2019-02-22, 11:12
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är det ju inte ens aktuellt med masstopsningar i detta fall.
Och om det hade varit aktuellt, är det precis som du säger inget som avgränsar området till bara Örebro.

LW känner ju personer som bor i andra delar av Sverige. Dessa personer har säkert förhörts och kollats vid det här laget.

Allt beror förstås på vilken gärningsmannaprofil som skulle vara aktuell om man misstänkte annan person pga av bindande/konklusivt DNA från okänd person.

Råkade på tal om DNA se en rubrik idag från SR:

"Mordet i Hjärsta – kroppen svårt sargad"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7090809

"Svårt sargad", det får mig att tänka på blodigt.

Jag har nu läst ikapp och sett att man inte masstopsar alla. 😅

Nej, svårt sargad behöver inte betyda blodigt. Jag såg nyligen bild på en kropp av en svensk kvinna som dödades efter hon gick av ett tåg. Hennes kropp ansågs svårt sargad men jag minns inte att det fanns nämnvärt med blod på henne.
Bilden finns att söka på Google bilder, nu minns jag tyvärr inte namnet på kvinnan men någon kanske gör det?
Citera
2019-02-22, 11:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
/..../ Om man hade funnit annat främmande DNA som hade med mordet att göra eller man misstänkte kunde ha med mordet att göra, då börjar masstopsningen som jag har förstått det, inifrån och utåt.
Citat:
Jag kan tänka mig att man börjar med anhöriga, nära vänner och bekanta, geocachingkompisar, arbetskamrater, kyrkan osv. Alla som har en kontaktyta med LW på ett naturligt sätt.
Kyrkan behöver man nog inte topsa (eller också är den redan topsad). Mikael Nyqvist säger ju i artikeln du citerade att inga spår leder in i kyrkan:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av Draifos 2019-02-22 kl. 11:40.
Citera
2019-02-22, 11:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Nej, svårt sargad behöver inte betyda blodigt. Jag såg nyligen bild på en kropp av en svensk kvinna som dödades efter hon gick av ett tåg. Hennes kropp ansågs svårt sargad men jag minns inte att det fanns nämnvärt med blod på henne.
Bilden finns att söka på Google bilder, nu minns jag tyvärr inte namnet på kvinnan men någon kanske gör det?

Jag ska kanske inte haka upp mig på en rubrik, eftersom det kan vara reporterns egen tolkning av ÅK utsaga.
Men jag reagerade på ordet.
Enligt Svenska Akademins ordlista betyder sarga: såra, slita sönder.

Man kan lämna det här om masstopsningar helt och hållet tills vidare.
Citera
2019-02-22, 11:49
Medlem
Citat:

Tycker man kan låta bli att googla.
Tycker man kan låta kvinnan få vara ifred, även postumt.
Ett olycksoffer skall inte behöva hängas ut till allmän beskådan.
Gissningsvis är kvinnan sörjd, likt LW.

Jag är glad över att bilder på LW:s kropp inte läckt ut från de rättsmedicinska undersökningar som genomförts. Det hedrar RMV:s personal. Bra!
Citera
2019-02-22, 11:50
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag ska kanske inte haka upp mig på en rubrik, eftersom det kan vara reporterns egen tolkning av ÅK utsaga.
Men jag reagerade på ordet.
Enligt Svenska Akademins ordlista betyder sarga: såra, slita sönder.

Man kan lämna det här om masstopsningar helt och hållet tills vidare.

Jag tycker ämnet med masstoppsning är intressant och det är faktiskt något som mycket väl kan komma att bli aktuellt i detta fall längre fram.

Ja, svårt sargad är ingen skön syn. Men det kan handla om massa frakturer och inre blödningar som inte blöder utanpå, om du förstår vad jag menar. I Lenas fall tror jag dessutom att naturen och "bakugnseffekten" som du var inne på tidigare gjorde sitt också.
Citera
2019-02-22, 11:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag tycker ämnet med masstoppsning är intressant och det är faktiskt något som mycket väl kan komma att bli aktuellt i detta fall längre fram.

Ja, svårt sargad är ingen skön syn. Men det kan handla om massa frakturer och inre blödningar som inte blöder utanpå, om du förstår vad jag menar. I Lenas fall tror jag dessutom att naturen och "bakugnseffekten" som du var inne på tidigare gjorde sitt också.
Jag har fått för mig att hon inte hade förlorat blod. Hade det funnits mycket blod på fyndplatsen hade man direkt kunnat slå fast att det var där hon dog, och hade hon förlorat blod men inte på fyndplatsen så hade man direkt kunnat säga att hon dog någon annanstans. Nu gick man efter flera månaders utredning ut med att man tror att hon dog där hon hittades, men hur man skall ha kommit fram till det verkar vara oklart.
Citera
2019-02-22, 12:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har fått för mig att hon inte hade förlorat blod. Hade det funnits mycket blod på fyndplatsen hade man direkt kunnat slå fast att det var där hon dog, och hade hon förlorat blod men inte på fyndplatsen så hade man direkt kunnat säga att hon dog någon annanstans. Nu gick man efter flera månaders utredning ut med att man tror att hon dog där hon hittades, men hur man skall ha kommit fram till det verkar vara oklart.

