpeka för en person Varför de missuppfattat.
Jag vill inte ge legitimitet åt er massa av missuppfattningar så jag kommer inte ens kommentera den.
Jag hoppas bara att ni kan lär er något nytt någon gång, innan ni fått det bekräftat och Godkänt av "överheten" i er specifika flock.
En bra början är att försöka tänka vad något kan tänkas betyda, eller att ta in innehållet före behovet av att bekräfta er blir för stort.
När ni endast läser det ni redan tror er veta, så blir det alltid fel. Ni Vet inte allt. Tyvärr alltså.
Det är oftast bättre att erkänna sin okunskap och möjliggöra ny, än att fäkta bort allt man inte TROR på som falskt.

Var inte så jävla rädda för att ha fel pojkar, och släpp flockmentaliteten lite för en sekund.

Jag undrar jag vilka det är som blir kränkta... Det är inte jag som har behov att mot"bevisa" någon annans uppfattning.
Jag vill bara presentera ett eventuellt argument. Ni vill däremot dölja er rädsla och okunskap
Ja, du har nog rätt. Allt jag tror på är för att jag vill och vågar tro, det jag inte tror på är för att jag är feg eller inte vill tro. Hör du hur dumt detta låter?

Kan du inte presentera detta ”eventuella argument” istället, som du påstår att du vill?
Citera
2019-02-22, 16:48
Medlem
Citat:
Är det svaret på vad vishet bevisar?
Svaret på vad din typ av "vishet" bevisar:

”Det är svårt att vara modig när du bara är ett mycket litet djur”

Citat:
Det finns även vishet i Bamse och Nalle Puh.
"Nasse är ett mycket litet djur, som ifall han är ensam (och även ofta annars) blir rädd för minsta lilla hotande fara. Och ifall ingen fara hotar så brukar hans fantasi skapa dem. Nasse trivs bäst då han är ute med Nalle Puh i skogen och känner tryggheten av hans hand. I skogen finns det många vackra blommor som Nasse tycker om – och hans favoritmat; hållon och havregryn. Annat han tycker om är starka färger – och att blåsa maskrosor."
https://zenzafacta.wordpress.com/2015/04/08/nasse-ar-en-liten-gris-vad-vet-du-om-den-lilla-radda-figuren/

Detta, vad du kallar vishet i Bamse och Nalle Puh, var fick du det ifrån? Memes dina facebook-vänner postade runt?
Senast redigerad av Bukakekockaburra 2019-02-22 kl. 16:52.
Citera
2019-02-22, 16:53
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ja, du har nog rätt. Allt jag tror på är för att jag vill och vågar tro, det jag inte tror på är för att jag är feg eller inte vill tro. Hör du hur dumt detta låter?

Kan du inte presentera detta ”eventuella argument” istället, som du påstår att du vill?
Du bestämmer både vad du tror på och inte tror på baserat på rädsla.
Rädd är det enda du är, att du ”vågar” beror också på rädsla för motsatsen.

Jag har gjort det ett flertal gånger och upprepade gånger hänvisat till dessa inlägg. Det känns onödigt att kopiera samma inlägg bara för att den sista idioten inte förmår klicka sig tillbaka.
Prova att söka fritt istället för att efterfråga din jävla hund!
Citera
2019-02-22, 17:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag tror ingenting om huruvida det du tror på finns eller inte.
Citera
2019-02-22, 17:03
Medlem
Citat:
Svaret på vad din typ av "vishet" bevisar:

”Det är svårt att vara modig när du bara är ett mycket litet djur”

"Nasse är ett mycket litet djur, som ifall han är ensam (och även ofta annars) blir rädd för minsta lilla hotande fara. Och ifall ingen fara hotar så brukar hans fantasi skapa dem. Nasse trivs bäst då han är ute med Nalle Puh i skogen och känner tryggheten av hans hand. I skogen finns det många vackra blommor som Nasse tycker om – och hans favoritmat; hållon och havregryn. Annat han tycker om är starka färger – och att blåsa maskrosor."
https://zenzafacta.wordpress.com/2015/04/08/nasse-ar-en-liten-gris-vad-vet-du-om-den-lilla-radda-figuren/

Detta, vad du kallar vishet i Bamse och Nalle Puh, var fick du det ifrån? Memes dina facebook-vänner postade runt?
Jag har aldrig sagt något om citatet du drog fram. Jag sade bara att det fanns vishet i Bamse och Nalle Puh.
Läs vad jag skriver och sluta ljug och hitta på, tack.
Citera
2019-02-22, 17:08
Medlem
Citat:
Du bestämmer både vad du tror på och inte tror på baserat på rädsla.
Rädd är det enda du är, att du ”vågar” beror också på rädsla för motsatsen.

