2019-02-22, 09:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vill bara påpeka att det är stor skillnad mellan vad för slags analyser det är som ska göras, och med det hur lång tid det tar för NFC. Salivprovstagningar är automatiserade hos NFC och ett resultat kommer i regel inom 48 timmar.

Här går det att läsa mer om det:

http://www.nfc.polisen.se/Start/Nyheter/Sa-snabbt-analyseras-salivprover/

Edit: Man masstopsar inte så många, inte alla män. Antalet överstiger sällan 400-500 hundra. Det finns dock undantag, som i Linköpingsfallet (över 2000), Hagamannen (första utredningen 800, den andra 600).
Polisen kan säkert ha hittat något DNA-spår (typ fimpar, snus eller glasspinnar) när man krattade kring fyndplatsen, men jämförelser görs väl i så fall bara mot den skäligen misstänktes DNA (och kanske mot DNA-registret). Några andra misstänkta har man ju inte enligt polisen. Sedan det där med masstopsningar är väl också någonting som mer görs vid spaningsmord, dvs. där ingen misstänkt finns.
Senast redigerad av Draifos 2019-02-22 kl. 09:41.
Citera
2019-02-22, 09:33
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Edit: Man masstopsar inte så många, inte alla män. Antalet överstiger sällan 400-500 hundra. Det finns dock undantag, som i Linköpingsfallet (över 2000), Hagamannen (första utredningen 800, den andra 600).

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Dessutom behöver man inte topsa Örebro:s halva/hela befolkning...

Vi vet inte om topsning förekommit i detta fall och skulle så ha skett börjar det (antar jag) på LW:s bekantskapskrets och inom arbetet.

Exakt. Jag editerade nyss mitt inlägg.
Citera
2019-02-22, 09:42
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Polisen kan säkert ha hittat något DNA-spår (typ fimpar eller glasspinnar) när man krattade kring fyndplatsen i höstas. Men jämförelser görs väl i så fall bara mot den skäligen misstänktes DNA (och kanske mot DNA-registret), för några andra misstänkta har man ju inte enligt polisen. Det där med masstopsningar är väl mer någonting som förekommer vid spaningsmord, dvs. där ingen misstänkt finns.

Om det inte kommer att finnas DNA/annat kroppsmaterial från SD som binder honom till mordet, så jag är jag ganska övertygad om att han inte kommer att bli dömd, kanske ens inte åtalad. I det fallet, och med DNA-spår från annan person, så tror jag att en masstopsning blir aktuellt.
Citera
2019-02-22, 09:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ett tillägg till mitt inlägg kl 06:50

Det blir förstås inte 85 000 att topsa. DNA:t lär ju visa om det är en mans eller kvinnas DNA som [hypotetiskt!] påträffats under LW:s naglar.
Kvar blir "bara" ca 40 000 att topsa. I Örebro.
Fast Närke är betydligt mer än bara de kära örebroare som kungen i ett famöst tal vände sig till..
Just saying.

Eftersom vi inget hört om att SD inte fått annan status än skäligen misstänkt och att någon masstopsning påbörjats, utgår jag att man hitintills inte funnit något konklusivt DNA från annan person på brottsplats eller på LW.

Om man nu skulle påbörja masstopsning då utgår jag från att man först också måst göra en gärningsmannaprofil.

Detta har inte gjorts i detta fall (enligt @MV) eftersom man har en skäligen misstänkt.

Om man hade funnit annat främmande DNA som hade med mordet att göra eller man misstänkte kunde ha med mordet att göra, då börjar masstopsningen som jag har förstått det, inifrån och utåt.

Jag är övertygad om att man inte funnit främmande DNA på LW som kan kopplas säkert till brottet i dagsläget, med tanke på hur det ser ut med misstänkt.

Naturligtvis har hon DNA på kläder och kanske andra ställen om hon inte var nyduschad och hade satt på sig rena kläder.

Om det skulle finnas en mycket stor mängd DNA på kropp/kläder, även om det inte var direkt kopplat till mord, misstänker jag att det skulle vara anmärkningsvärt med tanke på att LW blivit mördad.

