2019-02-16, 23:08
Medlem
Dom kommer inte att straffas!
Citera
2019-02-17, 02:38
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Det finns ärenden då poliser blivit både anhållna och häktade, så jo, det kan hända även poliser. Är häktningsgrunderna uppfyllda så är dom, och det innebär inte det som begåvningsreserven tror.

Läs nedan. Beskåda den intellektuella eliten och deras kunskap om gällande lagstiftning

Ang pm så har du till stor del rätt, det fyller funktionen att det både kan vara ett sätt att skriva sig fri( dvs att slippa behöva sitta i förhör hos SU i onödan) men kan även funka på sättet du nämner.

Poliser kan förvisso prata ihop sig, till viss del, men det är en möjlighet dom ( beroende på omständigheterna) kan ha direkt efter ingripandet, och en möjlighet även andra kan ha innan brottsmisstanke kommer till polisens kännedom. Men foliehattarna( och Töllborg) har ju kunnat visa att i dom superländer dom besökt, som har en fungerande internutredningsverksamhet , så kan internutredare via en telepatisk länk teleportera poliser som det finns ens 1% chans att dom begått brott, därefter kan dom tvinga utav dom deras helt sanningsenliga version genom att gå in i huvudet på dom och få detta på ett förhörsprotokoll

Precis , det är beroende av ärendets dignitet, vad för brottsmisstanke som föreligger...etc etc. Snacka ihop( till viss del) sig kan även andra brottsmisstänkta ha, såtillvida inte polisen direkt kan teleportera dom till en cell och ett förhörsrum, komplett med anhållningsbeslut ifrån åklagare, så som man kan i dom länder som Töllborg har besökt ..enligt honom själv
Måtter Eric få vila i frid och få rättvisa.
Antalet avfyrade skott är häpnadsväckande, rör sig om ca 25 som redovisats hittills. Förstår du inte alls vad det innebär?
Alltså en funktionsnedsatt kille som Eric blir skjuten på en gård i Stockholm i Sverige.
Inte i Kabul eller Sebrenica.
De som sköt måsta låsas in länge länge länge. De är inte friska överhuvudtaget.
Att öppna eld med sitt tjänstevapen är det yttersta som polisen har att ta till.
Samma för andra grupper med som väktare och militärer.
När sköt någon väktare ihjäl någon, ja förutom det fingerade självmordet på Ruinfeldts väktare .
Men polisen tre poliser skjuter sammanlagt 25 skott. Som om de vore aspiranter i filmen Tigerland och vill bli Us Marines. Men fienden var inte Vietcong det var Eric.
Dina inlägg här når sitt syfte för du retar upp mig något enormt du har lyckats i ditt uppsåt.
Du kan inte må bra , ointressant varför därför att dina inlägg är fullständigt inhumana och respektlösa det handlar enbart för dig om att vara en elak och taskig typ.
Citera
2019-02-17, 06:57
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
En ingripandepolis kan inte ens att skriva PM i ett ärende så gammalt.
Jag säger det igen - PM skrivs i samband med ingripandet. vi pratar minuter, högst ett fåtal timmar.

Waste of time.. människan styra av hat och mindervärdeskomplex, det går inte att resonera alls.
Har man läst ett 100-tal FUPar så har man sett detta du skriver! En så här stor händelse kan man som enskild ingripandepolis inte manipulera i efterhand!
Citera
2019-02-17, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Waste of time.. människan styra av hat och mindervärdeskomplex, det går inte att resonera alls.
Har man läst ett 100-tal FUPar så har man sett detta du skriver! En så här stor händelse kan man som enskild ingripandepolis inte manipulera i efterhand!

Bäste herr enögde hejaklacksledare (ja, du tillför inget i sak annat än heja heja heja), jag VET att du inte har läst hundratal FUp hos polismål.

Jag VET att man hos polismål anser det vara ett fullgott förhör när man uppemot ett år efter en händelse, ber polismän att upprätta ett PM.

Då står det klart och tydligt att det är upprättat så pass lång tid efter händelsen (mao inget man försöker dölja eller manipulera).

Det läggs då in i polismåls FU (av åklagaren på SÅ är väl bäst att förtydliga för din förståelse) och återfinns då inte i något K-dnr hos reguljära verksamheten (läs gärna fler svar till rotesau där jag påtalar att jag inte är hundra på att det lagts in i format DUR2 i det läget eller bara faxats till polismål).

