2019-02-20, 20:55
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
GPS tidigare var rätt uruselt.

Men rätt många bättre små GNSS-moduler innehåller gyro, accelerometer, magnetometer och använder dessa för sensor fusion där modulen själv utför tröghetsnavigering. Innebär alltså att modulen själv "äter upp" de där besvärliga svävningarna man annars får och som märks så tydligt för stillastående objekt.

Vet inte om det förekommer för just GPS-moduler men GPS tillsammans med lufttryckssensor ger normalt väldigt bra höjduppskattning. Redan väldigt billiga lufttryckssensorer är bra på att mäta höjd - men klarar inte av förändrat statiskt lufttryck, vilket en GPS däremot kan hjälpa till med rätt bra så länge inte lufttrycket väldigt snabbt går upp/ner.

För tåg finns det lösningar som mäter magnetfältet - tåget identifierar de individuella svetsningarna av rälarna vilket innebär att tåget kan felkorrigera för spinnande eller låsta hjul eller att hjuldiametern ändras med slitage.

Nu är ju även Galileo operationellt. Jag vet inga detaljer men som icke-betalande användare får man en meters noggrannhet medan man får mm-noggrannhet med betaltjänst. Hur upplösningen är i höjdled och/eller i hög hastighet, det vet jag inte.
Citera
2019-02-20, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu är ju även Galileo operationellt. Jag vet inga detaljer men som icke-betalande användare får man en meters noggrannhet medan man får mm-noggrannhet med betaltjänst. Hur upplösningen är i höjdled och/eller i hög hastighet, det vet jag inte.
Osäker på status. De GNSS-moduler jag använder tillåter inte Galileo som primärt nät - de plockas bara in som extra satelliter för att förbättra precision och/eller snabba upp initial positionering.

Men eftersom fyra nya satelliter gick online 11/2 så kanske modulerna (ev med firmware-updatering) kommer tillåta Galileo som fullvärdigt system.
Citera
2019-02-21, 06:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Farren bestäms genom att mäta statiskt och dynamiskt (pitotrör) tryck kopplat till en meteorologisk modell och aktuell meteorologisk data dvs lufttrycket där du är.

Sedan har Gripen ett TN-system som ger viss uppskattning. Du ser även hur riktningen till radiofyrar ändras. Det vägs samman data från flera olika sensorer för att ge en uppskattning av farten.

Hööjden mäts med en radarhöjdmätare (RHM) eller vid radiotystnad med luftdatagivarna. Vet du var du är och vilket lufttryck som gäller på orten ger det statiska trycket och mark- ochvomgivningstemperatur höjden.

Till Gripen utvecklades även ett positionsbestämningssystem för spaningskameran där man genom att jämföra bilder mappade in dem i planets 3D-karta (den som visar höjden till olika objekt). Jag vet dock inte hur bra den funkar, men den avläser alltså helt optiskt och med information från fartmätare och kompass så mäts skillnaden mellan olika bilder.
Citera
2019-02-21, 10:20
Bannlyst
Citat:
GPS tidigare var rätt uruselt.

För tåg finns det lösningar som mäter magnetfältet - tåget identifierar de individuella svetsningarna av rälarna vilket innebär att tåget kan felkorrigera för spinnande eller låsta hjul eller att hjuldiametern ändras med slitage.
Sedär, du har rätt bra koll på tåg. Är dessa system i drift idag och är det så dom fungerar, jag hade uppfattningen att man tom kunde mäta farten(och med det positionen av tåget) via rälsen inte vara över skarvarna men jag kan ha fel men så var det tänkt en gång.

Lindometer tänkte jag på, är det samma som du syftade på månne?
https://www.nyteknik.se/fordon/magnet-mater-hastigheten-6438256

För flyg tror är nog inte GPS godkänt ännu då det ej får vara basert på tex USA GPS system utan måste vara ett gemensamt ägt civilt system för att komma på fråga, fartyg ska jag reservera mig.

