2018-11-30, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiniDisc
Nytt rykte om att handkontrollen får touchscreen: https://www.youtube.com/watch?v=oYbKBfaNTXE

Det hade varit den sista pusselbiten i total bakåtkompatibilitet med PS4. PS5 kommer säkerligen ha samma typ av processor och samma operativsystem. Vita-spel hade det problemet att vissa spel inte var kompatibla med PS TV eftersom de krävde touchscreen eller touchpanelen som fanns på baksidan av PS Vita.

Får en Dualshock 5 kontroll touchscreen så kan alla spel vara 100 % kompatibla. Dessutom är konceptet med en skärm i kontrollen väldigt bra och har funnits sedan Dreamcast. Då kunde viss information vara mer privat genom att bara visas på kontrollens skärm, vilket underlättar split screen multiplayer i många spel.

Om skärmen är liten så som touchpaden så okej. Däremot känner jag mig less av att kolla på kontrollen efter att ha ägt Wiiu.
Citera
2018-11-30, 06:51
Bannlyst
Citat:
Nytt rykte om att handkontrollen får touchscreen: https://www.youtube.com/watch?v=oYbKBfaNTXE

Det hade varit den sista pusselbiten i total bakåtkompatibilitet med PS4. PS5 kommer säkerligen ha samma typ av processor och samma operativsystem. Vita-spel hade det problemet att vissa spel inte var kompatibla med PS TV eftersom de krävde touchscreen eller touchpanelen som fanns på baksidan av PS Vita.

Får en Dualshock 5 kontroll touchscreen så kan alla spel vara 100 % kompatibla. Dessutom är konceptet med en skärm i kontrollen väldigt bra och har funnits sedan Dreamcast. Då kunde viss information vara mer privat genom att bara visas på kontrollens skärm, vilket underlättar split screen multiplayer i många spel.

Hoppas verkligen inte de gar for gimmicks, vill bara ha en traditionell sjukt kraftfull konsol.
Citera
2018-11-30, 06:56
Medlem
MiniDiscs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisOchPung
Hoppas verkligen inte de gar for gimmicks, vill bara ha en traditionell sjukt kraftfull konsol.

Om den är så liten som Dualshock 4's touchpad så kommer i alla fall ergonomin vara bra. Det lär dock öka priserna på handkontrollerna.
Citera
2018-12-19, 15:23
Medlem
Asklords avatar
Snälla Sony, ingen extra skärm tack!
Citera
2019-02-19, 01:39
Medlem
MiniDiscs avatar
En sak jag funderat på är om både Microsoft och Sony kommer släppa sina next gen konsoler samma år. Det har blivit något av en vedertagen sanning att de i alla fall kommer försöka göra så, eftersom de under de senaste två generationerna försökt släppa sina konsoler samtidigt (PS3 blev dock fördröjd, men det var inte medvetet).

Som det ser ut nu finns det faktiskt ganska bra skäl för Sony att vänta ett eller två år efter den nya Xbox är släppt innan de släpper PS5.

1. Nästa spelkonsoler kommer vara 100 % bakåtkompatibla då de numera bygger på standard PC-hårdvara. Det innebär att förlusten av att inte vara tidigt ute blir mindre, då PS5 kommer ha många spel vid release oavsett om det är 2019 eller 2021.

2. PS4 säljer så bra just nu, och eftersom Pro och X-versionerna av respektive konsol inte verkar så populära verkar folk nöja sig med de specs som PS4 har. Att fortsätta med PS4 kan vara mer lönsamt än att släppa en PS5.

3. Utvecklingstiderna är så långa på nya spel att det styr köpmönster mer än hårdvara. Elder Scrolls 6, eller vilket annat spel man ser fram emot, kanske kommer ut 2021, och då finns det ändå ingen anledning att köpa en PS5 förrän då. Då är det mer värt att vänta så man kan släppa en mer tekniskt avancerad konsol.

4. Hårdvarumässigt är konsolerna idag så pass lika att man inte vinner på att ha varit först ute så att utvecklarna ska hinna lära sig hur konsolen fungerar. En PS5 kommer dessutom vara så pass lik PS4 att de antagligen väldigt snabbt kommer igång, dessutom kan Sony släppa dev-kits långt innan då man idag verkar ha bättre koll på vad som kommer finnas i framtiden.

Så Microsoft kanske släpper sin next gen konsol nu i december 2019, ackompanjerat med ett fåtal exklusiva spel som varken finns till Xbox One, eller PS4. Därefter kanske Sony väljer att vänta till 2021 för att kunna ha bättre hårdvara till samma pris. Man kan såklart vända på detta, men det känns som Microsoft hade haft mer att förlora på att vara sist nästa generation.
Citera
2019-02-19, 17:27
Medlem
Citat:
2. PS4 säljer så bra just nu, och eftersom Pro och X-versionerna av respektive konsol inte verkar så populära verkar folk nöja sig med de specs som PS4 har.

Det kan också vara så att folk upplever att skillnaden mellan PS4 och PS4 Pro är så minimal att de inte anser att det är värt att köra på en Pro.

Citat:
Så Microsoft kanske släpper sin next gen konsol nu i december 2019, ackompanjerat med ett fåtal exklusiva spel som varken finns till Xbox One, eller PS4.

Jag kommer äta upp min hatt om Microsoft släpper sin nästa konsol detta året. Det kommer inte ske. 2020 blir antagligen året för nästa generation.
Citera
2019-02-19, 19:29
Medlem
MiniDiscs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Det kan också vara så att folk upplever att skillnaden mellan PS4 och PS4 Pro är så minimal att de inte anser att det är värt att köra på en Pro.

