2019-02-17, 05:47
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenegentligen
Ja det var lite lång text ja, läste inga länkar.
Att du kan tänka på en boll bevisar inte att boll existerar mer än i din hjärna. Språket möjliggör tanken boll och är bara viktig om man har en relation till boll. Det finns små urfolk som inte har framtidsord, de är begränsade i tanken och därmed också språket och bygger därför "samhällen" som utgår från nuet och är väldigt primitiva. Vidare med bollbeskrivningen så beskriver du representationen boll, likt Platon, och det är definitivt så människan strukturerar medvetandet utifrån sin egen representation.

Du skriver också en väldigt lång text, som svar.
Möjligen är den första meningen du skriver sanningsenlig -att boll i egentlig mening kanske bara finns i hjärnan-.
Hur små är dessa påstådda "urfolk"? "Framtidsord"? Menar du kanske tvärtom språket/tanken?
Vidare - utmärkt iakttagelseförmåga, Platon använde också samma ord för samma sak....

Representation -> Definition -> Presentation -z Representation -> Definition -> Presentation -Z Representation...?!

Jag skulle råda dig att gå in på länken "AS ABOVE, SO BELOW". Eller iaf fundera på dess Definition
Du skulle få en betydligt bredare förståelse för diskussionens grund om du förstod innehållet.
Rasistsnacket kan du vara vänlig hålla annorstädes.

Citat:
Om något existerar i ett medvetande så skall det också representeras i universum för att det ska existera. Bollen manifesteras i medvetandet och produceras av människan medvetet. Eller tvärtom, tråd existerar och manifesteras därför i människans medvetande. Men varför måste det vara sant i fysiken, varför måste det fysiska fungera likadant? Om ljus existerar och medvetandegörs hos människor, varför måste ljus föregåtts av en medveten tanke? I den fysiska verkligheten kan saker existera utan att det för den skull medvetandegjorts av något? Eller hur bevisar man motsatsen eller ens teoretiskt talar för dess existens. Jag tycker du missar att förklarar av vilken anledning universum måste ha ett medvetande. Att ting bara kan existera med ett medvetande, visar väl bara att du utgår från dig själv. Argumentet träden i skogen faller inte om du inte hör det. Bevisar det inte bara hur begränsade vi människor är i tanken, och därmed i språket.
Yesper, det var en liknande formulering jag använde, typ. För hur kan något "Existera" om det behöver något för att existera?
Du kanske missar något när du trycker på Svara knappen innan du förstått eller ens läst vad som står i TS?

Jag vill påstå att det är dem fysiska partiklarna i din hjärna som skapar ditt Medvetande som sen kan Definera "boll" för Dig, Presentera boll genom t.ex fotboll som då Representeras.

Människa är ett väldigt komplext system av partiklar. Men långt ifrån lika komplext som Partiklarna
Människan vet bara att ljus finns därför att deras ögon kan uppfatta elektromagnetisk Strålning,
Vi har sen med hjälp av vetenskapliga metoder kommit fram till att de fysiska ljuspartiklarna Existerar (fotoner) och är Kvantum.
Vet du vad det är för något -kvantum? "-Skapare/Bärare/Upprätthållare- Eller hur Kvantum fungerar?
Tror du på riktigt att träd som faller i skogen inte låter om inte du hör det? Det är väl ingen "vid sunda vätskor" som tror det?

