2019-02-19, 23:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Vid försvinnanden som beror på de anledningar du nämnde, t ex självmord och olycka, så brukar personen ofta återfinnas så småningom (annars kommer aldrig dödsorsaken fram).

Nu vet jag inte riktigt hur du tänker. Självklart kan inget säkert sägas om enskilda fall där den försvunna personen inte blivit återfunnen. Däremot kan vi jämföra dödsorsaker rent allmänt och titta på dödsorsaker för försvunna personer som återfunnits döda. Bägge de metoderna visar att olyckor, sjukdom och självmord är långt mycket vanligare dödsorsaker än mord och annat dödligt våld. På varje mord går det i genomsnitt fler än 10 suicid till exempel.

Av det här kan man dra slutsatsen att en försvunnen person där vi inte har konkret anledning att misstänka mord - som i fallen med kriminella med HA-kopplingar som plötsligt bara är borta - antagligen har dött till följd av någon annan orsak än mord. Såvitt jag vet har vi inga andra fakta än lite löst, obekräftat byskvaller att gå på i det här fallet. Och inget konkret som pekar mot att det skulle ha rört sig om en relation med våldsinslag och hot. Om man då ändå går och tror att det är sannolikt att ett brott ligger bakom försvinnandet visar man bara att man ingenting förstår av ens elementära resonemang kring sannolikhet.
Citera
2019-02-19, 23:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Mest sannolikt mördad och gömd. Att hon skulle ha begått självmord och lämna sina barn, utan att lämna ett brev efter sig, finner jag som högst osannolikt.

Det är inte ovanligt att deprimerade människor tar sitt liv och lämnar både barn och andra nära anhöriga efter sig utan några brev. Tyvärr. Har på olika vis kommit i beröring med flera såna fall under mitt vuxna liv.

Enligt engelska Wikipedia lämnar bara 25-30% av de som tar sitt eget liv någon form av "suicide note" efter sig. https://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_note

Ännu ett inlägg från dig som visar att du inte begriper mycket om det du skriver tvärsäkra inlägg om.
Citera
2019-02-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är inte ovanligt att deprimerade människor tar sitt liv och lämnar både barn och andra nära anhöriga efter sig utan några brev. Tyvärr. Har på olika vis kommit i beröring med flera såna fall under mitt vuxna liv.

Enligt engelska Wikipedia lämnar bara 25-30% av de som tar sitt eget liv någon form av "suicide note" efter sig. https://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_note

Ännu ett inlägg från dig som visar att du inte begriper mycket om det du skriver tvärsäkra inlägg om.
Ja du, Mr självutnämnd expert, jag skrev inte ett säkert uttalande utan påpekar att det är osannolikt att någon tar sitt liv utan avskedsbrev. Sug på ordet osannolikt, det innebär INTE ett tvärsäkert uttalande.
Citera
2019-02-20, 19:37
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ja du, Mr självutnämnd expert, jag skrev inte ett säkert uttalande utan påpekar att det är osannolikt att någon tar sitt liv utan avskedsbrev. Sug på ordet osannolikt, det innebär INTE ett tvärsäkert uttalande.
Nu framgår det väl i alla fall att det inte är osannolikt?

Tillägg

Osannolikt = händer nästan aldrig.
Jag ser det som osannolikt = jag tror knappt att det kan ske ö.h.t.
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2019-02-20 kl. 19:51.
Citera
2019-02-23, 12:09
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Om du tror att du kan kollra bort mig språkligt så är det bara ännu ett indicium på din lätt uppblåsta självbild. Jag tror 99% av alla som läser inläggen inser att påståendet att självmord utan avskedsbrev skulle vara osannolikt INTE är kompatibelt med verkligheten som alltså är att flertalet av de som tar livet av sig inte skriver några brev med förklaringar, anklagelser eller något annat. Det råder alltså inget tvivel om att du kommit med påståenden igen som du helt saknar täckning för i fakta.
Citera
2019-02-25, 20:30
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Kan i och för sig hålla med om "Att hon skulle ha begått självmord och lämna sina barn, utan att lämna ett brev efter sig" låter ovanligt och dessutom försvinna och lämna familjen i ovisshet.
Citera
2019-03-09, 18:21
Medlem
Pandalina4s avatar
Enligt tråd i aktuella brottsfall dog hon igår. Man kan undra vad hon hållit på med sedan hon försvan om så är fallet.
(FB) Misstänkt mord i Solna 2019-03-08

Citat:
Ett spektulärt mord, gick inte ens att gissa sig till den scenen.
Det måste varit i den 53-åriga kvinnans lägenhet.
Den enda 40-åriga kvinnan som saknas i Missing People är 48-åriga J*lia
https://www.missingpeople.se/sv/efterlysning/julia/
Men det är ju många som anmäls försvunna som inte anmäls till Missing People.

"Kvinnan skulle städa en kunds lägenhet i Solna och bjöd dit en man.
Strax därpå fick polisen in ett samtal från mannen som sa att han dödat henne.
Polisen bröt sig in – och hittade kvinnan död i badkaret.
Citera
2019-03-10, 07:17
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Enligt tråd i aktuella brottsfall dog hon igår. Man kan undra vad hon hållit på med sedan hon försvan om så är fallet.

Fast hon var väl 48 vid försvinnandet? Så hon borde ha varit 50+ nu?
Citera
2019-03-10, 10:06
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Nej, det är inget som tyder på att det skulle vara hon.
Citera
2019-04-10, 18:51
Medlem
I den grupp som inte återfinns borde det finnas färre självmördare än i gruppen som återfinns döda. Det är lättare för en annan person att undanröja en kropp än vad det är att göra det själv. Allt självmördaren gör kan också mördaren göra men inte tvärtom.
Citera
2019-04-10, 19:14
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rootweed
I den grupp som inte återfinns borde det finnas färre självmördare än i gruppen som återfinns döda. Det är lättare för en annan person att undanröja en kropp än vad det är att göra det själv. Allt självmördaren gör kan också mördaren göra men inte tvärtom.

Hoppar du i havet i Åhus så är risken stor att du aldrig dyker upp.
Citera
2019-04-10, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Hoppar du i havet i Åhus så är risken stor att du aldrig dyker upp.
Så är det kanske. Det motsäger i och för sig inte det jag skrev att det borde vara färre självmördare bland dem som inte återfinns.

Lägger man stenar i kläderna så sjunker man och borde bli kvar just där ett tag. Drogar man ner sig själv är utmaningen att inte bli för sederad innan man kommit i vattnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in