Även lustigt att du inte lägger energi på att se att även rotesau nu tillstår att det i tillexempel fallet med Eric, hade varit utmärkt om man ändrat internutredningens standardförfarande och istället haft en jourhavande internutredare som åker ut direkt och håller ett första förhör/tar uppgifter.

Men jag förstår att det för dig, är roligare att som "ondska-blablabla" sitta här och kasta paj över en tragisk händelse (du och han är ju stöpta i samma form).
Citera
2019-02-17, 09:26
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Bäste herr enögde hejaklacksledare (ja, du tillför inget i sak annat än heja heja heja), jag VET att du inte har läst hundratal FUp hos polismål.

Jag VET att man hos polismål anser det vara ett fullgott förhör när man uppemot ett år efter en händelse, ber polismän att upprätta ett PM.

Då står det klart och tydligt att det är upprättat så pass lång tid efter händelsen (mao inget man försöker dölja eller manipulera).

Det läggs då in i polismåls FU (av åklagaren på SÅ är väl bäst att förtydliga för din förståelse) och återfinns då inte i något K-dnr hos reguljära verksamheten (läs gärna fler svar till rotesau där jag påtalar att jag inte är hundra på att det lagts in i format DUR2 i det läget eller bara faxats till polismål).

Även lustigt att du inte lägger energi på att se att även rotesau nu tillstår att det i tillexempel fallet med Eric, hade varit utmärkt om man ändrat internutredningens standardförfarande och istället haft en jourhavande internutredare som åker ut direkt och håller ett första förhör/tar uppgifter.

Men jag förstår att det för dig, är roligare att som "ondska-blablabla" sitta här och kasta paj över en tragisk händelse (du och han är ju stöpta i samma form).

Vad svamlar du för skit?
Tror du hela världen är emot dig?
Detta fallet handlar till 99% om orsak och verkan, det är inte svårare än så.
Man kan inte springa runt på nätterna med vapenliknande föremål, dessutom i ett mentalt stadie där man sannolikt inte hörsammat polis. Som förälder får man inte låta sådant hända!
Citera
2019-02-17, 09:54
Bannlyst
Citat:
Jag kan hålla med om att det kunde varit bra att separera och förhöra poliser enskilt och direkt på plats på vissa typer av händelser (denna händelse med Eric är just en sådan) - Det hade sparat tid/arbete för internutredningen, och det hade ytterligare främjat rättssäkerheten.
Våra nordiska grannländer har systematik liknande detta, och deras statistik över förhållandet; anmälda vidare till dömda poliser, ser ut som i Sverige.
Så jag tror iofs inte att ett separationssystem vore bärande* för rättssäkerheten. Men det vore absolut en bra utveckling!

EDIT
Eller ändrande för rättssäkerheten i vårt land.

Precis, vad dom många utredningar som gjorts just ang detta har visat är att det inte är rättssäkrare med ett fristående utredningsorgan, och att det som töllborg och foliehattarna gapar om INTE leder till att fler poliser blir dömda

Men foliehattarna ( och töllborg) tror ju att internutredande superenheter, och dom superländer med " fungerande internutredningsverksamhet" kan teleportera brottsmisstänkta poliser via en telepatisk länk till ett separat förhörsrum direkt efter händelsen. Därefter kan dom piska dom ondskefulla konstaplarna, läs avtvinga dom deras version( foliets egna ord) som brukat våld mot självaste Robin Hood( foliehattarnas självbild), och på så sätt få fram helt sanningsenliga förhör som i en rättssal har 100 % validitet och reliabilitet ,

Enda anledningen att ha ett sådant system är möjligen förtroendefrågan, att det helt enkelt ser snyggare ut, en PR grej helt enkelt. Men eftersom det ändå blir samma personer som sköter dessa utredningar( fd poliser och åklagare) i dom länder som har ett fristående utredningsorgan så hur lång tid kommer det att ta tror du innan foliehattarna börjar gapa och hitta på sina konspirationsteorier återigen när dom märker att 90 % av alla brottsanmälda poliser INTE blir dömda? Eller så fort det tas ett beslut som inte faller dom i smaken?

