2019-02-22, 10:38
  #19981
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
https://www.journalisten.se/nyheter/f-skattare-kan-bli-av-med-alla-stodatgarder-enligt-pagaende-rapport

vänta här nu har frilansande journalister kunna vara halvt om halvt arbetslösa samtidigt? jag kan bara läsa ingressen för det är en låst artikel, men det verkar som dom har haft en gräddfil tidigare


Ja. Förr, på "den gamla goda tiden" (80-90-talen) var journalistförbundet starkt emot att tillåta att folk frilansade på deltid och sedan "stämplade upp" på resten, man såg det som en proletarisering/uppluckring av yrket, men de har blivit tvungna att ge efter på den punkten pga de allt sämre tiderna.
Citera
2019-02-22, 10:59
  #19982
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man har väl tuggat om allt om Hitler 17 gånger nu så det börjar bli för förutsägbart.

Jo, man kan bara sätta ihop ett visst antal nummer om Vlad Tepes, kinesiska muren och "Hitlers okända projekt X" innan tidningarna inte ens blir lästa i väntrummen. Allt om historia hade en imponerande livslängd med tanke på att så stor del var upprepning eller uppdateringar. Nu väntar jag på att alla tidningar om veteranfordon ska få en smäll.
Citera
2019-02-22, 12:04
  #19983
Medlem
Douche-chills avatar
Gör ett inhopp utan att vara inbegripen i trådens just nu aktuella diskussion.

Någon nämnde att den ofantligt populära (ofantligt hatad av etablerad media) Youtube-kungen Pewdiepie har ett veckovist inslag kallat "Pew News" där han påkallar uppmärksamhet på olika Youtube-relaterade händelser. Oftast är det dråpliga och ganska fåniga saker han behandlar där - men ganska ofta avhandlar han även mediarelaterade händelser om etablerad medias olika misstag.

Saken är att denna internetpersonlighet har en snittvisning på 4-6 miljoner visningar sina filmklipp. Populära klipp kan ligga som så högt som 60-130 miljoner visningar! Detta är siffror som traditionella mediahus bara kan drömma om år 2019.

Så när tidningar som Washington Post, Wall Street Journal och resten av den Amerikanska vänsterliberala median försöker skriva ner Pewdiepie som en politiskt suspekt kuf från ytterkanten - och därmed försöka förstöra hans renommé – så gör dom det utifrån en position där dom själva faktiskt ligger i lä.

"Pew News" är i det digitala landskapet långt mer inflytelserikt än vad dom gamla mediahusen är vilket borde göra "Pewdiepie" mer mainstream i realiteten än vad Wall Street Journal är. Attacker gentemot honom har visat sig endast skada dom själva. En utveckling som skulle vara otänkbar bara för 10-15 år sedan.
Citera
2019-02-22, 12:24
  #19984
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Så när tidningar som Washington Post, Wall Street Journal och resten av den Amerikanska vänsterliberala median försöker skriva ner Pewdiepie som en politiskt suspekt kuf från ytterkanten - och därmed försöka förstöra hans renommé – så gör dom det utifrån en position där dom själva faktiskt ligger i lä.

Det har hela tiden varit uppenbart att det till stora delar handlar om pengar och konkurrens. Allra oblygast var det när de stoppade alternativmediernas annonser med en kampanj.

Nu har vi nått en punkt där gammelmediernas moralister desperat kramar spelreklamen som en av sina sista inkomstkällor. Frågan "hur lågt kan man sjunka?" är besvarad.
Citera
2019-02-22, 12:33
  #19985
Medlem
40 miljoner i mediestöd till GP, enligt Barometern.
Citera
2019-02-22, 12:40
  #19986
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Historietidskrifterna har alltid varit ett säkert kort för utgivarna, har alltid gått starkt.

Men nu bryts även den trenden. Bonniers meddelar att man lägger ned "Allt om historia".

