2019-02-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Nu handlar det inte om resultaten specifikt, utan prestation. Och även om de säkert har väldigt kul i akademilag också finns det som sagt - ett uttalat eller outtalat krav på prestation. Du är utbytbar. Om du inte utvecklas, levererar eller om det kommer ett gäng duktigare 7-åringar - så åker du ut. Den sortens situation är OK för vuxna och äldre barn - den är rakt kontraproduktiv för 7-åringar.

Jag håller med om att hotet om att inte färga till nästa säsong är ett problem. De sjuåringar som startar i akademier har ingen cut de 2-3 första åren. Sen är nog tanken att det ska vara ett utvecklingssamtal efter varje säsong. Nu görs det knappt då lagen växer de där åren och rent faktiskt så sker knappt någon "cut". I Nacka FC tror jag än mindre det existerar. Men det finns ett problem med det och det är inte den faktiska cuten utan att flera ungar i laget säkert är oroliga för den när den kommer i november. Å andra sidan så rör sig dessa lag bort från cutar helt och hållet. Vore dock bra om de inte fanns över huvud taget tills kanske 15 år.

Citat:
Nacka FC är helt beroende av andra lags breddverksamhet för att kunna fortsätta fylla på sina elitlag, men har ingen breddverksamhet själv och tänker inte offra en krona på det. De tar de bästa de kan hitta från andra, men tillför inget. Därav parasitera.

Är väl olika sätt att se på världen. När Barcelona plockar upp spelare så ser jag inte det som att parasitera, de skapar ett mervärde.

Citat:
Det finns fördelar för talangerna att spela med sämre också. Om du spelar med de bästa kan du "slappna av" eftersom din lagkompis kommer lösa det där. Med sämre medspelare måste du ta större ansvar, täcka större ytor, slå bättre passningar, ta mer hemjobb osv osv. Så att spela med dåliga är inte bara den öken ni framställer det som.

Det där stämmer inte. När de bästa spelar mot de bästa finns inge möjlighet att "slappna av". Det förstår du nog själv. "Slappna av" kan du göra om du enbart behöver gå 75% och ändå vara avgörande och stjärnan i laget. Tror faktiskt inte den här diskussionen finns någon annanstans. Hur kan det vara mer utvecklande i en miljö där allt går långsammare?

Citat:
Det jag vänder mig mot är just den sortens satsning efter 100m, för att fortsätta med maratonmetaforen. Det är så jäkla långt kvar - i början är det därför viktigare att så många som möjligt får hålla på, ha roligt, introduceras till en sport de förhoppningsvis kommer älska, och sen bygger man gradvis på elit-tänket när de blir äldre. Nacka FCs modell är exkluderande, parasiterande, saknas stöd för att det funkar, och förstör för barn. Jag ser den som helt poänglös. De borde ha breddverksamhet och ett "vanligt lag" för 7åringar med en träning i veckan, ett "träningslag" som kör 3 träningar i veckan - sen kan de börja sålla när de närmar sig 10-11 år istället. De som inte brinner för fotbollen kommer ändå inte palla 3 gånger per vecka så de kommer sluta av sig själva.

Exkluderande - ja, alla som vill får inte vara med där men så är det i många sporter för sjuåringar. Dock så finns ju den "vanliga" fotbollen. Vad är det för fel med att allt inte ser likadant ut?
Parasiterande - Tycker det är fånigt. Då skulle allt vara "parasiterande" så länge man inte har en kedja från frö till limpa.
Saknas stöd för att det funkar - Många av de som nu lirar i t ex U21 kommer från akademier där de börjat i tidig ålder.
Förstör för barn - Finns inget som tyder på det, bara en åsikt du tagit ur luften

Jag förstår inte hur du menar att den breddfotbollen vi har idag kommer skadas av Nacka FC....

Citat:
Jag är inte emot cutoffs och selektering per se, jag är emot sättet Nacka FC valt att göra det på. För tidigt, på fel sätt. Om tränaren inte ens har mod nog att berätta för 7-åringar att de inte duger, då ska de inte hålla på med skiten de gör.

Sen funderar jag på hur du tror dig veta att stämningen är bättre i lag där barn riskerar cuttas än i vanliga breddlag där alla får vara med oavsett förmåga.

Det jag vänder mig mot specifikt med Nacka FC är bristen på breddverksamhet som de verkar dumpa på andra (samarbetsklubbar kanske?) och att den alldeles för tidiga satsningen bara lämnar dumpade barn efter sig och producerar dåligt med talanger. Gör om, gör rätt.

Jag tror du måste lyfta blicken och se det för vad det är. Det är selekterade spelare där tanken är att de ska få en individuell utveckling av professionella tränare från en tidig ålder. Tanken är att om du spelar med och mot de bästa och får en professionell utbildning istället för föräldrautbildning så får barnen en bättre utveckling. Detta görs i hela världen.

