2019-02-20, 15:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Förr har de ju faktiskt lämnat ut enstaka FUP även när gärningsman varit död och inget åtal skett. Med maskning. Svårläst dock. Svårt att få sammanhang. Men det har ju varit i ärenden, som visserligen varit högt profilerade, men inte som Bjärredfallet. Det kan ju finnas fler scenarios: Man bestämmer sig för att sekretessbelägga hela FUPen. Dvs ingen får ut den. Man kan maska nästan allt, vilket gör den totalt meningslös att läsa. Eller så försöker man hålla den så öppen som möjligt, dvs maska det som inte behöver komma allmänheten för kännedom. Jag har inte en blek.
Vilket FUP gällande mord med död gärningsperson har du i åtanke?
Citera
2019-02-20, 15:43
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilket FUP gällande mord med död gärningsperson har du i åtanke?
Åh. Ska leta. Minns inte ens vilket år.
Citera
2019-02-20, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag tror att man skall ta för givet att polisen bara beskrev innehållet i förklaringsbrevet. De sa första dagen att de inte skulle undersöka varför detta hänt så de har inget intresse för diagnoser på offren. Det räcker att rektorn säger att de hade läkarintyg.

Läser man O:s hemsida så ser man vad som var viktigt eller vad menar han? ABOUT ME. Kan ju inte varit bara av egenkärlek. http://www.henkow.se

Föräldrarnas ansökan redan i juni om hemundervisning för Moa visar på att någon annan var sjuk och behövde hjälp redan då.

Exakt. De beskrev bara innehållet. Inget mer. Det är "inget mer" som är intressant, kanske det som utelämnas. Man gör helt enkelt mördarna en sista, omedveten tjänst?

Det finns ingen plats för att riktigt lyfta de fel som kan ha begåtts. Det är inte det utredningen är till för.

"Felen" kan handla om hur föräldrar till ME-diagnosticerade stöttas.

Man kan ju inte kasta ut en kronisk, livslång, handikappande trötthet på ett barn och tro att föräldern går hem och allt fortsätter som vanligt! Att föräldrarna hamnade i ett mörkt hål är i princip oundvikligt!

En ME-diagnos på en 11-åring vad står den för? Det är egentligen samma sak som att kasta nyckeln till livet. Jo, det är det. En vuxen har åtminstone levt. Inte för att jag förespråkar självmord, men att tankarna kommer, det bör vara oundvikligt. Även självmordsplaner. Där borde förstås föräldrar stoppa ett tag och fråga sig, är det verkligen möjligt att barnen är trötta för all framtid? Vad gör och svarar vården då? Vilka svar fick O och H?

En ME-diagnos är ju värre att få för ett barn än cancer, nästan. Det barnet kan ju bli friskt.

Hur kan man veta att ME är kroniskt, om man inte ens vet vad sjukdomen beror på?!

Dessa arma föräldrar, i det avseendet, verkar inte ha haft något som helst stöd när avgrunden öppnade sig. Skolan tittade på...

Jag tror, att om H fick en ME-diagnos, så är det inte alls konstigt att föräldrarna gav upp mentalt, men att de inte kunde ta sig tillbaka, att de kunde mörda flickor som ändå andades och levde, där är det ju något som övergår allt förstånd. Jag tror att jullovet blev ödesdigert, i deras ensamhet växte mörkret dem över huvudet.

Vad som föranlett barnens trötthet är en helt annan fråga, den lär vi aldrig få svar på. Det kan vara allt från incest till oförmåga att klara av skolan och möta upp kraven hemifrån på att bli akademiker eller att föräldrarna hade svårt med känslomässig närhet. De kan ha knuffat bort sina barn långt innan självmordsplanerna tog form, men på ytan såg ju allt ok ut tills barnen klappade ihop när de skulle bli självständiga individer.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-20 kl. 16:22.
Citera
2019-02-20, 16:14
Medlem
Kamacamakans avatar
Citat:
Jag har begärt ut. Och en till jag känner. Vi har fått automatiserade svar att vår begäran inkommit till registraturen. Inget mer. Men som jag förstod av ACA, så är FUPen ännu inte nedlagd (i torsdags tror jag det var). Så innan det sker så händer inget alls tror jag.

Undrar från en novis; hur och var kan jag begära att få ut FUP. Vad behöver jag ha för kunskap om fallet jag vill få ut?
Citera
2019-02-20, 16:20
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamacamakan
Undrar från en novis; hur och var kan jag begära att få ut FUP. Vad behöver jag ha för kunskap om fallet jag vill få ut?
Du mailar registrator.syd@polisen.se Du behöver inga fler uppgifter än Bjärredmorden 9 jan 2018. Och att du begär ut fup:en.
Citera
2019-02-20, 16:22
Medlem
Citat:
Du mailar registrator.syd@polisen.se Du behöver inga fler uppgifter än Bjärredmorden 9 jan 2018. Och att du begär ut fup:en.