Sen är det förfarande som SU tillämpar inte unikt, ALLA utredningar bedrivs på detta sätt, vi har i Sverige den metodiken att man i regel förhör misstänkta sist, efter att man samlat in bevisning som man kan ställa emot dessa.
Citera
2019-02-17, 10:07
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
På sätt och vis hålls förhör väldigt tidigt med poliser som gjort ett ingripande, i synnerhet om skjutning förekommit.
Vid skjutningar anländer nämligen alltid fler patruller, och hör därigenom sedan sina kollegor på plats. Detta är dock inget förhör i den bemärkelsen, utan ett uppgiftssamlande.
Dessa uppgifter hamnar sedan väldigt omgående i promemorior i RAR & Durtvå.

Samt i grunden finns radiokommunikation och larmsamtal i storm/webstorm.

Även poliserna som är inblandade skriver givetvis direkt promemorior.
Här kan det även vara så att någon/flera av poliserna burit kroppskamera, vilket även det blir utredningsmaterial.

När det sedan blir dags att hålla verkliga förhör med poliserna som är inblandade, finns redan detta ovanstående material. Halva förhöret är alltså redan utfört, och även dessa PM kan framkalla brottsmisstanke, likväl som rätten sedan kan fatta beslut grundat på uppgifterna.

En polis kan därför egentligen inte hålla käften i eventuella senare förhör utan att det isåfall riskerar bli drabbande för h*n.

Det som har stått i tidningarna är att poliser med kroppskamera själva väljer om de vill visa materialet för någon annan. Är de misstänkta för brott så kanske de inte vill göra det och då kan jag inte se hur materialet skulle kunna komma med i utredningen.
Citera
2019-02-17, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Måtter Eric få vila i frid och få rättvisa.
Antalet avfyrade skott är häpnadsväckande, rör sig om ca 25 som redovisats hittills. Förstår du inte alls vad det innebär?
Alltså en funktionsnedsatt kille som Eric blir skjuten på en gård i Stockholm i Sverige.
Inte i Kabul eller Sebrenica.
De som sköt måsta låsas in länge länge länge. De är inte friska överhuvudtaget.
Att öppna eld med sitt tjänstevapen är det yttersta som polisen har att ta till.
Samma för andra grupper med som väktare och militärer.
När sköt någon väktare ihjäl någon, ja förutom det fingerade självmordet på Ruinfeldts väktare .
Men polisen tre poliser skjuter sammanlagt 25 skott. Som om de vore aspiranter i filmen Tigerland och vill bli Us Marines. Men fienden var inte Vietcong det var Eric.
Dina inlägg här når sitt syfte för du retar upp mig något enormt du har lyckats i ditt uppsåt.
Du kan inte må bra , ointressant varför därför att dina inlägg är fullständigt inhumana och respektlösa det handlar enbart för dig om att vara en elak och taskig typ.

" Buhuh."..."han hade downs syndrom"...Buhu"

Ja det var tragiskt att killen intet hade bättre förstånd än att springa omkring och vifta med vapen mot poliser. Men ska polisen skita i att försvara sig och chansa på att ta en kula för det menar du( såtillvida som ens hann uppfatta killen fysiska anomalier)?

Det finns förvisso lagstöd för både väktare och ordningsvakter att kunna bära vapen men det är sällan så sker, skyddsvakter brukar vara beväpnade dock.

Ändock : INGEN, jag upprepar INGEN , som har någon som helst utbildning i hotfulla situationer med vapen inblandade är lärda att det är annat än verkanseld som gäller om man utsätts för direkt vapenhot.

Poliser som försvarar sig skall inte låsas in såklart, däremot hade den skjutnes vårdnadshavare kunnat använda sig utav lås på sin dörr( men det var tydligen inte så farligt att han rände runt ut och in titt som tätt), nybliven fader som jag är så kan jag GARANTERA dig att min dotter( med en moder som är polis) INTE kommer att få spatsera runt ute själv om tre år

Härligt att höra att jag lyckas med mina intentioner, alltid kul med feedback, väldigt mycket som gått på räls i mitt liv dom senaste 10 - 15 åren, tackar som frågar. Och det ÄR kul att jävlas med tomtar som dig på detta forum( som tror att personer med downs syndrom har en ovillkorad rätt att vifta med vapen mot poliser) för ni blir jättearga och börjar grina

Måste ju leva upp till mitt namn

Frågor på det?
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-17 kl. 10:17.
Citera
2019-02-17, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det som har stått i tidningarna är att poliser med kroppskamera själva väljer om de vill visa materialet för någon annan. Är de misstänkta för brott så kanske de inte vill göra det och då kan jag inte se hur materialet skulle kunna komma med i utredningen.

