2019-02-19, 16:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Ja upp till 12 år enligt mig, du tror inte dem är hjärntvättade? Det finns en anledning att man inte kan bli dömd för brott innan 15, barn kan inte resonera själva. I fallet du nämner är det föräldrarna som är förövarna.

Visst är de hjärntvättade och därmed livsfarliga, de vill vi definitivt inte ha hit.
2019-02-19, 16:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Du svarar på en fråga som jag inte har ställt. Vad jag sa var att dom utgör en dödlig fara i fält. Här hemma däremot synas dom genom SÄPO:s lupp. D v s de blir hindrade innan de ställer till nåt. Att ha SÄPO efter sig är som att ha ett plåster i arslet. Det är 24/7 vi snackar nu. De finns inte en enda sekund över för dej att ställa till sattyg.

Precis som Akilov då, Säpo hade koll på honom också. Förutom att Säpo inte lyckas, vad tror du detta kostar?
2019-02-19, 17:09
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Visst är de hjärntvättade och därmed livsfarliga, de vill vi definitivt inte ha hit.
Bättre att de får möta tyfusdöden i nåt läger än att vi får hit dom. Men antar det är nästa godhetsprojekt att frakta hit barnen och släppa dem fria i samhället, efter att de "avprogrammerats" av nån batikhäxa.
2019-02-19, 17:16
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Var det inte någon tonåring från Australien som gick med i Is och sen ångrade sig så dom stenade henne till döds?
2019-02-19, 17:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Bättre att de får möta tyfusdöden i nåt läger än att vi får hit dom. Men antar det är nästa godhetsprojekt att frakta hit barnen och släppa dem fria i samhället, efter att de "avprogrammerats" av nån batikhäxa.

Ja inställningen att vi kan lösa all världens ondska genom att ta hit den funkar inte, det enda vi uppnår då är att vi förstör en plats som en gång var trygg.
2019-02-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Du svarar på en fråga som jag inte har ställt. Vad jag sa var att dom utgör en dödlig fara i fält. Här hemma däremot synas dom genom SÄPO:s lupp. D v s de blir hindrade innan de ställer till nåt. Att ha SÄPO efter sig är som att ha ett plåster i arslet. Det är 24/7 vi snackar nu. De finns inte en enda sekund över för dej att ställa till sattyg.

Jag svarade på en fråga, eller snarare ett konstaterande, som jag utläste ur ditt inlägg. I Irak och Syrien har man idag väldigt bra koll på var dessa personer finns, eftersom de är uppsamlade i fångläger och fängelser. Med synnerligen små möjligheter att ställa till med oreda.

Säpo har god koll, men den ska inte överskattas. Lagstiftningen i Sverige begränsar Säpos möjligheter att övervaka personer grundligt och konstant. Myndighetens resurser är också begränsade, och man har helt enkelt inte möjlighet att ha 100% koll på varenda av de 1000-tals radikala islamister man har identifierat. Jämför de "tusentals" man bedömde fanns i Sverige 2017 med de 377 beslut om hemliga tvångsmedel gjorda under 2016. För att ett beslut om hemlig tvångsavlyssning ska ske krävs att personen i fråga redan är skäligen misstänkt för ett brott och att avlyssningen är väsentlig för utredningen. Svensk lag är hård på den punkten, och RR övervakar samtliga fall. Det är också något som regleras hårt i EKMR-lag och EU-lag.

Med det sagt, Säpo har bra koll, något annat hävdar jag inte. Men resurser och lagstiftning sätter begränsningar, samtidigt som antalet identifierade islamister ökar. Att då argumentera för att fler bekräftade (och bevisligen synnerligen radikaliserade) islamister ska tillföras de personer Säpo ska "övervaka" är inte särskilt lämpligt ur det hänseendet. Vi bor inte i en polisstat, och Säpo får faktiskt inte göra vad dom vill. Är du fri och inte för närvarande misstänkt är du faktiskt väl skyddad mot övergrepp i strid mot våra rättsstatliga ideal.

Frågan är, i min mening, dock mer principartad än så. Även givet att Säpo håller koll på personerna till 100%, är det din åsikt att deras svenska medborgarskap ska skydda dessa personer från samtliga konsekvenser av sitt handlande? Om Kaltenbrunner varit svensk medborgare 1947, hade du hellre sett honom hängd i Nurnberg eller på fri fot i valfri stockholmsförort, givet att det är de enda alternativen som finns?
2019-02-19, 17:52
Medlem
Självklart ska Lisa och hennes man få dömas av en shariadomstol i Syrien eller Irak. I Sverige finns inte den rätta kompetensen. Det är heller inte lämpligt att uppmuntra muslimer att utvandra till ickemuslimska länder där dåligheter som räntor, alkohol och avgudadyrkan är tillåtet.
2019-02-19, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Det är aldrig en garanti, men att önska ett barn livet är onödigt eftersom barn är oskyldiga. Dessutom kollar man historisk sätt så kommer ISIS även dem bli utplånade närsom, precis som Al-Qaida.

Grunden ligger i islääm, och vad jag vet håller inte islääm på att utplånas, tyvärr.
2019-02-19, 18:02
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Var det inte någon tonåring från Australien som gick med i Is och sen ångrade sig så dom stenade henne till döds?
Du tänker kanske på 17-åriga Samra Kesinovic från Österrike som blev ihjälslagen med en hammare när hon ville åka hem?
https://en.wikipedia.org/wiki/Sabina_Selimovic_and_Samra_Kesinovic
Senast redigerad av Flu 2019-02-19 kl. 18:05.
2019-02-19, 18:09
Medlem
skalman1973s avatar
Blir lite besviken på det Kurdiska/Syriska/Irakiska rättsväsendet här

Helt oavsett om de hängt henne eller spärrat in henne så skulle det aldrig tillåtits bli en snyfthistoria i media . Hon är en brottsling av rang och borde behandlas därefter . Kan de inte adoptera bort barnen och sätta kvinnorna i hårt arbetsläger tills de bedöms harmlösa/tandlösa nog för att släppas ut.
2019-02-19, 18:16
Medlem
Mad monks avatar
Först målar media upp bilden av IS som en mördarsekt nu är de offer. Det ligger en hel kennel begravd här.
2019-02-19, 18:23
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Frågan är, i min mening, dock mer principartad än så. Även givet att Säpo håller koll på personerna till 100%, är det din åsikt att deras svenska medborgarskap ska skydda dessa personer från samtliga konsekvenser av sitt handlande? Om Kaltenbrunner varit svensk medborgare 1947, hade du hellre sett honom hängd i Nurnberg eller på fri fot i valfri stockholmsförort, givet att det är de enda alternativen som finns?

Eftersom jag uppfattar att du bara vill tjafsa var det sista stycket det enda jag läste. Jag hittade fel direkt. Du tillskriver mej en åsikt som jag aldrig har framfört.

Du skriver min åsikt skulle vara "att deras svenska medborgarskap ska skydda dessa personer från samtliga konsekvenser av sitt handlande". Märk att det är du som säger det och inte jag.

Jag skulle inte ens skydda dej från konsekvenser av ditt handlande. Jag vet inte vem du snackar om och vill inte veta det heller.

Eftersom du ställer frågor om saker som är OT, förvränger argument som du får emot dej och i övrigt snackar skit och är grälsjuk tror jag inte vi har så mycket mer att säga varandra.

Vad har Nurnberg att göra med IS? Enligt mej är du långt ute i det blå.
Senast redigerad av Starback 2019-02-19 kl. 18:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in