2019-02-21, 06:45
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Hjärtat fick inte hänga med på Nordsjö-loggningen...

Är du säker på att det inte var loggat där när du tittade? För nu ser det ut som att hjärtat faktiskt var med även på Nordsjö-loggningarna.

Citera
2019-02-21, 07:13
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Är du säker på att det inte var loggat där när du tittade? För nu ser det ut som att hjärtat faktiskt var med även på Nordsjö-loggningarna.

Jag såg det, men frågan är vilket år SD och LW egentligen gjorde Nordsjö-turen och om Hanna-hjärtat och LW var med fysiskt...

SD har nyligen deklarerat att han inte minns datum och år på flera loggar...

Om han är GM, så kanske han tappat minnet om mordet med och att det är därför han ses uppträda så bekymmerlöst?
Fast, jag tror snarare att han är samvetslös...
Senast redigerad av Honan6 2019-02-21 kl. 07:17.
Citera
2019-02-21, 07:19
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag är också öppen för olika alternativ, t.o.m. att GP kan vara en försmådd kvinna vars make Lena haft en affär med.
Jag funderar på skriken som varade i ca 5 minuter, anledningen skulle kunna vara att det var en kvinna och därför tog det längre tid att döda. En man som mest troligt är fysiskt starkare kunde gjort processen kortare.
En mördare vill få tyst på sitt offer så snabbt som möjligt när det är mitt i ett bostadsområde. Varför lyckades hen inte med det?

SD ligger dock på topp 3 i min lista eftersom han har statistiken emot sig. I ca 7 av 10 kvinnomord är gärningsmannen någon som offret haft en relation med där konflikter/våld förekommit.

Mitt minne säger mig att det (eventuellt) upphittades löst liggande klädesplagg vid MP/FP. Kan LW under attacken använt något av sina kläder som skydd för ansiktet? Om så var fallet kan GM haft viss svårighet att se exakt var LW:s mun (och kanske även hals) var.
Citera
2019-02-21, 07:38
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Mitt minne säger mig att det (eventuellt) upphittades löst liggande klädesplagg vid MP/FP. Kan LW under attacken använt något av sina kläder som skydd för ansiktet? Om så var fallet kan GM haft viss svårighet att se exakt var LW:s mun (och kanske även hals) var.

Mördaren hade nog ingen enkel kamp i sin ambition att döda Lena - oavsett om hen var en man eller kvinna.
Citera
2019-02-21, 07:44
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag såg det, men frågan är vilket år SD och LW egentligen gjorde Nordsjö-turen och om Hanna-hjärtat och LW var med fysiskt...

SD har nyligen deklarerat att han inte minns datum och år på flera loggar...

Om han är GM, så kanske han tappat minnet om mordet med och att det är därför han ses uppträda så bekymmerlöst?
Fast, jag tror snarare att han är samvetslös...

Med tanke på att han skrev om LW's skadade ben i Nordsjö-loggningarna så bör han åtminstone ha haft i åtanke att turen (påhittad eller ej påhittad) borde ha ägt rum 2018 (dvs efter hennes skidolycka i början på detta år).
Citera
2019-02-21, 09:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det enda märkliga är väl hur du uttrycker dig.

Att det är troligt att det är det teknisk bevisning som saknas. Förstår väl alla.

Inget är uppseendeväckande märkligt alls.
Det enda intressanta när det gäller målet mot SD är vad åklagaren faktiskt kan anföra som grund för sina misstankar. Dit hör väl knappast en (trolig) avsaknad av teknisk bevisning.
Senast redigerad av Draifos 2019-02-21 kl. 09:23.
Citera
2019-02-21, 09:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag är också öppen för olika alternativ, t.o.m. att GP kan vara en försmådd kvinna vars make Lena haft en affär med.
Jag funderar på skriken som varade i ca 5 minuter, anledningen skulle kunna vara att det var en kvinna och därför tog det längre tid att döda. En man som mest troligt är fysiskt starkare kunde gjort processen kortare.
En mördare vill få tyst på sitt offer så snabbt som möjligt när det är mitt i ett bostadsområde. Varför lyckades hen inte med det?

SD ligger dock på topp 3 i min lista eftersom han har statistiken emot sig. I ca 7 av 10 kvinnomord är gärningsmannen någon som offret haft en relation med där konflikter/våld förekommit.

Att inte lyckas tysta sitt offer snabbare, särskilt som att mordet sker i ett bostadsområde kan bero på att brottet inte utförts med ett vapen/tillhygge. Inte varit planerat.
LW vältränad och jag får en känsla av att hon var envis.

Jag kan inte tänka mig annat än att hon kämpade emot?

Det konstiga är att det inte funnits något DNA som bundit hennes gm till brottet.
Trots allt borde det väl funnits DNA under naglarna?

Hur kom hon in bakom planket?

Jag tror att det inte skett frivilligt. @Rosaelefant hade uppgifter om släpspår.
Inte en kvinnas verk, tror jag.

Om han snabbt dragit in henne bakom planket, en arm runt hennes hals, en hand över munnen.
Försök till strypning som inte lyckas?
Använder hon inte sina händer för att försöka få bort händerna eller armen runt halsen?
Om han använder sin arm för att kväva henne, kanske han hade långärmat? Typ jacka?
Inget DNA från den?

