2019-02-20, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Efter kontakt med ansvarig åklagare A-C A i Bjärredmålet gäller följande officiella uppgifter idag:

Hanna mördades av Oskar genom strypmord, eventuellt med inslag av kvävning
Oskar dog sist
Barnen mördades, såvitt man funnit på analyser, enbart av en gärningsman
Man har, precis som polisen uppgav, fynd som talar för och stödjer att både O och H planerat detta.
FUP blir klar denna vecka och kan efter sekretessprövning lämnas ut till dem som ansökt.

Finns det någon som har fått svar på sin förfrågan om att få ut en FUP?
Citera
2019-02-20, 11:38
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag har begärt ut. Och en till jag känner. Vi har fått automatiserade svar att vår begäran inkommit till registraturen. Inget mer. Men som jag förstod av ACA, så är FUPen ännu inte nedlagd (i torsdags tror jag det var). Så innan det sker så händer inget alls tror jag.
Citera
2019-02-20, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jamen ORKA.
Diskussionerna går ju om och om igen i ren dynga. Herregud att ens nå dit i tankarna och tydligen glömma allt vad rim och reson heter.

Dels är diagnos ett faktum. Det finns i tråden sen tidigare. Det glömmer man omgående. Sen är det bekräftat via pressträffen.
Nej men är det inte en annan diagnos ändå kanske?
Gud så mystiskt. Typ.

Sen börja det svamlas om en e-mailadress som ett supertecken. NEJ. Det är en vanlig adress via apple.

Oskar var nog drivande men det var nog inte ME som han önskade?

Över till ett sju helsickes gnällande om att Oskar ville visa via hemsidan vilken superman han var som stendöd.
I nästa andetag gnäller man över att det är hans far som skrivit detta postumt.
Ja, vem ska man beskylla nu då?

Sen blir "om mig" ett slags omen.

Är det ironi, eller tror du han var drivande?

Har du kommit vidare i att läsa artiklar som skulle kunna bringa lite mer ljus på Oskars personlighet och roll i dramat?

Jag vet att jag skrivit inlägg som du inte gillar, pga att de inte är grundade i fakta utan spekulativa. Frågorna ovan är inte skriven med en konspiratorisk agenda, jag lovar, eller med ironi. (Jag vet att ME är en sjukdom och jag förstår/försöker acceptera att båda föräldrarna var delaktiga i dådet.)
Citera
2019-02-20, 11:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Om bara en efterlevande begär eller får ut protokollet så behöver det ju inte bli helt offentligt.

Jag tror faktiskt tvärtom om ifall det kommer mer offentliga fakta. Trådens deltagare blir mera nöjda.
Vad har efterlevande med saken att göra? De får ingen mer tillgång till FUP än nån annan.
1. Förundersökningssekretess innan den dels är nedlagd.
2. Beställning via registratorn hos polismyndigheten då Fu är nedlagd, varav alla kan göra denna förfrågan.

Om det öht lämnas ut nåt i kraftigt maskat/sekretessat material gäller samma sak för alla.
Nån exklusiv information finns inte.
Om det inte lämnas ut nåt öht alt inte duger åt beställaren så får vederbörande överklaga via Kammarrätten.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

"På västfronten inte nytt" jag fick ett autosvar från registrator sedan har det varit knäpptyst, inget har kommit överhuvudtaget, inget avslag eller dokument, endast total tystnad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag har begärt ut. Och en till jag känner. Vi har fått automatiserade svar att vår begäran inkommit till registraturen. Inget mer. Men som jag förstod av ACA, så är FUPen ännu inte nedlagd (i torsdags tror jag det var). Så innan det sker så händer inget alls tror jag.

Tror du det kommer framgå mer fakta förutom det polisen sagt? Eller maskar de all info utöver det? Jag vet inte hur det brukar se ut vid brott där gm är död.
Citera
2019-02-20, 11:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Är det ironi, eller tror du han var drivande?

Har du kommit vidare i att läsa artiklar som skulle kunna bringa lite mer ljus på Oskars personlighet och roll i dramat?

