Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Jag tycker inte alls det är fel att säga så. Jag tror det beror på hur man definierar världsbild också.
Ateism är inte en världsbild men min världsbild är ateistisk då den inte utgår ifrån en religiös åskådning. Den är något annat men innehåller inte eller utgår inte ifrån en gud eller gudstro och allt vad det innebär.
Som jag ser det innehåller religioner en hel massa saker som uppföranderegler, hierarkier och auktoriteter. Det följer med en hel kultur på sätt och vis, som formar ens världsbild. Ateismen är annorlunda eftersom den inte innehåller något sådant och kan därför inte användas som en världsbild men den världsbild man anammar kan vara ateistisk.
Låt säga som exempel att jag har en kulturell västerländsk lutheransk bakgrund som formar min världsbild men den är ateistisk.
Förstår du då hur jag menar och vilka premisser jag utgår ifrån?
jag förstår hur du menar,
anledningen till att somliga ateister opponerar sig och är tydliga med att ateism inte är en livsåskådning,
beror nog på att att så många ateister associerar och begränsar själva ordet livsåskådning med gudkonceptet, andlighet och alla former av religion,
själv skulle jag aldrig kalla ateism i sig för en religion, även om ateistiska ideologier kan utöva former av vördnad och helighållande av tex sina levande och döda ledare på religiöst manér
även inom "strikt" vetenskapliga sekulära områden, tex kvantmekaniken diskuteras världsbild och livsåskådning
mensomsagtvar,
skulle inte kalla ateism för en religion i bemärkelse trosbekännelse