• 1
  • 2
2019-02-18, 18:59
Medlem
God afton. Jag har fått ett vinande missljud från min Peugeot 307 :a när jag trycker ner kopplings pedalen och tystnar när jag släpper upp den. Enligt källor så är det uttrampnings lagret som har gett sig , men är de inte då tvärtom ? Dvs när man släpper upp kopplingen - då missljudet dyker upp och tystnar vid när man trycker ner pedalen ?

Är det någon som vet något om detta ?
Citera
2019-02-18, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hackelsta
God afton. Jag har fått ett vinande missljud från min Peugeot 307 :a när jag trycker ner kopplings pedalen och tystnar när jag släpper upp den. Enligt källor så är det uttrampnings lagret som har gett sig , men är de inte då tvärtom ? Dvs när man släpper upp kopplingen - då missljudet dyker upp och tystnar vid när man trycker ner pedalen ?

Är det någon som vet något om detta ?

Kan vara både och. På vissa bilar är det tyst och börjar låta bara man lägger foten på kopplingen. På vissa bilar är det tyst och låter som en stenkross då man trycker ner kopplingen.

Det sistnämnda har jag råkat ut för 2 gånger på just Peugeot.

Lycka till.
Citera
2019-02-18, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Kan vara både och. På vissa bilar är det tyst och börjar låta bara man lägger foten på kopplingen. På vissa bilar är det tyst och låter som en stenkross då man trycker ner kopplingen.

Det sistnämnda har jag råkat ut för 2 gånger på just Peugeot.

Lycka till.
Tack. Jo jag lutar väl själv på att så är fallet. Körde du länge med bilen i de skicket ? Jag måste köra min pegga ändå , gissar starkt att lagningen på en verkstad blir ruskigt dyrt
Citera
2019-02-19, 05:15
Medlem
PeterNosters avatar
Med kopplingspedalen uppsläppt står lagret helt stilla och ger alltså inget ljud.
Tryckplattan trycker lamellerna mot svänghjulet så motor och växellådan är ihopkopplade.

När du trycker ner pedalen trycks lagret mot kopplingsnavet och börjar snurra med och kan låta om det är dåligt. Lagret har engångssmörjning.

I animeringen här så ser ni hur det funkar. Det kluriga är de där fjädrande fingrarna, diafragman. När urtramningslagret trycker in de fjädrande fingrarna så flyttas tryckplattan utåt så att svänghjulet inte driver tryckplattan.

https://www.mestmotor.se/automotorsp...ar-kopplingen/
Senast redigerad av PeterNoster 2019-02-19 kl. 05:20.
Citera
2019-02-19, 05:20
Medlem
Citat:
Tack. Jo jag lutar väl själv på att så är fallet. Körde du länge med bilen i de skicket ? Jag måste köra min pegga ändå , gissar starkt att lagningen på en verkstad blir ruskigt dyrt

Inte mina bilar. En var en polare som körde ett par månader med det kanske. Den andra vet jag inte.

Men det kan ju hålla 1 dag eller ett halvår, rätt svårt att svara på.

Måste du köra med bilen får du väl trycka ner kopplingen så lite som möjligt för att det ska hålla så länge som möjligt.
Kostnaden är väl ett par timmars jobb + kopplingssats. Hittar du någon verkstad som inte har några problem med att du köper delarna själv kan du säkert hitta en kopplingssats för runt 1000-lappen från Tyskland t.ex.

Lycka till.
Citera
2019-02-19, 07:39
Medlem
morkfromorks avatar
tyvärr ett ganska stort jobb då växellådan måste demonteras, räkna med 3000-5000 någonting, minst.

Man kan göra det själv, det är inte speciellt svårt men däremot tidsödande.
Citera
2019-02-19, 11:34
Medlem
Citat:
Jag har en Pegga stående just nu. Min är en 206 GTI.
Även min har ett kasst lager. Jag tog prisuppgift på Mekonomen förra veckan de vill ha 5000kr för arbetet. Inget jag lägger på den utan om jag fixar den så blir det hos en kille som tar en symbolisk summa.
Nu är ju din nyare vilket försvårar. I mitt fall så vill jag först kolla ALLA fel på den innan jag avgör om den ska fixas eller skrotas.
Men jag får känslan av att vi hittat en av Peugeouts svaga punkter då min bara har gått 14 000mil.