Jag vet att jag skrivit inlägg som du inte gillar, pga att de inte är grundade i fakta utan spekulativa. Frågorna ovan är inte skriven med en konspiratorisk agenda, jag lovar, eller med ironi. (Jag vet att ME är en sjukdom och jag förstår/försöker acceptera att båda föräldrarna var delaktiga i dådet.)
Är det ironi? Vem som var drivande har jag inte ens diskuterat.
Den enda ironin från mitt håll är över den skeva diskussion som förekommer för närvarande.

Självklart ignorerar jag det skräp som analyseras.
Citera
2019-02-20, 11:50
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Tror du det kommer framgå mer fakta förutom det polisen sagt? Eller maskar de all info utöver det? Jag vet inte hur det brukar se ut vid brott där gm är död.
Förr har de ju faktiskt lämnat ut enstaka FUP även när gärningsman varit död och inget åtal skett. Med maskning. Svårläst dock. Svårt att få sammanhang. Men det har ju varit i ärenden, som visserligen varit högt profilerade, men inte som Bjärredfallet. Det kan ju finnas fler scenarios: Man bestämmer sig för att sekretessbelägga hela FUPen. Dvs ingen får ut den. Man kan maska nästan allt, vilket gör den totalt meningslös att läsa. Eller så försöker man hålla den så öppen som möjligt, dvs maska det som inte behöver komma allmänheten för kännedom. Jag har inte en blek.
Citera
2019-02-20, 12:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Svårt att värdera då hela adressen inte skrivs ut.

Har han gmail blir han ju GM också. Lätt som en plätt.

Bäst att kolla bilarnas reg-skyltar också. Och grannarnas reg-skyltar.
Citera
2019-02-20, 12:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Varför tar det sån tid? Märkligt att de inte stängt utredningen. Måste deras åklagarjurist, eller vad vi nu kallade funktionen, gå igenom allt igen? Rensa bort en del, maska och producera ett offentligt kit som i värsta fall måste lämnas ut? Eller vad är det som tar sån lång tid?

Han kanske väntar på att develi ska slå ihjäl de sista sorkarna..?

Chefsjurist. Inget offentligt ”kit”. Möjligen ett arkiv-”kit”.
Jag tror mest han stämplar. Annars har de väl en dragning om vad som är privatsaker och varför, eller ngt sånt.
Citera
2019-02-20, 12:33
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Han kanske väntar på att develi ska slå ihjäl de sista sorkarna..?

Chefsjurist. Inget offentligt ”kit”. Möjligen ett arkiv-”kit”.
Jag tror mest han stämplar. Annars har de väl en dragning om vad som är privatsaker och varför, eller ngt sånt.
Eller så är det sjukdom. Massor av människor ligger sjuka i influensa. Det räcker med att EN handläggare är sjuk, så stoppas det eftersom en ev nyckelposition inte kan gå igenom det som är ålagd "henom".
Citera
2019-02-20, 12:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jamen ORKA.
Diskussionerna går ju om och om igen i ren dynga. Herregud att ens nå dit i tankarna och tydligen glömma allt vad rim och reson heter.

Dels är diagnos ett faktum. Det finns i tråden sen tidigare. Det glömmer man omgående. Sen är det bekräftat via pressträffen.
Nej men är det inte en annan diagnos ändå kanske?
Gud så mystiskt. Typ.

Sen börja det svamlas om en e-mailadress som ett supertecken. NEJ. Det är en vanlig adress via apple.

Oskar var nog drivande men det var nog inte ME som han önskade?

Över till ett sju helsickes gnällande om att Oskar ville visa via hemsidan vilken superman han var som stendöd.
I nästa andetag gnäller man över att det är hans far som skrivit detta postumt.
Ja, vem ska man beskylla nu då?

Sen blir "om mig" ett slags omen.

Nä inget når över ens en minimitröskel av koincidens, och även om det gjorde så skulle det inget betyda i sig självt. Det vore väl inte konstigt om O hade påverkats av lite ME-overload heller. Det måste ju gå att peka på att nåt är fel i huvet sen tidigare. Det går ju inte.

Me n annars är han ju underkastad normala menskliga svagheter och brister. Han tycks ju inte heller vara riktigt klassens riktigt allra starkast lysande ljus heller, utan vackla lite i de övre luftlagren. Så lite noja måste man ju spela me’.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in