Och därefter är hon ganska tagen, matt och han greppar en sten, inte så stor men tillräckligt stor för att kunna slå utan att själv få större skador på händerna.
Eller sparkar han henne och hon aldrig riktigt får chansen att komma åt gm:s ansikte, det enda förutom händerna som är bart?
Hinner hon inte slå tillbaka, utan blir slutligen liggande ihopkrupen för att skydda sig?

Efter 5 dygn i kokande värme bakom planket, har de DNA rester som funnits där i stort sett förstörts av fukt från den förmultnande kroppen och brännande hetta från solen?

Bakom planket blev det förmodligen varmt som i en bakugn. Inga fläktar som svalkade av. Kroppens förmultning sker snabbt, vävnader sväller upp, huden brister. Vätska sipprar ut. Angrep från insekter och djur.

Det är ju så att det inte finns bindande DNA från SD.
Men det finns inte heller bindande DNA från någon annan heller.

Varför?

- väder/sol/plank förhållandet har sabboterat DNA?
- gm har haft täckande kläder( eventuellt handskar med sig i fickan)?
- gm har återvänt till platsen och förstört bevis?

Jag blir inte klok på det.
Citera
2019-02-21, 10:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag la en teori om HD tidigare just för att det tog så lång tid å få tyst på offret.
Det skulle även kunna tyda på att GM inte va så beslutsam.

Mördaren skulle även kunna vara någon som inte ens är nämnd
i tråden, men innerst inne tror jag inte det.

Å det gamla vanliga problemet dyker upp, hur och varför
hamnade hon vid planket med en öppen ytterdörr bakom sig.

En sak som jag skulle vilja veta är om LW på något vis va inblandad i
UWs senaste skilsmässa, kanske med löfte om att försöka få
ordning på familjen igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam

Jag tror svaret är enkelt på detta: LW kämpade tillbaks för sitt liv. Då blir man extra stark. Skrikets längd tyder på att ktaftigt våld inte kom överraskande och bakifrån. Jag tror det började med knuffar, eskalerade efter hand och slutade i dödligt våld.
Citera
2019-02-21, 10:22
Medlem
Citat:
Ja, tyvärr är det nog vanligt att kvinnan tar på sig en del av ansvaret och än mer om mannen är gift som i Lenas fall. Fråga mig inte om källa för det var något jag läste någonstans när jag pluggade men det var tydligen 80 gånger högre risk för en kvinna att bli mördad om hon blev ihop med en upptagen man. Detta från USA då men liknande siffror bör väl gälla i Sverige, skulle jag tro.
Tänker inte fråga Dig om källa i detta inlägg... jag håller (fortfarande) på och läser inlägg från början av tråden och många ggr har Du fått frågor om källor till Dina inlägg... svaren från Dig har varit läs tråden från början...

Du kanske kan svara på Ditt inlägg häromdagen där Du påstår att jag "säkert har källor inom polisen..."
frågat Dig tidigare men Du är fortfarande svaret skyldig!?
Citera
2019-02-21, 10:25
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det enda intressanta när det gäller målet mot SD är vad åklagaren faktiskt kan anföra som grund för sina misstankar. Dit hör väl knappast en (trolig) avsaknad av teknisk bevisning.

Många av oss andra tycker det finns mer intressant kopplat till fallet än åklagaren.

Undrar just varför du blivit smått manisk rörande just åklagare Åsa. Har hon varit dum mot dig månne?
Citera
2019-02-21, 10:29
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att inte lyckas tysta sitt offer snabbare, särskilt som att mordet sker i ett bostadsområde kan bero på att brottet inte utförts med ett vapen/tillhygge. Inte varit planerat.

Det konstiga är att det inte funnits något DNA som bundit hennes gm till brottet.

Jag tror att det inte skett frivilligt. @Rosaelefant hade uppgifter om släpspår.

Om han snabbt dragit in henne bakom planket, en arm runt hennes hals, en hand över munnen.
Använder hon inte sina händer för att försöka få bort händerna eller armen runt halsen?
Om han använder sin arm för att kväva henne, kanske han hade långärmat? Typ jacka?
Inget DNA från den?

Och därefter är hon ganska tagen, matt och han greppar en sten, inte så stor men tillräckligt stor för att kunna slå utan att själv få större skador på händerna.
Eller sparkar han henne och hon aldrig riktigt får chansen att komma åt gm:s ansikte, det enda förutom händerna som är bart?
Hinner hon inte slå tillbaka, utan blir slutligen liggande ihopkrupen för att skydda sig?

Efter 5 dygn i kokande värme bakom planket, har de DNA rester som funnits där i stort sett förstörts av fukt från den förmultnande kroppen och brännande hetta från solen?

Bakom planket blev det förmodligen varmt som i en bakugn. Inga fläktar som svalkade av. Kroppens förmultning sker snabbt, vävnader sväller upp, huden brister. Vätska sipprar ut. Angrep från insekter och djur.

Varför?

Undrar om SD "tappat" ett par handskar efter mordet.
Citera
2019-02-21, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Inget DNA från den?

Varför?

Kan tänka mig att det ligger mycket sanning i det Du skriver...
Blir så illa berörd när jag läser detta och mordet kommer så nära... igen!

Vad man nog kan konstatera är att mordet är utfört av någon som har mycket att förlora om LW berättar något... tror inte att det enbart beror på att LW hade någon ny ev partner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in