2019-02-18, 22:56
Medlem
EnGodForlorares avatar
Dystert men sobert får vi räkna med att sommaren 2019 blir minst lika varm som 2018. Lika lite regn, grill- och eldningsförbud i hela landet, skogsbränder och halvt ihjälsvultna älgar i skogarna.

Frågan för tråden är hur man bäst förbereder sig inför detta scenario?

Själv har jag köpt en stor fläkt, men jag undrar vad mer man kan göra? När det är kallt kan man alltid klä sig varmare, men det går inte när det är för varmt. Att sitta i kalsongerna och ändå svettas som en gris är helt olidligt. Speciellt att inte kunna sova på grund av värmen. Ska man fly till Norrland?

Obs. Tråden är inte för de som älskar "supervärmen" eller de som är säkra på att sommaren 2019 blir kall eftersom det måste jämna ut sig. Utan det är just förberedelseaspekten jag är intresserad av. Det är väl drygt två månader kvar innan värmen slår till och på den tiden borde man hinna göra mycket.

Självklart är det omöjligt att med säkerhet säga att sommaren 2019 kommer bli lika varm som 2018, men jag tycker mycket pekar på det. Som värmeböljan som just nu råder på södra halvklotet.
Senast redigerad av EnGodForlorare 2019-02-18 kl. 23:12.
Citera
2019-02-18, 23:00
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Dystert men sobert får vi räkna med att sommaren 2019 blir minst lika varm som 2018. Lika lite regn, grill- och eldningsförbud i hela landet, skogsbränder och halvt ihjälsvultna älgar i skogarna.

Själv har jag köpt en stor fläkt, men jag undrar vad mer man kan göra? När det är kallt kan man alltid klä sig varmare, men det går inte när det är för varmt. Att sitta i kalsongerna och ändå svettas som en gris är helt olidligt. Speciellt att inte kunna sova på grund av värmen. Ska man fly till Norrland?

Obs. Tråden är inte för de som älskar "supervärmen" eller de som är säkra på att sommaren 2019 blir kall eftersom det måste jämna ut sig. Utan det är just förberedelseaspekten jag är intresserad av. Det är väl drygt två månader kvar innan värmen slår till och på den tiden borde man hinna göra mycket.

Varför skulle den här sommaren bli lika varm som förra sommaren?
Citera
2019-02-18, 23:02
Medlem
Sooks avatar
Köpa en AC/fläkt är ju en bra ide. Är väl det man kan göra.

Jag gillar ju värme och sommar men en pool är skön. Sådana kan man köpa relativt billigt om man har en liten tomtsnutt ledig.

En resa till tyskland för inköp av öl rekommenderas varmt.
Citera
2019-02-18, 23:06
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:

En air condition ska du skaffa dig. En vanlig fläkt vispar ju bara runt varmluften. Sen är det bara du sitter inomhus i den kylda luften och tar det lugnt till hösten kommer.
Citera
2019-02-18, 23:22
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Varför skulle den här sommaren bli lika varm som förra sommaren?

Ja exakt , vi har ju inte haft en extremt misserabel sommar på.ett tag utan bara dåliga.

Var ut ett år 2007 som det regnade nästan 90 dagar i sträck , glaskiosker/strandpubar längs Västkusten som normalt var öppna 30-90 dagar var öppna en dag.

Sedan stängde dom i väntan på bättre väder.......haha men det blev aldrig bättre.

Vissa öppnade aldrig efter det.

Så ja visst köp ni kylaggregat,glassaktier och parasol
Citera
2019-02-18, 23:33
Medlem
lasternassummas avatar
Här kan du se hur juli varit dom senaste åren:
https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/kartor/monYrTable.php?myn=7&par=tmpAvv

2018 och 2014 var varma somrar i Sverige, lite beroende på var du är i landet.

AC är det enkla sättet att få svalka.

Sannolikheten att sommaren 2019 blir lika varm som sommaren 2018 är nog inte så stor.

Om du bor i hus och har bergvärme så rekommenderar jag att du undersöker möjligheten att installera frikyla. AC till enbart kostnad för el till pump och fläkt.

Citera
2019-02-19, 07:30
Medlem
borrizs avatar
Många talar om Ac, en variant kan vara att köra luft/luft-värmepumpen baklänges. Då får du in kyld luft på samma sätt som du får in varm luft på vintern.
Glöm bara inte att förra sommaren så var elen okristligt dyr, så att man bör se till att skaffa ett fast elpris.

Pool är alltid trevligt. Glöm bara inte att det kom restriktionen om hur man använde vattnet förra sommaren, så se till att fylla upp poolen i god tid
Citera
2019-02-19, 07:40
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:

Självklart är det omöjligt att med säkerhet säga att sommaren 2019 kommer bli lika varm som 2018, men jag tycker mycket pekar på det. Som värmeböljan som just nu råder på södra halvklotet.

Befann mig en del i Norrland på semestern då jag har bekanta där. Kan säga att det var lika jävla varmt där som i resten av landet, möjligen med undantag av fjälltrakterna allra längst upp i Lappland men det känns inte som ett alternativ att uppehålla sig där en längre tid.

