Citat:
Ursprungligen postat av
locknloll
Allt tryckt på papper minskar, oavsett om vi talar vykort,reklam,tidningar eller böcker.
Problemen för dessa stavas internet,datorer och mobiler.
Inte det minsta märkligt. ingen läser heller runstenar idag.
Vilket i din tur inte heller är märkligt. Då ingen längre skriver några runstenar.
Tekniken går alltså framåt oavsett vad vi kallar Pk eller ej. Åsikter lär folk ha iallafall
Du har förvisso rätt i att Internet är den stora tidningsdräparen. Det är dock en haltande jämförelse att jämföra med vykort, böcker och tryckt reklam. Saken med Internet är nämligen inte bara, eller ens först och främst, formatet och kvickheten av leverans, utan den exceptionella tillgången på information och källor. Jag har själv upplevt till och med bland tidningsredaktioner att det finns naiva föreställningar om att traditionell media enbart gör en omflyttning till virtuella plattformar och att man i förlängningen kommer återvitaliseras. Då förstår man inte Internet. Internet är den globala marknaden där alla aktörer aktivt deltar och är i olika grad entreprenörer, vilket är den definitiva motpolen till traditionell passiv mediekommunikation. Internet är således en plattform där klassiska tidningar ska konkurrera med övriga världen via föråldrade koncept. Det går så klart inte. Inga nya generationer kommer välja bort miljontals kattklipp på Youtube för tio stycken på Aftonbladet, ingen kommer välja bort 500 filmrecensioner på IMDB för en snorkig filmrecensent på DN kultur. Och varför skulle man i förlängningen ens välja traditionella mediejättar för renodlade nyheter när de står sig så illa kvalitetsmässigt?
Hittar man en formula för interaktivt informationsutbyte så kanske man får vara med på ett hörn som en av tusentals större nyhetsförmedlare. Sådana tendenser har jag dock inte sett röken av ännu, och det krävs nog en mer eller mindre total kollaps innan man hittar en mer realistisk självbild bland utbildade journalister.
Jag var på en föreläsning vid ett tillfälle hos Sydsvenskan, där talaren på allvar slog sig på bröstet över att man enligt undersökningar av läsarunderlaget kommit fram till att de flesta nyblivna nätprenumeranter "överraskande" nog var medelålders kvinnor. Då förstår man att det är GAME OVER.