Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-05, 11:00
  #2665
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
P1 Morgon påminde mig om att det är val till Europaparlamentet i maj. Om det blir någon slags framflyttning av 29e mars, vilket är ganska troligt, så kommer UK alltså tvingas anordna val till Europaparlamentet samtidigt som de ska debattera och förhandla fram Brexit. Den kombon tror jag kommer ta oss britterna till nya nivåer av absurditeter, kognitiv dissonans och yttryck för faktaresistens.

Faktum är att denna folkomröstning är ett perfekt tillfälle för befolkningen att ta ställning igen till att lämna/stanna i EU. Även om det inte sker så kommer partierna att kampanja för hur de kommer att arbeta inom EU igen vilket kan ge en mera optimistisk bild för britterna. Jag tror att det kommer bli utmärkt
Citera
2019-02-05, 11:11
  #2666
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exkh
Faktum är att denna folkomröstning är ett perfekt tillfälle för befolkningen att ta ställning igen till att lämna/stanna i EU. Även om det inte sker så kommer partierna att kampanja för hur de kommer att arbeta inom EU igen vilket kan ge en mera optimistisk bild för britterna. Jag tror att det kommer bli utmärkt
Jag tror det kommer bli absurdt samt att man ytterligare kommer ödsla tid och kraft på missriktad debatt och återvändsgränder.

Hur tror du t ex Tories kommer kampanja i EU-valet (som kommer hållas om May får förlängning)?
Citera
2019-02-05, 11:21
  #2667
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror det kommer bli absurdt samt att man ytterligare kommer ödsla tid och kraft på missriktad debatt och återvändsgränder.

Hur tror du t ex Tories kommer kampanja i EU-valet (som kommer hållas om May får förlängning)?

Jag hoppas att Tories och även Labour tar hänsyn till det missnöje som finns mot EU bland britterna och att de kan lova att försöka utföra flera olika förbättringar.

Det är absurdt att ha ett EU-val när man håller på att lämna, men det är ändå väldigt mycket bättre än ett hårt Brexit.
Citera
2019-02-05, 12:00
  #2668
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exkh
Jag hoppas att Tories och även Labour tar hänsyn till det missnöje som finns mot EU bland britterna och att de kan lova att försöka utföra flera olika förbättringar.

Det är absurdt att ha ett EU-val när man håller på att lämna, men det är ändå väldigt mycket bättre än ett hårt Brexit.
Som du känner till så är jag inte enig. I det här läget efter två år av brittisk valhänthet, varmluft och villfarelse menar jag att en hård brexit är det bästa. I själva verket predikar jag att man inte ska ge dem förlängning vilket innebär en brexit utan avtal - hårdast tänkbara brexit.

Mer om det här: (FB) Släng ut UK ur EU nu!
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2019-02-05 kl. 12:04.
Citera
2019-02-05, 13:18
  #2669
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Som du känner till så är jag inte enig. I det här läget efter två år av brittisk valhänthet, varmluft och villfarelse menar jag att en hård brexit är det bästa. I själva verket predikar jag att man inte ska ge dem förlängning vilket innebär en brexit utan avtal - hårdast tänkbara brexit.

Mer om det här: (FB) Släng ut UK ur EU nu!

De flesta utredningar, analyser och bedömningar visar på inga särskilda fördelar med ett hårt Brexit utan bara tvärtom. Att ta hand om missnöje, korruption och annat kan göras minst lika enkelt vid ett remain som vid ett hårt Brexit, till och med enklare då ekonomisk katastrof hade undvikits.