Höjd och fart i flygplan är mycket mycket svårt att lösa idag tyvärr och har orsakat/orsakar många olyckor då det inte finns ett väl fungerade system för det, liknande som fart på sjön utan GPS.

Så detta är inte så enkelt som en amatör kan tro vilket var vad jag ville få fram.
Citera
2019-02-22, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Sedär, du har rätt bra koll på tåg. Är dessa system i drift idag och är det så dom fungerar, jag hade uppfattningen att man tom kunde mäta farten(och med det positionen av tåget) via rälsen inte vara över skarvarna men jag kan ha fel men så var det tänkt en gång.

Lindometer tänkte jag på, är det samma som du syftade på månne?
https://www.nyteknik.se/fordon/magnet-mater-hastigheten-6438256

För flyg tror är nog inte GPS godkänt ännu då det ej får vara basert på tex USA GPS system utan måste vara ett gemensamt ägt civilt system för att komma på fråga, fartyg ska jag reservera mig.

Höjd och fart i flygplan är mycket mycket svårt att lösa idag tyvärr och har orsakat/orsakar många olyckor då det inte finns ett väl fungerade system för det, liknande som fart på sjön utan GPS.

Så detta är inte så enkelt som en amatör kan tro vilket var vad jag ville få fram.
Vet inte om det är exakt den varianten som körs men åtminstone någonting väldigt nära är i drift.

Äldre variant som är vanligt är baliser på jämna avstånd mellan rälarna som tåget kan läsa av allt eftersom de passeras - är dummare lösning där tåget tarerar sin position vid varje balis. Sedan används t ex antal hjulrotationer för dödräkning fram till nästa balis.

Vad som gör någonting svårt är just tillåtna maximala fel. De olika GNSS-systemen lovar onoggranhet < x meter under y % av tiden. Rätt ok när man kör navigator i bilen (utom om man kör i tunnlar). Men inte bra att råka ut för den där procenten av tiden när felet är mycket större just som man tänker landa sitt flygplan.

När säkerhet är viktigt vill man inte bara ha kontinuerligt uppdaterad position utan även kontinuerligt framräknad konfidens - larm omedelbums om inte positionen/hastigheten/höjden/... kan garanteras inom visst löfte.

Med lufttrycksmätare + GPS går det t ex fixa väldigt bra höjdmätning för sportplan eller drönare. Men blir inte så bra om någon drar in i feta ovädersmoln eller flyger in i en väderfront där lufttrycket drastiskt snabbt ändras. GPS:en är inte tillräckligt noggrann och snabb för att hinna räkna fram ny tryck-kompensation av lufttryckssensorn. Och att kombinera plötsliga mätfel med rejäl termik är lite olyckligt.
Citera
2019-02-22, 11:00
Medlem
Citat:
Vet inte om det är exakt den varianten som körs men åtminstone någonting väldigt nära är i drift.

Äldre variant som är vanligt är baliser på jämna avstånd mellan rälarna som tåget kan läsa av allt eftersom de passeras - är dummare lösning där tåget tarerar sin position vid varje balis. Sedan används t ex antal hjulrotationer för dödräkning fram till nästa balis.

Vad som gör någonting svårt är just tillåtna maximala fel. De olika GNSS-systemen lovar onoggranhet < x meter under y % av tiden. Rätt ok när man kör navigator i bilen (utom om man kör i tunnlar). Men inte bra att råka ut för den där procenten av tiden när felet är mycket större just som man tänker landa sitt flygplan.

När säkerhet är viktigt vill man inte bara ha kontinuerligt uppdaterad position utan även kontinuerligt framräknad konfidens - larm omedelbums om inte positionen/hastigheten/höjden/... kan garanteras inom visst löfte.

Med lufttrycksmätare + GPS går det t ex fixa väldigt bra höjdmätning för sportplan eller drönare. Men blir inte så bra om någon drar in i feta ovädersmoln eller flyger in i en väderfront där lufttrycket drastiskt snabbt ändras. GPS:en är inte tillräckligt noggrann och snabb för att hinna räkna fram ny tryck-kompensation av lufttryckssensorn. Och att kombinera plötsliga mätfel med rejäl termik är lite olyckligt.

