2019-02-19, 03:27
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Att vara gnostisk ateist innebär att man inte tror på gud och samtidigt som man tror att det är möjligt att veta att gud inte finns. Finns ingen motsättning där. Du är antingen gnostiker eller agnostiker och du är antingen teist eller ateist. Det är faktiskt inte svårare än så.

Länk:

Citat:
Gnosticism (från det gammalgrekiska ordet γνωστικός gnostikos, ungefär "att besitta kunskap") är ett samtida begrepp för en uppsättning religiösa idéer

Länk:

Citat:
inte kan vara ateist och agnostiker samtidigt, eftersom ateism innebär ett gudsförnekande

Att inte veta är en förutsättning för att lära sig något.

Vad menar du förresten med: "inte tro på gud men samtidigt tro att det är möjligt att gud inte finns"?
Är inte det precis samma sak?!

Gnistikers ställningstagande är att de HAR kunskap om Gud
Ateister TROR att Gud inte Existerar - de gör alltså ett ställningstagande, de HAR en TRO/åsikt om saken
AntiTEISTER (som tangentbordsryttarna här i tråden) är dem som aktivt förnekar Teister (troende) deras TRO.
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-19 kl. 03:49.
Citera
2019-02-19, 04:07
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Är du medveten om hur korkat du skriver?
Är du medveten om hur korkad du ÄR?

Att kalla sig Ateist är ett ställningstagande.
Om man inte hade någon åsikt behövde man därför inte säga något alls.
Om man däremot tror att vetskap är omöjlig, kan man istället kalla sig Agnostiker
Om man vill påstå att andras uppfattning om Gud är felaktig, då är man Antiteist.

Att inte höra är inte ett sätt att höra, men det är ett påstående om hörseln....

Dessutom finns det faktiskt en sak i universum som det endast finns EN av: UNIversum.

Att vårt Universim eventuellt är ett Multiversum ändrar ingenting.
Ett världsallt är till sin Definition ett världsALLT
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-19 kl. 04:14.
Citera
2019-02-19, 04:14
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
NEJ!
Det är per definition omöjligt att påstå sig både tvivla på Guds existens och samtidigt besitta kunskap om Gud.

Att kalla sig Ateist är ett ställningstagande. Det betyder att man tvivlar på Guds existens

Det börjar bli tröttsamt med ditt besservissande om saker som du inte fattar ett dugg av.

Läs här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Agnostic_atheism

Helt uppåt väggarna att självsäkert påstå att vara ateist och gnostiker inte skulle kunna gå att kombinera, men det är lika som med allt det andra här i tråden som du påstår är "självklart".

Gnostiker har uppfattningen att det inte går att veta om det finns någon gud eller att få någon kunskap om densamma. Det betyder oftast att de också saknar tro på gud, vilket alltså innebär att de är ateister. Ateism betyder bara avsaknad av tro på gudar. Det spelar ingen roll om denna avsaknad beror på att hen aldrig ens har hört talas om gudar eller om hen har tappat tron på gudar eller om hen aldrig har ansett att det finns någon grund bakom alla påstående om olika gudar. Det går också utmärkt att ha uppfattningen att att det inte går att veta om det finns någon gud eller att få någon kunskap om gud och sålunda sakna tro på att gud finns.

Ja, man skulle kanske kunna säga att kalla sig för ateist är ett ställningstagande, men det är inte alla som är ateister som väljer att kalla sig för ateist, det är många, många som saknar tro på gud men ändå inte kallar sig själva för ateister, kanske därför att de har troende vänner, men oftast därför att de helt enkelt inte bryr sig, de är så ointresserade av religion att de inte ens ids kalla sig ateister.
Citera
2019-02-19, 04:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Är du medveten om hur korkad du ÄR?

Om man däremot tror att vetskap är omöjlig, kan man istället kalla sig Agnostiker
Om man vill påstå att andras uppfattning om Gud är felaktig, då är man Antiteist.

Att inte höra är inte ett sätt att höra, men det är ett påstående om hörseln....

Dessutom finns det faktiskt en sak i universum som det endast finns EN av: UNIversum.

Att vårt Universim eventuellt är ett Multiversum ändrar ingenting.
Ett världsallt är till sin Definition ett världsALLT

Vet du vad "i" betyder?
Det utesluter det totala.
Citera
2019-02-19, 04:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Faktum är att ordet ateist först började användas av de gamla grekerna omkring 600 år f.Kr. (om jag minns rätt) och då användes uttrycket specifikt för för grekerna främmande personer som aldrig hade hört talas om gudar (saknade gudar i sina liv).

Då hade de ju naturligtvis ingen åsikt om gudar, och nej, det var då följaktligen inte ateisterna själva som valde att kalla sig för ateister, utan det var en benämning som de gudstroende gav till dem som saknade tro på gudar.

Som sagt, läs på innan du yttrar dig.
Citera
2019-02-19, 04:21
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Det börjar bli tröttsamt.

