Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Det börjar bli tröttsamt.
Läs här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Agnostic_atheism
Helt uppåt väggarna att självsäkert påstå att vara ateist och gnostiker inte skulle kunna gå att kombinera, men det är lika som med allt det andra här i tråden som du påstår är "självklart".
Gnostiker har uppfattningen att det inte går att veta om det finns någon gud eller att få någon kunskap om densamma. Det betyder oftast att de också saknar tro på gud, vilket alltså innebär att de är ateister. Ateism betyder bara avsaknad av tro på gudar. Det spelar ingen roll om denna avsaknad beror på att hen aldrig ens har hört talas om gudar eller om hen har tappat tron på gudar eller om hen aldrig har ansett att det finns någon grund bakom alla påstående om olika gudar. Det går också utmärkt att ha uppfattningen att att det inte går att veta om det finns någon gud eller att få någon kunskap om gud och sålunda sakna tro på att gud finns.
Ja, man skulle kanske kunna säga att
kalla sig för ateist är ett ställningstagande, men det är inte alla som är ateister som väljer att kalla sig för ateist, det är många, många som saknar tro på gud men ändå inte kallar sig själva för ateister, kanske därför att de har troende vänner, men oftast därför att de helt enkelt inte bryr sig, de är så ointresserade av religion att de inte ens ids kalla sig ateister.
Läste du länken själv?
Du skriver Gnostiker, men länkar Agnostiker.
Det låter som att du beskriver Agnostiker
Sådan som jag själv.
Jag vill påstå att Agnosticism egentligen är oförenligt med att ta position i frågan om guds Existens, tex aTEISM
Att lägga fram argument för något betyder inte nödvändigtvis att tro något, man kan tro motsatsen och argumentera för kontra-ståndpunkten för att fördjupa sin övertygelse och argumentation.
Det är det jag vill göra.
Vad är ditt mål med denna diskussion?
Jag har en gissning utifrån din attityd
F.ö kan man kalla sig vad man vill och ha hur fel som helst.
Det är liksom inte det som bestämmer Definitionen
PS.
Det där jag skrev alldeles i början om ”att vi människor har förmåga missuppfatta / utrycka oss oadekvat..”, vill jag Re-presentera.
Kommunikation är uppenbarligen svårt som fan.
En idiot skall försöka förklara något diskret för en annan idiot med ord som betyder olika saker för samtalsparterna.
Mmmmmm... Flashback