Citat:
Ursprungligen postat av
Nordanvindarna
Ja. Jo. Det stämmer och har avhandlats ett antal gånger i tråden redan. Just mitt inlägg gällde ju specifikt historiska tidskrifter och i synnerhet "Allt om Historia" som nu lägger ner.
Jag sitter fortfarande hellre på toaletten och skiter med en glättig tidning i näven än jag sitter med min iPad. Men det är nog enda tillfället.
Dessutom blir de här tidningarna utkonkurrerade av icke-svenskspråkiga böcker och tidskrifter. Allt fler svenskar är mer eller mindre tvåspråkiga på svenska och engelska, man läser/förstår även rätt avancerade texter/böcker/filmer/podcasts på engelska utan större besvär - samtidigt som det har blivit mycket enklare och billigare att söka och köpa böcker och annat direkt på engelska via nätet. Därmed har det öppnats ett utbud som är hundra gånger större än det svenskspråkiga, och som fram till för typ tjugo år sedan inte alls stod öppet på samma sätt (vad man hade chans att möta, om man inte var fackman i ämnet, var i stort sett det som uppmärksammades av svenska tidningar, köptes in av det lokala biblioteket om man hade tur, eller som man själv kanske köpte vid något besök i London eller New York). Inte konstigt att den svenska marknaden krymper.