2019-02-18, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Neutral rapportering försöker inte ge kontext eller berätta för läsaren hur man ska tolka fakta. Så nej, det var inte neutralt.
Så du hade varit nöjd om de lämnat siffrorna okommenterade, dvs att de bara presenterade att priserna var upp 1.4% i januari?

Vad du egentligen menar är ju antagligen att de bara ska presentera den del avtolkningen som stödjer just din sedan länge förutfattade mening om utvecklingen, eller hur?
2019-02-18, 08:22
Medlem
Jakob den Oudens avatar
OP har en massiv risk som de flesta andra "Bostadsutvecklare" inte har, OP har byggt med eget entreprenadbolag senaste 5 (?) åren, det som idag heter "Allegro" fd OP Bygg.

Så om OP kursar och tar med sig Allegro står det ett stort antal dyra brf utan garantier.

Alla normala investerare skulle värdera detta tungt i en DD och sänka värdet på bolaget. Vi får se men min gissning är att någon ändå snart går in tungt i OP och kanske även utlöser en budplikt. Glöm inte att Oscar är en Bonnier och har många fina kontakter inom finans.

Vad jag hört inside information var sista prognosen på första tornet en ren mardröm, otroliga kostnadsökningar för att öht färdigställa projektet, och nu går andra tornet för fullt med inom kort kostnader på 50-70 Mkr/månad utan intäkter.
2019-02-18, 08:52
Medlem
https://www.svd.se/sa-koper-du-ratt--och-klarar-bostadskrisen

"Ytterligare en skillnad är att den senare äger sitt boende och har därmed inte bara har större flexibilitet att förändra sitt boende vid behov, utan även en möjlighet till en framtida värdestegring. Det är argument nog för att försöka köpa sitt boende så fort som möjligt."
Patricia Hedelius på SvD tror stigande priser och gröna skogar. Köp! Mycket lustigheter i denna artikel.

"Krisen har öppnat för en växande hyresmarknad av nyproducerade bostäder när bostadsutvecklarna tvingas ställa om när kunderna försvinner. I Stockholmstrakten är det näst intill marknadshyror som gäller. "
Konstigt att kötiden till nyproduktion är 8 år i snitt då...

"Skaffa ett extra jobb. Du hinner inte göra av med pengar och får extra inkomster att spara."
Vilket lifehack, har du ingen fritid så sparar du jättemycket pengar!

"Det kan vara värt att påminna sig om att ett 15 år gammalt kök eller badrum sällan är något man vill behålla, även om säljarna tycker det är lika fräsigt nu som när det installerades."
Hur ofta måste man renovera köket enligt Stockholms standard?
2019-02-18, 09:28
Medlem
Oscar-intervju i Börsmorgon.

https://www.di.se/ditv/borsmorgon/oscar-properties-vd-jag-ar-inte-nojd-med-resultatet/
2019-02-18, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Var jag skrev jag det nånstans?
1. Jag ställde en fråga, vilket ju antagligen implicerar att du inte skrev det, utan att jag undrar om det var det du menade.

2. Det är uppenbart att det är det du menar, eftersom du inte hade några problem med de delar av kommentaren som visade på ovanligt dålig utveckling...
2019-02-18, 09:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Hur ofta måste man renovera köket enligt Stockholms standard?
Har anekdotiskt bevis från verklighetens stockholm, känner ett par som bor i ett hus byggt -14. Både grannen ovanpå och grannen vid sidan av i samma trappuppgång sålde efter att ha bott något år i huset, och båda köparna rev ut köket och byggde nytt innan de flyttade in. Ena köparen passade dessutom på att göra detsamma med badrummet.

Köken var alltså max 2-3 år gamla.

I en marknad som går spikrakt uppåt räknar ju folk med att få tillbaka pengarna med råge. Det är ju en "investering" att bygga ett extra fint kök!
2019-02-18, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Kan vi hoppas att det lite billigare segmentet ska få prissänkningar snart också? Just nu är det ju bara lyxobjekten som sänks.