Sedan följer det negativa delar med detta. Det finns säkert en oro att bli cuttad när de blir äldre. Alla får inte vara med då inte är till enbart för motion och lek. Vissa slutar säkert också efter att de inte presterat eller inte fått en tröja till nästa säsong som 13-åring.

Poängen är dock att alla de föreställningar du målar upp - att barnen som spelar där mår dåligt, att detta skadar breddfotbollen, att det blir färre vuxna talanger med tidiga akademier än utan - finns det inga belägg för utan det är bara din åsikt.

Jag vet det för jag haft insyn i båda verksamheterna länge. Men även utan den erfarenheten så säger det sig själv genom lite vanlig logiskt tänkande. Gemenskap stärks av starka gemensamma mål och att man spenderar mycket tid ihop. Kollade på Gunde Svan och Börje Salming för ett par veckor sedan och det slog mig hur otroligt stark gemenskapen i ett hockeylag är. Jag är övertygad av att den kommer från att spelarna spenderar bra mycket mer tid med varandra än vad fotbollsspelare normalt gör.

Det är en skillnad på att identifiera sig som just fotbollsspelare och dela det med 12 andra i laget och ha 4 träningar i veckan + massa utlandscuper än att ha 1 träning i veckan men hoppar du den så är det ok.

Ditt "Gör om, gör rätt" innebär ju bara att "Alla ska få vara med och fotboll innan 18 (?) ska bara vara tjo och tjim. Fy för de som tror att det kan finnas andra vägar som ska få samexistera".
Citera
2019-02-21, 13:33
Medlem
Salorms avatar
DIF Fotboll har svarat på artikeln. https://dif.se/nyheter/nyhetsarkiv/2019/ett-fortydligande-fran-djurgarden-fotboll

Att barnet inte får spela fotboll är ren clickbait. Han fick inte plats i akademilaget men ska enligt nuvarande och dåvarande system fått spela kvar i DIF och dess breddlag. Alla som vill spela fotboll upp till U-19 får spela i DIF. Tramsmedia
Citera
2019-02-21, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankese
Hammarby gjorde om sin akademiverksamhet för 7-8 år sedan enligt AIK-modellen (den gamla AIK-modellen då) när de tog över tränare från AIK. P05 tror jag var först ut med nya modellen. Sedan dess har de ett akademilag i topp 5. BP samma sak. AIK ändrade för ett år sen och tar inte ut något lag förrän P13 eller nåt sånt. DIF tar väl ut sitt lag vid 9 år men brukar ändå¨sedan komma ikapp (klubbmärkets makt?).

Sedan finns alltid något "gyllene generations"-årskull i någon lokal förening eller så har "ambitionslagen" fått ihop någon årskull. Problemet med de senare är att är du tillräckligt bra kommer du sannolikt gå till en av de 4 stora när de behöver utöka sina trupper.

Klubbmärkets makt var ganska stark för de generationer som var kids under 00-talet p.g.a DIF's framgångar, idag vet jag inte.

När jag var liten så vid 9 års ålder tror jag vi delade in i breddlag + tre utvecklingslag. Ifrån utvecklingslaget valdes det ut ett elitlag, som spelade en match och hade kanske 1-2 träningar extra per vecka tillsammans. Något i den stilen, kommer inte ihåg exakt. Sedan vid 10 års ålder blev det ett permanent elitlag och sedan utvecklingslag + breddlag. (DIF)

Jag tyckte det funkade skitbra, och vi hade sjukt kul tillsammans tills det blev ännu mer seriöst vid kanske 14 års ålder. Då övergick det roliga till stenhård press och då tappade jag även intresset.
Citera
2019-02-21, 20:50
Medlem
SilviaNights avatar
Jag är tränare i ett P12 lag i en stor förening som jobbar mycket med ”breddag” och att alla ska få vara med. Vår trupp är just nu strax över 40 spelare med en väldigt blandad kvalité på spelare. Oavsett forskning så är inte denna modell klockren i min mening. Jag har ca 10 spelare som är duktiga och ett par st som är riktigt jävla duktiga. Sen har jag 10st som inte kan de enklaste grunderna i fotboll. När man sedan ska spela dessa ihop är det de bättre spelarna som gör egentligen allting medan de sämre bara tappar bollen, missar mottagning eller slår en felpass.

För de bättre spelarna är det extremt frustrerande när de vet att laget kommer tappa bollen om de slår en passning till de sämre spelarna. Samtidigt tycker jag knappast det är särkilt utvecklande eller roligt för de sämre spelarna att tappa bollen hela tiden och orsaka baklängesmål och förlust varje match de spelar.