ECJ har som tur var beslutat att UK har rätt att dra tillbaka artikel 50 och stanna i EU. Så det är inte mycket EU kan göra här, utan saken är helt i UKs händer. Så det spelar egentligen ingen roll vad vi tycker om detta, för det finns ingen risk alls med att UK slängs ut från EU av EU
Citera
2019-02-05, 13:34
  #2670
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
P1 Morgon påminde mig om att det är val till Europaparlamentet i maj. Om det blir någon slags framflyttning av 29e mars, vilket är ganska troligt, så kommer UK alltså tvingas anordna val till Europaparlamentet samtidigt som de ska debattera och förhandla fram Brexit. Den kombon tror jag kommer ta britterna till nya nivåer av absurditeter, kognitiv dissonans och yttryck för faktaresistens.
Om jag förstod inlägget rätt fanns rentav de som hävdade att enligt EU:s regler skall om britterna väljer ledamöter dessa sitta kvar hela sin mandatperiod oberoende av om UK lämnar EU.
Citera
2019-02-05, 13:56
  #2671
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om jag förstod inlägget rätt fanns rentav de som hävdade att enligt EU:s regler skall om britterna väljer ledamöter dessa sitta kvar hela sin mandatperiod oberoende av om UK lämnar EU.
Då kan de som sitter där efter Brexit (om det nu verkligen blir någon) jobba inifrån för att implementationen av Brexit blir i enligt med vad deras brittiska väljare önskar (vad det nu blir).
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2019-02-05 kl. 14:05.
Citera
2019-02-05, 14:04
  #2672
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Då kan de som sitter där efter Brexit (om det nu verkligen blir någon) jobba för att implementationen av Brexit blir i enligt med vad deras brittiska väljare önskar (vad det nu blir).

Det ska bli intressant att se vilka vallöften som ges vid EU-valet. UKIP lär knappast göra bra ifrån sig i och med hur de varit de senaste åren.

I själva verket tror jag inte blir någon skillnad om en mängd remainers eller leavers väljs in vid nästa EU-val. De brittiska EU-ledamöterna har knappast hjälpt särskilt mycket sedan folkomröstningen 2016, så det lär nog inte bli en särskild stor förändring.
Citera
2019-02-05, 20:52
  #2673
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nissan skrotar planer på att tillverka ny bilmodell i fabriken i Sunderland. Detta trots att regeringen erbjudit något slags ekonomiskt stöd till Nissans verksamhet UK. I Sunderland röstade 61% för Brexit.

https://news.sky.com/story/nissan-ca...-blow-11625885, idag


Att Nissan kommer med dessa besked är inte nödvändigtvis Brexitinducerade.

Sky och andra som är tydligt remain utnyttjar förstås dessa nyheter för att skrämmas med vargen. Att jobb hotas just i bilbranschen brukar ju genera mycket uppmärksamhet generellt. Men UK har ju sedan länge i princip gett upp hela sin tillverkningsindustri så denna nyhet kanske inte påverkar så mycket.

Om det blir ett hårt Brexit så kanske detta kan hända: https://www.huffingtonpost.co.uk/ent...b00187b553da30

Det vill säga gratis import för brittiska företag. Mängder av billiga produkter. Man kanske skulle boka en weekend-resa till UK i början på april för att göra några fynd? I alla fall innan allt smäller då EU och andra länder straffar UK enormt för detta :P
Citera
2019-02-05, 21:30
  #2674
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exkh
Om det blir ett hårt Brexit så kanske detta kan hända: https://www.huffingtonpost.co.uk/ent...b00187b553da30

Det vill säga gratis import för brittiska företag. Mängder av billiga produkter. Man kanske skulle boka en weekend-resa till UK i början på april för att göra några fynd? I alla fall innan allt smäller då EU och andra länder straffar UK enormt för detta :P
Ugh vilken uselt skriven artikel. Varför blandar de in representanter för keramikbranschen!? Producenter av muggar och fat... Är det verkligen den branschen som ska representera brittisk tillverkning!?

Hur som helst, planen med noll-avgift på import är väl bara temporär!? Och det låter väl bra om åtgärden minskar hamstring samt handelsfriktion.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2019-02-05 kl. 21:46.
Citera
2019-02-06, 10:55
  #2675
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exkh
Om det blir ett hårt Brexit så kanske detta kan hända: https://www.huffingtonpost.co.uk/ent...b00187b553da30

Det vill säga gratis import för brittiska företag. Mängder av billiga produkter. Man kanske skulle boka en weekend-resa till UK i början på april för att göra några fynd? I alla fall innan allt smäller då EU och andra länder straffar UK enormt för detta :P

Paragraf 24 i GATT-avtalet. Men då måste GB och EU vara överens om detta, liksom de 160+ WTO länderna. Ryssland är medlem i WTO.......
Citera
2019-02-06, 13:10
  #2676
Medlem
Madagascars avatar
Debatt nu i underhuset om Brexit. Vice-PM svarar på frågor.

https://www.youtube.com/watch?v=lrX6ktLg8WQ
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback