2019-02-21, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nä, som ACA skrev i ett mail: " efter sekretessprövning där 'jag bedömer vilka få handlingar' som kan lämnas ut". Så det ser illa ut faktiskt. Även om väldigt mycket är känt i fallet, både målsägare och gärningsmän, så lär även de namnen maskas. Och om de lämnar så mycket att man vet vem som gjorde vad, så maskas även de namnen, och det kan vara svårt att dra slutsarser.

Ja, fan vet. Blir intressant hur som helst, att få fup:en i sin hand, hur maskad den än är.

Det förstår jag inte. Varför "få" handlingar? Har hon den inställningen så blir jag verkligen fundersam på vad polisen vill dölja. Namn på alla vittnen? Ringer de runt och frågar vittnen om de vill vara med? Resultat från NFC? Tekniska bevisningen? Varför skulle det finnas ett större intresse att hemlighålla uppgifter för den här utredning som läggs ned än någon annan? Finns ju inget spaningsarbete eller brottsutredning som kan skadas och vilken enskild skall skyddas? Dessutom skyddas från vad? Hade det funnits överlevande barn hade man kunnat förstå men hela familjen är död. De var myndiga människor som dödade sina barn.
Citera
2019-02-21, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Agnes åkte med pappa till Tyskland. Du kan lita på den uppgiften. Dom körde bil

Jo, jag vet att de åkte till Tyskland men undrar om de verkligen besökte den där geschäft-kliniken. Möjligtvis fick de beskedet att det inte fanns några spiroketer i blodet och kunde avfärda borrelian. Om det var så fick de säkert med sig rekommendationen att kolla upp ME istället. Flera som reser till "borrelia-kliniken" i Tyskland hade fått ME-diagnos hemma och tvärtom.

Mycket man undrar om den där familjen i Bjärred. Kan två akademiker bli så uppfyllda av tanken på ME-diagnos på två barn? Moa:s diagnos blev ju faktiskt ställd av föräldrarna.
Citera
2019-02-21, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jo, jag vet att de åkte till Tyskland men undrar om de verkligen besökte den där geschäft-kliniken. Möjligtvis fick de beskedet att det inte fanns några spiroketer i blodet och kunde avfärda borrelian. Om det var så fick de säkert med sig rekommendationen att kolla upp ME istället. Flera som reser till "borrelia-kliniken" i Tyskland hade fått ME-diagnos hemma och tvärtom.

Mycket man undrar om den där familjen i Bjärred. Kan två akademiker bli så uppfyllda av tanken på ME-diagnos på två barn? Moa:s diagnos blev ju faktiskt ställd av föräldrarna.

Nej två kan inte samtidigt bli knäppa.
Citera
2019-02-21, 09:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
(..) den riktigt suicidala var H och det sjuka som jag tycker är att O var medveten om detta men istället för att trycka på larmknappen så blev började han dela dessa tankar. " I saw such a deep sorrow in his eyes."
Om det är ett slags mönster så vacklar Hanna först men han trycker inte på stoppknappen.

- Barns sjukdom är epicentrum.
- A var väldigt sjuk och hade det jobbigt.
- A var nedstämd av hela situationen/Agnes is bored.
- upplevde inte att nån riktigt lyssnade och förstod /A girl has nothing to say.
- Yngsta dottern får även diagnos.

- Föräldrarna överfixerade i sin omsorg.
- Djup livskris efter många års fokus på sjukdom, bot och bättring.
- Glömde helt bort sig själva.
- Höga förväntningar, prestationskrav och besvikelse.
- Misslyckad krishantering, ingen anpassning av situation och acceptans.
- Bad inte om hjälp trots depression och kris.
- Uppvisade fasader utåt att kunna hantera det.
- Drar sig tillbaka, innesluter sig i sig själva. Får ett sekteriskt beteende.

