2019-02-20, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Jag saknar nästa ord, vilken idioti..
Det skulle aldrig falla dig in att även en privat bil kan ha bråttom pga plötslig sjukdom och är på väg att möta ambulans eller rent av ska hela vägen till akutmottagningen?

Om det hände mig så skulle jag inte tveka att trycka dig av vägen.

Du har för övrigt ingen laglig rätt att hindra en omkörning.

Från NTF's hemsida:
Hindra inte omkörning
När du märker att någon vill köra om dig skall du hålla så långt till höger som möjligt på körbanan. Du får inte öka hastigheten eller försvåra omkörningen på annat sätt. Även om den omkörande håller otillåtet hög hastighet får du inte hindra omkörningen. Du vet inte orsaken till den höga hastigheten. Underlätta i stället omkörningen.

Har en annan förare för avsikt att köra in i ditt körfält skall du anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas. (3 kap 43 § trafikförordningen)

Du är också skyldig att hålla ett sådant avstånd till framförvarande fordon att omkörningar underlättas. (3 kap 2 § trafikförordningen)

Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik får du köra ut på vägrenen.

När mitt körkort var färskt så engagerade jag mig ibland för att låta bilen bakom köra om. I 100% av fallen visade det sig vara en ensam medelålders snubbe som ibland rökte eller bara såg ut att ha för små marginaler till något oviktigt möte. Ibland stod bilen parkerad några kilometer fram och människan slog en drill i vägkanten.

Även du verkar missbruka folks välvilja. Det låter som att du stressar framförvarande förare titt som tätt, och det låter otroligt om du skulle fara till akuten så ofta?
Citera
2019-02-20, 09:08
Medlem
Det händer mig extremt sällan typ 2 gånger på 8 år. I övriga fall håller folk åt sidan eller stannar för att ge plats.

Jag kör inte precis för nöjes skull, när detta är aktuellt.

MEN om jag hade en illa skadad passagerare och akuten var målet, då tar jag ev skadestånd och böter om det kan rädda liv, givetvis beror det på hur långt det är omöjligt att köra om, den kalkylen får man ta från fall till fall.
Citera
2019-02-20, 09:16
Medlem
ComedyBalls avatar
Absolut värsta som finns. Har hänt att jag kört om personbilar med långtradare, givetvis på raksträckor med mycket god sikt. Har man tidsschema att hålla så vill man bara slå dessa idioter gula och blåa. Håller man 70 på 90 väg har man inte mycket mellan benen allt..
Citera
2019-02-20, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dahoodss
Vägen är alldeles för dåligt men många snäva kurvor och dålig sikt
På en 90-väg? Då är den vägen felaktigt skyltad. Är det utanför tätbebyggelse så ska den vara 70 o i tätbebygelse 60 eller lägre.
Således anpassade framförvarande sin hastighet utifrån rådande förhållande.

Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
3 mil tar 30 minuter att köra i 60km/h. Att köra 3 mil i 90 tar 20 minuter. Det är alltså bara 10 minuter försening som idioten orsakade dig.
Bra att någon räknade. Jag var inne på samma spår. Även jag har varit försenad till läkare som tar emot men ger kortare besökstid.
För mig så känns Dahoodss mer som en stressad människa som måste skylla på andra när hans snäva planeringar går åt helvete.
Citat:
Blinkade du med hellyset eller tutade du på hen?

Jag har ibland samma problem dock inte pga dålig planering utan pga plötslig påkallelse att närvara på en viss plats i tjänsten inom en viss tid.

