2019-02-19, 17:14
Medlem
negergubbes avatar
Vill också få sagt att:
Bara för att Objektiv sanning aldrig Existerar, så betyder det inte att Vetenskapen och dess metoder är värdelösa.

De flesta på hönsgården Flashback är, just det, Höns
Och glömmer därför ibland uppenbara självklarheter
Citera
2019-02-19, 17:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Läs gärna på.
Människan kanske ska sluta att vara så högmodig och TRO den kan bevisa allt (i denna övertro på sig själv ingår också att tro om människan att den är allsmäktig och förnekelse att det finns saker som vi inte klarar utav.)
Vad är det jag ska läsa på?
Jag tror inte att jag kan bevisa allt eller har övertro på mig själv.
Jag tror inte att människan är allsmäktig jag förnekar inte heller att det finns saker jag inte klarar av.

Citat:
Ett av Guds namn är الباطن (Al Batin) Den fördolde
Vilken gud?
Så praktiskt att en icke falsifierbar entitet är fördold. Resultatet blir då detsamma som om denne inte finns.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2019-02-19 kl. 17:27.
Citera
2019-02-19, 17:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Tala för dig själv.

Jaså?
Du erkänner alltså att du anser dig högst halvintellektuell och att du inte kan ha en objektiv uppfattning?

Det var bra att veta.
Citera
2019-02-19, 17:27
Medlem
Citat:
...betyder det inte att Vetenskapen och dess metoder är värdelösa.
Det är en av ateisternas vanföreställningar att alla troende förkastar vetenskap helt och hållet.

(Som om det inte skulle finnas Gudstroende vetenskapsmän 😊 )
Citera
2019-02-19, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vilken gud?
Så praktiskt att en icke falsifierbar entitet är fördold. Resultatet blir då detsamma som om denne inte finns.
Ja, för den som förnekar så...

Lita på din vetenskap du men kom ihåg att falsifierbarhetsprincipen gäller på det omvända också.
Citera
2019-02-19, 17:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Förnekar vad?
Förklara skillnaden mellan en dold (icke detekterbar) gud och en icke existerande gud.

Citat:
Lita på din vetenskap du men kom ihåg att falsifierbarhetsprincipen gäller på det omvända också.
Det är inte min vetenskap och jag litar inte blint på den. Jag litar på är den vetenskapliga metoden, som det bästa vi har för att undersöka/beskriva vår värld.
Citera
2019-02-19, 17:48
Medlem
Citat:
Jaha, så du medger alltså nu att Gud finns.
Bra!
Nej, att t.ex. diskutera spöken och troll betyder inte att man tror dessa existerar.
Citera
2019-02-19, 17:53
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja, semantik är tyvärr viktigt för att klargöra definitioner och presuppositioner och kan ibland ta över.

Ok, så varför ska det gälla att ens uppfattning om gudar och religion definierar ens livsåskådning men andra saker inte gör det?

Färgas hela min livsåskådning av mitt avståndstagande till fotboll?
Om inte, vad är skillnaden? Handlar det bara om religioner eller även om ideologier?

Om jag är avståndstagande till kommunismen, innebär det att alla mina ställningstaganden och livsåskådning är färgad av det?
Var drar man linjen?

Och viktigast...
Dikteras min livsåskådnings färgning av min ateism beroende på hur färgad en annan människas livsåskådning är av deras tro på Allah där varje beslut i vardagen dikteras av deras tro?
Alltså, i den mån att jag tar beslut som inte är baserade på religiös tro där det hade varit det för honom, är det då färgat av min ateism för att jag inte tog samma beslut som honom?

att ha en livsåskådning kräver ju inte att det ska existera ett visst urval av läror, idéer, ideologier, trosuppfattningar du kan välja bort, vara ointresserad av, eller ens vara medveten om att de existerar,

men jag förstår hur du tänker/känner;

varför sätta etikett på någon utifrån vad denne inte tror på/existerar?

men det resultatet eller effekten "drabbar" även andra filosofiska och ideologiska avståndstaganden,
Citera
2019-02-19, 17:53
Medlem
Citat:
Det är en av ateisternas vanföreställningar att alla troende förkastar vetenskap helt och hållet.

