2019-02-18, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack för att du plockade fram det en gång till. Hur var det med delrapporten, när skulle den lämnas in? Lämnades den in? Synes inte riktig att han jobbade med dessa frågor. Det är jo en utmaning att börja med ett nytt forskningsområde. Bara två år dessutom. En ytterligare stressfaktor, men som sagt har man goda skäl så kan man ofta förlänger dessa projekt.

Nåja, anslaget representerar den forskningsansökan han själv skickat in. Ett forskningsområde som han ägnat sig åt länge och redan fått många publikationer antagna i ansedda tidskrifter. Nu vill han via anslaget fördjupa sig ytterligare.

Som du säger är det möjligt att få förlänga projektets tiden till avrapportering. Tror inte att han haft tid att använda så mycket tid eller pengar än.
Citera
2019-02-18, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nåja, anslaget representerar den forskningsansökan han själv skickat in. Ett forskningsområde som han ägnat sig åt länge och redan fått många publikationer antagna i ansedda tidskrifter. Nu vill han via anslaget fördjupa sig ytterligare.

Som du säger är det möjligt att få förlänga projektets tiden till avrapportering. Tror inte att han haft tid att använda så mycket tid eller pengar än.

Ja väl, såg inte att han jobbade med miljöskatt tidigare.
Citera
2019-02-18, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Tack. Det är en riktigt krävande forskningsrapport han måste ha fram! Verkar han ha hållit tidplanen? Har någon annan tagit över forskningen eller är arbetet knutet just till honom? Vad händer med anslaget?

Slutrapportering ska vara in 1 år efter avslutad projekt. Här alltså hösten 2019. Gott om tid alltså.

http://ragnarsoderbergsstiftelse.se/uppfoljning-och-rapportering

Hur en uppöljning under projektets gång sker, vet jag inte. Verkar inte finnas några delrapporter.
Hösten 2017 hade halva tiden gått, ingen aning om det kan vara anledning att bli orolig om man inte ha hunnit som man tänkte (om det var så att man inte höll tidsplanen). Men det kan knappast vara en huvudorsak till det som hände. Max ännu ett bidragande orosmoment -kanske - tror jag.
Citera
2019-02-18, 11:42
Medlem
Citat:
Ja väl, såg inte att han jobbade med miljöskatt tidigare.

Svårt att veta vad han menade bara utifrån en uppräkning.
Citera
2019-02-18, 11:59
Medlem
Citat:

Så här presenteras projektet i Ragnar Söderbergsstiftelsens årsberättelse 2016:

Forskningsprojektet syftar till att utifrån ett rättsvetenskapligt perspektiv utreda,
klassificera och systematiskt analysera miljöskatter. Det finns ingen fast definition
av vad som utgör miljöskatter. Oftast, då till exempel grön skatteväxling diskuteras,
avses en växling från direkta till indirekta skatter. Således avses oftast indirekta skatter då miljöskatter diskuteras. Forskningsprojektet är också inriktat på just de indirekta skatterna, mervärdesskatt och punktskatter, och dessas förhållande till miljömål
och åtaganden såväl nationellt som internationellt.
I projektet kommer den rättsliga karaktären och tillhörigheten av miljöskatter fastställas ur ett systemperspektiv. Miljöskatterna kommer därefter diskuteras utifrån hur väl de svarar mot och bidrar till uppfyllandet av nationella och internationella mål.
Den unionsrättsliga kontexten kommer också diskuteras och i vilken mån miljöskatter kan utformas så de inte kommer i strid med framför allt statsstödsregleringen i FEUF (Fördraget om Europeiska unionens funktionssätt). Det övergripande syftet är att utarbeta en ”best practice” vad gäller miljöskatter på det indirekta skatteområdet givet de ramar som finns och utgångspunkter som fastlagts.
http://ragnarsoderbergsstiftelse.se/sites/default/files/ars2016_spread.pdf
Citera
2019-02-18, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Inte så konstigt att han var borta i slutet på 2016 då hans största projekt började och får man ett anslag på nästan 2 miljoner vill det till att det blir resultat. Så inget konstigt med det !

