Citat:
Ursprungligen postat av
Adrtrt
De norske kriminelle, som jeg kjente til, og enda kjenner litt til, er ikke så brutale når det kommer til å dra helt uskyldige(AEH) inn i deres "bedrifter". I dette tilfellet vil jeg si at den antatte bortføringen av AEH derfor tyder på utenlandsk oppdragsgiver, og gjerningsmenn. Noen norske er mer kyniske enn andre, og jeg kan tenke at opplysninger om huset og alarmsystem feks, ikke er av en karakter som gjør at de føler seg skyldige i det som skal skje. De kan jo tro det er TH det skal gå direkte utover. Det er vel her jeg tenker omgangskretsen til datteren kan være av betydning. Den som har bestilt kidnappingen er nok ukjent for de som har utført selve oppdraget også. Jeg ser på denne bortføringen som et "unorsk" fenomen.
Det är det intryck jag har fått av norska kriminella. Genom detta forum har jag blivit introducerad till norske aviser, som har samma innehåll som svenska, med skillnad att de är ärliga i sin rapportering, när brott begås av utlänningar. Det vi ser i Sverige är att vissa sorts brott har kännetecken, där vi läsare, den så kallade allmänheten vet direkt om det är svenskar eller "svenskar".
I detta fall har jag också uppfattat att det inte är "norskt" modus operandi, om det är en kidnappning. Det som gör mig konfunderad är att hänsynslösa kidnappare inte vill ha sina pengar. När motivet i kidnappning är pengar.
Då kommer vi in på motivet, där frun var den som inte borde ha haft några externa fiender som vlll henne illa. Handlar det om hat och hämnd, är det enkelt att ta livet av någon i länder som våra. Nordiska länder har relativt lite kameraövervakning och vi känner oss mer eller mindre trygga där vi bor.
Därför blir kidnappningen av frun märklig. Är det hat mot TH, är han en enkel måltavla, med det huset, i det området. TH verkar trivas i Lörenskog, och livsstilen visar att han inte var rädd. Jag vet inget om barnen, och deras relation till föräldrarna och eventuella kriminella. Men allt blir långsökt, när en äldre hemmafru försvinner, utan livstecken.
Det är för välplanerat med Monero upplägget, men ingen plan att få pengarna. Det har funnits gott om tid för dessa ubersmarta kidnappare att komma med plan B.