Citat:
Nu handlar det inte om resultaten specifikt, utan prestation. Och även om de säkert har väldigt kul i akademilag också finns det som sagt - ett uttalat eller outtalat krav på prestation. Du är utbytbar. Om du inte utvecklas, levererar eller om det kommer ett gäng duktigare 7-åringar - så åker du ut. Den sortens situation är OK för vuxna och äldre barn - den är rakt kontraproduktiv för 7-åringar.
Jag håller med om att hotet om att inte färga till nästa säsong är ett problem. De sjuåringar som startar i akademier har ingen cut de 2-3 första åren. Sen är nog tanken att det ska vara ett utvecklingssamtal efter varje säsong. Nu görs det knappt då lagen växer de där åren och rent faktiskt så sker knappt någon "cut". I Nacka FC tror jag än mindre det existerar. Men det finns ett problem med det och det är inte den faktiska cuten utan att flera ungar i laget säkert är oroliga för den när den kommer i november. Å andra sidan så rör sig dessa lag bort från cutar helt och hållet. Vore dock bra om de inte fanns över huvud taget tills kanske 15 år.
Citat:
Är väl olika sätt att se på världen. När Barcelona plockar upp spelare så ser jag inte det som att parasitera, de skapar ett mervärde.
Citat:
Det finns fördelar för talangerna att spela med sämre också. Om du spelar med de bästa kan du "slappna av" eftersom din lagkompis kommer lösa det där. Med sämre medspelare måste du ta större ansvar, täcka större ytor, slå bättre passningar, ta mer hemjobb osv osv. Så att spela med dåliga är inte bara den öken ni framställer det som.
Det där stämmer inte. När de bästa spelar mot de bästa finns inge möjlighet att "slappna av". Det förstår du nog själv. "Slappna av" kan du göra om du enbart behöver gå 75% och ändå vara avgörande och stjärnan i laget. Tror faktiskt inte den här diskussionen finns någon annanstans. Hur kan det vara mer utvecklande i en miljö där allt går långsammare?
Citat:
Det jag vänder mig mot är just den sortens satsning efter 100m, för att fortsätta med maratonmetaforen. Det är så jäkla långt kvar - i början är det därför viktigare att så många som möjligt får hålla på, ha roligt, introduceras till en sport de förhoppningsvis kommer älska, och sen bygger man gradvis på elit-tänket när de blir äldre. Nacka FCs modell är exkluderande, parasiterande, saknas stöd för att det funkar, och förstör för barn. Jag ser den som helt poänglös. De borde ha breddverksamhet och ett "vanligt lag" för 7åringar med en träning i veckan, ett "träningslag" som kör 3 träningar i veckan - sen kan de börja sålla när de närmar sig 10-11 år istället. De som inte brinner för fotbollen kommer ändå inte palla 3 gånger per vecka så de kommer sluta av sig själva.
Exkluderande - ja, alla som vill får inte vara med där men så är det i många sporter för sjuåringar. Dock så finns ju den "vanliga" fotbollen. Vad är det för fel med att allt inte ser likadant ut?
Parasiterande - Tycker det är fånigt. Då skulle allt vara "parasiterande" så länge man inte har en kedja från frö till limpa.
Saknas stöd för att det funkar - Många av de som nu lirar i t ex U21 kommer från akademier där de börjat i tidig ålder.
Förstör för barn - Finns inget som tyder på det, bara en åsikt du tagit ur luften
Jag förstår inte hur du menar att den breddfotbollen vi har idag kommer skadas av Nacka FC....
Citat:
Jag är inte emot cutoffs och selektering per se, jag är emot sättet Nacka FC valt att göra det på. För tidigt, på fel sätt. Om tränaren inte ens har mod nog att berätta för 7-åringar att de inte duger, då ska de inte hålla på med skiten de gör.
Sen funderar jag på hur du tror dig veta att stämningen är bättre i lag där barn riskerar cuttas än i vanliga breddlag där alla får vara med oavsett förmåga.
Det jag vänder mig mot specifikt med Nacka FC är bristen på breddverksamhet som de verkar dumpa på andra (samarbetsklubbar kanske?) och att den alldeles för tidiga satsningen bara lämnar dumpade barn efter sig och producerar dåligt med talanger. Gör om, gör rätt.
Sen funderar jag på hur du tror dig veta att stämningen är bättre i lag där barn riskerar cuttas än i vanliga breddlag där alla får vara med oavsett förmåga.
Det jag vänder mig mot specifikt med Nacka FC är bristen på breddverksamhet som de verkar dumpa på andra (samarbetsklubbar kanske?) och att den alldeles för tidiga satsningen bara lämnar dumpade barn efter sig och producerar dåligt med talanger. Gör om, gör rätt.
Jag tror du måste lyfta blicken och se det för vad det är. Det är selekterade spelare där tanken är att de ska få en individuell utveckling av professionella tränare från en tidig ålder. Tanken är att om du spelar med och mot de bästa och får en professionell utbildning istället för föräldrautbildning så får barnen en bättre utveckling. Detta görs i hela världen.
Sedan följer det negativa delar med detta. Det finns säkert en oro att bli cuttad när de blir äldre. Alla får inte vara med då inte är till enbart för motion och lek. Vissa slutar säkert också efter att de inte presterat eller inte fått en tröja till nästa säsong som 13-åring.
Poängen är dock att alla de föreställningar du målar upp - att barnen som spelar där mår dåligt, att detta skadar breddfotbollen, att det blir färre vuxna talanger med tidiga akademier än utan - finns det inga belägg för utan det är bara din åsikt.
Jag vet det för jag haft insyn i båda verksamheterna länge. Men även utan den erfarenheten så säger det sig själv genom lite vanlig logiskt tänkande. Gemenskap stärks av starka gemensamma mål och att man spenderar mycket tid ihop. Kollade på Gunde Svan och Börje Salming för ett par veckor sedan och det slog mig hur otroligt stark gemenskapen i ett hockeylag är. Jag är övertygad av att den kommer från att spelarna spenderar bra mycket mer tid med varandra än vad fotbollsspelare normalt gör.
Det är en skillnad på att identifiera sig som just fotbollsspelare och dela det med 12 andra i laget och ha 4 träningar i veckan + massa utlandscuper än att ha 1 träning i veckan men hoppar du den så är det ok.
Ditt "Gör om, gör rätt" innebär ju bara att "Alla ska få vara med och fotboll innan 18 (?) ska bara vara tjo och tjim. Fy för de som tror att det kan finnas andra vägar som ska få samexistera".