Man har säkert kunnat kartlägga LWs sista timmar relativt bra. Var hon har varit, vad hon har gjort. Hur hon har fått ev DNA på sig från personer har säkert kontrollerats.
Citera
2019-02-22, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eftersom vi inget hört om att SD inte fått annan status än skäligen misstänkt och att någon masstopsning påbörjats, utgår jag att man hitintills inte funnit något konklusivt DNA från annan person på brottsplats eller på LW.

Om man nu skulle påbörja masstopsning då utgår jag från att man först också måst göra en gärningsmannaprofil.

Detta har inte gjorts i detta fall (enligt @MV) eftersom man har en skäligen misstänkt.

Om man hade funnit annat främmande DNA som hade med mordet att göra eller man misstänkte kunde ha med mordet att göra, då börjar masstopsningen som jag har förstått det, inifrån och utåt.

Jag är övertygad om att man inte funnit främmande DNA på LW som kan kopplas säkert till brottet i dagsläget, med tanke på hur det ser ut med misstänkt.

Naturligtvis har hon DNA på kläder och kanske andra ställen om hon inte var nyduschad och hade satt på sig rena kläder.

Om det skulle finnas en mycket stor mängd DNA på kropp/kläder, även om det inte var direkt kopplat till mord, misstänker jag att det skulle vara anmärkningsvärt med tanke på att LW blivit mördad.

Man har säkert kunnat kartlägga LWs sista timmar relativt bra. Var hon har varit, vad hon har gjort. Hur hon har fått ev DNA på sig från personer har säkert kontrollerats.
Jag tror också att DNA kontrollerats...

Frågan är vilka som sagt sig ha haft kontakt med LW under dagen/kvällen och som tycker sig kunna förklara varför DNA finns.

Någon i tråden har ändrat sig vad gäller SD/LW:s kontaktar den sista tiden... undrar varför?
Citera
2019-02-22, 10:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Polisen kan säkert ha hittat något DNA-spår (typ fimpar, snus eller glasspinnar) när man krattade kring fyndplatsen, men jämförelser görs väl i så fall bara mot den skäligen misstänktes DNA (och kanske mot DNA-registret). Några andra misstänkta har man ju inte enligt polisen. Sedan det där med masstopsningar är väl också någonting som mer görs vid spaningsmord, dvs. där ingen misstänkt finns.

I både mordet på Tova och i mordet i jogginspåret i Ulricehamn hittades fimpar.
Man kunde avgöra att fimpen var ny, inte gammal. "Väder och vind" gör sitt till. T ex faller ju skräp/pollen på fimpen, solen bleker och gulnar pappret osv.

Jag tror ju inte att man bara kollar DNA mor en enda person om man hade hittat något som var av intresse.

Vad får dig att tro något sådant?
Citera
2019-02-22, 10:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag tror också att DNA kontrollerats...

Frågan är vilka som sagt sig ha haft kontakt med LW under dagen/kvällen och som tycker sig kunna förklara varför DNA finns.

Någon i tråden har ändrat sig vad gäller SD/LW:s kontaktar den sista tiden... undrar varför?

Nu hänger jag inte med vem du syftar till? Är jag helt dum?

Iaf glömsk.
Nu tycker jag plötsligt att en minnesbild kom upp om något som LW skrivit/loggat (?) som hon gjort den 14/5.

Någon som vet något om vad LW gjorde denna dag?

Vi "vet" att hon joggade på kvällen då hon sågs i sin rosa joggingjacka av ett vittne/granne.
Efter det ska hon kommit hem.
Duschade hon/bytte om?
Började slå in paket och chattade till 23.09 (EGT)
Jobbade hon?
Citera
2019-02-22, 10:25
Medlem
Citat:
Vill bara påpeka att det är stor skillnad mellan vad för slags analyser det är som ska göras, och med det hur lång tid det tar för NFC. Salivprovstagningar är automatiserade hos NFC och ett resultat kommer i regel inom 48 timmar.

Här går det att läsa mer om det:

http://www.nfc.polisen.se/Start/Nyheter/Sa-snabbt-analyseras-salivprover/

Tack för länk!
Alltid roligt att bli klokare. Klokskap har aldrig skördat nåt människoliv. Till skillnad då mot dårskap, alltså.