Inte ens äldre gubbar på 50+ vill köpa längre.

Vem vill köpa ytterligare en tidning som för trehundrade gången har "Hitler och nazisterna" som dragplåster på framsidan.

Numera gäller väl ungefär: Har man läst en har man läst alla.

Edit: Såg att jag var trea på bollen, men det förtjänar att upprepas.
__________________
Senast redigerad av Nordanvindarna 2019-02-22 kl. 12:43.
Citera
2019-02-22, 12:45
  #19987
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Vem vill köpa ytterligare en tidning som för trehundrade gången har "Hitler och nazisterna" som dragplåster på framsidan.

Numera gäller väl ungefär: Har man läst en har man läst alla.

Webben och ljudböckerna sopar banan med glättiga magasin och print.
Citera
2019-02-22, 12:53
  #19988
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Ja. Jo. Det stämmer och har avhandlats ett antal gånger i tråden redan. Just mitt inlägg gällde ju specifikt historiska tidskrifter och i synnerhet "Allt om Historia" som nu lägger ner.

Jag sitter fortfarande hellre på toaletten och skiter med en glättig tidning i näven än jag sitter med min iPad. Men det är nog enda tillfället.
Citera
2019-02-22, 15:30
  #19989
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
40 miljoner i mediestöd till GP, enligt Barometern.
Citat:
Göteborgs-Posten har tidigare ansökt om presstöd, efter att ha tappat en stor del av sin upplaga. Tidningar med en hushållstäckning under 30 procent kan vara berättigade stödet, och 2017 hade tidningens hushållstäckning dalat ner till drygt 28 procent från att under storhetstiden ha varit nästan den tredubbla.
https://www.expressen.se/gt/uppgifter-gp-far-40-miljoner-i-presstod/
Citera
2019-02-22, 16:44
  #19990
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ja. Jo. Det stämmer och har avhandlats ett antal gånger i tråden redan. Just mitt inlägg gällde ju specifikt historiska tidskrifter och i synnerhet "Allt om Historia" som nu lägger ner.

Jag sitter fortfarande hellre på toaletten och skiter med en glättig tidning i näven än jag sitter med min iPad. Men det är nog enda tillfället.

Alla vettiga skithus har en liten bokhylla med en hållare för en telefon eller läsplatta.
Enligt mig.

Citera
2019-02-22, 17:22
  #19991
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ja. Jo. Det stämmer och har avhandlats ett antal gånger i tråden redan. Just mitt inlägg gällde ju specifikt historiska tidskrifter och i synnerhet "Allt om Historia" som nu lägger ner.

Jag sitter fortfarande hellre på toaletten och skiter med en glättig tidning i näven än jag sitter med min iPad. Men det är nog enda tillfället.


Dessutom blir de här tidningarna utkonkurrerade av icke-svenskspråkiga böcker och tidskrifter. Allt fler svenskar är mer eller mindre tvåspråkiga på svenska och engelska, man läser/förstår även rätt avancerade texter/böcker/filmer/podcasts på engelska utan större besvär - samtidigt som det har blivit mycket enklare och billigare att söka och köpa böcker och annat direkt på engelska via nätet. Därmed har det öppnats ett utbud som är hundra gånger större än det svenskspråkiga, och som fram till för typ tjugo år sedan inte alls stod öppet på samma sätt (vad man hade chans att möta, om man inte var fackman i ämnet, var i stort sett det som uppmärksammades av svenska tidningar, köptes in av det lokala biblioteket om man hade tur, eller som man själv kanske köpte vid något besök i London eller New York). Inte konstigt att den svenska marknaden krymper.
Citera
2019-02-22, 17:23
  #19992
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Alla vettiga skithus har en liten bokhylla med en hållare för en telefon eller läsplatta.
Enligt mig.

Man bör inte sitta för länge. Hemorrojder är inte kul, ungefär lika illa som att tvingas läsa DN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in