Har man inga planer på att flytta så är det hemma man får förbereda sig. Det är väl till att skaffa fläktar och luftkonditionering innan det tar slut överallt. Svala kläder är också bra. Bomull är ju hopplöst då dessa blir våta som en disktrasa när man svettas. Köp några funktionsplagg på nån sportaffär, man behöver inte träna, funkar lika bra att sitta och dricka kall öl i.
Citera
2019-02-19, 10:05
Medlem
skunkjobbs avatar
De förberedelser som nämnts hittills är ju rätt banala i jämförelse med vad de som drabbas ordentligt kan råka ut för. Visst, för en del gamlingar kan ju hettan vara livsfarlig så där kan en AC vara väldigt viktig men för de flesta är det bara en komfortsak.

Det som är riktigt besvärligt, särskilt om det sker två år i rad är vattentillgången i de svårast drabbade områdena. Min morsas granne som är bonde har byggt en stor damm för att kunna vattna åkrarna och ge vatten till djuren men dammen är inte riktigt fylld än. Det är stora skillnader i olika delar av landet men på sina håll är grundvattennivåerna och nivåer i sjöar fortsatt låg och har inte hunnit återhämta sig sedan senaste sommaren, se https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/risk-for-vattenbrist

Jag arrenderar ut en liten gård där brunnen sinade och arrendatorn fick skaffa ett par tankar att få påfyllda med tankbil till stor kostnad. Kor och hästar dricker mycket. Samtidigt var skörden på många håll katastrofal och en del var tvungna att slakta sina djur pga. foderbrist. En del har foderlager som gör att man kan klara ett år med dålig skörd men inte två år i rad.

Hur man förbereder sig för sådant? Borra fler och djupare brunnar kan väl hjälpa i viss mån men det är inte säkert att det hjälper. Stora vattenmagasin kan väl vara en lösning men sådana kostar mycket pengar.
Citera
2019-02-19, 11:27
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
De förberedelser som nämnts hittills är ju rätt banala i jämförelse med vad de som drabbas ordentligt kan råka ut för. Visst, för en del gamlingar kan ju hettan vara livsfarlig så där kan en AC vara väldigt viktig men för de flesta är det bara en komfortsak.

Det som är riktigt besvärligt, särskilt om det sker två år i rad är vattentillgången i de svårast drabbade områdena. Min morsas granne som är bonde har byggt en stor damm för att kunna vattna åkrarna och ge vatten till djuren men dammen är inte riktigt fylld än. Det är stora skillnader i olika delar av landet men på sina håll är grundvattennivåerna och nivåer i sjöar fortsatt låg och har inte hunnit återhämta sig sedan senaste sommaren, se https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/risk-for-vattenbrist

Jag arrenderar ut en liten gård där brunnen sinade och arrendatorn fick skaffa ett par tankar att få påfyllda med tankbil till stor kostnad. Kor och hästar dricker mycket. Samtidigt var skörden på många håll katastrofal och en del var tvungna att slakta sina djur pga. foderbrist. En del har foderlager som gör att man kan klara ett år med dålig skörd men inte två år i rad.

Hur man förbereder sig för sådant? Borra fler och djupare brunnar kan väl hjälpa i viss mån men det är inte säkert att det hjälper. Stora vattenmagasin kan väl vara en lösning men sådana kostar mycket pengar.

Som man frågar får man svar. Trådstarten verkade mest avse hur man uthärdar när det är varmt men du har naturligtvis helt rätt, det finns betydligt allvarligare aspekter att diskutera än var man finner lite svalka.

Om somrarna blir återkommande torra behöver vi verkligen fundera på hur vi ska hantera djurhållningen, livsmedelsbrist och ständigt återkommande skogsbränder bla.
Citera
2019-02-19, 16:22
Medlem
R.Bloodworths avatar
Oroar mig också lite för sommaren. Visst var det jävligt gött med värme för engångsskull i stället för 30 dagars regn, men det blev så varmt vissa dagar att jag inte kunde fungera, trots bra vätskeintag. Att sova var riktigt obehagligt och man kände sig mest som en zombie. Tar stabila 23 grader före stabila 28-30 grader varje jävla gång.

Att ha riktigt varma dagar några dagar här och där från perioden juni-augusti är inget fel, tvärtom. Men att ha de varje dag som vi hade förra sommaren var mest en plåga helt ärligt. Läst lite på nätet och man förväntar sig att denna sommar kommer att vara lika varmt. Hoppas jag inte. Värme? ja tack! Men 30-33 grader? Nej tack.
Citera
2019-02-19, 16:38
Medlem
DeepThroat007s avatar
Allt köldmedel i AC:n på bilen hade för länge sedan läckt ut. Var mer än lagom svettigt förra sommaren. I år skall jag köpa en GDS-sats o fylla på med köldmedel samt hoppas att det inte läckt ut innan sommaren är över.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in