2019-02-17, 09:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hm, kan vara jag som missuppfattat något, hittar ingen länk för tillfället.

Men i sak spelar det ingen roll. Det brittiska parlamentet kommer ändå att säga NO till nästan allt, eftersom många där verkar tro att EU skall vika sig i sista sekunden.

Det blir nog en hård brexit i slutändan.
Du menar att de tror att EU kommer öppna upp avtalet och förhandla fram en ny version av "backstop"? Eller vika sig hur?
Citera
2019-02-17, 15:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Du menar att de tror att EU kommer öppna upp avtalet och förhandla fram en ny version av "backstop"? Eller vika sig hur?

Ja, uppenbarligen är det vad många MPs tror och hoppas på, att backstop och en del annat ska kunna förhandlas om på stopptid. De kommer att bli grymt besvikna.
Citera
2019-02-17, 19:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, uppenbarligen är det vad många MPs tror och hoppas på, att backstop och en del annat ska kunna förhandlas om på stopptid. De kommer att bli grymt besvikna.

Instämmer, Storbritannien behärskar inte längre halva världen. Man är, iof ett betydelsefullt land i Europa, men inte lika betydelsefull som EU:s sammanhållning. Naturligtvis så kommer inte EU att vilja förhandla om avtalet. Backstop är dessutom det enda logiska, givet situationen.
Citera
2019-02-17, 21:30
Avstängd
Citat:
Instämmer, Storbritannien behärskar inte längre halva världen. Man är, iof ett betydelsefullt land i Europa, men inte lika betydelsefull som EU:s sammanhållning. Naturligtvis så kommer inte EU att vilja förhandla om avtalet. Backstop är dessutom det enda logiska, givet situationen.

Alla som tror att politik normalt styrs av logik och sunt förnuft har mycket att lära av Brexit.
Citera
2019-02-18, 09:11
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Skall jag gissa så kommer detta att gå fint. Små övergångsproblem kommer att blåsas upp av media med den gamla vanliga metoden: "Detta kommer att gå riktigt illa." - Men det är bara medias önskedrömmar om framtiden de publicerar. Att rapportera det som verkligen sker sätts i andra rummet. (Typ "The Mueller investigation is a speeding bullet, heading for Trump's head." - Vad blev det av det? - Bara pannkaka. Eller "Maduro är snart avsatt." Fast läser man mer än rubriken så ger artiklarna inget säkert underlag för påståendet i rubriken.) Media kommer naturligtvis även att helt mörklägga fördelarna med ökat självstyre.

Jag tippar Brexit går bra och domedagsprofeterna kommer på skam och bara kan trösta sig med sina lönecheckar från Soros.

Domedagsprofeter har nästan alltid fel och de akuta effekterna av en no deal brexit kommer antagligen inte bli särskilt stora, de är med andra ord grovt överdrivna av media.

Däremot kan det mycket väl vara så att effekterna på längre sikt är underdrivna, eller snarare inte uppmärksammade. Den stora ironin i hela den här brexit-sagan är ju att UK antagligen är det land som tjänat allra mest på sitt EU-medlemskap. UK på 70-talet var ett haveri på nästan alla plan, ekonomin var körd i botten, industrin var till stora delar avvecklad och hela landet var djupt demoraliserat och roderlöst efter att kolonialimperiet hade avvecklats. EU gav det i praktiken ett nytt imperium. London kunde bli hela EUs finansiella nav tack vare den fria rörligheten för kapital. UKs industri kunde byggas upp igen av utländska företag som utnyttjade den fria rörligheten för varor.

En hård brexit sätter allt detta på spel. Finansmetropolen London kommer garanterat att krympa, eventuellt kraftigt. På lite längre sikt riskerar UK också att avindustrialiseras igen. Utan EUs marknad finns det ingen större anledning för multinationella företag att producera i UK. Viss produktion för den egna marknaden kommer förstås alltid att finnas, men en stor del av den brittiska industrin, inklusive hela bilindustrin, är helt inriktad på den europeiska marknaden. Utan EU kommer det vara mycket enklare att producera bilarna i Europa och exportera dem till UK än att producera i UK och exportera i EU. Att flytta en bilfabrik är givetvis ingenting som sker i handvändning, men på några års sikt kan effekterna av uteblivna investeringar och gradvisa nedläggningar bli massiva.
Citera
2019-02-18, 12:25
Medlem
Madagascars avatar
Just nu har 7 st MP för Labour gemensamt gått och sagt att de lämnar partiet. Turbulent... detta händer ju inte varje dag.