Citat:
Sen ja, vi konstaterar att vi har ett medvetande, alltså finns vi. Men det bekräftar inte att det finns något utanför oss själva, inte heller en objektiv sanning. Man kan inte bevisa en objektiv sanning det är något vi måste tro på. Den inre och yttre verkligheten är ett rimlighetsantagande från Descartes och är inte bevisad i sak, likaså att det universella medvetandet, skapelsen skulle ha ärliga avsikter. Descartes filosofi kräver religiositet, det är svårt för en ateist att köpa hans argument mer än citatet ovan. Jag ser mer Descartes som ett steg på vägen bort från en filosofi i religionens tjänst.
Du vill påstå att det inte är en sanning, att vi objektivt sett kan sanningsförklara att vi Existerar?
Det tänks ju annars ganska självklart att Vi Kan göra Det Om Vi resonerar Om en sådan Sak.
Hur Vi egentligen förhåller oss tänks ju också totalt irrelevant för slutsatsen.
Citat:
I denna objektiva värld kommer boll representeras olika för dig och mig. "Urbollen" kanske är vit för mig men blå för dig. Det är den mest representativa bollen i vårt inre. Den beskriver oftast en boll i den fysiska världen men skulle även kunna beskriva en drömboll. Eller en boll som omvandlats i vårt minne under lång tid och egentligen inte finns eller har funnits i verkligheten, bara ursprunget finns/har funnits någonstans där. Boll existerar bara för de som bollen fyller någon form av mening för och definieras av dem människorna och därför kan boll också ändra definition över tid.
Vart kommer den stora självsäkerheten ifrån? Till stort kan jag bara någorlunda instämma med dig här dock.
Citat:
Att vår värld innehåller ständiga likheter torde innebära att allt är skapat utifrån det som finns i vår värld men betänk också begränsningen hos människan att se det som vi inte förstår och vår vilja att skapa mening genom att para ihop likartade ting, likt gestaltpsykologin. För att förstå och tänka ekonomiskt rationaliserar vi verkligheten. Frågan är hur mycket vi uppfattar utifrån våra egna begränsningar (jmfr bantufolkets begränsning av framtidstänkande). Jag förstår inte riktigt vad man menar när man säger att hjärnan och universum är likt varandra, utifrån vad

Lägg ner Rasistsnacket, det är väldigt OT!
Jag tror dessutom att de flesta vet att språket är ett viktigt hjälpmedel för hur vi uppfattar världen.
Du är väl också en sådan som tror att människan omöjligtvis kunde uppfatta färger innan vi hade namn på dem?
Det finns sådana på riktigt! Jag har talat med flera som tror att färgen Blå är vår "nyaste" färg

Nej men nu tror jag inte att du har förstått riktigt här. Vår värld Existerar i oss (Re). Vi Representerar i sin tur den med hjälp av PartikelStrålning (Pr) mestadels i Hjärnan och ryggmärgen. Utifrån Partiklar (De) i Universum (Ex).

De + Pr = Re
Pr + De = Re
Re = Pr + De
Re= De + Pr

Existens = Re + Pr + De
Existens = De + Pr + Re

Representation = Skapare
Presentation = Upprätthållare
Definition = Bärare
/
Ex= Du/Gud (Existens)
Re= Din Värld/Guds Värld (Universum)
Pr= Dina Tankar
De = Guds Tankar (det universella medvetandets tankar)
/
Ex (Du) = Representation (Din värld) + Presentation (Dina tankar) + Definition (Guds tankar)
Ex (Gud) = Definition (Guds värld) + Presentation (Guds tankar) + Representation (Din värld)

Du (Ex) kommer utefter Universums system aldrig att möta Din Skapare (Ex) då ni omöjligtvis kan Existera på samma plats
Jag hoppas innerligt att detta blev någorlunda tydligt för dig att uppfatta - om så var fallet är det närmast ett mirakel.

Citat:
Vad vi kallar verklighet beror på vad vi lägger i begreppet, vilket säkerligen skiljer sig åt. Vårt medvetande kräver en tro på fysisk verklighet för att kunna strukturera världen. För den skull krävs ingen egentlig verklighet. Jag förstår människans ständiga vilja att förstå något större men tänker att vår begränsning av att vara just människor kanske gör att vi aldrig riktigt kan förstå.

Exakt, eller kanske kanske!
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-17 kl. 06:25.
Citera
2019-02-17, 05:50
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det bör tilläggas att Descartes gjorde ett ogrundat antagande om existensens kontinuitet. Det är fullt möjligt att du är en Boltzmannhjärna som just skapats genom en fluktuation i ett tomt universum. Dina minnen av det förflutna är falska - en del av fluktuationen - och din framtid finns inte heller eftersom du försvinner i nästa ögonblick.