Här finns kontaktformulär som bara är att fylla i: https://polisen.se/kontakt/mejla-region-syd/
Citera
2019-02-20, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
De kanske har ME? Diffust orkeslösa? I vanligt tal, utarbetade.

Den som borde haft en diagnos är Oskar. Han var helt slut för att döttrarna var slut, för att...?

Det finns läkare, hör och häpna, som gärna lyssnar på förslag och och idéer om diagnoser på barn. Föräldrar har i allmänhet googlat fram en diagnos de tycker stämmer. Vilken läkare har tid, vill eller orkar fråga "Hur har ni det det hemma, hur fungerar ni tillsammans med era barn?"

Stämmer det att Moa är den yngsta i Sverige som fått en ME-diagnos, så står lämpligheten klart i detta för den som vill eller orkar se hur detta avlöpte. (Men observera, jag tror att polisen inte talat med sjukvården! De refererar till föräldrarnas avskedsbrev. Där anges ME. Det kan ha stått "trött" i intygen bara. Vi vet inte. )

Vill Sverige fortsätta utdela kroniska diagnoser till 11-åringar, så varför inte? Flera i tråden verkar uppskatta detta som en naturlig utveckling. Andra säger: NEJ! Så kan det inte fortsätta. Ingen 11-åring ska stämplas som trött för resten av livet. Inga barn. Vi har barnsjukvård av en anledning och vuxensjukvård. Så tröttsamt med vuxna ME-sjuka som hoppar in för att slå ett slag för ME-lobbyn. Nu pratar vi om BARN! Barn är helt beroende av sina föräldrar för sin psykiska och fysiska kraft och förmåga. Vad äter de? Hur mycket är de ute? Stöd? Krav? Skola? Föräldrarnas relation?

Föräldrar kan inte skilja sig från sina barn, så orkar man inte mer, så måste kriser i familjer alltid stöttas utifrån. Alltid! I några kulturer har man byråd och byäldste, i vårt samhälle står familjer ensamma, om inte staten eller kommunen griper in. Det är så vi valt att ha det. Det är därför skolan har en så viktig roll. De tog inte sitt ansvar! De satt på läktaren och tittade på, gjorde allt som O sa. Tog inga egna initiativ, ställde inga egna krav! De var duperade. O behöver bara ha varit inbilsk, det räcker för att familjen skulle gå under.

Alla diagnoser är i viss mån självuppfyllande. Den som är rädd för något undviker inte bara det som kan utlösa symptom utan livet i sig. Rädsla är en mycket större fara för liv, än allt annat. Se hur det gick. Det var rädsla inför framtiden som var den egentliga orsaken till morden. Inte ME i sig.

Så vem satte diagnosen? Om det säger polisen INGENTING. Vissa försöker förvränga PT, där polisen refererade till föräldrarnas brev. En förhoppningsfull gissning är att polisen, innan de slår igen utredningen, verkligen kör ett varv med sjukvården - men är det deras uppgift? Hur kan denna utredning nå IVO? Kan man verkligen anmäla till dem som utomstående? Det tror inte jag!

Så hur kan ett mördat barns eventuella feldiagnos eller missriktade diagnos utredas hos IVO? Målet bör vara att inga barn ska få kallas för kroniker förrän de passerat hormonstormarna runt tonåren och innan familjens psykosociala miljö utretts grundligt. Detta har definitivt inte gjorts! Omtag runt ME-diagnoser för barn är ett krav. Att skapa ME-kliniker för livslång rehab är ingen lösning! En stigmafabrik!

Sen har vi de som anser att tråden är konspiratorisk. Nej, den är fylld av hypoteser, normalfuntade förstår att flera misstag begåtts på vägen mot barnens tragiska död, brotten föräldrarna begick. Detta kan man inte acceptera som en avskild gärning, det är ett systemfel som ligger bakom. Vad systemfelet handlar om, vill många veta. De som inte vill, gör något annat.

Frågor:
Hur unga ska kunna få livslånga, kroniska diagnoser som saknar fysiska bevis?
Vilken vårdinstitution satte diagnos på barnen, var det verkligen ME eller bara "trötthet" de hade?
Vad kunde skolan ha gjort, exempel?
Vad kunde vården ha gjort, exempel?

