2019-02-21, 08:51
  #1
Medlem
Nu är det så att man beställt massa saker på nätet. Man tänkte inget på nån ID eller så för jag har förarbevis till min moped klass II. Har tagit ut paket förut med förarbeviset så jag trodde det inte skulle vara några problem att göra det igen. Fast när man gick till posten på ICA säger kärringen i kassan att "förarbeviset gäller inte för det är ju inget riktigt körkort". Man ser ju bild på mej, personnummer och namn. Räcker inte det? Är det någon ny lag? För i somras hämtade jag flera paket med förarbeviset. Eller skiljer det sig kanske lite från varje butik hur sträng de är?

I alla fall så får jag inte ta ut något av mina paket (försökte två gånger bara för att se att det inte var nån surfitta vid posten). Tanten i kassan sa att jag är tvungen gå till polisen och skaffa ett giltigt ID. Mitt gamla ID har gått ut sen 5 månader och var ett Nordea ID eller vad man ska kalla det. Fick det när jag öppna ett konto hos Nordea då jag var typ 11 :,)

Håller på att fixa nytt ID hos Nordea nu men vet inte om jag kommer hinna få det innan dom skickar tillbaka paketen till avsändarna. Å då lär det bli dyrt eftersom det är 3 olika paket från 3 olika avsändare.

Min frågeställning är då. Är det något sätt jag kan få ut paketen på innan de skickar tillbaka dem? Kan man kanske skriva om beställningen på en kompis så han skulle kunna ta ut de? Eller om man har ett bud med giltig ID fast min gått ut funkar det? Kan man dra ner päronen så dom kan säga att jag faktiskt är jag?

(la in denhär tråden på Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum så förlåt till mod på förväg)
Citera
2019-02-21, 09:00
  #2
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe147
Nu är det så att man beställt massa saker på nätet. Man tänkte inget på nån ID eller så för jag har förarbevis till min moped klass II. Har tagit ut paket förut med förarbeviset så jag trodde det inte skulle vara några problem att göra det igen. Fast när man gick till posten på ICA säger kärringen i kassan att "förarbeviset gäller inte för det är ju inget riktigt körkort". Man ser ju bild på mej, personnummer och namn. Räcker inte det? Är det någon ny lag? För i somras hämtade jag flera paket med förarbeviset. Eller skiljer det sig kanske lite från varje butik hur sträng de är?

I alla fall så får jag inte ta ut något av mina paket (försökte två gånger bara för att se att det inte var nån surfitta vid posten). Tanten i kassan sa att jag är tvungen gå till polisen och skaffa ett giltigt ID. Mitt gamla ID har gått ut sen 5 månader och var ett Nordea ID eller vad man ska kalla det. Fick det när jag öppna ett konto hos Nordea då jag var typ 11 :,)

Håller på att fixa nytt ID hos Nordea nu men vet inte om jag kommer hinna få det innan dom skickar tillbaka paketen till avsändarna. Å då lär det bli dyrt eftersom det är 3 olika paket från 3 olika avsändare.

Min frågeställning är då. Är det något sätt jag kan få ut paketen på innan de skickar tillbaka dem? Kan man kanske skriva om beställningen på en kompis så han skulle kunna ta ut de? Eller om man har ett bud med giltig ID fast min gått ut funkar det? Kan man dra ner päronen så dom kan säga att jag faktiskt är jag?

(la in den här tråden på Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum så förlåt till mod på förväg)
1 testa med gamla ID. 2 Ta med passet. För ett pass har du väl ändå?
3 tala om för dom att om de inte kan godta ditt förarbevis så kommer dina paket sitta där i tre veckor och sen skickas tillbaka så omnde inte vill ha trångt i lagret, ge dig dina prylar.. 4 ta med din egen personliga elräkning, om du har sådan. Ibland kan den räcka.

Och Nej de är inte surf***** utan de måste bara följa sina regler
Citera
2019-02-21, 09:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe147
Nu är det så att man beställt massa saker på nätet. Man tänkte inget på nån ID eller så för jag har förarbevis till min moped klass II. Har tagit ut paket förut med förarbeviset så jag trodde det inte skulle vara några problem att göra det igen. Fast när man gick till posten på ICA säger kärringen i kassan att "förarbeviset gäller inte för det är ju inget riktigt körkort". Man ser ju bild på mej, personnummer och namn. Räcker inte det? Är det någon ny lag? För i somras hämtade jag flera paket med förarbeviset. Eller skiljer det sig kanske lite från varje butik hur sträng de är?

I alla fall så får jag inte ta ut något av mina paket (försökte två gånger bara för att se att det inte var nån surfitta vid posten). Tanten i kassan sa att jag är tvungen gå till polisen och skaffa ett giltigt ID. Mitt gamla ID har gått ut sen 5 månader och var ett Nordea ID eller vad man ska kalla det. Fick det när jag öppna ett konto hos Nordea då jag var typ 11 :,)

Håller på att fixa nytt ID hos Nordea nu men vet inte om jag kommer hinna få det innan dom skickar tillbaka paketen till avsändarna. Å då lär det bli dyrt eftersom det är 3 olika paket från 3 olika avsändare.