Citat:
Vart får ni allt ifrån ?? Det är ingen årlig konferens som hålls i Januari varje år.Detta är ett projekt som fortfarande pågår och som jag sagt innan så är det ett gediget arbete och tyvärr så fick han inte slutföra det ! Kanske hade fått stor inverkan på våra miljöskatter hit och dit som vi ska betala inom unionen och allt mer bestäms uppe i Bryssel.Tror inte ni förstår vilken betydelse detta kanske hade haft för vår framtid.

http://portal.research.lu.se/portal/sv/projects/miljoeskatter--rattslig-kvalificering-i-en-internationell-kontext(19987bbb-1b46-4909-8d47-2439408017 13).html

Citat:
Universitet?! Han hade ett stort projekt framför sig om skatter inom Europauninonen.Så han hade mycket att se fram.emot.Detta har han arbetat för sedan 2014.

Citat:
Detta tror jag hon härleder till situationen på arbetet....som sagt han var kontroversiell i sina utsagor och fakta om både skatt och mervärdesskatt över gränserna och nu skulle han ju bli än mer insatt i och med forskningsanslaget.Detta tror jag tärde på honom.en del.Men han fick mycket input från Professor R D F

Citat:
Ja men det jag ifrågasätter är om det var tösernas mående eller rent av pressen på arbetet.Som jag sagt innan så var jan kontroversiell och ifrågasatt av en del i EU kommissionen och näringslivet 😔

Citat:

Så bara att den här diskussionen inte känns allt för OT. Vi har diskuterat det fram och tillbaka. Elli09 antog tidigare att projektet hade stort betydelse för O. Eller det verkar i alla fall så att han förmedlade detta. Och inget konstig med det. Man är jo stolt på de anslag man får. Hur menar du att han innan detta projektet har jobbat med miljöskatter?

Angående citat #2 så undrar jag vad som stod på programmet den 9/1. Trodde det var en årlig konferens. Inget med hans miljöskattsprojektet att göra. Eller? Någon som har programmet?
Citera
2019-02-18, 12:46
Medlem
Citat:
Så bara att den här diskussionen inte känns allt för OT. Vi har diskuterat det fram och tillbaka. Elli09 antog tidigare att projektet hade stort betydelse för O. Eller det verkar i alla fall så att han förmedlade detta. Och inget konstig med det. Man är jo stolt på de anslag man får. Hur menar du att han innan detta projektet har jobbat med miljöskatter?

Angående citat #2 så undrar jag vad som stod på programmet den 9/1. Trodde det var en årlig konferens. Inget med hans miljöskattsprojektet att göra. Eller? Någon som har programmet?

BehindRayban har flera inlägg första dagen. Initierad om LU. (Det är även hen som tror att hemundervisning bara var en grej som vissa akademikerföräldrar hittar på och som jag börjat tro på också). Så här beskriver hen seminariet den 9/1:

I reklamen är han listad som bitalare. Det vill säga han är inte huvudtalaren utan den sekundära talaren. Däremot kan det ju vara som så att han ordnat betalseminariet (många internetposter antyder att denne är en fixare i sådana sammanhang). Om jag har förstått texten till seminariet rätt så handlade det om sälja talarnas sammanställning av de senaste målen från olika EU rättsliga sammanhang.”

Miljöskatter, Söderbergsstiftelsen, verkar varit en ny inriktning. Jag hittar i alla fall inget om det.
Citera
2019-02-18, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Så här presenteras projektet i Ragnar Söderbergsstiftelsens årsberättelse 2016:

Forskningsprojektet syftar till att utifrån ett rättsvetenskapligt perspektiv utreda,
klassificera och systematiskt analysera miljöskatter. Det finns ingen fast definition
av vad som utgör miljöskatter. Oftast, då till exempel grön skatteväxling diskuteras,
avses en växling från direkta till indirekta skatter. Således avses oftast indirekta skatter då miljöskatter diskuteras. Forskningsprojektet är också inriktat på just de indirekta skatterna, mervärdesskatt och punktskatter, och dessas förhållande till miljömål
och åtaganden såväl nationellt som internationellt.
I projektet kommer den rättsliga karaktären och tillhörigheten av miljöskatter fastställas ur ett systemperspektiv. Miljöskatterna kommer därefter diskuteras utifrån hur väl de svarar mot och bidrar till uppfyllandet av nationella och internationella mål.
Den unionsrättsliga kontexten kommer också diskuteras och i vilken mån miljöskatter kan utformas så de inte kommer i strid med framför allt statsstödsregleringen i FEUF (Fördraget om Europeiska unionens funktionssätt). Det övergripande syftet är att utarbeta en ”best practice” vad gäller miljöskatter på det indirekta skatteområdet givet de ramar som finns och utgångspunkter som fastlagts.
http://ragnarsoderbergsstiftelse.se/sites/default/files/ars2016_spread.pdf

Utifrån de han anger utgår jag nästan från att han behöver samarbeta med andra t.ex. en nationalekonom. Det kan tyckas ovanligt men är det inte vilket jag vet av egen erfarenhet.

