Citat:
Ursprungligen postat av
sukhoi-t50
Sedär, du har rätt bra koll på tåg. Är dessa system i drift idag och är det så dom fungerar, jag hade uppfattningen att man tom kunde mäta farten(och med det positionen av tåget) via rälsen inte vara över skarvarna men jag kan ha fel men så var det tänkt en gång.
Lindometer tänkte jag på, är det samma som du syftade på månne?
https://www.nyteknik.se/fordon/magnet-mater-hastigheten-6438256
För flyg tror är nog inte GPS godkänt ännu då det ej får vara basert på tex USA GPS system utan måste vara ett gemensamt ägt civilt system för att komma på fråga, fartyg ska jag reservera mig.
Höjd och fart i flygplan är mycket mycket svårt att lösa idag tyvärr och har orsakat/orsakar många olyckor då det inte finns ett väl fungerade system för det, liknande som fart på sjön utan GPS.
Så detta är inte så enkelt som en amatör kan tro vilket var vad jag ville få fram.
Vet inte om det är exakt den varianten som körs men åtminstone någonting väldigt nära är i drift.
Äldre variant som är vanligt är baliser på jämna avstånd mellan rälarna som tåget kan läsa av allt eftersom de passeras - är dummare lösning där tåget tarerar sin position vid varje balis. Sedan används t ex antal hjulrotationer för dödräkning fram till nästa balis.
Vad som gör någonting svårt är just tillåtna maximala fel. De olika GNSS-systemen lovar onoggranhet < x meter under y % av tiden. Rätt ok när man kör navigator i bilen (utom om man kör i tunnlar). Men inte bra att råka ut för den där procenten av tiden när felet är mycket större just som man tänker landa sitt flygplan.
När säkerhet är viktigt vill man inte bara ha kontinuerligt uppdaterad position utan även kontinuerligt framräknad konfidens - larm omedelbums om inte positionen/hastigheten/höjden/... kan garanteras inom visst löfte.
Med lufttrycksmätare + GPS går det t ex fixa väldigt bra höjdmätning för sportplan eller drönare. Men blir inte så bra om någon drar in i feta ovädersmoln eller flyger in i en väderfront där lufttrycket drastiskt snabbt ändras. GPS:en är inte tillräckligt noggrann och snabb för att hinna räkna fram ny tryck-kompensation av lufttryckssensorn. Och att kombinera plötsliga mätfel med rejäl termik är lite olyckligt.