2019-02-18, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det låter bra. Hovrätten kommer säkerligen att höja straffet.

Kan HR på egen hand höja straffet när det är den tilltalade som överklagat? Hade för mig att de endast kan fastställa TR dom eller sänka straffet om den tilltalade överklagar, men öka om åklagaren överklagar?
2019-02-18, 16:50
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Och det tror du hon har råd med?

Tveksamt att hon har råd med det, men jag förutsätter att hon kalkylerade för ett eventuellt skadestånd innan hon utförde aktionen.
2019-02-18, 16:51
Medlem
Jag hoppas att alla som stödjer Elin en gång får uppleva obehaget när någon står upp i planet och skriker och inte följer personalens direktiv. Jag hoppas denna någon som skriker är en mörk man med skägg och som skriker på ett obegripligt språk. Det må vara lika goda avsikter som Elin, men det är inte roligt att vara ombord på ett plan och sitta instängd med en "galning" ombord.
2019-02-18, 16:52
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Tveksamt att hon har råd med det, men jag förutsätter att hon kalkylerade för ett eventuellt skadestånd innan hon utförde aktionen.

Nej för hon trodde att man inte kan dömas för civil olydnad.
2019-02-18, 16:54
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
3000 kr i böter? Vilket skämt!

Vänsterterrorister döms aldrig. Och det förvirrade flickebarnet tycker domen är flr hård och ska överklaga. In med terroristen i buren och låt henne betala alla kostnader som uppstod under hennes attack.
2019-02-18, 16:56
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Jag hoppas att alla som stödjer Elin en gång får uppleva obehaget när någon står upp i planet och skriker och inte följer personalens direktiv. Jag hoppas denna någon som skriker är en mörk man med skägg och som skriker på ett obegripligt språk. Det må vara lika goda avsikter som Elin, men det är inte roligt att vara ombord på ett plan och sitta instängd med en "galning" ombord.

Varför önskar du att någon ska utsättas för detta scenario som du målar upp? Jag förstår inte ditt ressonemang.

Dessutom, visst vet du att flygplanet fortfarande stod på marken när detta inträffade?
2019-02-18, 16:59
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Vänsterterrorister döms aldrig. Och det förvirrade flickebarnet tycker domen är flr hård och ska överklaga. In med terroristen i buren och låt henne betala alla kostnader som uppstod under hennes attack.

Svårt för henne att jobba och betala tillbaka om hon samtidigt ska sitta instängd i en bur. Bättre att hon pluggar klart sin socionomutbildning och börjar bidra till samhället på den vägen istället.
2019-02-18, 17:02
Medlem
Citat:

Det hon gjorde var etiskt rätt men inte juridiskt. Får se hur det slutar.
2019-02-18, 17:05
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Svårt för henne att jobba och betala tillbaka om hon samtidigt ska sitta instängd i en bur. Bättre att hon pluggar klart sin socionomutbildning och börjar bidra till samhället på den vägen istället.

En person som begår denna typ av brott som inriktar sig på sabotage och förhindrande av myndighetsutövning ska självklart inte erbjudas arbete med just myndighetsutövning. Hon har visat dåligt omdöme och borde skiljas från sin plats på socionomprogrammet. Det finns säkert lämpligt jobb på Donken så hon kan betala ett anständigt bötesbelopp och rättfärdigt skadestånd.
2019-02-18, 17:06
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Det hon gjorde var etiskt rätt men inte juridiskt. Får se hur det slutar.

Jag håller med dig om att det var etiskt försvarbart.

Däremot har jag svårt för det faktum att hon försvarade fel person, en man som dömts till utvisning mot bakgrund av misshandelsdom, vilket orsakade stor oro hos hans brottsoffer. Hur väl medveten var hon om detta misstag när hon ställde sig upp i planet?
Senast redigerad av Lalande 2019-02-18 kl. 17:16.
2019-02-18, 17:11
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
En person som begår denna typ av brott som inriktar sig på sabotage och förhindrande av myndighetsutövning ska självklart inte erbjudas arbete med just myndighetsutövning. Hon har visat dåligt omdöme och borde skiljas från sin plats på socionomprogrammet. Det finns säkert lämpligt jobb på Donken så hon kan betala ett anständigt bötesbelopp och rättfärdigt skadestånd.

Vad jag vet så råder det väl brist på socionomer? Jag tvivlar inte på att hon kommer hitta en arbetsgivare som vill anställa henne. Jag tror inte Socionomprogrammet bryr sig om ett sådant brott, det är ovanligt att studenter sparkas ut från sina utbildningar pga vad som finns i deras brottsregister. För några år sen fick en läkarstudent sluta på KI, han hade dock mördat en annan människa vilket är ett något grövre brott än detta.

Ärligt talat är det väl ganska harmlöst att vara människorättsaktivist.
2019-02-18, 17:24
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ärligt talat är det väl ganska harmlöst att vara människorättsaktivist.
att stoppa utvisningar av folk som dömts till utvisning för att ha misshandlat sin fru och dotter är allt annat än harmlöst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in