- Mamman djupt oroad för barnen. Ångest, depression.
- Överdriver farhågorna, applicerar sina upplevelser och känslor på barnen.
- Självmordstankar, sjunker in i sig själv.
- Berättar att hon inte står ut med barnens lidande, vill inte leva längre.

- Pappan agerar mer utåtriktat och aktivt.
- Kan inte hantera hemsituationen, pratar om sin oro. Nedstämd och sorgsen.
- Sjunker djupare i sin depression.
- Försöker hålla ställningarna men har inte kapacitet.

- Ser ingen utväg, framtiden är helt svart.
- Diskussionerna kring att avsluta allas liv tar form.
- Båda driver varandra i fördärvet.
- Hemsituationen förvärras, depressionen blir djupare och båda är överens att avsluta sina liv och döda barnen, en vidrig problemlösning.

Kände sig Hanna misslyckad som mor?
Kände han sig misslyckad som man och familjebeskyddare?
Klarar han inte att leva utan sin fru?
Senast redigerad av develi 2019-02-21 kl. 09:56.
Citera
2019-02-21, 09:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Problemet med alla länkade artiklar om kvinnliga mördare och barnamördare är att de i allmänhet var ensamma. I Bjärred uppges att H och O varit i samförstånd om gärningen.

Det blir minst lika dumt att länka hundratals artiklar om manliga mördare.

Folk mördas tyvärr, även barn. Till och med i form av filicid mördas egna barn. Men nästan aldrig sviks ett barn så av båda sina föräldrar.

Det har framkommit att endast en förälder mördade bägge barnen. Vi vet också att en förälder inte tog sitt liv, utan blev mördad.
Ovanpå det finns det obekräftade uppgifter att den mördade föräldern faktiskt anmälde sig till en kurs stracks innan hon mördades. Samma förälder är anonym, syns inte utåt.

Polisen uppger bevis för sedan länge planerad familjeutplåning. Polisen uppger att man bygger sin slutsats på tre omständigheter:

•. ett underskrivet, initialt feldaterat, mycket hafsigt, från nätet kopierat testamente. Det bär inte på något sätt prägeln av att vara författat av två jurister som med kallt huvud planläggt något. Dessutom gynnar testament mycket tydligt den förälder som mördad den andra.
• polisen refererar till ett uppgivet odaterat underskrivet avskedsbrev/förklaringsbrev
• polisutredarna uppger att vissa digitala fynd talar för att bägge föräldrarna planerat detta tillsammans.

Tre punkter för samförstånd.
Men andra omständigheter bl a på brottsplatsen visar alla tecken på motsatsen.

Därtill är det märkligt att man under PT just väljer att inte gå in på ”vem som gjorde vad”.
När det faktiskt är just detta som verkligen behöver förklaras, om det nu trots allt skedde i samförstånd. De mycket tunga omständigheterna som talar mot samförstånd behöver helt enkelt få sin förklaring.

Det är en mycket, mycket unikt fall. En händelse som omkullkastar statistiken och förändrar rimliga slutsatser om bakomliggande orsaker och förlopp vid brottshändelser.
Det är därför helt orimligt att detta ska hemlighållas.

Jag har följt tråden sedan början, av diverse skäl. Det jag finner besynnerligt är att du så säkert vet det understrukna? Att du skulle ha fått en unik inblick i förundersökningsmaterialet finner jag inte särskilt troligt.

Jag skulle annars tro att det du påstår bygger på synnerligen svag evidens.

Att sekretessen fortsatt gäller i fallet finns det naturligtvis goda skäl för, eftersom det finns efterlevande till såväl mördare och offer som bör skyddas. Att det finns de som börjar ana konspirationer och mörkningar är ju beklagligt, men det räcker ju att inse att dårar skulle kunna få för sig att drabba både släktingar, behandlande läkare, skolpersonal och kommunens beslutsfattare om alla uppgifter lämnas ut.

