2019-02-19, 16:02
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Köpte en rostas i samma butik idag. Återkommer om det.
Nu ligger en skinkstek i ugnen för att bli pulled pork, såsmåningom. Mer vatten än kött än så länge.

Har du inte sett hur de sprutar in vatten och nitrit i allt kött nuförtiden? Märker du inte det på kvaliteten?
Hur länge har du lagat mat?

Nej det har jag inte märkt vad gäller färskt kött. Kan du fortsatt ge något exempel på en produkt som du syftar på?

Jag tar förgivet att du förstår att kött inehåller en ansenlig mängd vatten naturligt? Där av metod och tillagningssätt för önskat resultat.

Edit: Jag har lagat mat sedan mitten av 80-talet.
Citera
2019-02-19, 16:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Låter som om du bara tittar på prislappen när du köper kött. Köp t.ex. aldrig vaccat kött. Köttet ska ligga väl syligt i ett tråg utan att ha någon plast direkt mot sig från sidorna eller uppifrån. Du ser du om det släpper vätska, vilket det inte gör.

Än bättre är det att köpa över manuell disk och få det inslaget i papper.

Man får det man betalar för.
Haha, självklart får man bättre kött om man betalar för det. Du menar att bara rika människor ska få äta bra kött? Du skiter i att kvaliteten för mindre bemedlade försämras?
Citera
2019-02-19, 16:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Nej det har jag inte märkt vad gäller färskt kött. Kan du fortsatt ge något exempel på en produkt som du syftar på?

Jag tar förgivet att du förstår att kött inehåller en ansenlig mängd vatten naturligt? Där av metod och tillagningssätt för önskat resultat.

Edit: Jag har lagat mat sedan mitten av 80-talet.
Allt kött. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5720444
Mycket mystiskt att dokumentären om forskaren i ämnet inte går att finna nu. Men jag ger mig inte.
Återkommer....
Citera
2019-02-19, 16:21
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Allt kött. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5720444
Mycket mystiskt att dokumentären om forskaren i ämnet inte går att finna nu. Men jag ger mig inte.
Återkommer....

Jag antar att du inte läste artikeln ordentligt?

Det handlar om produkter som är behandlade, t.ex. rimmat där det också framgår på själva produkten.

Citat ur artikeln: "Det gör man för att det finns en kundefterfrågan. Kunderna ska ha ett val, och saltlake bidrar till en viss mörhet. Men man kan också välja att köpa en helt ren produkt, säger Johanna Stiernstedt, kvalitetschef på ICA"

Artikeln handlar främst om att vissa tillsatser eventuellt ska förbjudas i processade produkter. Det har ju inget med rent färskt kött att göra.

Sedan kan inte vi hjälpa dig om du inte förstår skillnaden på färskt kött och en processad produkt samt blandar ihop dessa.

Ja återkom du gärna med ditt exempel, vi väntar spännt...
Citera
2019-02-19, 16:27
Avslutad
Citat:
Jag antar att du inte läste artikeln ordentligt?

Det handlar om produkter som är behandlade, t.ex. rimmat där det också framgår på själva produkten.

Citat ur artikeln: "Det gör man för att det finns en kundefterfrågan. Kunderna ska ha ett val, och saltlake bidrar till en viss mörhet. Men man kan också välja att köpa en helt ren produkt, säger Johanna Stiernstedt, kvalitetschef på ICA"

Artikeln handlar främst om att vissa tillsatser eventuellt ska förbjudas i processade produkter. Det har ju inget med rent färskt kött att göra.

Sedan kan inte vi hjälpa dig om du inte förstår skillnaden på färskt kött och en processad produkt samt blandar ihop dessa.

Ja återkom du gärna med ditt exempel, vi väntar spännt...

Eftersom det är kontroversiellt så finns inte mycket att hitta, såklart!
https://www.landlantbruk.se/lantbruk/branschen-ger-sin-syn-pa-svts-kottlobbyn/
Jag letar vidare, vet ju att det finns mer i den här soppan...
Citera
2019-02-19, 16:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Haha, självklart får man bättre kött om man betalar för det. Du menar att bara rika människor ska få äta bra kött? Du skiter i att kvaliteten för mindre bemedlade försämras?

Skulle den kvaliteten inte finnas så skulle de mindre bemedlade inte ha råd med kött öht.
Citera
2019-02-19, 16:33
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Eftersom det är kontroversiellt så finns inte mycket att hitta, såklart!
https://www.landlantbruk.se/lantbruk/branschen-ger-sin-syn-pa-svts-kottlobbyn/
Jag letar vidare, vet ju att det finns mer i den här soppan...

