2019-02-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dahoodss
Det gjorde jag åkte i väldig God tid men räkna inte med att det först skulle vara vägarbete som inte fanns där när jag åkte på morgonen och att jag skulle hamna bakom en idiot i 3 mil
3 mil tar 30 minuter att köra i 60km/h. Att köra 3 mil i 90 tar 20 minuter. Det är alltså bara 10 minuter försening som idioten orsakade dig.
Citera
2019-02-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sungamen
Såna slöa jävlar som driver folk till vansinnesomkörningar som resulterar i olyckor.
Nej, det är de som gör vansinnesomkörningar som orsakar olyckor.
Citera
2019-02-19, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackstalkern
Och du tycker det är konstigt att personen kör med reducerad hastighet efter din beskrivning av vägen?

Det är sådana som dig som skapar olyckor. Åk med mer marginal och sluta stressa fram krockar.
Om det är 90 på skylten så kan du ut än några konstigheter hålla det jag vill inte att han ligger o 150 utan 90, för omkörningar så är vägen inget bra men för att köra enligt den angivna farten är då inga som helst problem
Citera
2019-02-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
3 mil tar 30 minuter att köra i 60km/h. Att köra 3 mil i 90 tar 20 minuter. Det är alltså bara 10 minuter försening som idioten orsakade dig.

Jag åkte tidigare från jobbet för att ha 20 min marginal, men på grund av ett vägarbete som inte var där på morgonen och en idiot så blev jag 10 min sen. Även med vägarbete så skulle jag hinna i tid men inte med ett rövhål som inte kan respektera att folk har tider att passa.

Från och med nu så ringer jag snuten och säger att jag misstänker en rattfull jävel så kan jag må bättre av det iallafall
Citera
2019-02-19, 22:02
Medlem
Citat:
Om det är 90 på skylten så kan du ut än några konstigheter hålla det jag vill inte att han ligger o 150 utan 90, för omkörningar så är vägen inget bra men för att köra enligt den angivna farten är då inga som helst problem
Eh, nej. Så fungerar inte skyltningen i vårt land. Förstår att du blir irriterad över en förare som anpassar hastighet efter väg eller väglag.

Öppna en körkortsbok eller köp ett nytt körkort, det är fel på ditt nuvarande.
Citera
2019-02-19, 22:08
Medlem
Citat:
Vägen är alldeles för dåligt men många snäva kurvor och dålig sikt

Blinkade du med hellyset eller tutade du på hen?

Jag har ibland samma problem dock inte pga dålig planering utan pga plötslig påkallelse att närvara på en viss plats i tjänsten inom en viss tid.

Om normala tutningar och blinkningar inte hjälper så lägger jag mig lite för nära och trycker på en oavbruten signal som brukar ge resultat, tyvärr så skrämmer jag antagligen skiten ur vederbörande vägpropp men det får dom ta.
Citera
2019-02-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Blinkade du med hellyset eller tutade du på hen?

Jag har ibland samma problem dock inte pga dålig planering utan pga plötslig påkallelse att närvara på en viss plats i tjänsten inom en viss tid.

Om normala tutningar och blinkningar inte hjälper så lägger jag mig lite för nära och trycker på en oavbruten signal som brukar ge resultat, tyvärr så skrämmer jag antagligen skiten ur vederbörande vägpropp men det får dom ta.

Det är då jag sänker hastigheten ytterligare samtidigt som jag i backspegeln studerar hur den rosenrasande föraren bakom mimar skällsord.

Underbar känsla.
Citera
2019-02-19, 23:10
Medlem
Enligt min erfarenhet så är det de som kör för fort som är problemet och skapar situationer än de som håller en för låg hastighet,dvs håller 20 km/h eller mer under gällande hastighetsbegränsning. De är inte så många, men däremot dessa idioterna som tycker de är duktiga bilförare som kör om i 115-120 km/h där trafikrytmen är 80-100km/h (pga snöoväder) och drar upp snörök så vi andra får problem med sikten,då omkörnings filen är oplogad. Detta hände mig på E4 med mitträcke och dubbelfiligt.
Citera
2019-02-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Det är då jag sänker hastigheten ytterligare samtidigt som jag i backspegeln studerar hur den rosenrasande föraren bakom mimar skällsord.

Underbar känsla.

Jag saknar nästa ord, vilken idioti..
Det skulle aldrig falla dig in att även en privat bil kan ha bråttom pga plötslig sjukdom och är på väg att möta ambulans eller rent av ska hela vägen till akutmottagningen?

Om det hände mig så skulle jag inte tveka att trycka dig av vägen.

Du har för övrigt ingen laglig rätt att hindra en omkörning.

Från NTF's hemsida:
Hindra inte omkörning
När du märker att någon vill köra om dig skall du hålla så långt till höger som möjligt på körbanan. Du får inte öka hastigheten eller försvåra omkörningen på annat sätt. Även om den omkörande håller otillåtet hög hastighet får du inte hindra omkörningen. Du vet inte orsaken till den höga hastigheten. Underlätta i stället omkörningen.

Har en annan förare för avsikt att köra in i ditt körfält skall du anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas. (3 kap 43 § trafikförordningen)

Du är också skyldig att hålla ett sådant avstånd till framförvarande fordon att omkörningar underlättas. (3 kap 2 § trafikförordningen)

Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik får du köra ut på vägrenen.
Citera
2019-02-20, 00:32
Medlem
Sofiero9245s avatar
Citat:
Det skulle aldrig falla dig in att även en privat bil kan ha bråttom pga plötslig sjukdom och är på väg att möta ambulans eller rent av ska hela vägen till akutmottagningen?

Om det hände mig så skulle jag inte tveka att trycka dig av vägen.

Du har för övrigt ingen laglig rätt att hindra en omkörning.

Från NTF's hemsida:
Hindra inte omkörning
När du märker att någon vill köra om dig skall du hålla så långt till höger som möjligt på körbanan. Du får inte öka hastigheten eller försvåra omkörningen på annat sätt. Även om den omkörande håller otillåtet hög hastighet får du inte hindra omkörningen. Du vet inte orsaken till den höga hastigheten. Underlätta i stället omkörningen.

Har en annan förare för avsikt att köra in i ditt körfält skall du anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas. (3 kap 43 § trafikförordningen)

Du är också skyldig att hålla ett sådant avstånd till framförvarande fordon att omkörningar underlättas. (3 kap 2 § trafikförordningen)

Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik får du köra ut på vägrenen.

Du har ju knappast laglig rätt att prejja ner en bil i diket din dumskalle. Så sluta gråta om att man inte får hindra en omkörning.

Mongo.
Citera
2019-02-20, 01:41
Medlem
Citat:
Jag gör likadant, även om jag håller till höger. Vissa förare vågar inte köra om fast man ledigt kan köra om i samma fil med en meters marginal. Att inte hålla avstånd är livsfarligt, så om du ligger för nära så måste jag minska farten för att minska riskerna. Tål inte idioter som inte kan hålla avstånd. Att man är på väg till akuten är ingen ursäkt för det.

Men självfallet ska man hålla höger om någon vill köra om.
Citera
2019-02-20, 02:04
Medlem
Citat:
Det gjorde jag åkte i väldig God tid men räkna inte med att det först skulle vara vägarbete som inte fanns där när jag åkte på morgonen och att jag skulle hamna bakom en idiot i 3 mil
Ha ha, förlåt att jag garvar, men det är bara för att jag varit med om det själv. När det det var extremt mycket snö häromkring så hade jag en sån framför mig. Var säkert en meter snö på sidan så det var omöjligt att köra om i flera mil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in