Det BORDE gå att acceptera polismyndighetens professionella granskning och att denna (troligtvis, för jag kan inte veta) inte aktualiserat klander mot de som gjort så gott de kan för att hjälpa de två tokdårarna som mördat sina barn för att de varit sjuka (eller "sjuka").
Citera
2019-02-21, 09:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Nej två kan inte samtidigt bli knäppa.
I vart fall borde de inte blivit knäppa på samma sätt, kan man tycka.

Men när man läser om sektmedlemmar där föräldrar och barn gått in i sekten, är det faktiskt väldigt tydligt att två föräldrar kan bli knäppa och hjärntvättande på likartat sätt. Av de mång hundra i Jonestown som drack giftsaften var det både barn och deras föräldrar som samtidigt suiciderade.

Att båda O och H i tysthet bara de två skulle komma så snett och samtidigt kunna upprätthålla fasaden utåt är märkligt. Om de däremot, förutom sin personliga snedsegling angående döttrarnas sjukdom, också fick understöd för sina tokiga elitistiska, antipsykiatriska och "värdelöshets" tankar från annan källa - skulle det bli lättare att förstå hur de kunde förblindas så.

Ovanpå eget vansinne skulle sekt-kontakt antagligen multiplicera tokerierna.
SC är inte nog så långsökt. Inte som enda orsak, men som bidragande orsak.
Citera
2019-02-21, 10:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag har följt tråden sedan början, av diverse skäl. Det jag finner besynnerligt är att du så säkert vet det understrukna? Att du skulle ha fått en unik inblick i förundersökningsmaterialet finner jag inte särskilt troligt.

Jag skulle annars tro att det du påstår bygger på synnerligen svag evidens.

Att sekretessen fortsatt gäller i fallet finns det naturligtvis goda skäl för, eftersom det finns efterlevande till såväl mördare och offer som bör skyddas. Att det finns de som börjar ana konspirationer och mörkningar är ju beklagligt, men det räcker ju att inse att dårar skulle kunna få för sig att drabba både släktingar, behandlande läkare, skolpersonal och kommunens beslutsfattare om alla uppgifter lämnas ut.

Det BORDE gå att acceptera polismyndighetens professionella granskning och att denna (troligtvis, för jag kan inte veta) inte aktualiserat klander mot de som gjort så gott de kan för att hjälpa de två tokdårarna som mördat sina barn för att de varit sjuka (eller "sjuka").

Jag talade personligen den 8/2 vid 16-tiden med A-C Arn'wski som har titelns chefsjurist och är den som sekretessprövar FUP i Bjärredsfallet.
Jag hade tidigare mailat om två frågor som jag önskade få svar på och hon svarade på bägge:

I villan fanns tre mördade personer, Hanna var mördad
Forensiska fynd har visat att endast en förälder handgripligen mördade bägge barnen.

Detta är sanningsenliga uppgifter med angiven källa som också kan kontaktas för att kontrollera det hela. Trådsanningar i all ära, men de brukar inte källhänvisa eller kunna kontrolleras.
Om ett inte alltför maskat FUP kommer ut offentligt kommer dessa uppgifter sannolikt också att framgå.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-21 kl. 10:25.
Citera
2019-02-21, 10:23
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Problemet med alla länkade artiklar om kvinnliga mördare och barnamördare är att de i allmänhet var ensamma.
I Bjärred uppges att H och O varit i samförstånd om gärningen.

Det blir minst lika dumt att länka hundratals artiklar om manliga mördare.

Folk mördas tyvärr, även barn. Till och med i form av filicid mördas egna barn.
Men nästan aldrig sviks ett barn så av båda sina föräldrar.

Det har framkommit att endast en förälder mördade bägge barnen. Vi vet också att en förälder inte tog sitt liv, utan blev mördad.
Ovanpå det finns det obekräftade uppgifter att den mördade föräldern faktiskt anmälde sig till en kurs stracks innan hon mördades. Samma förälder är anonym, syns inte utåt.