Läs här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Agnostic_atheism

Helt uppåt väggarna att självsäkert påstå att vara ateist och gnostiker inte skulle kunna gå att kombinera, men det är lika som med allt det andra här i tråden som du påstår är "självklart".

Gnostiker har uppfattningen att det inte går att veta om det finns någon gud eller att få någon kunskap om densamma. Det betyder oftast att de också saknar tro på gud, vilket alltså innebär att de är ateister. Ateism betyder bara avsaknad av tro på gudar. Det spelar ingen roll om denna avsaknad beror på att hen aldrig ens har hört talas om gudar eller om hen har tappat tron på gudar eller om hen aldrig har ansett att det finns någon grund bakom alla påstående om olika gudar. Det går också utmärkt att ha uppfattningen att att det inte går att veta om det finns någon gud eller att få någon kunskap om gud och sålunda sakna tro på att gud finns.

Ja, man skulle kanske kunna säga att kalla sig för ateist är ett ställningstagande, men det är inte alla som är ateister som väljer att kalla sig för ateist, det är många, många som saknar tro på gud men ändå inte kallar sig själva för ateister, kanske därför att de har troende vänner, men oftast därför att de helt enkelt inte bryr sig, de är så ointresserade av religion att de inte ens ids kalla sig ateister.
Läste du länken själv?

Du skriver Gnostiker, men länkar Agnostiker.
Det låter som att du beskriver Agnostiker
Sådan som jag själv.

Jag vill påstå att Agnosticism egentligen är oförenligt med att ta position i frågan om guds Existens, tex aTEISM
Att lägga fram argument för något betyder inte nödvändigtvis att tro något, man kan tro motsatsen och argumentera för kontra-ståndpunkten för att fördjupa sin övertygelse och argumentation.
Det är det jag vill göra.

Vad är ditt mål med denna diskussion?
Jag har en gissning utifrån din attityd

F.ö kan man kalla sig vad man vill och ha hur fel som helst.
Det är liksom inte det som bestämmer Definitionen

PS.
Det där jag skrev alldeles i början om ”att vi människor har förmåga missuppfatta / utrycka oss oadekvat..”, vill jag Re-presentera.
Kommunikation är uppenbarligen svårt som fan.
En idiot skall försöka förklara något diskret för en annan idiot med ord som betyder olika saker för samtalsparterna.
Mmmmmm... Flashback
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-19 kl. 04:36.
Citera
2019-02-19, 04:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Läste du länken själv?

Du skriver Gnostiker, men länkar Agnostiker.
Det låter som att du beskriver Agnostiker
Sådan som jag själv.

Jag vill påstå att Agnosticism egentligen är oförenligt med att ta position i frågan om guds Existens, tex aTEISM
Att lägga fram argument betyder inte att tro på dessa, man kan tro motsatsen och argumentera för kontra-ståndpunkten för att fördjupa sin övertygelse och argumentation.
Det är det jag vill göra.

Vad är ditt mål med denna diskussion?
Jag har en gissning utifrån din attityd

Hoppsan. Slarvigt av mig. Lite trött just nu.

Men det går ändå, som jag skrev, att vara gnostiker och ateist, om man inte nödvändigtvis utgår ifrån att en gnostiker är en medlem i den gnostiska kyrkan. Då blir det lite konstigt.

"A person who says he knows whatever he believes/disbelieves about God to be true is a gnostic or fundamentalist."

En gnostisk ateist är alltså en som säger sig vara helst säker på att det är sant att gud inte finns.

Det var egentligen det jag menade, men det blev lite slarvigt så sent på kvällen/tidigt på morgonen.

Alltså så här:
Gnostisk ateist (stark ateism): "Jag vet att Gud inte finns"
Agnostisk ateist (svag ateism): "Jag tror inte att Gud finns"
Agnostisk teist (svag teism): "Jag tror att Gud finns"
Gnostisk teist (stark teism): "Jag vet att Gud finns"
Citera
2019-02-19, 04:40
Medlem
Citat:
Länk:
Citat:
Gnosticism (från det gammalgrekiska ordet γνωστικός gnostikos, ungefär "att besitta kunskap") är ett samtida begrepp för en uppsättning religiösa idéer
Jepp, och i modern tappning så används det just för folk som menar att det går att veta om gud finns eller ej. Det är förhållandevis få som tillhör denna kategori.

https://www.patheos.com/blogs/camelswithhammers/2009/10/distinguishing-the-atheist-agnostic-the-theist-gnostic-the-atheist-gnostic-and-the-theist-agnostic/
Citat:
An atheist gnostic is someone who does not believe in gods, and who thinks that we can know that gods do not exist. A fairly unusual position, they might think they have found proof of the non-existence of gods, or might have been persuaded by life experiences.

