Citat:
Ursprungligen postat av
negergubbe
Kan du förklara den praktiska skillnaden?
Om man ändå
valt att inte tro, så tror man.
De enda egentliga Ateisterna är dem som aldrig föreställt sig någon gud.
Har man bestämt sin uppfattning om saken så ÄR man troende, hur mycket du än önskar att du "visste".
Här har du en länk till ett av mina tidigare inlägg som berör ämnet du tror så mycket om: LÄNK
: Inlägg
Jag tror inte att jag är så ensam om att ha blivit motbevisad om min felaktiga uppfattning i frågan som du
tror.
Alla har endast sina egna förutfattade meningar att gå efter, så det är klart att man har fel allt som oftast.
Att
tro annat är självbedrägeri!
Det kan jag, för distinktionen är viktig!
Antingen så
finns en gud, eller så
finns inte en gud. Detta har att göra med vad som faktiskt är sant, och har alltid endast 2 alternativ (X / inte X).
Vad man TROR om detta har INTE två alternativ, utan
tre.
Man kan acceptera påståendet att gud finns som sant, eller så kan man avvisa det.
Man kan även acceptera påståendet att gud inte finns som sant, eller avvisa det.
Acceptans av bägge påståenden är en logisk motsägelse,
men AVVISANDE av bägge påståendena är det inte.
Man kan alltså även INTE tro att det
finns en gud, samtidigt som man INTE tror att det
inte finns en gud.
Detta, att avvisa ett påstående som icke-demonstrerat, är den rationella utgångspunkten, för alla påståenden, alltid. Man accepterar ett påstående först när man betraktar det som demonstrerat.
Att en förälder avvisar påståendet att gud finns, innebär inte att de hjärntvättar sina barn att gud INTE finns. Det innebär att acceptera den motsatta delen av frågan, och det är inte nödvändigt för att vara ateist. Teist/atheism besvarar ENDAST frågan "gud finns", teister accepterar detta som sant och ateister avvisar det som sant.
Det nödvändiggör inte att man accepterar att gud
inte finns, även om många ateister också gör det, mig själv inkluderat.
Att någonting "inte existerar" är 'null-hypotesen'. Den kan omöjligen 'bevisas' på annat sätt än om det som hävdas existera definieras som någonting med logiska motsägelser. Null-hypotesen demonstreras
av avsaknaden av bevis FÖR existensen, då om saken i fråga inte existerar skulle man inte heller förvänta sig att hitta några "bevis" för denna icke-existens. Om saken däremot existerar, så bör man förvänta sig att hitta vissa typer av bevis för detta. Den ständiga avsaknaden av dessa
förväntade bevis
för existensen är vad som till slut får en att acceptera att det
inte finns. Detta gäller
ALLA påståenden om existens, inte bara gudar.
I de fall att guden i fråga är väldefinierad kan däremot andra frågor ställas och besvaras. Säg att du definierar din gud som någon som kontrollerar alla väderfenomen, och vill människan väl.
I en sådan definition kan man så klart demonstrera att så inte är fallet, då många väderfenomen kan påvisas som inte är konsekventa med mänskligt välmående.
Det är detta som gör din länk ganska märklig när du skriver;
Citat:
Sen kom insikterna:
.Jag har inga bevis
När inga bevis existerar så avvisar man samtliga påståenden som icke-demonstrerade. Den position man då hamnar i är att man INTE accepterar varken påståendet att gud finns eller påståendet att gud inte finns. Hur du ifrån denna position kom fram till att "jag har inga bevis, därför finns gud" verkar synnerligen irrationellt, men du får gärna förklara...
Du skriver sedan att följande saker hade "bevisats fel"...
Citat:
Jag trodde att Universum var utgjort av en objektiv verklighet
Ja, det finns en objektiv verklighet bortom våra subjektiva tolkningar av denna objektiva verklighet... Tror du inte att det finns en objektiv verklighet, eller ligger problemet någonstans inom
"att universum var utgjort av"…?
Citat:
Jag trodde att jag visste vad ”Oändlig”t innebar
Oändligt är ett matematisk koncept. Om det 'existerar' någonting som är oändligt förhåller jag mig tveksam till.
Citat:
Jag trodde mig veta vad Makt var
Jag trodde jag visste vad Våld betyder
Jag hade inte förstått tillräckligt mycket om Vad min Kropp och Medvetande var
Varken jag eller ”Vet”enskapen visste tillräckligt noga
Ehm… Okej? Ser ej riktigt relevansen till gud/religion. Vad tror du makt/våld/kropp/medvetande är egentligen?
Citat:
När jag gick i skolan fick man lära sig att
Pluto var en planet och att Universum var ”oändligt”
Att ”makt” var dåligt.
Att universums minsta beståndsdelar var fyra objektiva partiklar varav två hette ”proton” och ”neutron”.
Att naturens lagar var konstanta
Och en massa annan strunt.
Huruvida Pluto är en planet eller inte är en klassificeringsfråga. Tidigare gav vi denna isklump etiketten "planet" sedan valde vi istället att kalla den för "dvärgplanet". Pluto förändrades aldrig... Vad som förändrades var vilken klassificering forskarna ansåg var lämpligast att placera Pluto inom...
Huruvida universum är oändligt eller inte faller inom "jag vet inte"-facket. I den meningen att vissa definierar vårt universum inte som 'allt' utan som allt mellan oss och vår kosmiska horisont, och att det i teorin kan finnas andra universum bortom detta, så är inte universum oändligt. Men menar man det som idag brukar kallas för cosmos, 'allt', så vet man inte huruvida detta är oändligt eller inte.
Inom vilket skolämne fick du höra att "makt var dåligt"...? Oavsett så är det ju en värderingsfråga, vars svar för alla förståndiga bör skilja sig beroende på vilken typ av makt, hur den utövas, varför den utövas och en rad andra frågor om omständigheterna inom varje specifikt fall. Att bara säga "makt är dåligt" eller "makt är bra" känns som dagisnivå.
Proton och neutron bland de minsta beståndsdelarna av materia...? Oj, du kan inte vara ung du... Dessa var bland de minsta
UPPTÄCKTA beståndsdelarna fram till 60-talet... Inom den nuvarande modellen tror jag dock inte man förväntar sig hitta någon annan del av materia efter Higgs boson, men skulle man göra det så får man så klart modifiera sina modeller för att anpassa dem till verkligheten, så som man alltid har gjort när man inser att ny information inte passar i befintliga modeller likt de tidigaste atom-modellerna.
Naturens lagar
är konstanta. Människans
förståelse av naturens lagar förändras allt eftersom nya kunskaper och erfarenheter kommer oss tillhanda. Jorden hade ett gravitationsfält även innan vi förstod gravitationsteorin.
Du får gärna skriva om vetenskap, men för att återgå till tråden som gäller gud/religion; kan du definiera din gud? Vad tror du egentligen på och varför?