Jag misstänker att det blir brutala rabatter i Barkarby-nybyggen. Har sett folk mumla om området men ingen som gett några siffror. Snarare kvalificerade gissningar.
2019-02-18, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Oscar-intervju i Börsmorgon.

https://www.di.se/ditv/borsmorgon/oscar-properties-vd-jag-ar-inte-nojd-med-resultatet/

Och så en analys från Kepler Chevreux om OP.

https://www.di.se/ditv/borsmorgon/analytikern-om-oscar-properties/
2019-02-18, 09:47
Medlem
Och så Bjurfors om senaste statistiken.

https://www.di.se/ditv/borsmorgon/bjurfors-vd-om-bostadspriserna---jag-hade-trott-att-vi-skulle-haft-ett-storre-t/
2019-02-18, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Om jag skall spåna, så står OP inför tre val:
1) Övertyga någon mindre vetande att låna ut pengar till dem
2) Nyemission, d.v.s. övertyga någon mindre vetande att slänga good money after bad money
3) Sälja av fastigheter för att försöka hålla sig flytande.

Ponera att de tvingas till 3). Då tror jag på följande scenario:
a) De dumpar projektet Plania. Fastighet med existerande byggnad som genererar hyresintäkter nära Sickla köpcenter. Borde frigöra litet cash och minska skuldsättningen eftersom den troligtvis går att sälja för mer än vad de köpte den för och läget är ju långt ifrån A-läge så det är ju lönlöst att försöka bygga något i OP stil där och tro att någon kommer köpa.
b) De säljer Bakaxeln som de köpte för, var det 250 MSEK? Fastigheten, som skall inhysa tunnelbaneuppgången, kan nog passa någon som vill bygga mer blandad bebyggelse. Har de tur kan de sälja utan en rejäl förlust. Frigör inte så mycket likvida medel, men minskar skuldsättningen i alla fall.
c) De säljer av Cykelfabriken i Uppsala. Köpt för 100 MSEK? Går nog att kränga av för att minska skuldsättningen i alla fall.
d) De säljer resten av Primus, är det 30 % de fortfarande äger?

Sedan blir det svårt.
* Skurusundsbryggan är ju i princip osäljbar. Troligtvis bokförd för mer än 200 MSEK över verkligt värde och som det verkar, även belånad långt över verkligt värde.
* Nackahusen är pantsatta i en obligation som löper till 2020 tror jag och obligationens nominella värde är ungefär lika stort som fastigheternas värde.
* Gasklockans mark skall de snart tillträda och då måste de upp med, var det 400 MSEK? Det är ju litet av ett profilprojekt och säljer de av det projektet kommer även de djupt troende börja tvivla på företaget.
* Norra tornet 2 håller på att byggas men har fortfarande ca 44/138 lägenheter osålda. Vem vill köpa ett halvfärdigt projekt?

Så min slutsats är att marken kommer ut, men över tid.

Kan dom verkligen göra 3)?

Dom har väl skrivit upp värdet på alla fastigheter de äger så varje försäljning kommer väl reducera bokförda tillgångar?
2019-02-18, 10:05
Medlem
Metallharrys avatar
Känns som en högre växel lagts i här i tråden med många intressanta inlägg om både det ena och det andra. Kan tyckas att det är samma folk som postar här i tråden men jag är övertygad om att jag inte är den enda här som läser med stort intresse på båda sidor av myntet även om vi inte gör så mycket väsen av oss.

Så med det vill jag väl egentligen bara säga bra jobbat och fortsätt gärna på samma spår! Vi går en helt klart intressant tid till mötes när det kommer till ekonomi och bostadsmarknaden.
2019-02-18, 10:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Kan dom verkligen göra 3)?

Dom har väl skrivit upp värdet på alla fastigheter de äger så varje försäljning kommer väl reducera bokförda tillgångar?
Det lär bli svårt hur de än gör, enda sättet är att sälja till vad de köpte för och gärna lite till.
Problemet är att övriga fastighetsbolag och investerare luktar blod i vattnet. De vet att OP inte har så gott om tid. Sålunda kan de ge skambud och spela svårflörtade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in