Jag har gjort det ett flertal gånger och upprepade gånger hänvisat till dessa inlägg. Det känns onödigt att kopiera samma inlägg bara för att den sista idioten inte förmår klicka sig tillbaka.
Prova att söka fritt istället för att efterfråga din jävla hund!
Vissa kan säkert tro p.g.a. rädsla. Även jag kan känna rädsla inför vissa saker, så visst hade kanske gudstro hjälpt där, men jag kan inte tro på något bara för att jag är rädd.
Så du blandar nog ihop mig med vissa gudstroende (inte alla).

Och mer svordomar och personliga kommentarer. Bättre kan du...??
Citera
2019-02-22, 17:21
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sagt något om citatet du drog fram. Jag sade bara att det fanns vishet i Bamse och Nalle Puh.
Läs vad jag skriver och sluta ljug och hitta på, tack.
Du kanske kan visa vad det är du tycker är så vist med Bamse och Nalle Puh i så fall?
Citera
2019-02-22, 17:37
Medlem
Citat:
Du kanske kan visa vad det är du tycker är så vist med Bamse och Nalle Puh i så fall?
Inte i denna tråd. Poängen är att det går att hitta vishet på massa ställen. ( vilket du säkert förstod, om du tänker efter ).
Det finns vishet i Koranen, Bibeln, Batman, o.s.v.
Det är du som ska bevisa att just den vishet du tog upp verkligen är från Gud.
Citera
2019-02-22, 18:32
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Vissa kan säkert tro p.g.a. rädsla. Även jag kan känna rädsla inför vissa saker, så visst hade kanske gudstro hjälpt där, men jag kan inte tro på något bara för att jag är rädd.
Så du blandar nog ihop mig med vissa gudstroende (inte alla).

Och mer svordomar och personliga kommentarer. Bättre kan du...??
Tack. För mig räcker detta som Bevis.
Du är bevisligen för skräckslagen att ens erkänna dig rädd.
Du förstår inte vad rädsla är. Du är för rädd för att förstå, det skulle ju eventuellt betyda att du måste ändra uppfattning.

Det är enklare att blint förkasta det som inte passar ens flock och boskapsmentalitet
Och agera Jante och påstå att något är falskt bara för att det är ”elakt”.
Om du är för svag för att bli dumförklarad skall du kanske inte vara kvar här?
De flesta ser både din dumhet och din rädsla.
Jag bara konstaterar det uppenbara,
Vilket du måste lära dig ibland behövs.
Ni är fler som är så rädda att ni inte ser självklarheter,
Det är väl snällt att tydligt peka ut dumhet för andra när man känner igen den?

Rädsla: är den kraft som driver sådana djur som oss framåt i utvecklingen.
Vishet går helt enkelt ut på att vara rädd för rätt saker.
Att som du, vara rädd för att erkänna sin natur, det är det endast urbota skräckslagna små små ynkryggar som är.
Men du blir nog glad av att höra att fler är likadana, då slipper ju du vara varken värst eller helt ensam.
Håll varandra i handen så kanske ni tillsammans törs inse att ni inte vet.
Det KAN gå över, men kräver mod och självuppoffring.

Min erfarenhet säger också att de människor som erkänner sig troende blir mindre rädda,

Är det kanske också därför du tror så otroligt mycket?
För att du är en skräckslagen människa?
Fast du glömt själva grunden, att Erkänna sig underlägsen världen.
Det enda sättet att ”bota” rädsla, är att erkänna och inse sin rädsla.
Det kommer du aldrig att göra, du är för rädd helt enkelt.
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-22 kl. 18:48.
Citera
2019-02-22, 18:37
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Inte i denna tråd. Poängen är att det går att hitta vishet på massa ställen. ( vilket du säkert förstod, om du tänker efter ).
Det finns vishet i Koranen, Bibeln, Batman, o.s.v.
Det är du som ska bevisa att just den vishet du tog upp verkligen är från Gud.
Man kan inte presentera bildliga bevis för en blind. Ännu svårare är det med vishet
Lika lite som man kan förklara en ton för någon som alltid varit döv.
Vad tror du att vishet är?
Det är inte detsamma som de ”fakta” du fått i skolbänken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in