2019-02-22, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Så här skrev jag i augusti, tyvärr så är vi nästan hamnat där.
Att det ska bli något åtal mot SD har jag svårt å se.
Tänk då så skönt det ska bli när man klickar upp nyheterna i telefonen en vacker dag och ser rubriken: "misstänkte mördaren på LW gripen och anhållen igen".
Citera
2019-02-22, 01:14
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Tänk då så skönt det ska bli när man klickar upp nyheterna i telefonen en vacker dag och ser rubriken: "misstänkte mördaren på LW gripen och anhållen igen".

Eller hur?

För en gångs skull så får vi hoppas att CarlJanne
har rätt

Citat:
Till påsk sitter han på sannolika skäl, sen är det rena rama motorvägen till åtal å TR.

Senast redigerad av gloriouslife 2019-02-22 kl. 01:19.
Citera
2019-02-22, 01:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ni får väl ha lite tålamod. Det här är tydligen åklagarens första mordutredning, och då får man ha förståelse för att det kommer att kunna ta några år att "knyta ihop säcken":

"Åklagaren om Lena-mordet: Jättemycket teknisk bevisning"
https://www.metro.se/artikel/åklagaren-om-lena-mordet-jättemycket-teknisk-bevisning

”Famous last words”?
Jag tror det reder ut sig. Men häktning kanske är nästa steg. Och ta det därifrån....
Citera
2019-02-22, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Eller hur?

För en gångs skull så får vi hoppas att CarlJanne
har rätt

Hm, vadå för en gångs skull

Citat:

Jo, det vore något det, men med tanke på ÅK tidigare framgångar skulle
jag vänta med champagnen, åtminstone tills han är häktad på sannolika skäl.
Citera
2019-02-22, 05:48
Medlem
Citat:
Hm, vadå för en gångs skull

Jo, det vore något det, men med tanke på ÅK tidigare framgångar skulle
jag vänta med champagnen, åtminstone tills han är häktad på sannolika skäl.
Jag vägrar recensera åklagaren, det gör andra så bra redan. Jag tror på åklagaren,
jag tror på ett åtal, samt slutligen en fällande dom på MGM. Rättvisan segrar.
Citera
2019-02-22, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om man hade konklusivt DNA från annan oidentifierad person än SD, då hade man börjat masstopsa.
Jag har svårt att tro att man i det läget skulle kunna ha kvar SD som huvudmisstänkt om man inte via teknisk bevisning kunnat binda honom till brottet, även om man skulle misstänka att det var flera involverade i mordet.

Jag tror inte på det.
Jag tror inte på masstopsningar. I Örebro.
År 2010 beräknades Örebros invånarantal vara 107 038 st.
Om vi räknar bort de som ändå inte är straffmyndiga, så landar vi på ca 85 000 personer.
Du tror inte att en sån mängd analyser ytterligare hade tyngt ner NFC:s förmåga att visa på goda analys-/utredningsresultat?
Citera
2019-02-22, 08:17
Medlem
Honan6s avatar
På onsdagens mat-event i Kumla syntes SD dinera på bild tillsammans med en man vid ett bord för fyra. HD hade tagit sig dit med ett par andra och satt vid ett fullt långbord. SD hade inte föranmält sin tänkta närvaro - kanske för att inte skrämma bort övriga deltagare?

Jag måste säga att jag tycker SD är ett egoistiskt svin som tar sig rätten att skapa oro och obehag hos andra när dyker upp oanmäld vid event.

Varför säger ingen ifrån? Är det för att de är fega? SD har de fakto varit otrogen mot HD, stalkat och knoggnuggat LW, men det är alltså helt okej för GC-folket?
Han är därtill misstänkt för mord på en kvinna som alla i gänget kände. GC-gängets tystnad medgiver till att SD kan fortsätta sin ego-resa och göra illa nya kvinnor.
Citera
2019-02-22, 08:43
Medlem
Ett tillägg till mitt inlägg kl 06:50

Det blir förstås inte 85 000 att topsa. DNA:t lär ju visa om det är en mans eller kvinnas DNA som [hypotetiskt!] påträffats under LW:s naglar.
Kvar blir "bara" ca 40 000 att topsa. I Örebro.
Fast Närke är betydligt mer än bara de kära örebroare som kungen i ett famöst tal vände sig till..
Just saying.
Citera
2019-02-22, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
På onsdagens mat-event i Kumla syntes SD dinera på bild tillsammans med en man vid ett bord för fyra. HD hade tagit sig dit med ett par andra och satt vid ett fullt långbord. SD hade inte föranmält sin tänkta närvaro - kanske för att inte skrämma bort övriga deltagare?