Edit. Arbetet är stort o du bör byta hela kopplingen om du inte ska fullaga för att sälja bilen. Är dumt att snåla på material när de ändå river ner den
Citera
2019-02-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Med kopplingspedalen uppsläppt står lagret helt stilla och ger alltså inget ljud.
Tryckplattan trycker lamellerna mot svänghjulet så motor och växellådan är ihopkopplade.

När du trycker ner pedalen trycks lagret mot kopplingsnavet och börjar snurra med och kan låta om det är dåligt. Lagret har engångssmörjning.

I animeringen här så ser ni hur det funkar. Det kluriga är de där fjädrande fingrarna, diafragman. När urtramningslagret trycker in de fjädrande fingrarna så flyttas tryckplattan utåt så att svänghjulet inte driver tryckplattan.

https://www.mestmotor.se/automotorsp...ar-kopplingen/

Bra beskrivning. Tack
Citera
2019-02-19, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Inte mina bilar. En var en polare som körde ett par månader med det kanske. Den andra vet jag inte.

Men det kan ju hålla 1 dag eller ett halvår, rätt svårt att svara på.

Måste du köra med bilen får du väl trycka ner kopplingen så lite som möjligt för att det ska hålla så länge som möjligt.
Kostnaden är väl ett par timmars jobb + kopplingssats. Hittar du någon verkstad som inte har några problem med att du köper delarna själv kan du säkert hitta en kopplingssats för runt 1000-lappen från Tyskland t.ex.

Lycka till.

Tänkte plåga den stackars Peggan ett tag till. Får väl - stumtals " krossväxla lådan " Jo da. Jag har hört det. Man skulle kunna säga att man åker på lånad tid. Men näst kommande bil blir nog inte en Peugeot i alla fall Tack för tipset
Citera
2019-02-19, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jag har en Pegga stående just nu. Min är en 206 GTI.
Även min har ett kasst lager. Jag tog prisuppgift på Mekonomen förra veckan de vill ha 5000kr för arbetet. Inget jag lägger på den utan om jag fixar den så blir det hos en kille som tar en symbolisk summa.
Nu är ju din nyare vilket försvårar. I mitt fall så vill jag först kolla ALLA fel på den innan jag avgör om den ska fixas eller skrotas.
Men jag får känslan av att vi hittat en av Peugeouts svaga punkter då min bara har gått 14 000mil.

Edit. Arbetet är stort o du bör byta hela kopplingen om du inte ska fullaga för att sälja bilen. Är dumt att snåla på material när de ändå river ner den

Jag kollade upp i dag va de skulle kosta. Ca : 8000 lax
Citera
2019-02-19, 19:03
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Jag kollade upp i dag va de skulle kosta. Ca : 8000 lax

du KAN som sagt köpa bara urtrampningslagret och byta själv, lagret kostar kanske ett par hundra, men räkna med ett antal dagar under bilen.
Citera
2019-02-20, 04:47
Medlem
PeterNosters avatar
Så komplicerat är det inte. Här byts både koppling och urtrampningslager:
https://www.youtube.com/watch?v=RlaZ1cPn0Ao

Det fattas hur han tar bort växellådan från motorn. Finns kanske annan video om det.
Men att snäppa dit lagret på gaffeln är ju enkelt.

Flera videor om urtrampningslager, release bearing.
https://www.google.com/search?q=rele...w=1920&bih=937

Min PG 306 har gått 25000 mil och har inte bytt lagret.
Med tanke på att det bara snurrar en stund när du växlar så kanske det är något annat som låter.
En del förare vilar foten på kopplingen när de kör så att lagret snurrar hela tiden.

Edit:

Den här videon visar ett krashat lager:
https://www.youtube.com/watch?v=50fRCbv2j74

Irländaren är svår att förstå. Mycket stånk och stön och stackatotal.
Bilden på lagret visar vad som kan hända i värsta fall om du kör vidare om det är fel på lagret alltså.

Edit:
Kollade några videor hur man får ut växellådan. Lite väl mycket jobb för att göra det själv.

När jag gjorde motsvarande så gjorde jag som vanligt tvärt emot vad alla säger.
Det var på enklare bil med motorn bak. Jag lossade motorfästena och lyfte istället karossen och rullade ut hela paketet med motor, växellåda och hjulupphängning.

På en annan bil lyfte jag ur motorn. Växellåda och hjulupphängning kvar i bilen. På med lagret och tillbaks med motorn.
Senast redigerad av PeterNoster 2019-02-20 kl. 05:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in