En mer korrekt slutsats är därför: Jag tänker just nu, alltså finns jag just nu.
Underbart tillägg - I nästa stund (planksekund) kan man vara död för att sedan existera igen!
Citera
2019-02-17, 05:55
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ja den tanken är helt sjuk men kul att fundera kring. Jag har grymt svårt för nihilismen och relativismen. Problemet med tankemodellen du beskriver är ju att den inte fungerar i den mänskliga hjärnan och vårt behov av att skapa mening och sammanhang. Så även om man kan acceptera det som ett teoretiskt faktum så står det ändå i strid med det mänskliga psyket och kommer därför inte att fungera ens som teoretisk modell. Det mänskliga psyket klarar inte vissa tankar helt enkelt, som att vi inte kan förstå evighet. Dessutom öppnar ett sådant tänk upp för ohyggliga resultat, om allt är relativt, om inget existerar så finns heller inga regler för rätt och fel.
Hur kommer det sig att du tror dig veta allting du vet?
Jag har svårt för alla -ismer. punkt

Varför skulle människan nödvändigtvis inte kunna skapa tanken på evighet bara för att du inte kan det?
Existerar någon evighet att tala om överhuvudtaget? Då det finns olika stora evigheter
Citera
2019-02-17, 06:59
Medlem
Onestones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Okej - Here we go.

Negergubbe önskar uttrycka mig så tydligt och adekvat jag kan - följ därför gärna även länkarna

Att människor kan vara dumma och har förmåga att missuppfatta eller uttrycka oss dåligt vill jag betona redan nu.
Vill också direkt påpeka att jag personligen tror att en i närheten av adekvat Teori om "Gud" är klart omöjlig för oss att förstå.

TS försöker alltså inte att föra en sådan, utan på sin höjd ett potentiellt argument för att Universum har en "Skapare",
I motsättning till dagens gängse uppfattning -att universum uppkommit helt av slumpmässig orsak utan
Mening.

Jag vill inte påstå att jag tror på Gud, har i min ungdom kallat mig ateist men har på senare år börjat kalla mig agnostiker.
Tänker numera att Guds existens inte är fullständigt omöjlig, utan potentiell eller kanske till och med nödvändig.

.......

För att något är gammalt och/eller skapat med mänskligt Medvetande så är det nödvändigtvis inte fel.

Det enda egentliga beviset för att medvetande Existerar är ett känt argument sammanfattat av Descartes 1637 och lyder:

Je pense, donc je suis/ Cogito ergo sum / "Jag tänker, alltså finns jag"

Detta argument är av många ansett som den enda faktiska faktum (sanningen) mänskligheten lyckats frambringa.

...

Potentiellt finns det också sanningshalt i det gamla gnostiska ordspråket (vars ursprung brukar tilldelas Trismegistus):

"AS ABOVE, SO BELOW"

Som främst vill göra gällande att macro-cosmos är som micro-cosmos,
Att Människan är som Gud.
Eller kort och gott att ALLT är likartat eller har samma ursprung.

Termen kan -trots sin uppenbara dualism- också ses som Naturalistisk

För vidare upplysning rekommenderar jag alla att själva söka sig fram vad denna fras kan tänkas betyda.

En häpnadsväckande insikt är att vår hjärna och det fysiska universum vi existerar inom verkar vara otroligt lika.
Precis som att ALLT i universum har otroliga likheter med varandra.

....

I bibeln står:
Gud sade: ”Varde ljus!” Och det blev ljus.

Denna skapelseberättelse har jag hela mitt liv hånat och skrattat gott åt, tills en dag då jag fick en insikt.:

"När Jag Tänker Då Existerar Mina Tankar."

Varför och vad betyder detta?

Mitt Medvetande verkar liksom bygga upp min värld helt utefter mitt Tillstånd.
Med tillstånd menar jag t.ex mina tankar, sinnesintryck, uppfattningar och idéer, om hur världen framför mig är beskaffad.

I Min Tankevärld så kan jag skapa vad som helst, bara jag Definierar det så Existerar det däri direkt.
Tanken tycks "skapas" Manifesteras/Representeras i min tankevärld av mitt Medvetande så snart jag Definierat (satt ord på) den.