Här är en fin bild som förklarar det:
https://i.imgur.com/cMFcRJz.png

Citat:
Länk:
Citat:
inte kan vara ateist och agnostiker samtidigt, eftersom ateism innebär ett gudsförnekande

Att inte veta är en förutsättning för att lära sig något.
Men snälla någon. Trodde du verkligen inte att jag skulle kolla upp källan? Att vinkla saker lite smått är en sak, men att helt och hållet rycka saker fullständigt ur sitt sammanhang är något helt annat. Här är det fullständiga stycket från din egen källa som du slet lös en halv mening från. Nu bevisade du att du är en oärlig debattör.

Citat:
Somliga agnostiker kallar sig ibland även ateister. Det kan både provocera och ge upphov till debatt som värderas, och det kan även klargöra att de i grunden anser det vara viktigare att klargöra att det inte finns skäl att tro att gud finns, än att det är omöjligt att veta. De tror inte att gud finns men de kan inte bevisa att det inte finns några gudar. Många både troende och agnostiker menar att man inte kan vara ateist och agnostiker samtidigt, eftersom ateism innebär ett gudsförnekande. Några hävdar även att ateism betyder en övertygelse att man kan bevisa att det inte finns någon gud.[källa behövs] Detta är dock felaktigt då ordet ateism endast innebär avsaknad av eller avståndstagande från tro på någon gud, gudar och högre makter. Ett gudsförnekande helt enkelt, men inte att man anser att det går att bevisa.

Citat:
Vad menar du förresten med: "inte tro på gud men samtidigt tro att det är möjligt att gud inte finns"?
Är inte det precis samma sak?!
Jag menar absolut ingenting med det eftersom jag inte sagt så. Det är du som tillskriver mig ett falskt citat. Oärlig debattör som sagt.

Citat:
Gnistikers ställningstagande är att de HAR kunskap om Gud
Ateister TROR att Gud inte Existerar - de gör alltså ett ställningstagande, de HAR en TRO/åsikt om saken
AntiTEISTER (som tangentbordsryttarna här i tråden) är dem som aktivt förnekar Teister (troende) deras TRO.
Att jämföra det med att tro på en farbror uppe i molnen är absurt. För de flesta ateister är det en fullständig ickefråga. Jag tror inte på gud på samma sätt som jag inte tror på tomten. Jag förnekar dig inte någon tro. Du får tro på vad fan du vill. Men jag tycker inte att din tro förtjänar någon som helst respekt.
Citera
2019-02-19, 04:46
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Hoppsan. Slarvigt av mig. Lite trött just nu.

Men det går ändå, som jag skrev, att vara gnostiker och ateist, om man inte nödvändigtvis utgår ifrån att en gnostiker är en medlem i den gnostiska kyrkan. Då blir det lite konstigt.

"A person who says he knows whatever he believes/disbelieves about God to be true is a gnostic or fundamentalist."

En gnostisk ateist är alltså en som säger sig vara helst säker på att det är sant att gud inte finns.

Det var egentligen det jag menade, men det blev lite slarvigt så sent på kvällen/tidigt på morgonen.

Alltså så här:
Gnostisk ateist (stark ateism): "Jag vet att Gud inte finns"
Agnostisk ateist (svag ateism): "Jag tror inte att Gud finns"
Agnostisk teist (svag teism): "Jag tror att Gud finns"
Gnostisk teist (stark teism): "Jag vet att Gud finns"
Se där! Nu när parterna Definierat kan vi ju kanske Kommunicera om saken!

Vad är din ståndpunkt?
Samtliga har funnits representerade i tråden bara senaste dygnet.

Men nu är vi mer OffT än vanligt.
Detta är kanske den enda tråd på >2000 sidor där SAMTLIGA inlägg avviker från trådens ämne.
”Bevis”??
Pyttsan!
Det här är en tråd där samtliga svar endast märker ord
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-19 kl. 05:05.
Citera
2019-02-19, 04:58
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Men jag tycker inte att din tro förtjänar någon som helst respekt.
Varför i helvete skulle jag vilja ”debattera” med en idiot som inte ens är förmögen uppfatta eller bemöta argument?
Du är en ordmärkare och galopperande skrovsbordsryttare utan intresse för diskussion.

Du vill inte diskutera någon ting alls.
Du vill ha rätt.

Om frågan om Guds existens var en icke-fråga för Ateister - varför uttalar dom sig?!

Att inte respektera någons tro är en sak,
Jag respekterar helt enkelt inte dig som representant för någonting alls annat än som människa.

Jag tycker helt enkelt inte att du förtjänar någon respekt i samtalet,
För att du är respektlös.
Och Dum
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-19 kl. 05:02.
Citera
2019-02-19, 05:06
Medlem
fp
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2019-02-19 kl. 05:14.
Citera
2019-02-19, 05:09
Medlem
Citat:
...men innan det ens har klarlagts att universum faktiskt har skapats så är det meninglöst att tänka sig en skapare, och än mindre hävda att det är rena rama sanningen.
Bevisa att det är meningslöst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in