Eftersom ME-lobbyn är stark gäller det att peka ut rimliga vägar framåt. Fler föräldrar ska inte flänga runt med sina barn i jakt på diagnoser om det är skolsystemet som fallerar eller familjen i sig självt. Barn kan ha många sjukdomar, men trötthet är inget de ska stämplas med, för evigt!
Det är ju sådana som du som stigmatiserar sjukdomen. I vår omgivning ses sjukdomen som en sjukdom och inte ett stigma.
Det finns lindring och det hoppas jag att du inte missunnar de sjuka barnen.
Nej Moa var inte yngst (jag börjar redan ducka).
Citera
2019-02-20, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Det är ju sådana som du som stigmatiserar sjukdomen. I vår omgivning ses sjukdomen som en sjukdom och inte ett stigma.
Det finns lindring och det hoppas jag att du inte missunnar de sjuka barnen.
Nej Moa var inte yngst (jag börjar redan ducka).

Önskar självklart en källa på att ännu yngre barn fått diagnosen ME.

ME är ett stigma att få, då KBT kan hjälpa, men det vill man inte ha. ME ska räknas som fysisk sjukdom, utan bevis.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-20 kl. 17:00.
Citera
2019-02-20, 16:59
Medlem
Citat:
De kanske har ME? Diffust orkeslösa? I vanligt tal, utarbetade.

Den som borde haft en diagnos är Oskar. Han var helt slut för att döttrarna var slut, för att...?

Det finns läkare, hör och häpna, som gärna lyssnar på förslag och och idéer om diagnoser på barn. Föräldrar har i allmänhet googlat fram en diagnos de tycker stämmer. Vilken läkare har tid, vill eller orkar fråga "Hur har ni det det hemma, hur fungerar ni tillsammans med era barn?"

Stämmer det att Moa är den yngsta i Sverige som fått en ME-diagnos, så står lämpligheten klart i detta för den som vill eller orkar se hur detta avlöpte. (Men observera, jag tror att polisen inte talat med sjukvården! De refererar till föräldrarnas avskedsbrev. Där anges ME. Det kan ha stått "trött" i intygen bara. Vi vet inte. )

Vill Sverige fortsätta utdela kroniska diagnoser till 11-åringar, så varför inte? Flera i tråden verkar uppskatta detta som en naturlig utveckling. Andra säger: NEJ! Så kan det inte fortsätta. Ingen 11-åring ska stämplas som trött för resten av livet. Inga barn. Vi har barnsjukvård av en anledning och vuxensjukvård. Så tröttsamt med vuxna ME-sjuka som hoppar in för att slå ett slag för ME-lobbyn. Nu pratar vi om BARN! Barn är helt beroende av sina föräldrar för sin psykiska och fysiska kraft och förmåga. Vad äter de? Hur mycket är de ute? Stöd? Krav? Skola? Föräldrarnas relation?

Föräldrar kan inte skilja sig från sina barn, så orkar man inte mer, så måste kriser i familjer alltid stöttas utifrån. Alltid! I några kulturer har man byråd och byäldste, i vårt samhälle står familjer ensamma, om inte staten eller kommunen griper in. Det är så vi valt att ha det. Det är därför skolan har en så viktig roll. De tog inte sitt ansvar! De satt på läktaren och tittade på, gjorde allt som O sa. Tog inga egna initiativ, ställde inga egna krav! De var duperade. O behöver bara ha varit inbilsk, det räcker för att familjen skulle gå under.

Alla diagnoser är i viss mån självuppfyllande. Den som är rädd för något undviker inte bara det som kan utlösa symptom utan livet i sig. Rädsla är en mycket större fara för liv, än allt annat. Se hur det gick. Det var rädsla inför framtiden som var den egentliga orsaken till morden. Inte ME i sig.

Så vem satte diagnosen? Om det säger polisen INGENTING. Vissa försöker förvränga PT, där polisen refererade till föräldrarnas brev. En förhoppningsfull gissning är att polisen, innan de slår igen utredningen, verkligen kör ett varv med sjukvården - men är det deras uppgift? Hur kan denna utredning nå IVO? Kan man verkligen anmäla till dem som utomstående? Det tror inte jag!

Så hur kan ett mördat barns eventuella feldiagnos eller missriktade diagnos utredas hos IVO? Målet bör vara att inga barn ska få kallas för kroniker förrän de passerat hormonstormarna runt tonåren och innan familjens psykosociala miljö utretts grundligt. Detta har definitivt inte gjorts! Omtag runt ME-diagnoser för barn är ett krav. Att skapa ME-kliniker för livslång rehab är ingen lösning! En stigmafabrik!

Sen har vi de som anser att tråden är konspiratorisk. Nej, den är fylld av hypoteser, normalfuntade förstår att flera misstag begåtts på vägen mot barnens tragiska död, brotten föräldrarna begick. Detta kan man inte acceptera som en avskild gärning, det är ett systemfel som ligger bakom. Vad systemfelet handlar om, vill många veta. De som inte vill, gör något annat.