(Som om det inte skulle finnas Gudstroende vetenskapsmän 😊 )
Nej, det finns många troende som tror på vetenskap.
Det man kan säga är väl att de gånger de inte litar på vetenskapen är när deras skrift/tro säger något annat. Men inte ens det gäller alla troende.
Frances Collins är ett bra exempel. Han är en kristen vetenskapsman som leder ”human genome project”.
Citera
2019-02-19, 17:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Du har helt tydligt inte förstått vad falsifierbarhetsprincipen innebär. Det betyder inte att det omvända måste existera.

Bara därför att man kan säga att alla kroppar som är tyngre än luft faller mot jorden om man släpper dem och det skulle kunna falsifieras om man hittar en kropp som är tyngre än luft som inte faller mot jorden om man släpper den så innebär det inte att en sådan kropp faktiskt finns bara därför att man har visat hur det skulle kunna falsifieras eftersom det fortfarande skulle kräva att de flasifierande villkoren behöver uppfyllas.
Falsifierbarhetsprincipen innebär bara att en teori ska vara formulerad på så sätt att den ska kunna motbevisas om det skulle råka vara så att teorin inte gäller under alla förhållanden. Det innebär däremot inte att den då automatiskt är motbevisad bara därför att den skulle kunna falsifieras om ett visst villkor uppfylls.

Ett enkelt exempel:
Påståendet att alla pojkar heter Peter är lätt att falsifiera genom att hitta en pojke som inte heter Peter.
Påståendet att inga pojkar heter Peter är svårare att falsifiera genom att hitta en pojke som heter Peter.

Det faktum att vetenskapliga principer ska formuleras så att de ska kunna falsifieras om motsägande omständigheter finns betyder inte att sådana motsägande omständigheter måste kunna finnas varje gång.

Falsifierbarhetsprincipen kräver att det finns ett observationspåstående, så när det gäller frågan om guds existens så blir det svårt eftersom gud per definition inte ska kunna observeras. Man skulle alltså behöva inrikta sig på påståenden om vad gud ska ha gjort eller något annat som kan observeras.
Citera
2019-02-19, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du har helt tydligt inte förstått vad falsifierbarhetsprincipen innebär. Det betyder inte att det omvända måste existera.

Bara därför att man kan säga att alla kroppar som är tyngre än luft faller mot jorden om man släpper dem och det skulle kunna falsifieras om man hittar en kropp som är tyngre än luft som inte faller mot jorden om man släpper den så innebär det inte att en sådan kropp faktiskt finns bara därför att man har visat hur det skulle kunna falsifieras eftersom det fortfarande skulle kräva att de flasifierande villkoren behöver uppfyllas.
Falsifierbarhetsprincipen innebär bara att en teori ska vara formulerad på så sätt att den ska kunna motbevisas om det skulle råka vara så att teorin inte gäller under alla förhållanden. Det innebär däremot inte att den då automatiskt är motbevisad bara därför att den skulle kunna falsifieras om ett visst villkor uppfylls.

Ett enkelt exempel:
Påståendet att alla pojkar heter Peter är lätt att falsifiera genom att hitta en pojke som inte heter Peter.
Påståendet att inga pojkar heter Peter är svårare att falsifiera genom att hitta en pojke som heter Peter.

Det faktum att vetenskapliga principer ska formuleras så att de ska kunna falsifieras om motsägande omständigheter finns betyder inte att sådana motsägande omständigheter måste kunna finnas varje gång.

Falsifierbarhetsprincipen kräver att det finns ett observationspåstående, så när det gäller frågan om guds existens så blir det svårt eftersom gud per definition inte ska kunna observeras. Man skulle alltså behöva inrikta sig på påståenden om vad gud ska ha gjort eller något annat som kan observeras.
Ja, och inte ens det bevisar Gud.
Om jag ber till Gud och helt plötsligt kan bota obotligt sjuka, så bevisar det inte Gud. Det bevisar bara att jag kan bota sjuka. Kopplngen är inte bevisad.
Dock finns det en början och något att undersöka om detta skulle hända.
Citera
2019-02-19, 18:02
Medlem
Citat:
Vill också få sagt att:
Bara för att Objektiv sanning aldrig Existerar, så betyder det inte att Vetenskapen och dess metoder är värdelösa.

De flesta på hönsgården Flashback är, just det, Höns
Och glömmer därför ibland uppenbara självklarheter

Onekligen blir livet lättare om man tror att 1+1=2.

Onekligen blir livet lättare för en del om de tror på Gud.

Men det jag undrar över är om du tror på Tomten? Om ja, eller för den delen nej, vad är det för skillnad på att tro på Gud och Tomten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in