Skillnaden lär vara ännu mindre om man jämför Xbox One X med nästa Xbox eller PS5, speciellt om man vill hålla sig på ett pris av 400 Euro/USD. Om nästa konsoler exempelvis kommer år 2020 så kommer det inte gå att skapa speciellt mycket mer prestanda för pengarna.

Citat:
Jag kommer äta upp min hatt om Microsoft släpper sin nästa konsol detta året. Det kommer inte ske. 2020 blir antagligen året för nästa generation.

Ja, det är nog troligt. Jag tippar också på att de kommer vänta, eftersom det dröjer innan man kan tillverka något bättre än Xbox One X utan att det blir för dyrt. Min gissning är att nästa Xbox kommer 2020, och att till mångas förvåning släpps nästa Playstation först 2021.
Citera
2019-02-19, 20:56
Medlem
Tror att anledningen till att många (inklusive mig själv) inte hoppat på och köpt en ps pro är för att de inte har en 4k tv och inte kan utnyttja konsolen fullt ut. Att Pro inte får några exklusiva spel gör ju inte heller att den får dragkraft av det.

När nästa generation kommer som har garanterat 4K och exklusiva spel så blir det väl snarare så att man passar på att uppgradera sin tv samtidigt.

Gissar på att nästa generation presenteras senare i år och släpps 2020.
En fortsatt satsning på VR tror jag också på.
Citera
2019-02-19, 21:08
Medlem
MiniDiscs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tristared
Tror att anledningen till att många (inklusive mig själv) inte hoppat på och köpt en ps pro är för att de inte har en 4k tv och inte kan utnyttja konsolen fullt ut. Att Pro inte får några exklusiva spel gör ju inte heller att den får dragkraft av det.

När nästa generation kommer som har garanterat 4K och exklusiva spel så blir det väl snarare så att man passar på att uppgradera sin tv samtidigt.

Gissar på att nästa generation presenteras senare i år och släpps 2020.
En fortsatt satsning på VR tror jag också på.

4k har varit ett gissel för hela elektronikbranschen, men framför allt spel. Det finns inga fördelar med 4k över 1080p om man inte har en projektor med 100 tums bildyta. Det kostar dock väldigt mycket prestanda med att spelen ska vara så hög upplösning.
Citera
2019-02-20, 08:28
Medlem
Citat:
Min gissning är att nästa Xbox kommer 2020, och att till mångas förvåning släpps nästa Playstation först 2021.

Samtidigt är det bekräftat att ett antal titlar redan utvecklas för PS5 och SONY var inte på E3 i år. Gissningsvis för att de helt enkelt inte har något nytt att visa, vilket kan bero på att fokus för deras del ligger på PS5.

Citat:
Ja, det är nog troligt. Jag tippar också på att de kommer vänta, eftersom det dröjer innan man kan tillverka något bättre än Xbox One X utan att det blir för dyrt.

Jag tror att PS5 kommer före, då PS4 Pro helt enkelt är betydligt klenare än Xbox One X och därmed blir steget större oavsett prestanda. Min gissning är julen 2020. Det är trots allt nästan 2 år till dess. Klarar nästa generation av ray tracing, vilket jag räknar med, och utvecklarna inte satsar på att spelen ska köras i full 4K så borde steget ändå bli hyggligt stort.
Citera
2019-02-20, 11:18
Medlem
MiniDiscs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Samtidigt är det bekräftat att ett antal titlar redan utvecklas för PS5 och SONY var inte på E3 i år. Gissningsvis för att de helt enkelt inte har något nytt att visa, vilket kan bero på att fokus för deras del ligger på PS5.

Utvecklingstiden för nya spel är så hög att även om det jobbas för fullt med PS5 spel just nu, så kan det vara så att konsolen först släpps 2021. Nintendo har också höjt ribban för launch spel, så det går nog inte att komma med Ridge Racer och ett nytt Tekken när konsolen lanseras.

Citat:
Jag tror att PS5 kommer före, då PS4 Pro helt enkelt är betydligt klenare än Xbox One X och därmed blir steget större oavsett prestanda. Min gissning är julen 2020. Det är trots allt nästan 2 år till dess. Klarar nästa generation av ray tracing, vilket jag räknar med, och utvecklarna inte satsar på att spelen ska köras i full 4K så borde steget ändå bli hyggligt stort.

Ja, det kan ju vara så att Microsoft resonerar att folk nöjer sig med Xbox One X ett tag till. Dock misstänker jag ändå att Microsoft är mycket måna om att inte halka efter nästa generation.
Citera
2019-02-20, 12:18
Medlem
Citat:
Utvecklingstiden för nya spel är så hög att även om det jobbas för fullt med PS5 spel just nu, så kan det vara så att konsolen först släpps 2021. Nintendo har också höjt ribban för launch spel, så det går nog inte att komma med Ridge Racer och ett nytt Tekken när konsolen lanseras.

Fast det enda riktigt bra spelet Switch hade vid release va ju Zelda, och det är ju för att det redan hade utvecklats ett bra tag till Wii U. Det samma kan sägas om Mario Kart som kom sedan. Däremot håller det inte att det ska ta två-tre år innan en stortitel dyker upp.

Citat:
Dock misstänker jag ändå att Microsoft är mycket måna om att inte halka efter nästa generation.

Fast inte heller SONY vill hamna efter så som de gjorde gentemot 360. Och då sålde ju 360 dessutom dåligt i Japan. Samtidigt är det ju så att de inte heller vill göra om misstaget med en konsol som är för dyr. 400USD verkar vara nivån man borde lägga sig på.

Angående 2020, så tänker jag julen 2020. Det är trots allt nästan 2 år tills dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in