Återigen en artikel om tillsatser i processade produkter. Läser du inte artiklarna du länkar till? Snälla gör det om du ska fortsätta att länka ovidkommande artiklar för diskussionen.

Är jorden platt också?

Ja, du har fått några försök på dig att påvisa din tes... har ju gått sådär hittils.

Kanske lyckas du bättre med din nästa länk.
Citera
2019-02-19, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Skulle den kvaliteten inte finnas så skulle de mindre bemedlade inte ha råd med kött öht.
Ok. Varför hade vi det förr då?
Citat:
Återigen en artikel om tillsatser i processade produkter. Läser du inte artiklarna du länkar till? Snälla gör det om du ska fortsätta att länka ovidkommande artiklar för diskussionen.

Är jorden platt också?

Ja, du har fått några försök på dig att påvisa din tes... har ju gått sådär hittils.

Kanske lyckas du bättre med din nästa länk.
Nä, det tror jag inte.
Ja, du har rätt. jag goglar som hin håle själv här nu, ska återkomma då jag inte tvivlar på mitt minne om den hetsade och "dödade" forskaren (av köttindustrin).

Oavsett. Det är alltså bara jag som märkt en försämring av allt kött de senaste decennierna?
Vattnigt och jävligt, oavsett nitrit.
Citera
2019-02-19, 16:59
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ok. Varför hade vi det förr då?

Nä, det tror jag inte.
Ja, du har rätt. jag goglar som hin håle själv här nu, ska återkomma då jag inte tvivlar på mitt minne om den hetsade och "dödade" forskaren (av köttindustrin).

Oavsett. Det är alltså bara jag som märkt en försämring av allt kött de senaste decennierna?

Naturligt färskt kött innehåller inte mer vatten nu än vad det gjorde förr, men kött innehåller som nämnts tidigare en ansenlig mängd vatten naturligt.

Vad gäller pulled pork och vattnig. De flesta jag känner brukar laga den i en gryta i ugnen med locket på. Kött släpper vättska när det tillagas och vart ska vattenångan ta vägen om man har locket på under hela tillagningen? Dessutom tillför många ytterligare vätska i form av diverse bbqsåser, öl, buljong eller liknande.

Så det handlar långt och mycket om tillvägagångssätt och metoder för att uppnå önskat resultat, t.ex. inte så vattningt resultat etc. etc..
Senast redigerad av SadEyes 2019-02-19 kl. 17:03.
Citera
2019-02-19, 17:06
Medlem
Håller med ts, det är katastrof!
Min teori är att det har med nedkylningen av köttet att göra. Jag vet att de stora slakterierna kyler tex kött som de ska göra köttfärs av till -1 grad. De påstår att det inte ska bildas iskristaller, men nog fan blir färsen mer kokt än stekt. Numer åker jag till en eko-bonde och köper köttlådor.
Sluta köp kött i butik!
Citera
2019-02-19, 17:19
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsvatten
Håller med ts, det är katastrof!
Min teori är att det har med nedkylningen av köttet att göra. Jag vet att de stora slakterierna kyler tex kött som de ska göra köttfärs av till -1 grad. De påstår att det inte ska bildas iskristaller, men nog fan blir färsen mer kokt än stekt. Numer åker jag till en eko-bonde och köper köttlådor.
Sluta köp kött i butik!

Frysta produkter kan såklart ändra form och textur. Men då handlar det inte längre om färskt kött som denna tråd avhandlar.

Nyfiken, har du några belägg för din teori? om man vet något så är det inte längre en teori som du kanske förstår?

Jag misstror dig inte, men kan du länka eller framhålla något som stärker din teori eller vad du tror dig veta bestämt?
Senast redigerad av SadEyes 2019-02-19 kl. 17:22.
Citera
2019-02-19, 17:22
Medlem
madtops avatar
Citat:

Nja, vi är flera som har märkt att det nu finns flera olika varianter av "mörat" kött. T.ex det här som säljs för 60kr/kg:
https://www.coop.se/handla-online/varor/kott-fagel/flask/bit/23125097-flaskytterfile-sverige/

Men Coop har även fläskfilé för 700kr/kg utan tillsatser om du föredrar det:
https://www.coop.se/handla-online/varor/kott-fagel/flask/bit/51633-flaskfile-krav-sverige/

Den sistnämnda innehåller inte tillsatt vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in