Det är oklart för mig om de har någon gemensam linje i Brexitfrågan. Annars verkar det som är mest gemensamt för dem är att de är missnöjda med ledarskapet i partiet.
Citera
2019-02-18, 23:11
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Just nu har 7 st MP för Labour gemensamt gått och sagt att de lämnar partiet. Turbulent... detta händer ju inte varje dag.

Det är oklart för mig om de har någon gemensam linje i Brexitfrågan. Annars verkar det som är mest gemensamt för dem är att de är missnöjda med ledarskapet i partiet.

Brittisk vänster är extremt missnöjd med att Corbyn är alldeles för mjuk och velar i ett rent guldläge som detta när Tory gör sig självt till åtlöje och bjuder på det ena öppna målet efter det andra. Corbyn tar inte tillfället i akt, tvärtom verkar han mest intresserad av att hjälpa May.
Citera
2019-02-19, 09:53
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Brittisk vänster är extremt missnöjd med att Corbyn är alldeles för mjuk och velar i ett rent guldläge som detta när Tory gör sig självt till åtlöje och bjuder på det ena öppna målet efter det andra. Corbyn tar inte tillfället i akt, tvärtom verkar han mest intresserad av att hjälpa May.
Som jag uppfattat är även Labour splittrade i Brexit-frågan. Och detta tror jag är stor orsak till att Labour inte klarat av att utnyttja "guldlägena".

Du skriver att Corbyn är intresserad att hjälpa May. Är det brevet till May för någon vecka sedan du avser? Corbyn och May är kanske ense i att UK bör implementera resultatet av folkomröstningen och genomföra en Brexit... Fast efter den första Meaningful vote där May led ett stort nederlag försökte ju Corbyn avsätta henne med ett misstroendevotum.

Jag tittade till opundersökningarna. Tories har ett litet övertag på Labour just nu. Så ja, Labour har ganska förvånande inte lyckats ta andelar av Tories.
https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_next_United_Kingdom_genera l_election
Senast redigerad av Madagascar 2019-02-19 kl. 10:11.
Citera
2019-02-19, 18:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Spelteori förklarar varför det, med största sannolikhet, kommer att bli en hård Brexit:

https://youtu.be/BHiT9VPkgUY

(Inte helt lätt att greppa, men principen kan stämma.)
Citera
2019-02-20, 15:57
Medlem
Madagascars avatar
Idag har tre Tory MPs hoppat av partiet och joinat "The independent group" - som bildades av de sju labour MPs som hoppade av i förrgår.

De tre idag är förbannade på inflytandet som ERG (Rees Mogg, Johnson etc) har i Tory. Och om jag uppfattat det rätt vill de tre ha en ny folkomröstning om Brexit.

May blir alltså svagare. Det börjar bli dags för May att försöka samarbeta med Corbyn om hon vill baxa igenom brexit.
Senast redigerad av Madagascar 2019-02-20 kl. 15:59.
Citera
2019-02-20, 16:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Idag har tre Tory MPs hoppat av partiet och joinat "The independent group" - som bildades av de sju labour MPs som hoppade av i förrgår.

De tre idag är förbannade på inflytandet som ERG (Rees Mogg, Johnson etc) har i Tory. Och om jag uppfattat det rätt vill de tre ha en ny folkomröstning om Brexit.

May blir alltså svagare. Det börjar bli dags för May att försöka samarbeta med Corbyn om hon vill baxa igenom brexit.

Japp, jag såg lite av deras presskonferens. Det verkar främst vara Brexit och socialt medlidande som varit de viktigaste orsakerna till deras avhopp.

Men det nog en hård Brexit i alla fall. Dårarna i dumb-Tories skulle aldrig acceptera den common union som Corbyn önskar.
Citera
2019-02-20, 16:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Japp, jag såg lite av deras presskonferens. Det verkar främst vara Brexit och socialt medlidande som varit de viktigaste orsakerna till deras avhopp.

Men det nog en hård Brexit i alla fall. Dårarna i dumb-Tories skulle aldrig acceptera den common union som Corbyn önskar.
Jag tycker det är förvånande att dessa tories och labours tillsammans skapar en ny "grupp". Jag tänker att det hade varit mer effektivt om de joinat LibDems.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in