Jag måste säga att jag tycker SD är ett egoistiskt svin som tar sig rätten att skapa oro och obehag hos andra när dyker upp oanmäld vid event.

Varför säger ingen ifrån? Är det för att de är fega? SD har de fakto varit otrogen mot HD, stalkat och knoggnuggat LW, men det är alltså helt okej för GC-folket?
Han är därtill misstänkt för mord på en kvinna som alla i gänget kände. GC-gängets tystnad medgiver till att SD kan fortsätta sin ego-resa och göra illa nya kvinnor.
(mitt fetade, längst ned)
Du drar i din upprördhet din lans till att framställa kvinnor som mindre begåvade!

"Nya kvinnor" är inte oförmögna att googla SD:s namn och då hamnar "nya kvinnor" på Flashback.
Om man som "ny kvinna" efter att här ha läst hur man uttalar sig kring SD:s person och väljer att ändå kanske umgås med honom -ja, skall en sån kvinna enligt dig då ställas under förvaltare?
Citera
2019-02-22, 08:59
Medlem
Citat:
Jag vägrar recensera åklagaren, det gör andra så bra redan. Jag tror på åklagaren,
jag tror på ett åtal, samt slutligen en fällande dom på MGM. Rättvisan segrar.
Håller med Dig!
Kanske finns det "mer" på MGM som tidiga postare i tråden skrivit (dom har tyvärr dragit sig undan). Den enda "tro" jag har är på rättvisan... hoppas den segrar även i detta fall!
Citera
2019-02-22, 09:09
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag tror inte på masstopsningar. I Örebro.
År 2010 beräknades Örebros invånarantal vara 107 038 st.
Om vi räknar bort de som ändå inte är straffmyndiga, så landar vi på ca 85 000 personer.
Du tror inte att en sån mängd analyser ytterligare hade tyngt ner NFC:s förmåga att visa på goda analys-/utredningsresultat?

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ett tillägg till mitt inlägg kl 06:50

Det blir förstås inte 85 000 att topsa. DNA:t lär ju visa om det är en mans eller kvinnas DNA som [hypotetiskt!] påträffats under LW:s naglar.
Kvar blir "bara" ca 40 000 att topsa. I Örebro.
Fast Närke är betydligt mer än bara de kära örebroare som kungen i ett famöst tal vände sig till..
Just saying.

Vill bara påpeka att det är stor skillnad mellan vad för slags analyser det är som ska göras, och med det hur lång tid det tar för NFC. Salivprovstagningar är automatiserade hos NFC och ett resultat kommer i regel inom 48 timmar.

Här går det att läsa mer om det:

http://www.nfc.polisen.se/Start/Nyheter/Sa-snabbt-analyseras-salivprover/

Citat:
NFC:s arbete med salivprovsärenden är automatiserat och hälften av dessa ärenden analyseras inom ett dygn. Natten därpå blir resultatet sökbart i DNA-registren. Oftast handlar det om misstänkta personer som topsas för att registreras i dna eller utredningsregistret men också för att jämföras i ärenden på NFC.

- Vi har en effektiv process för dna-analys av salivprov. NFC får ofta internationella besök från experter som vill titta på vårt arbetssätt och system, vi håller hög klass på det här området, säger Anna Granlund, gruppchef på NFC:s biologisektion.

Edit: Man masstopsar inte så många, inte alla män. Antalet överstiger sällan 400-500 hundra. Det finns dock undantag, som i Linköpingsfallet (över 2000), Hagamannen (första utredningen 800, den andra 600).
Senast redigerad av Netherworld 2019-02-22 kl. 09:14.
Citera
2019-02-22, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vill bara påpeka att det är stor skillnad mellan vad för slags analyser det är som ska göras, och med det hur lång tid det tar för NFC. Salivprovstagningar är automatiserade hos NFC och ett resultat kommer i regel inom 48 timmar.

Här går det att läsa mer om det:

http://www.nfc.polisen.se/Start/Nyheter/Sa-snabbt-analyseras-salivprover/
Dessutom behöver man inte topsa Örebro:s halva/hela befolkning...

Vi vet inte om topsning förekommit i detta fall och skulle så ha skett börjar det (antar jag) på LW:s bekantskapskrets och inom arbetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in