Citat:
Ja det var lite lång text ja, läste inga länkar.
Att du kan tänka på en boll bevisar inte att boll existerar mer än i din hjärna. Språket möjliggör tanken boll och är bara viktig om man har en relation till boll. Det finns små urfolk som inte har framtidsord, de är begränsade i tanken och därmed också språket och bygger därför "samhällen" som utgår från nuet och är väldigt primitiva. Vidare med bollbeskrivningen så beskriver du representationen boll, likt Platon, och det är definitivt så människan strukturerar medvetandet utifrån sin egen representation.
Att du kan tänka på en boll bevisar inte att boll existerar mer än i din hjärna. Språket möjliggör tanken boll och är bara viktig om man har en relation till boll. Det finns små urfolk som inte har framtidsord, de är begränsade i tanken och därmed också språket och bygger därför "samhällen" som utgår från nuet och är väldigt primitiva. Vidare med bollbeskrivningen så beskriver du representationen boll, likt Platon, och det är definitivt så människan strukturerar medvetandet utifrån sin egen representation.
Du skriver också en väldigt lång text, som svar.
Möjligen är den första meningen du skriver sanningsenlig -att boll i egentlig mening kanske bara finns i hjärnan-.
Hur små är dessa påstådda "urfolk"? "Framtidsord"? Menar du kanske tvärtom språket/tanken?
Vidare - utmärkt iakttagelseförmåga, Platon använde också samma ord för samma sak....
Representation -> Definition -> Presentation -z Representation -> Definition -> Presentation -Z Representation...?!
Jag skulle råda dig att gå in på länken "AS ABOVE, SO BELOW". Eller iaf fundera på dess Definition
Du skulle få en betydligt bredare förståelse för diskussionens grund om du förstod innehållet.
Rasistsnacket kan du vara vänlig hålla annorstädes.
Citat:
Yesper, det var en liknande formulering jag använde, typ. För hur kan något "Existera" om det behöver något för att existera?
Om något existerar i ett medvetande så skall det också representeras i universum för att det ska existera. Bollen manifesteras i medvetandet och produceras av människan medvetet. Eller tvärtom, tråd existerar och manifesteras därför i människans medvetande. Men varför måste det vara sant i fysiken, varför måste det fysiska fungera likadant? Om ljus existerar och medvetandegörs hos människor, varför måste ljus föregåtts av en medveten tanke? I den fysiska verkligheten kan saker existera utan att det för den skull medvetandegjorts av något? Eller hur bevisar man motsatsen eller ens teoretiskt talar för dess existens. Jag tycker du missar att förklarar av vilken anledning universum måste ha ett medvetande. Att ting bara kan existera med ett medvetande, visar väl bara att du utgår från dig själv. Argumentet träden i skogen faller inte om du inte hör det. Bevisar det inte bara hur begränsade vi människor är i tanken, och därmed i språket.
Du kanske missar något när du trycker på Svara knappen innan du förstått eller ens läst vad som står i TS?
Jag vill påstå att det är dem fysiska partiklarna i din hjärna som skapar ditt Medvetande som sen kan Definera "boll" för Dig, Presentera boll genom t.ex fotboll som då Representeras.
Människa är ett väldigt komplext system av partiklar. Men långt ifrån lika komplext som Partiklarna
Människan vet bara att ljus finns därför att deras ögon kan uppfatta elektromagnetisk Strålning,
Vi har sen med hjälp av vetenskapliga metoder kommit fram till att de fysiska ljuspartiklarna Existerar (fotoner) och är Kvantum.
Vet du vad det är för något -kvantum? "-Skapare/Bärare/Upprätthållare- Eller hur Kvantum fungerar?
Tror du på riktigt att träd som faller i skogen inte låter om inte du hör det? Det är väl ingen "vid sunda vätskor" som tror det?
Citat:
Du vill påstå att det inte är en sanning, att vi objektivt sett kan sanningsförklara att vi Existerar?