Jag är emot elitsatsning men jag gillar inte heller det här avståndstagandet av all sorts nivåindelning, för det tycker jag behövs för bästa möjliga utveckling för både de bättre och de sämre spelarna.
Citera
2019-02-21, 22:20
Medlem
Men jag fattar inte?

När får småttingarna börja räkna mål?

är väl först i tolvårsåldern?
Citera
2019-02-21, 22:58
Medlem
SilviaNights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Men jag fattar inte?

När får småttingarna börja räkna mål?

är väl först i tolvårsåldern?
13 år. Vissa cuper har dispens vid 12 år dock
Citera
2019-02-22, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Klubbmärkets makt var ganska stark för de generationer som var kids under 00-talet p.g.a DIF's framgångar, idag vet jag inte.

När jag var liten så vid 9 års ålder tror jag vi delade in i breddlag + tre utvecklingslag. Ifrån utvecklingslaget valdes det ut ett elitlag, som spelade en match och hade kanske 1-2 träningar extra per vecka tillsammans. Något i den stilen, kommer inte ihåg exakt. Sedan vid 10 års ålder blev det ett permanent elitlag och sedan utvecklingslag + breddlag. (DIF)

Jag tyckte det funkade skitbra, och vi hade sjukt kul tillsammans tills det blev ännu mer seriöst vid kanske 14 års ålder. Då övergick det roliga till stenhård press och då tappade jag även intresset.

DIF:s modell ser ungefär ut sådär idag också. 9 år = 3 utvecklingslag där det finns A, U1 och U2 men det är mer flytande vilka som spelar var. Sedan vid 10-11 så sätter de en fast A och har sedan mer klara U1 och U2.

BP kör med A1 och A2 från sju år och sedan har de en del "Träna Mera" konstellationer.

AIK hade från sju år en stor pool som ingick i U men där vissa blev uttagna till A (eller U1) matcher. Runt 9-10 blev det ett klart A. Men det slopades för 1 år sedan och nu tar det inte ut en A förrän vid 13.

Hammarby tar ut en Akademi med runt 10 spelare vid 7 år. Resten är bredd.

Alla lag har utöver det 15-35 breddlag (blir dock färre år för år på grund av avhopp och ihopslagningar) tills typ 16 då de bara har A och något talanglag kvar.

De som tas ut i Akademierna och utvecklingslagen är ju heller inte alls enbart från egna leden utan det är fritt att söka sig dit.

Sedan sätter många större klubbarna ihop ett "Elitlag" när grabbarna är 7-9 från egna leden. Haninge, Vasalund, Lidingö, Täby, Skogås, m.fl.

Tror de flesta tycker det funkar skitbra, dock inte alla men det är inte många lag/klubbar där alla är rånöjda.
Citera
2019-02-22, 15:11
Medlem
Jag tycker nog att man ska spela för det är kul i den åldern. Men nu är ju verkligheten proffesionell hela vägen lol
Citera
2019-02-22, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankese
DIF:s modell ser ungefär ut sådär idag också. 9 år = 3 utvecklingslag där det finns A, U1 och U2 men det är mer flytande vilka som spelar var. Sedan vid 10-11 så sätter de en fast A och har sedan mer klara U1 och U2.

BP kör med A1 och A2 från sju år och sedan har de en del "Träna Mera" konstellationer.

AIK hade från sju år en stor pool som ingick i U men där vissa blev uttagna till A (eller U1) matcher. Runt 9-10 blev det ett klart A. Men det slopades för 1 år sedan och nu tar det inte ut en A förrän vid 13.

Hammarby tar ut en Akademi med runt 10 spelare vid 7 år. Resten är bredd.

Alla lag har utöver det 15-35 breddlag (blir dock färre år för år på grund av avhopp och ihopslagningar) tills typ 16 då de bara har A och något talanglag kvar.

De som tas ut i Akademierna och utvecklingslagen är ju heller inte alls enbart från egna leden utan det är fritt att söka sig dit.

Sedan sätter många större klubbarna ihop ett "Elitlag" när grabbarna är 7-9 från egna leden. Haninge, Vasalund, Lidingö, Täby, Skogås, m.fl.

Tror de flesta tycker det funkar skitbra, dock inte alla men det är inte många lag/klubbar där alla är rånöjda.

Allright! Kul att få en liten insikt i hur det är för dagens kids. Att det ens diskuteras nu att lagen inte får selektera spelare förens 15 års ålder är ju helt befängt. Vid 15 års ålder är ju många spelare redo för att gå utomlands...

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/qnqRq0/oppnar-for-aldersgrans-for-selektering

Förstår inte varför man blandar ihop politik och fotboll gång på gång...
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in