2019-02-19, 14:48
Avslutad
Jag blir så innerligt trött på att steka kött som släpper ifrån sig en halv liter vätska så fort det får värmeslag. Borde man inte anpassa recepten till det nya skitköttet vi serveras i butikerna?
För steka och bryna kött är idag en omöjlighet. Och ska du göra i gryta så kokar köttet i all vätska det släpper ifrån sig istället för att ugnstekas.

Att betala för vatten och nitrit är ingen höjdare heller.

Så, vad gör ni med detta misshandlade kött?
Häller av vattnet och kryddar mer eller låter det kokas i sin skit?
Citera
2019-02-19, 14:55
Medlem
Försöker hälla av. Innan köttet blir kokt. Sen krydda mer.. det är ju bara att glömma ”släng i pannan 2 minuter per sida för fin stekyta” -.-
Citera
2019-02-19, 15:00
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Jag blir så innerligt trött på att steka kött som släpper ifrån sig en halv liter vätska så fort det får värmeslag. Borde man inte anpassa recepten till det nya skitköttet vi serveras i butikerna?
För steka och bryna kött är idag en omöjlighet. Och ska du göra i gryta så kokar köttet i all vätska det släpper ifrån sig istället för att ugnstekas.

Det är onekligen ett gissel. Jag kör hög värme så vätskan kokar bort så snabbt som möjligt men steker man större mängder så får man antingen steka i små portioner eller hälla av.
Citera
2019-02-19, 15:35
Medlem
SadEyess avatar
Citat:

Steker du bara halvfabrikat och processat kött som fryst kyckling?

Jag har aldrig haft de problemen du beskriver. Lagar till både nöt, fläsk, vilt och färsk kyckling med stekyta och således inte det minsta kokt.

Felet de flesta gör är att steka för mycket på samma gång och på för låg temperatur.

Handhavandefel från din sida helt enkelt.
Senast redigerad av SadEyes 2019-02-19 kl. 15:38.
Citera
2019-02-19, 15:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Steker du bara halvfabrikat och processat kött som fryst kyckling?

Jag har aldrig haft de problemen du beskriver. Lagar till både nöt, fläsk, vilt och färsk kyckling med stekyta och således inte det minsta kokt.

Felet de flesta gör är att steka för mycket på samma gång och på för låg temperatur.

Handhavandefel från din sida helt enkelt.
Varför märker jag då sådan skillnad på köttet från förr och nu?
Har lagat mat på samma vis i över 30 år och inser nu, sedan ett tag, att köttet, fisken, fågeln inte håller samma usla kvalitet. Givetvis har jag inte för mycket i pannan samtidigt.

Du accepterar alltså dyrare kött som är preparerat med nitrit och vatten trots att det är totalt onödigt idag?
Citera
2019-02-19, 15:47
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Har lagat mat på samma vis i över 30 år och inser nu, sedan ett tag, att köttet, fisken, fågeln inte håller samma usla kvalitet. Givetvis har jag inte för mycket i pannan samtidigt.

Du accepterar alltså dyrare kött som är preparerat med nitrit och vatten trots att det är totalt onödigt idag?

Vilket kött är det du menar som är preparerat med vatten? Rostasfilén jag köper i min butik har inget vatten insprutat.

Vad köper du för kött?
Citera
2019-02-19, 15:50
Medlem
SadEyess avatar
Citat:

Vart hittar du ditt färska kött fullt med tillsatser och vatten? Jag har inte funnit något vad gäller rött kött. Undantag finns ju med fisk och kyckling som kan vara rimmat t.ex. men då är ju köttet behandlat.

Kan du länka till något exempel? för jag förstår inte vilket kött du syftar på.
Citera
2019-02-19, 15:51
Medlem
Köp inte det billigaste, det är skit. Satsa på att åka till närmsta kötthall om du ska köpa kött. Äter hellre gröt än mamma scan/danskt/tyskt ifrån Ica, Coop, Willys.

Det tragiska är att man ofta kan hitta billigare köttstycken hos hallarna/lokala gårdsbutiker med.
Citera
2019-02-19, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Vilket kött är det du menar som är preparerat med vatten? Rostasfilén jag köper i min butik har inget vatten insprutat.

Vad köper du för kött?

Köpte en rostas i samma butik idag. Återkommer om det.
Nu ligger en skinkstek i ugnen för att bli pulled pork, såsmåningom. Mer vatten än kött än så länge.

Har du inte sett hur de sprutar in vatten och nitrit i allt kött nuförtiden? Märker du inte det på kvaliteten?
Hur länge har du lagat mat?
Citera
2019-02-19, 15:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Låter som om du bara tittar på prislappen när du köper kött. Köp t.ex. aldrig vaccat kött. Köttet ska ligga väl syligt i ett tråg utan att ha någon plast direkt mot sig från sidorna eller uppifrån. Du ser du om det släpper vätska, vilket det inte gör.

Än bättre är det att köpa över manuell disk och få det inslaget i papper.

Man får det man betalar för.
Citera
2019-02-19, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Vart hittar du ditt färska kött fullt med tillsatser och vatten? Jag har inte funnit något vad gäller rött kött. Undantag finns ju med fisk och kyckling som kan vara rimmat t.ex. men då är ju köttet behandlat.

Kan du länka till något exempel? för jag förstår inte vilket kött du syftar på.
Ska försöka hitta var jag såg det här diskuteras. Det är dock svårt, då de som påpekat att det inte är hälsosamt tystats. Återkommer.

Allt kött. Fisk, fågel och nötkött med.

Hur länge har du lagat mat? Har viss betydelse, då du kanske inte kommer ihåg "riktigt" kött.
Citera
2019-02-19, 16:01
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Köpte en rostas i samma butik idag. Återkommer om det.
Nu ligger en skinkstek i ugnen för att bli pulled pork, såsmåningom. Mer vatten än kött än så länge.

Har du inte sett hur de sprutar in vatten och nitrit i allt kött nuförtiden? Märker du inte det på kvaliteten?
Hur länge har du lagat mat?

Nej, jag har inte sett hur de sprutar in en massa vatten i annat än viss kycklingfilé. Tycker att kvaliteten på köttet överlag (Särskilt nöt och fryst kyckling) har blivit något sämre, men det beror på allt importerat kött av låg kvalitet som säljs billigt.

Jag började väl laga min egen mat runt 1995 när jag först började gymma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in