Om normala tutningar och blinkningar inte hjälper så lägger jag mig lite för nära och trycker på en oavbruten signal som brukar ge resultat, tyvärr så skrämmer jag antagligen skiten ur vederbörande vägpropp men det får dom ta.
Gör det mot mig om jag har rätt bil samt utifrån de förutsättningarna som denna diskussion handlar om.
Då underlättar jag din omklrning genom att sänka hastigheten lite till. Kör du inte om utan fortsätter så kommer jag förstå din varning o tvärnita. Att du inte såg älgen får du själv förklara för ditt försäkringsbolag. Kommer du inte om en stillastående bil så är det DIG det är fel på.
Citera
2019-02-20, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComedyBall
Absolut värsta som finns. Har hänt att jag kört om personbilar med långtradare, givetvis på raksträckor med mycket god sikt. Har man tidsschema att hålla så vill man bara slå dessa idioter gula och blåa. Håller man 70 på 90 väg har man inte mycket mellan benen allt..

Säger en som ständigt ska hålla 80 på 90 väg... Ja, man hoppas ju att privatbilister får en tankeställare när en lastbil dundrar om denne i en backe.
Citera
2019-02-20, 13:17
Medlem
Citat:
3 mil tar 30 minuter att köra i 60km/h. Att köra 3 mil i 90 tar 20 minuter. Det är alltså bara 10 minuter försening som idioten orsakade dig.

10 minuter som kan göra att du förlorar en hel veckas inkomst samt renderar sanktionsavgifter och böter för företaget.
Citera
2019-02-20, 13:22
Medlem
Citat:
Ja, det gäller LGF-fordon och andra fordon också. Däremot finns det ingen fix gräns utan avgörs från fall till fall. En tung lastbil får inte köra snabbare än 80 på 90-väg, så så länge den håller 80 är allt lugnt. Men det är en helhetsbedömning det handlar om.

Det LGF-fordon främst kan åka dit för om de håller sin maxhastighet är om de inte underlättar omkörningar.

Va?

En tung lastbil får köra 90 på 90 väg (om vägen är klassad som motortrafikled eller motorväg). Däremot får inte ett tungt ekipage färdas mer än 80, precis som ett lätt ekipage.

LGF har samma begränsning som lastbil, dvs är fordonet begränsat i hastighet så kan du ju inte köra i högre hastighet.
Citera
2019-02-20, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dahoodss
Om det är 90 på skylten så kan du ut än några konstigheter hålla det jag vill inte att han ligger o 150 utan 90, för omkörningar så är vägen inget bra men för att köra enligt den angivna farten är då inga som helst problem

Jag vet allt för många landsvägar inom t.ex. Stockholms Län som är på tok för högt skyltade med dålig sikt, skymda kurvor, dåligt doserade kurvor, smala vägar osv.
Citera
2019-02-20, 13:30
Medlem
Citat:
Blinkade du med hellyset eller tutade du på hen?

Jag har ibland samma problem dock inte pga dålig planering utan pga plötslig påkallelse att närvara på en viss plats i tjänsten inom en viss tid.

Om normala tutningar och blinkningar inte hjälper så lägger jag mig lite för nära och trycker på en oavbruten signal som brukar ge resultat, tyvärr så skrämmer jag antagligen skiten ur vederbörande vägpropp men det får dom ta.

Om du nu har så brottom att du har en inställelsetid på typ 5minuter så får sagda myndighet förse din bil med UTR. Det finns bara två myndigheter som har en sådan inställelsetid, räddningstjänsten eller försvaret.
Citera
2019-02-20, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Va?

En tung lastbil får köra 90 på 90 väg (om vägen är klassad som motortrafikled eller motorväg). Däremot får inte ett tungt ekipage färdas mer än 80, precis som ett lätt ekipage.

LGF har samma begränsning som lastbil, dvs är fordonet begränsat i hastighet så kan du ju inte köra i högre hastighet.
Jag tyckte poängen gick fram utan att gräva ner mig i miljoner detaljer.
Citera
2019-02-20, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Om du nu har så brottom att du har en inställelsetid på typ 5minuter så får sagda myndighet förse din bil med UTR. Det finns bara två myndigheter som har en sådan inställelsetid, räddningstjänsten eller försvaret.

5 minuter?
Citera
2019-02-20, 18:38
Medlem
Citat:
5 minuter?

Ja, inställningstiden för en deltidsbrandman är 5min + 90sek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in