Frågor:
Hur unga ska kunna få livslånga, kroniska diagnoser som saknar fysiska bevis?
Vilken vårdinstitution satte diagnos på barnen, var det verkligen ME eller bara "trötthet" de hade?
Vad kunde skolan ha gjort, exempel?
Vad kunde vården ha gjort, exempel?

Eftersom ME-lobbyn är stark gäller det att peka ut rimliga vägar framåt. Fler föräldrar ska inte flänga runt med sina barn i jakt på diagnoser om det är skolsystemet som fallerar eller familjen i sig självt. Barn kan ha många sjukdomar, men trötthet är inget de ska stämplas med, för evigt!
Din syn på själens sjukdomar och sjukdomar som saknar fysiska markörer påminner starkt om Scientologernas syn. Din aversion och fientlighet mot samhällets institutioner likaså. Dom predikar visserligen om vilket hot psykiatriker är mot mänskligheten men den liknar dina utfall mot det du kallar för ME-maffian. Jag undrar om Hanna föll för sektens irrläror och att Oskar kämpade för skolsjukvården så länge han orkade. Det är kanske därför han är så hatad?
Citera
2019-02-20, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Din syn på själens sjukdomar och sjukdomar som saknar fysiska markörer påminner starkt om Scientologernas syn. Din aversion och fientlighet mot samhällets institutioner likaså. Dom predikar visserligen om vilket hot psykiatriker är mot mänskligheten men den liknar dina utfall mot det du kallar för ME-maffian. Jag undrar om Hanna föll för sektens irrläror och att Oskar kämpade för skolsjukvården så länge han orkade. Det är kanske därför han är så hatad?

Har jag förstått dig rätt nu? Armstark tror att Hanna var scientolog och att Oskar stod för en annan uppfattning. Därför mördade de inte varandra och familjen i samförstånd. Logik från Armstarks bråkiga mage. Scrollar bort dig hädanefter, du tillför inget av värde. Ledsen att du ramlade så djupt i dag.

Du har trakasserat mig från start med att jag skulle vara någon slags scientolog, gör du det igen, blir det anmälningar med 1.08 och 0.09. Vi kan väl ta en trams och OT också. Lägg av nu med skiten. Ser på din bild vad du är för typ, båda fingrarna i arslet på folk. Riktigt jobbigt, men sök vård nu och sluta med dina angrepp.
'
Om du är orolig, kan jag besvara din oraka fråga, det som narcissister är så rädda för. De insinuerar och går omvägar. Kan du ta ett NEJ? Nej, jag är inte scientolog. Skulle aldrig falla mig in. Ja, jag är för KBT. Ja, jag är för skolsjukvård. Nej, jag är emot flumdoktorer som sätter önskediagnoser. De finns. Nej, jag är emot läkare som säljer knark med receptblock i bakfickan. Ja, jag tycker fler som är psykotiska ska söka vård och inte sitta på Flashback och skriva. Vimlar av sådana trådar. Slutligen tycker jag att vården borde omfamna fler och stöta bort de som har andra problem, med sig själva. MbP eller vad det nu kan vara.

Relationsproblem i familjer får aldrig omvandlas till ME.

ME-lobbyns svans består av bråkstakar, och de gör allt de kan för att skapa bråk där de drar fram.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-20 kl. 17:19.
Citera
2019-02-20, 17:23
Medlem
Flashig78s avatar
Är det bara jag som ser mordet som ett led av två tossiga föräldrar? Föräldrar som inte klarar av att ta en dag i taget, utan måste ha planer utstakat ett decennium i taget? Föräldrar som var tvungna att måla fan på väggen för att därefter begripa att livet rasade i deras ögon.

Det måste inte vara några märkliga scientologer, konstig tro, felaktig ME-diagnos, konspiration mellan skola och sjukvård. Det kanske bara var två personer som tillsammans var helt fantastiska - men fullständigt giftiga när barnen och deras (eventuella) sjukdomar satte käppar i hjulet.
Citera
2019-02-20, 17:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Önskar självklart en källa på att ännu yngre barn fått diagnosen ME.

ME är ett stigma att få, då KBT kan hjälpa, men det vill man inte ha. ME ska räknas som fysisk sjukdom, utan bevis.
Det framkommer i den beskrivning om tre olika barn med ME. Texten är skriven 2016.
Nathalie var 12 år.
"Samuel är 13 år och har just börjat högstadiet."
"Samuel blev sjuk efter en vaccination i november 2009 och har alltså haft ME/CFS i halva sitt liv."
http://socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/view/1485/1253

Texten visar en tonåring som insjuknade som 12 åring:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQQ29zvhSI-kL96eDoiGasinbhct1Dpqha_GSTTiPlIVu-ecItiqg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in