Polisen uppger bevis för sedan länge planerad familjeutplåning. Polisen uppger att man bygger sin slutsats på tre omständigheter:

• ett underskrivet, initialt feldaterat, mycket hafsigt, från nätet kopierat testamente. Det bär inte på något sätt prägel av att vara författat av två jurister som med kallt huvud planlägger något. Dessutom gynnar testament mycket tydligt den förälder som mördade den andra.
• polisen refererar till ett uppgivet odaterat underskrivet avskedsbrev/förklaringsbrev
• polisutredarna uppger att vissa digitala fynd talar för att bägge föräldrarna planerat detta tillsammans.

Tre punkter för samförstånd.
Men andra omständigheter bl a på brottsplatsen visar sannolikt alla tecken på motsatsen.

Därtill är det märkligt att man under PT just väljer att inte gå in på ”vem som gjorde vad”.
När det faktiskt är just detta som verkligen behöver förklaras, om det nu trots allt skedde i samförstånd. De mycket tunga omständigheterna som talar mot samförstånd behöver helt enkelt få sin förklaring och sina motargument.

Det är en mycket, mycket unikt fall. En händelse som omkullkastar statistiken och förändrar rimliga slutsatser om bakomliggande orsaker och förlopp vid brottshändelser.
Det är därför helt orimligt att detta ska hemlighållas eller tystas ner.

Ja, en förälder "hjälpte" den andre. Med all sannolikhet därför att modet svek henne (överlevnadsinstinkt) och hon bad sin make om hjälp med att dö.

Det "hafsiga" testamentet är bevittnat av två personer. Hur ett testamente ser ut är helt upp till den som författar det. De fick med det viktiga - och i sammanhanget begriper jag att man inte satte sig att skriva ett 10-sidorstestamente. De var jurister och visste att testamentet var juridiskt giltigt. Men det begriper inte du?

De som utrett morden har fått förklaring, med all säkerhet också de anhöriga. Vi har ingen som helst rätt att få nån förklaring. Det finns en anledning till att man skall vara utbildad i en spetskompetens för att ha insyn i utredningen. När allmänhet, som inte är utbildad i polisarbete, börjar sticka näsan i saker de inte begriper så blir det spöken. Såna spöken och konspirationer som här. Och om hela fup:en läggs ut, så klarar ni i alla fall inte att tolka det som står skrivet.

Blir väldigt spännande att se era reaktioner om och när ev FUP kommer ut. Jag kommer nog ta mig för pannan när helt nya konspirationsteorier kommer fram här i tråden.
Senast redigerad av Flashig78 2019-02-21 kl. 10:33.
Citera
2019-02-21, 10:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag talade personligen den 8/2 vid 16-tiden med A-C Arn'wski som har titelns chefsjurist och är den som sekretessprövar FUP i Bjärredsfallet.
Jag hade tidigare mailat om två frågor som jag önskade få svar på och hon svarade på bägge:

I villan fanns tre mördade personer, Hanna var mördad
Forensiska fynd har visat att endast en förälder handgripligen mördade bägge barnen.

Detta är sanningsenliga uppgifter med angiven källa som också kan kontaktas för att kontrollera det hela. Trådsanningar i all ära, men de brukar inte källhänvisa eller kunna kontrolleras.
Om ett inte alltför maskat FUP kommer ut offentligt kommer dessa uppgifter ev också att framgå.
Du har iaf lyckats ändra dina envetna påståenden om att hon var "Åklagare i Bjärredsmålet" till Chefsjurist i Bjärredsfallet när du säger dig blivit uppringd.

Det är fortsatt dina påståenden, överensstämmer inte med den offentliga via pressträffen. Missan backar upp dig och anser att Hanna blivit rentvådd - med reservation att missan inte fann det troligt att bli uppringd:
Citat:
Jag ringde. Hon svarade inte först. Då frågade receptionisten om jag ville ha hennes nummer. Hon gav mig numret. Jag ringde upp. Självklart ringer inte en chefsjurist runt till oss.
Citera
2019-02-21, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Ja, en förälder "hjälpte" den andre. Med all sannolikhet därför att modet svek henne (överlevnadsinstinkt) och hon bad sin make om hjälp med att dö.

