Citat:
Ursprungligen postat av
ProPapa
Det är då jag sänker hastigheten ytterligare samtidigt som jag i backspegeln studerar hur den rosenrasande föraren bakom mimar skällsord.
Underbar känsla.
Jag saknar nästa ord, vilken idioti..
Det skulle aldrig falla dig in att även en privat bil kan ha bråttom pga plötslig sjukdom och är på väg att möta ambulans eller rent av ska hela vägen till akutmottagningen?
Om det hände mig så skulle jag inte tveka att trycka dig av vägen.
Du har för övrigt ingen laglig rätt att hindra en omkörning.
Från NTF's hemsida:
Hindra inte omkörning
När du märker att någon vill köra om dig skall du hålla så långt till höger som möjligt på körbanan. Du får inte öka hastigheten eller försvåra omkörningen på annat sätt. Även om den omkörande håller otillåtet hög hastighet får du inte hindra omkörningen. Du vet inte orsaken till den höga hastigheten. Underlätta i stället omkörningen.
Har en annan förare för avsikt att köra in i ditt körfält skall du anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas. (3 kap 43 § trafikförordningen)
Du är också skyldig att hålla ett sådant avstånd till framförvarande fordon att omkörningar underlättas. (3 kap 2 § trafikförordningen)
Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik får du köra ut på vägrenen.