Ja, det ligger något i det du säger.
Kanske inte så mycket blod då på fyndplatsen?
Citera
2019-02-22, 12:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

EGT skrev att åklagarens teori i början var att Lena dödats hos SD. Han hade ju erkänt att det kan finnas blod från henne i badrummet eller något sådant. Minnet börjar svikta nu efter denna långa tid och alla tusentals inlägg man läst här.
Citera
2019-02-22, 13:24
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Alldeles riktigt!
Det var därför jag i ett tillägg, med en blinkning, utökade området till att omfatta hela Närke.
Det finns naturligtvis inga absoluta skäl till att bara topsa närkingar.
Finns inte heller några absoluta skäl till att inte masstopsa hela Sverige. Eller resten av världen för den delen.

OffT: Det var den stränga uppfostran jag fått som hindrade mig från att direkt och öppet raljera över det "infall" som kontot 'notknapparen' levererade i o m det där inlägget med "masstopsning".
Vi gör alla våra tankekullerbyttor.
Väl?

Man börjar i en liten skala, den innersta kretsen, och arbetar sedan sig utåt. När det gäller Linköpingsfallet, så har de även topsat avlidna som varit av intresse.

Med det sagt: det finns skäl till att inte topsa hela Sverige eller för den delen hela Närke.
Citera
2019-02-22, 14:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
EGT skrev att åklagarens teori i början var att Lena dödats hos SD. Han hade ju erkänt att det kan finnas blod från henne i badrummet eller något sådant. Minnet börjar svikta nu efter denna långa tid och alla tusentals inlägg man läst här.

Även jag minns något som EGT skrev om blod i SDs bostad.

Minns inte nu om EGT direkt skrev det uttalat, eller om det antyddes på något sätt. Typ SD hade inte förnekat eller något liknande möjligen?
Men badrummet? Var inte det spekulationer?

Jag har letat, men EGT har dessvärre en så stort antal inlägg i tråden att det blir nästintill omöjligt att hitta det.
Citera
2019-02-22, 14:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Usch, menar du det?

Så du tror inte på att man kan bygga en indiciekedja på annat sätt?

Det är ju svårt att jämföra olika brott som du har sagt, men tänker ändå på mordet på Tova.

Man kunde inte hitta något DNA från Billy, men annan teknisk bevisning som slutligen kunde efter många månader ledde till ett åtal och en fällande dom.

Varför tror du inte på ett sådant utfall här?

Jag är inte längre optimistisk, men hade ännu inte tappat hoppet.
När du skriver så här, då känns det "hopplöst"?

Jag tror att ett indiciemål till åtal blir svårt i detta fall. I fallet med Tova så var det utan tvekan så att det fanns ingen annan som annars skulle ha gjort det. Billy försökte ju dock att hitta på en "Mollgan" som skulle ha utfört det medan han själv låg utslagen på toaletten. Utöver det så kunde utredarna binda Billy till användandet av skottkärran, genom skoavtryck. Sen så fanns ju Tovas dagbok också. (Detta är vad jag minns att jag läst).

Vid indicemål är det svårt att bevisa att det är ställt utom rimligt tvivel att någon annan inte kan ha gjort det. Därför tror jag att det blir svårt med det i LW-fallet. Det har ju tydligen funnits en hel del män runt henne (för att göra Carinah78 nöjd; även en å annan kvinna). Dessutom måste åklagaren lyckas, inför rätten, visa på att det är helt uteslutet att en random främmande person utfört mordet.

Om resterande svar från NFC inte stärker misstanken mot SD, blir det knivigt för ÅK. Då behöver hon ta ett större avgörande beslut, och det beslutet kommer att säga oss hur pass starka indiciekedjor mot SD det finns i utredningen. Vi får vänta och se, helt enkelt.
Citera
2019-02-22, 14:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Även jag minns något som EGT skrev om blod i SDs bostad.

Minns inte nu om EGT direkt skrev det uttalat, eller om det antyddes på något sätt. Typ SD hade inte förnekat eller något liknande möjligen?
Men badrummet? Var inte det spekulationer?

Jag har letat, men EGT har dessvärre en så stort antal inlägg i tråden att det blir nästintill omöjligt att hitta det.

Ja, EGT skrev nog bara "bostaden" sedan spekulerades det i tråden om det kunde vara i badrummet.
Funderar på att läsa alla EGT:s inlägg, det finns nog en hel del intressant där som man nu i efterhand bättre kan ta in och pussla med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in