Men jag måste aktivt tänka på något för att det skall Existera i min tankevärld.

"När jag läser/aktivt-tänker-på ordet "sommar" så bl.a känner jag lukten av regn och gräs."

Hur går det till?

...:...

För att tänka sig en "boll" så borde nödvändigtvis "boll" Existera.

Men Varför existerar boll/-ar och vad är det som gör något till en boll?

Definition är svaret på den senare frågan.

Svaret på den första frågan -varför finns bollar- är betydligt svårare att svara på.
Bollar är ju för allt vad vi vet endast definierade av människan som något som är sfäriskt och därav kan rulla.
Sfäriska föremål som kan rulla fanns givetvis innan vi Definierade "bollar", men var alltså inte bollar tidigare.
Bollar Existerar alltså med största sannolikhet endast för att vi medvetet bestämt oss för det, i likhet med sporten fotboll.

Att Definiera något räcker inte heller för att det verkligen skall existera, det måste nämligen också Manifesteras i Universum
Du kan Definiera något som inte existerar i verkligheten, och verkligheten kan bevisligen sakna något för att det inte Definierats.

Existens (Representation) = Presentation (Ord) + Definition (Betydelse)

Men nu skulle vi ju tala om ljuset!

Vad ljus är för någonting har vi idag relativt stora kunskaper om.
Vi vet att ljus är elektromagnetisk strålning vars energi-kvantum är Fotonen.
Detta är alltså människans definition av ljus idag, som vi dessutom erkänner otillräcklig för att uttrycka total sanning.
Den sanna definitionen är alltså för människan obestämd, men har också sedan universums början alltid varit densamma.

Men VARFÖR existerar ljuset?

Mitt svar är att:

Alltså:
För att ljus skall Existera (Representeras) så behöver ljus Definieras (ord) och sedan Presenteras (sägas) av Gud.

Det som ovan kallas Gud är alltså det potentiellt universella medvetande som eventuellt gett upphov till universum.

Universum verkar uppenbarligen vara ett medvetande precis som att din tankevärld är det.
.:.
Medvetande verkar vara nödvändigt för att något alls skall kunna fås möjlighet att existera.

Jag vill påstå att allt ovanstående är förenligt med Indeterminismen och Naturalism, samt även att alla Medvetanden är det.

!Försök att hålla dina redan förutfattade uppfattningar om "Gud" utanför kritik av ovan argumentation.!

Jag förbehåller mig rätten att inte svara på trams från religiösa -kanske framför allt Ateistiska- fundamentalister.
Samt alla andra eller vilka som helst vare sig de kommer med svar jag tycker saknar giltiga motargument eller inte.

Kanske också behöver informera vissa om att mitt användarnamn Negergubbe besitter noll sanningshalt, är varken neger eller gubbe.
Och att alla kommentarer om just detta är högst Off-Topic.

Det som skall diskuteras här är givetvis argumentationen ovan och sannolikheten eller riktigheten i denna.
Vad som är OT eller inte bestämmer slutligen administratörerna.

Jag hoppas och tror att detta skall kunna bli en härlig diskussion som jag finner stort intresse i att diskutera,
Men man vet ju hur det brukar bli med detta här Sveriges största och bästa diskussionsforum.

Slutligen vill jag åter erkänna att min egen oduglighet existerar och påminna er om att inte bara läsa utan också tänka lite.
Min önskan är ändock att detta utkast skall giva någon (förhoppningsvis mig själv också) större kunskap i ämnet.

