Citat:
Ursprungligen postat av
bloodsucker
Håller på att flytta till:
MSCI USA
MSCI Europe Small Cap
MSCI Emerging Markets
MSCI Sweden Small Cap
Jag har dock inte bestämt fördelningen ännu. Mitt mål är en portfölj som är diversifierad, någorlunda kapitalviktad och med exponering mot faktorer (som småbolag). Bäst diversification ratio ger 1/3 var USA, EM och Sverige SC. Men att investera 33% i lilla Sverige är att utsätta sig för idiosynkratisk risk. Frågan är om man blir kompenserad för det med tanke på den höga avkastningen Sverige historiskt har haft. En lösning är att dela Sverige och Europe SC lika t.ex. 15% var eftersom deras korrelation är 0,9.
En annan variant är USA 35%, Europa 25%, EM 20% och Sverige SC 20%. Det blir i praktiken MSCI World Small Cap 60% och 20% var EM och Sverige SC. Fördelen är att portföljen blir billigare eftersom renodlade World SC- och EM-fonder är så dyra – 0,68 respektive 0,49.
Vi verkar tänka väldigt lika angående fördelningen av regioner i portföljen, jag tycker också ca 1/3 var på USA, EM och Sverige är en bra fördelning och funderar också på om det är lite väl mycket Sverige men har kommit fram till att 20-30% Sverige som svensk är helt ok.
En annan intressant sak du nämner är att fokusera Sverige delen på small cap vilket jag själv funderat på, antingen att byta ut AZ helt eller iaf lägga till en svensk småbolag fond antingen AMF eller PLUS.
Det viktigaste enligt mig är iaf att få en bra spridning globalt och inte låta ett enskilt land utgöra för stor del av portföljen vare sig det handlar om Sverige eller USA, och sen att hålla kostnaderna låga. Min portfölj har snittavgift på under 0,2% för tillfället vilket jag är väldigt nöjd med.
Vilka specifika fonder funderar du på? Kostnaderna kan lätt gå upp när man siktar in sig på tex global small cap osv.