Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
Uppfattar också as-drag, som han uttrycker sig i momsskriften. Vad tänker du om den?
En person med asperger, eller drag av det, klarar ganska precis av vardagen, men det finns ju så många grader av det.
Om han hade as, tror du att han fixat att bilda familj, skaffa villa, bygga upp sin karriär, åka runt på föreläsningar, skriva avhandlingar? Brände han sitt ljus i alla ändar kanske, så barnen blev lidande? Mycket skäll och utbrott hemma kanske, på grund av resursbrist...?
Var det Hanna som körde det tunga lasset och administrerade ut Oskar till möten? Familjens projektledare? Det kan ju förklara varför just hon inte heller orkade... och att allt blev svart allt eftersom. En total utbränning?
Momsskriften fick jag lite lärdom av faktiskt

Nu vet jag inte i vilket syfte han skrev den, när jag läste den så fick jag en känsla av att den var riktad till andra, att det hela är rätt enkelt

med moms, till och med så att hans barn skulle förstå det.
Sedan har folk med As olika förmågor att klara av livet, grader som du också skriver. Många bildar familj, men partnern kanske inte alltid upplever sig förstådd pga att As begränsar förmågan att sätta sig in i hur andra upplever dem. En del kan bli väldigt otåliga och nästan låta arga när de ska förklara något, om ingen förstår med en gång. Såg en länk till en föreläsning någon hade lagt upp, där en professor gick in och förklarade/avbröt Oscar. Han såg inte ut att uppskatta det.
Många med As fixar föreläsningar ganska bra, och det tror jag att Oscar gjorde. Kan man sitt ämne har man inga problem att stå upp och föreläsa och han verkar ju ha kunnat sitt ämne väldigt ingående. Däremot när det kommer till närmare sociala relationer och sk mingel, brukar det ta mycket energi och det fick nog de närmaste lida för kanske.
Det tog säkert energi att bygga upp allt det du skriver, och ser inte As-personer till att skaffa sig återhämtningsperioder, så går det säkert ut över familjen. Då fick nog Hanna dra ett bra lass med hela situationen.
Personer med As kan också lämna mycket därhän med närhet till sin fru (i detta fall), hon kan börja undra om det är fel på henne eftersom maken verkar återhållsam med känslor, låter arg osv.
Man lever mycket "uppe i huvudet" med As, generellt skulle jag säga. Det betyder inte att de inte kan ha känslor mm, men uttrycker inte dem som sk normalstörda gör
Men som sagt, vad vet jag, inget egentligen, det jag bedömer gör jag på basis av länkar där jag sett honom in action, och vad en del har skrivit här. Samt en magkänsla.
Samma magkänsla säger mig att det finns mer i den här tragiska historien som ligger bakom.