Tack.
Citera
2019-02-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
BehindRayban har flera inlägg första dagen. Initierad om LU. (Det är även hen som tror att hemundervisning bara var en grej som vissa akademikerföräldrar hittar på och som jag börjat tro på också). Så här beskriver hen seminariet den 9/1:

I reklamen är han listad som bitalare. Det vill säga han är inte huvudtalaren utan den sekundära talaren. Däremot kan det ju vara som så att han ordnat betalseminariet (många internetposter antyder att denne är en fixare i sådana sammanhang). Om jag har förstått texten till seminariet rätt så handlade det om sälja talarnas sammanställning av de senaste målen från olika EU rättsliga sammanhang.”

Miljöskatter, Söderbergsstiftelsen, verkar varit en ny inriktning. Jag hittar i alla fall inget om det.

Tack. Jag hittar inget som han skulle har gjort om miljöskatter heller. Men ett betalseminarium och som andra talare det bör man jo med den erfarenhet han har klarar av - om man är frisk. Värre är det med forskningskonferenser där man ska presentera sina nyaste resultat. Men har man inte dessa kan det i värsta fall bli inte optimalt, men inget man behöver att ha ångest för när man ar så pass etablerad och rutinerad som han -som sagt om man är frisk.
Citera
2019-02-18, 13:43
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Tack. Jag hittar inget som han skulle har gjort om miljöskatter heller. Men ett betalseminarium och som andra talare det bör man jo med den erfarenhet han har klarar av - om man är frisk. Värre är det med forskningskonferenser där man ska presentera sina nyaste resultat. Men har man inte dessa kan det i värsta fall bli inte optimalt, men inget man behöver att ha ångest för när man ar så pass etablerad och rutinerad som han -som sagt om man är frisk.
Vad i all världen har detta med morden i Bjärred att göra??
Citera
2019-02-18, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Vad i all världen har detta med morden i Bjärred att göra??

Vissa av oss letar fortsatt efter en utlösande faktor eller faktorer som kan ha bidragit till det som hände - förutom den polisen ha angivit: me diagnos på båda barn. Och då hör arbetsrelaterade frågor till det som potentiellt kan ha bidragit - i alla fall om arbete var så viktigt som det verkar vara för dessa två föräldrar. Och då kan Os sista stora projekt vara en sak att titta på. Och den konferensen som skulle ha hållits den 9/1. Konferensen, skolstart, nytt år kan jo inte ses som orsak till det som hände, men kan vara en utlösande faktor, tror jag. Och för O verkar detta projekt ha varit viktig. Frågan är varför han inte fokuserade på det (OM han inte gjorde det), men på sina bisysslor istället. Men kanske han gjorde både delarna, men då blev det för mycket med två barn hemma och en fru som inte hjälpte till så som man önskade (enlig vissa uppgifter här).
Citera
2019-02-18, 14:32
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Vissa av oss letar fortsatt efter en utlösande faktor eller faktorer som kan ha bidragit till det som hände - förutom den polisen ha angivit: me diagnos på båda barn. Och då hör arbetsrelaterade frågor till det som potentiellt kan ha bidragit - i alla fall om arbete var så viktigt som det verkar vara för dessa två föräldrar. Och då kan Os sista stora projekt vara en sak att titta på. Och den konferensen som skulle ha hållits den 9/1. Konferensen, skolstart, nytt år kan jo inte ses som orsak till det som hände, men kan vara en utlösande faktor, tror jag. Och för O verkar detta projekt ha varit viktig. Frågan är varför han inte fokuserade på det (OM han inte gjorde det), men på sina bisysslor istället. Men kanske han gjorde både delarna, men då blev det för mycket med två barn hemma och en fru som inte hjälpte till så som man önskade (enlig vissa uppgifter här).
Han hade ett normalt jobb. Det har de flesta. Ni stirrar er blinda på något som inte finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in