Jag fetade ett par ord i din editerade del.
Vill inte märka ord (fast där ljög jag ), men vad är det som gör att du glömmer(?) kvinnor?
Som gärningspersoner står inte kvinnor män efter, mer än då till numerären.

OffT: Det var 'notknapparen' som förde in detta med masstopsning i tråden. Här ser man hur ett enda litet [förfluget?] ord kan starta en stor diskussion.
Påminner om det där med en fjärils vingslag borta i Amazonas kan starta en extra El Niño..
Citera
2019-02-22, 10:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ett tillägg till mitt inlägg kl 06:50

Det blir förstås inte 85 000 att topsa. DNA:t lär ju visa om det är en mans eller kvinnas DNA som [hypotetiskt!] påträffats under LW:s naglar.
Kvar blir "bara" ca 40 000 att topsa. I Örebro.
Fast Närke är betydligt mer än bara de kära örebroare som kungen i ett famöst tal vände sig till..
Just saying.

Vad är det som säger att mördaren ens bor i Örebro? 🤔
Tror inte man masstopsar hela Sverige, eller?
Ni måste väl ha ett bättre system än så?
Senast redigerad av Rosamund 2019-02-22 kl. 10:55.
Citera
2019-02-22, 10:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tack för länk!
Alltid roligt att bli klokare. Klokskap har aldrig skördat nåt människoliv. Till skillnad då mot dårskap, alltså.

Jag fetade ett par ord i din editerade del.
Vill inte märka ord (fast där ljög jag ), men vad är det som gör att du glömmer(?) kvinnor?
Som gärningspersoner står inte kvinnor män efter, mer än då till numerären.

OffT: Det var 'notknapparen' som förde in detta med masstopsning i tråden. Här ser man hur ett enda litet [förfluget?] ord kan starta en stor diskussion.
Påminner om det där med en fjärils vingslag borta i Amazonas kan starta en extra El Niño..

Det var inte ett "förfluget" litet ord.

Masstopsning har inte varit aktuellt i det här fallet och det beror på att man inte kan ha hittat konklusivt DNA från okänd annan person på brottsplats eller LW, vilket du menade att det var fullt möjligt. Det var mitt svar på ditt inlägg:

Jag är ganska säker på att SD skulle ha blivit avskriven som skäligen misstänkt och att även masstopsningar skulle ha påbörjats om då hade varit fallet.

Jag står fast vid det.
Citera
2019-02-22, 11:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad är det som säger att mördaren ens bor i Örebro? 🤔
Tror inte man masstopsar hela Sverige, eller?
Ni måste väl ha ett bättre system än så?

Nu är det ju inte ens aktuellt med masstopsningar i detta fall.
Och om det hade varit aktuellt, är det precis som du säger inget som avgränsar området till bara Örebro.

LW känner ju personer som bor i andra delar av Sverige. Dessa personer har säkert förhörts och kollats vid det här laget.

Allt beror förstås på vilken gärningsmannaprofil som skulle vara aktuell om man misstänkte annan person pga av bindande/konklusivt DNA från okänd person.

Råkade på tal om DNA se en rubrik idag från SR:

"Mordet i Hjärsta – kroppen svårt sargad"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7090809

"Svårt sargad", det får mig att tänka på blodigt.
Citera
2019-02-22, 11:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Om det inte kommer att finnas DNA/annat kroppsmaterial från SD som binder honom till mordet, så jag är jag ganska övertygad om att han inte kommer att bli dömd, kanske ens inte åtalad. I det fallet, och med DNA-spår från annan person, så tror jag att en masstopsning blir aktuellt.

Usch, menar du det?

Så du tror inte på att man kan bygga en indiciekedja på annat sätt?

Det är ju svårt att jämföra olika brott som du har sagt, men tänker ändå på mordet på Tova.

Man kunde inte hitta något DNA från Billy, men annan teknisk bevisning som slutligen kunde efter många månader ledde till ett åtal och en fällande dom.

Varför tror du inte på ett sådant utfall här?

Jag är inte längre optimistisk, men hade ännu inte tappat hoppet.
När du skriver så här, då känns det "hopplöst"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in