Min frågeställning är då. Är det något sätt jag kan få ut paketen på innan de skickar tillbaka dem? Kan man kanske skriva om beställningen på en kompis så han skulle kunna ta ut de? Eller om man har ett bud med giltig ID fast min gått ut funkar det? Kan man dra ner päronen så dom kan säga att jag faktiskt är jag?

(la in denhär tråden på Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum så förlåt till mod på förväg)

Är det rekommenderade brev skickat via Postnord så ska du kunna använda deras app och identifiera dig med mobilt bank-ID. Är det kinapaket så kommer det inte gå.
Citera
2019-02-21, 09:05
  #4
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Att du inte kan hämta paket utan att legitimera dig är inte det minsta konstigt.
Förarbevis för moped är väl en form av körkort och borde funka som id. Ring och fråga transportstyrelsen.
Har du inte heller något pass?
Hur gammal är du?

Ge en kompis pengar och låt denne beställa.
Citera
2019-02-21, 09:09
  #5
Medlem
Kniv-Yxas avatar
https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/
Citera
2019-02-21, 09:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
1 testa med gamla ID. 2 Ta med passet. För ett pass har du väl ändå?
3 tala om för dom att om de inte kan godta ditt förarbevis så kommer dina paket sitta där i tre veckor och sen skickas tillbaka så omnde inte vill ha trångt i lagret, ge dig dina prylar.. 4 ta med din egen personliga elräkning, om du har sådan. Ibland kan den räcka.

Och Nej de är inte surf***** utan de måste bara följa sina regler

Jag visade mitt gamla ID och förarbeviset fast det dög inte. Pass har jag inget för jag har aldrig vart utomlands och förstår inte varför en elräkning har funkat om inte mitt förarbevis gör det? Även om det skulle funka så är det nog farsan som står därpå inte jag.
Citera
2019-02-21, 09:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swampzor
Är det rekommenderade brev skickat via Postnord så ska du kunna använda deras app och identifiera dig med mobilt bank-ID. Är det kinapaket så kommer det inte gå.

Jag testade faktiskt appen! Fast det stod att man var tvungen att ha "photo id for this parcel" eller något liknande så det gick inte heller
Citera
2019-02-21, 09:17
  #8
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe147
Jag visade mitt gamla ID och förarbeviset fast det dög inte. Pass har jag inget för jag har aldrig vart utomlands och förstår inte varför en elräkning har funkat om inte mitt förarbevis gör det? Även om det skulle funka så är det nog farsan som står därpå inte jag.
Men då så, vad fan beställer du när du inte har ID för? Nu har du lärt dig en läxa, eller hur? Skaffa id-kort först, beställ sen.
Citera
2019-02-21, 09:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Att du inte kan hämta paket utan att legitimera dig är inte det minsta konstigt.
Förarbevis för moped är väl en form av körkort och borde funka som id. Ring och fråga transportstyrelsen.
Har du inte heller något pass?
Hur gammal är du?

Ge en kompis pengar och låt denne beställa.

Neee inget pass har inte varit utomlands nån gång. Själv är jag 17. Har redan beställt ju paketena ligger redan där.
Citera
2019-02-21, 09:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men då så, vad fan beställer du när du inte har ID för? Nu har du lärt dig en läxa, eller hur? Skaffa id-kort först, beställ sen.

Fast jag har använt förarbeviset som ID samtliga gånger innan. Detta var första gången jag blev nekad att använda det. Har använt det hela förra sommaren. Ända skillnaden nu var att paketena hamna i en annan butik närmare mitt gymnasium
Citera
2019-02-21, 09:25
  #11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe147
Fast jag har använt förarbeviset som ID samtliga gånger innan. Detta var första gången jag blev nekad att använda det. Har använt det hela förra sommaren. Ända skillnaden nu var att paketena hamna i en annan butik närmare mitt gymnasium
Din sista och enda chans:

Gå tillbaka, med lite pondus men lugn röst, kräva att få paketen med förarbeviset som ID, tala om för dom att annars får dina paket ligga kvar på deras hyllor i tre veckor innan de skickas tillbaka, och vill de verkligen det? Tycker DE att det är värt det? Det är den enda möjligheten som du kan ha - särskilt om utlämningsstället är pyttelitet, och brukar ha åt helvete med för mycket saker på hyllorna, så det kanske kan tilltala någon paketansvarigs lilla hjärta!
Citera
2019-02-21, 09:34
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe147
Fast jag har använt förarbeviset som ID samtliga gånger innan. Detta var första gången jag blev nekad att använda det. Har använt det hela förra sommaren. Ända skillnaden nu var att paketena hamna i en annan butik närmare mitt gymnasium

Prova att via telefon be dom att eftersända paketen till den butiken som det brukar funka att ta ut via ditt förarbevis. Förklara att du inte kan ta dig ända till den butiken de ligger på idag, släng in något om funktionsnedsättning eller något ömmande.

Skaffa leg.
__________________
Senast redigerad av Nilssons 2019-02-21 kl. 09:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in