Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Usch, menar du det?
Så du tror inte på att man kan bygga en indiciekedja på annat sätt?
Det är ju svårt att jämföra olika brott som du har sagt, men tänker ändå på mordet på Tova.
Man kunde inte hitta något DNA från Billy, men annan teknisk bevisning som slutligen kunde efter många månader ledde till ett åtal och en fällande dom.
Varför tror du inte på ett sådant utfall här?
Jag är inte längre optimistisk, men hade ännu inte tappat hoppet.
När du skriver så här, då känns det "hopplöst"?
Jag tror att ett indiciemål till åtal blir svårt i detta fall. I fallet med Tova så var det utan tvekan så att det fanns ingen annan som annars skulle ha gjort det. Billy försökte ju dock att hitta på en "Mollgan" som skulle ha utfört det medan han själv låg utslagen på toaletten. Utöver det så kunde utredarna binda Billy till användandet av skottkärran, genom skoavtryck. Sen så fanns ju Tovas dagbok också. (Detta är vad jag minns att jag läst).
Vid indicemål är det svårt att bevisa att det är ställt utom rimligt tvivel att någon annan inte kan ha gjort det. Därför tror jag att det blir svårt med det i LW-fallet. Det har ju tydligen funnits en hel del män runt henne (för att göra Carinah78 nöjd; även en å annan kvinna). Dessutom måste åklagaren lyckas, inför rätten, visa på att det är helt uteslutet att en random främmande person utfört mordet.
Om resterande svar från NFC inte stärker misstanken mot SD, blir det knivigt för ÅK. Då behöver hon ta ett större avgörande beslut, och det beslutet kommer att säga oss hur pass starka indiciekedjor mot SD det finns i utredningen. Vi får vänta och se, helt enkelt.