Det "hafsiga" testamentet är bevittnat av två personer. Hur ett testamente ser ut är helt upp till den som författar det. De fick med det viktiga - och i sammanhanget begriper jag att man inte satte sig att skriva ett 10-sidorstestamente. De var jurister och visste att testamentet var juridiskt giltigt. Men det begriper inte du?

De som utrett morden har fått förklaring, med all säkerhet också de anhöriga. Vi har ingen som helst rätt att få nån förklaring. Det finns en anledning till att man skall vara utbildad i en spetskompetens för att ha insyn i utredningen. När allmänhet, som inte är utbildad i polisarbete, börjar sticka näsan i saker de inte begriper så blir det spöken. Såna spöken och konspirationer som här. Och om hela fup:en läggs ut, så klarar ni i alla fall inte att tolka det som står skrivet.

Blir väldigt spännande att se era reaktioner om och när ev FUP kommer ut. Jag kommer nog ta mig för pannan när helt nya konspirationsteorier kommer fram här i tråden.

Har aldrig förstått vad som var viktigt med testamentet. Monografien?
Vilka är de ”anhöriga” menar du?

Absolut fel. Många utan varken spetskompetens eller polisutbildning har läst liknande brottsutredningar. T.ex Dalby-fallet. Varför skulle det vara värre med Bjärred? Det finns alltid ”anhöriga” till mördare. Ett FUP brukar ge svar på frågorna men du menar att den här inte skulle göra det? Märklig inställning.
Citera
2019-02-21, 11:01
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är väl knappast mer fruktansvärda påståenden än många andra i tråden. Naturligtvis finns möjligheten att tanken har väckts av Agnes. Det innebär inte att betraktaren gör henne till anledning för händelsen. Hon saknade vuxna som gav ork och livsvilja.

Uppenbarligen.

Ja, vi kan inte blunda för att A kan ha haft dessa tankar och vi måste kunna lyfta detta utan att för den skull se henne som anledningen eller orsaken till händelsen. Vilket givetvis var föräldrarnas oförmåga och tillkortakommande.
Citera
2019-02-21, 11:04
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Har aldrig förstått vad som var viktigt med testamentet. Monografien?
Vilka är de ”anhöriga” menar du?

Absolut fel. Många utan varken spetskompetens eller polisutbildning har läst liknande brottsutredningar. T.ex Dalby-fallet. Varför skulle det vara värre med Bjärred? Det finns alltid ”anhöriga” till mördare. Ett FUP brukar ge svar på frågorna men du menar att den här inte skulle göra det? Märklig inställning.
De anhöriga är syskon till GM, föräldrar, kusiner till flickorna osv osv osv.

Eftersom gärningsmännen är döda kommer de inte ställas till svars. Och just därför kommer "vi" inte få svar på massor av frågor. Det man har att gå på är det som fanns i digitala medier, de skriftliga brev man hittade osv osv. Man kommer aldrig få de svar som efterfrågas här i tråden, eftersom inte GM kan ge de svaren - de är döda.

JUST därför kommer ännu fler frågor uppstå av folk som är så otroligt snabba att dra felaktiga slutsatser som folk i den här tråden. Oftast, nästan alltid, har vi en gärningsman som så småningom berättar om varför en gärning skedde. Och då får man svar. Det kommer inte ske i det här fallet, med eller utan FUP.

Detta blev en mordutredning. Och det blir få svar. Man vet att de var två att planera det. De två påstår att det beror på bristande framtidskvalitet pga barnens sjukdomar. Om GM levt, så hade man kanske så småningom kommit fram till VARFÖR man kände så - psykologin bakom. Det kommer aldrig ske här, eftersom GM inte kommer besvara några frågor. Vad är det som är så svårt att förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in