FEL, det som dom kan välja är om dom vill ha ljudet på, INGET annat.

Ja jag vet detta då jag har en sambo som är polis, umgås mkt med poliser. Det köps in sådana kameror för fullt just nu på polisområdet där jag bor, och kanske jobbar på återigen till sommaren( med status som förundersökningsledare )
Citera
2019-02-17, 20:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
FEL, det som dom kan välja är om dom vill ha ljudet på, INGET annat.

Ja jag vet detta då jag har en sambo som är polis, umgås mkt med poliser. Det köps in sådana kameror för fullt just nu på polisområdet där jag bor, och kanske jobbar på återigen till sommaren( med status som förundersökningsledare )

Man kan ju välja att slå på den helt själv överhuvudtaget, samt även som aFvRenOndskA säger - man kan därefter välja med/utan ljud.
Nu har man kört på med kroppskameror ett tag när detta inträffade, och jag vill säga att alla poliser startar alltid bild + ljud på större larm.
Det brukar också vara åtminstone en polis i en patrull som bär kamera.
Startas det därefter en förundersökning, begärs filmer enkelt in och poliser kan aldrig vägra inlämna sådant material oavsett det är en vanligt utredning, eller hos SU.
Citera
2019-02-17, 21:16
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl

Jag håller det högst orimligt att man ens skulle hunnit pratat ihop sig, även om man velat.
Tre, kanske fyra patruller brukar larmas in direkt som understöd vid verkanseld i storstad. Det blir 6-8 poliser, kanske fler.
Dessas primära uppgift är att först säkra området, och simultant direkt spärra av och sedan stå och hålla avspärrningar, vilket ofta är ensamarbete.
På den här platsen som det här inträffade, kan jag föreställa mig att en hel del allmänhet snabbt började dyka upp, och ensamma utspridda poliser fått hantera allmänhet.

På det kommer sen (åtminstone) tekniker & befäl, samt givetvis sjukvård.
Att samtliga skulle ha tiden att diskutera händelsen och rättsliga efterverkningar, eller att radiostyrt dra åt ett uppfattningshåll och upprätta "skyddande" PM, jaa,, det är en mastigt fantasifull tanke.

Som ytterligare stöd har vi även radiotrafiken, som direkt smalnar av möjligheten tänkbara fasoner.

Jag vågar lova att PM ej förskönar något i detta ärende.
Citera
2019-02-17, 21:48
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Man kan ju välja att slå på den helt själv överhuvudtaget, samt även som aFvRenOndskA säger - man kan därefter välja med/utan ljud.
Nu har man kört på med kroppskameror ett tag när detta inträffade, och jag vill säga att alla poliser startar alltid bild + ljud på större larm.
Det brukar också vara åtminstone en polis i en patrull som bär kamera.
Startas det därefter en förundersökning, begärs filmer enkelt in och poliser kan aldrig vägra inlämna sådant material oavsett det är en vanligt utredning, eller hos SU.

Precis de kan välja att starta kameran ELLER INTE ALLS! och om de startar den kan de även VÄLJA BORT LJUD. .!
det finns ingen GARANTI att bröstkamera finns i varje patrull! även om det är målsättningen. för att undvika dåliga/sämre utredningar förstår jag inte varför de inte använs fullt ut med både ljud och bild. Då får ju ex.vis SU betydligt bättre utgångsmatrial och poliserna själva kan i lugn och ro fortsätta sitt goa jobb. Eller som den klassiska klyschan "de/du har väl inget att dölja" " du/ni har väl rent mjöl i påsen " ...?

Tillägg i FU genom PM kan troligen göras upp till 2 år bakåt i tiden. Men trovärdigheten sjunker progressivt ju längre tid som gått från händelsen.
Prata ihop sig! görs direkt så den som upplevs som tveksam i gruppen lättare kan övertalas till att detta blir enklast med minsta möjliga krångel. ....! Du blir det jobbigare att tillföra pm senare för den tveksamme och mindre trovärdigt att i efterhand tillföra FUP (kan mkt väl vara anledningen till kvinnans agerande i fallet Erik) Detta är kårandan i ett nötskal. ...! Signaturen Deep throat har gjort en bra bild av verkligheten inom poliskåren finns här i tråden att läsa om
hur poliser försöker manipulera / undkomma rättvisan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in