Tack för din tid och ditt engagemang i frågan! / Negergubbe

Mycket väl skrivet/sammanfattat.
Jag får väll räkna in mig som gubbe ( 50+ ).
Jag hade liknande tankar för ca 20 år sedan, men mycket mer lekmansmässiga.
Jag försökte förklara för folk att filmer som Hajen och Star Wars fanns i många människors medvetande. Folk relaterade till dessa filmer på ett sätt som inte är helt olikt religion. Man gjorde liknelser med filmerna då denna medvetenhet existerade i folks medvetande.
( Dagens yngre kanske gör likadant med tex. Sagan om ringen/ Game of thromes. )

Folk som har en religiös uppväxt, kanske t.o.m. gått i religiösa skolor, har självfallet ett mycket kraftigt påverkat medvetande att förhålla sig till. Så även vi andra...Ex:
Ett företag som vi har mycket högt förtroende för informerar om en ny produkt.
Du ser den på bild, du läser om dess prestanda och du får veta vad den kostar.
I ditt medvetande finns nu produkten trots att du aldrig sett, känt, luktat eller smakat på den.
Du tvekar inte alls...eller hur?
Du kan tveka på dess förträfflighet men inte på dess existens....

Du kan glädja dig åt att Einstein hade liknande tankar, han sa:
Om du i fantasin kan skapa något, så är du en bra bit på väg att det skulle kunna tillverkas/existera.
Citera
2019-02-17, 07:11
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
En mer korrekt slutsats är därför: Jag tänker just nu, alltså finns jag just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Underbart tillägg - I nästa stund (planksekund) kan man vara död för att sedan existera igen!

Detta är en sannolikhet som jag också ser.

En ganska distinkt observation jag har gjort när det gäller mitt "inre rum" (jag menar i den bemärkelsen ett mentalt rum där man "ser" (visualiserar, drömmer) olika fenomen av metafysisk natur, även tänker), är att detta inre rum inte existerar, alternativt existerar i en o-observerbar dimension av det inre rummet och således gör det metafysiska jaget , återigen, när det inte används, obefintligt - omedvetet.

För att sätta det i ett enklare perspektiv; jag upplever att jag fantiserar ihop både rummet och "jaget" som rummet finns i när jag behöver till exempel tänka...och således enligt Regulus, existerar då, enbart då.

Dock skulle jag välja sträcka ut Regulus argument en aning och även inkludera andra metafysiska fenomen som att drömma och visualisera, likt att tänka behöver dessa funktioner ett metafysiskt jag också...åtminstone behöver "jag" () det.
Citera
2019-02-17, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Troende påstår att gud skapade allt ur tomma intet.

Hur tror du att allt kom till? Eller ska jag fråga hur VET du att allt kom till?
Citera
2019-02-17, 07:56
Medlem
Citat:
Läser man den babyloniska skapelseberättelsen Enûma Eliš som 1 Mos. är baserad på

Är ditt påstående bevisad? Kan jag få se bevis på detta?
Citera
2019-02-17, 08:03
Medlem
Citat:
I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Och jorden var öde och tom, och mörker var över djupet, och Guds Ande svävade över vattnet.

Vem skapade egentligen vattnet?

Nu är du bara allmänt dum, fråga dig också vem som skapade syret, det står det inte uttryckligen i bibeln heller, därför måste bibeln vara falsk, eller hur?
Citera
2019-02-17, 09:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Är ditt påstående bevisad? Kan jag få se bevis på detta?

Se mina inlägg i den här tråden för mer om detta:

(FB) Edens trädgård
Citera
2019-02-17, 09:24
Medlem
Citat:
Se mina inlägg i den här tråden för mer om detta:

(FB) Edens trädgård

Kan du citera exakt var du har dina bevis? Att bara allmänt säga att berättelserna är lika är inget vetenskapligt bevis.
Citera
2019-02-17, 09:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nu är du bara allmänt dum, fråga dig också vem som skapade syret, det står det inte uttryckligen i bibeln heller, därför måste bibeln vara falsk, eller hur?

Nej, att "Gud skapade jorden" skulle syfta på planeten Jorden är ett sentida missförstånd. Varken sumererna/babylonierna eller judarna som lånade deras skapelseberättelse visste överhuvud taget att Jorden är en planet. Den "jord" som det talas om är fastlandet, inget annat.
Citera
2019-02-17, 09:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Kan du citera exakt var du har dina bevis? Att bara allmänt säga att berättelserna är lika är inget vetenskapligt bevis.

Se bland annat länkarna i det här inlägget:

(FB) Edens trädgård

Men du bör som sagt läsa hela den tråden om du är intresserad av de här frågorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in