Sen ja, vi konstaterar att vi har ett medvetande, alltså finns vi. Men det bekräftar inte att det finns något utanför oss själva, inte heller en objektiv sanning. Man kan inte bevisa en objektiv sanning det är något vi måste tro på. Den inre och yttre verkligheten är ett rimlighetsantagande från Descartes och är inte bevisad i sak, likaså att det universella medvetandet, skapelsen skulle ha ärliga avsikter. Descartes filosofi kräver religiositet, det är svårt för en ateist att köpa hans argument mer än citatet ovan. Jag ser mer Descartes som ett steg på vägen bort från en filosofi i religionens tjänst.
Det tänks ju annars ganska självklart att Vi Kan göra Det Om Vi resonerar Om en sådan Sak.
Hur Vi egentligen förhåller oss tänks ju också totalt irrelevant för slutsatsen.
Citat:
Vart kommer den stora självsäkerheten ifrån? Till stort kan jag bara någorlunda instämma med dig här dock.
I denna objektiva värld kommer boll representeras olika för dig och mig. "Urbollen" kanske är vit för mig men blå för dig. Det är den mest representativa bollen i vårt inre. Den beskriver oftast en boll i den fysiska världen men skulle även kunna beskriva en drömboll. Eller en boll som omvandlats i vårt minne under lång tid och egentligen inte finns eller har funnits i verkligheten, bara ursprunget finns/har funnits någonstans där. Boll existerar bara för de som bollen fyller någon form av mening för och definieras av dem människorna och därför kan boll också ändra definition över tid.
Citat:
Att vår värld innehåller ständiga likheter torde innebära att allt är skapat utifrån det som finns i vår värld men betänk också begränsningen hos människan att se det som vi inte förstår och vår vilja att skapa mening genom att para ihop likartade ting, likt gestaltpsykologin. För att förstå och tänka ekonomiskt rationaliserar vi verkligheten. Frågan är hur mycket vi uppfattar utifrån våra egna begränsningar (jmfr bantufolkets begränsning av framtidstänkande). Jag förstår inte riktigt vad man menar när man säger att hjärnan och universum är likt varandra, utifrån vad
Lägg ner Rasistsnacket, det är väldigt OT!
Jag tror dessutom att de flesta vet att språket är ett viktigt hjälpmedel för hur vi uppfattar världen.
Du är väl också en sådan som tror att människan omöjligtvis kunde uppfatta färger innan vi hade namn på dem?
Det finns sådana på riktigt! Jag har talat med flera som tror att färgen Blå är vår "nyaste" färg
Nej men nu tror jag inte att du har förstått riktigt här. Vår värld Existerar i oss (Re). Vi Representerar i sin tur den med hjälp av PartikelStrålning (Pr) mestadels i Hjärnan och ryggmärgen. Utifrån Partiklar (De) i Universum (Ex).
De + Pr = Re
Pr + De = Re
Re = Pr + De
Re= De + Pr
Existens = Re + Pr + De
Existens = De + Pr + Re
Representation = Skapare
Presentation = Upprätthållare
Definition = Bärare
/
Ex= Du/Gud (Existens)
Re= Din Värld/Guds Värld (Universum)
Pr= Dina Tankar
De = Guds Tankar (det universella medvetandets tankar)
/
Ex (Du) = Representation (Din värld) + Presentation (Dina tankar) + Definition (Guds tankar)
Ex (Gud) = Definition (Guds värld) + Presentation (Guds tankar) + Representation (Din värld)
Du (Ex) kommer utefter Universums system aldrig att möta Din Skapare (Ex) då ni omöjligtvis kan Existera på samma plats
Citat:
Vad vi kallar verklighet beror på vad vi lägger i begreppet, vilket säkerligen skiljer sig åt. Vårt medvetande kräver en tro på fysisk verklighet för att kunna strukturera världen. För den skull krävs ingen egentlig verklighet. Jag förstår människans ständiga vilja att förstå något större men tänker att vår begränsning av att vara just människor kanske gör att vi aldrig riktigt kan förstå.
Exakt, eller kanske kanske!
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-17 kl. 06:25.
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-17 kl. 06:25.
/ Negergubbe