GPS kombineras givetvis med andra hjälpmedel som tröghetsnavigering, radarhöjdmätare, lufttrycksmätare, magnetkompass, radiofyrar m.m. Och man instrumentlandar inte på GPS, vid landning har man stöd av ledstrålar från flygplatsen.
Citera
2019-02-22, 11:15
Bannlyst
Citat:

OK, nu när vi närmar oss ett civilt GPS och tekniken är rätt mogen så borde man verkligen försöka att koppla in fler sådana system i flygplanen så att vi inte får så hemska olyckor som skett när alla pitotrör fryst och man krashat samt såklart avisning som man borde kunna automatisera också eller i vart fall varna för då det känns riktigt onödigt att krasha av sådana orsaker, och hand i hand med det att se till att aalla flygplans position alltid är känd.

Nåja lite OT vart detta men speciellt intressant med din info om tåget!
Citera
2019-02-22, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Till Gripen utvecklades även ett positionsbestämningssystem för spaningskameran där man genom att jämföra bilder mappade in dem i planets 3D-karta (den som visar höjden till olika objekt). Jag vet dock inte hur bra den funkar, men den avläser alltså helt optiskt och med information från fartmätare och kompass så mäts skillnaden mellan olika bilder.
Apple köpte ett svensk företag vill jag minnas som sysslade med kartografi, är det något kopplat till det du syftar på?
Citera
2019-02-22, 11:55
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Apple köpte ett svensk företag vill jag minnas som sysslade med kartografi, är det något kopplat till det du syftar på?

Nja, delvis. I samband med jas-projektet så startades det en hel del utvecklingsprojekt på många håll, och en del av dem på högskolorna ledde till grundandet av företag och jag vill minnas att det företaget var ett av de som grundades ur jas-projektet.

Jas-kartan var en mer avancerad karta än den höjdkarta som de flesta större plan hade på den tiden och som baserades på en vektorkarta som användes ihop med Decca och som kunde visa vilken höjd bergen hade som var framför dig. (på 80-talet fanns det i princip inga digitala kartor i bruk). Bara en sådan sak att komprimera kartan till att rymmas på en cd-rom (650 Mbyte) var ganska svårt.
Citera
2019-02-22, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nja, delvis. I samband med jas-projektet så startades det en hel del utvecklingsprojekt på många håll, och en del av dem på högskolorna ledde till grundandet av företag och jag vill minnas att det företaget var ett av de som grundades ur jas-projektet.

Jas-kartan var en mer avancerad karta än den höjdkarta som de flesta större plan hade på den tiden och som baserades på en vektorkarta som användes ihop med Decca och som kunde visa vilken höjd bergen hade som var framför dig. (på 80-talet fanns det i princip inga digitala kartor i bruk). Bara en sådan sak att komprimera kartan till att rymmas på en cd-rom (650 Mbyte) var ganska svårt.

Av någon märklig anledning var de första kartorna som släpptes till Apples karttjänst över ett par storstäder i västra USA samt över valda delar av Linköping.
Citera
2019-02-22, 12:55
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Av någon märklig anledning var de första kartorna som släpptes till Apples karttjänst över ett par storstäder i västra USA samt över valda delar av Linköping.

Företaget låg i Linköping. Minns inte namnet men jag har varit där på studiebesök i samband med SSABs årliga symposium som vid ett tillfälle hölls i Linköping.
Citera
2019-02-22, 13:31
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Om jag skulle konstruera en hastighetsmätare för tåg eller bil så skulle jag använda mig av hjulens vinkelhastighetsgivare, ta data från antispinn- och ABS-system samt kalibrera med hjälp av kända positionsreferenser om det är tåg. Är det bil så får man nog använda något, eller några, satellitpositioneringssystem, står bilen still så kan ju GPS bli ganska noggrant.

Är det bil så får man ju även data för beräkning av däckslitage, marktryck och ev lågt lufttryck i däcken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in