2019-02-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Du som har en närmast religiös tilltro till -och fundamentalistiskt ateistisk föreställning om- dagens BigBang-Teori,
Kommer du att ändra dig när din uppfattning är motbevisad eller klamra dig fast kvar?

Får jag gissa?
Jag kan bara tala för mig, men jag ändrar mig direkt jag ansett att jag blivit motbevisad.
Jag har faktiskt inget val. Jag kan inte komma på en enda sak jag tror på fastän jag vet att det inte stämmer. I alla fall ingen ”stor och viktig” sak.
Jag är ju inte religiös....
Citera
2019-02-17, 16:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du som har en närmast religiös tilltro till -och fundamentalistiskt ateistisk föreställning om- dagens BigBang-Teori,
Kommer du att ändra dig när din uppfattning är motbevisad eller klamra dig fast kvar?

Får jag gissa?

Jag har inga problem med att ändra mig om min åsikt har blivit motbevisad.
Citera
2019-02-17, 17:48
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag har inga problem med att ändra mig om min åsikt har blivit motbevisad.
Kanske stämmer detta, i de fall du verkligen uppfattat att du blivit motbevisad.

Dem flesta vet numer att allt är relativt och att ett Subjekt aldrig kan ha full kunskap om ett annat Subjekt.
De kan endast ha en uppfattning genom att subjektet presenteras.

Därför är ”Teorier” i sin grund alltid felaktiga, då de kräver att verkligheten också skall kunna vara på ett annat sätt ”Falsifikation”. Sanningen är dock objektiv, alltså något som Aldrig kan beskrivas korrekt eller Falsifieras.

Den som kräver en teori (fakta) för att kunna förklara sanningen är alltså rena idioter.
En teori är alltid i bästa fall en godtycklig gissning.
En Faktoid har dock potential att beskriva en absolut objektiv sanning.
Citera
2019-02-17, 17:59
Medlem
Citat:
Universum har nödvändigtvis en Upphovsman, lika säkert som att din tankevärld har det.
Felaktigt påstående.

Citat:
Men människan är långt ifrån ett lika komplext System som Partiklarna själva.
Felaktigt påstående.

Citat:
De + Pr = Re
Pr + De = Re
Re = Pr + De
Re= De + Pr

Existens = Re + Pr + De
Existens = De + Pr + Re

Representation = Skapare
Presentation = Upprätthållare
Definition = Bärare
/
Ex= Du/Gud (Existens)
Re= Din Värld/Guds Värld (Universum)
Pr= Dina Tankar
De = Guds Tankar (det universella medvetandets tankar)
/
Ex (Du) = Representation (Din värld) + Presentation (Dina tankar) + Definition (Guds tankar)
Ex (Gud) = Definition (Guds värld) + Presentation (Guds tankar) + Representation (Din värld)

Förvirrat nonsens.

Citat:
Jag hoppas innerligt att detta blev någorlunda tydligt för dig att uppfatta - om så var fallet är det närmast ett mirakel.
Sant påstående.

Citat:
Att du tror att det är vår "komplexa biologi" som ger upphov till Existens/Varandet - Subjektivitet (Medvetande) och att den i sin tur endast är ett resultat av den "Objektiva lag" (alltså inte Styrt av ett Subjekt=Medvetande) vi kallar Evolution, men vill påstå att ett något så oerhört mycket mer avancerat fysikaliskt system som Kvantum eller för den delen hela Universum inte är Medvetande, det är väl ganska djärvt?

Det är inte djärvt, det är vad alla bevis talar för, vilket är anledningen till att det är den nutida vetenskapens ståndpunkt.

Citat:
Ingen vettig människa förnekar Evolution, men det är bara idioter som förespråkar den som "sanningen".
Motsägelse.

Citat:
Alla Objekt är alltså nödvändigtvis Subjekt - Subjekt består av subjektiva Objekt
Subjekt är alltid Relativa
Betydelselös lek med ord.
Citera
2019-02-17, 18:09
Medlem
Citat:
Kanske stämmer detta, i de fall du verkligen uppfattat att du blivit motbevisad.

Dem flesta vet numer att allt är relativt och att ett Subjekt aldrig kan ha full kunskap om ett annat Subjekt.

Därför är ”Teorier” i sin grund alltid felaktiga, då de kräver att verkligheten också skall kunna vara på ett annat sätt ”Falsifikation”. Sanningen är dock objektiv, alltså något som Aldrig kan beskrivas korrekt eller Falsifieras.

Den som kräver en teori (fakta) för att kunna förklara sanningen är alltså rena idioter.
Detta är dock ingen anledning för att smussla in Gud (skapare). Även det påståendet måste beläggas.
Citera
2019-02-17, 18:13
Medlem
Citat:

Du anser med andra ord att något som inte kan bevisas har större sannolikhet att vara sant än något som kan bevisas eftersom bevis alltid kan visa sig vara felaktiga?

Jag tror vi har definierat hela grunden till ditt sätt att resonera här. Du anser t.ex. att Gud finns eftersom vi aldrig har stött på honom, och att t.ex. döden inte finns eftersom vi ser den hela tiden.
Citera
2019-02-17, 18:24
Medlem
Felet ni gör är att jämställa människan med Gud och tro att Gud är som vi.

Förstår ni inte storheten i allsmäktighet, att ha ALL makt och all kunskap?
Människor har väldigt lite makt och är inte särskilt vetande.
Det blir så löjligt när ni gör jämförelser som antyder att bara för att människor inte kan så...

När ni inte förstår vad Gud som är allsmäktig är i jämförelse med oss oförstående små skapelser som är beroende.
Gud är inte beroende.
Gud har all makt, Gud kan göra precis allt.
Citera
2019-02-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra

Det blir så löjligt när ni gör jämförelser som antyder att bara för att människor inte kan så...

När ni inte förstår vad Gud som är allsmäktig är i jämförelse med oss oförstående små skapelser som är beroende.
Gud är inte beroende.
Jo, det är ju just det påståendet som ska beläggas i denna tråd.
Citera
2019-02-17, 18:47
Medlem
Citat:

Gud är inte beroende.
Kan Gud skapa en sten så tung att han själv inte orkar lyfta den?
Citera
2019-02-17, 18:57
Medlem
negergubbes avatar
Citat:

Gud är inte beroende.
Exakt. Ungefär som att en ensam cell skulle försöka sig på att framställa en totalt sanningsenlig bild av kroppen den är en väldigt liten och i egentlig mening närmast betydelselös del av.

En teori kan alltid motbevisas genom att en mer sanningsenlig teori läggs fram, Det kan inte inte en sann objektiv beskrivning utsättas för.
Därför är Teorier alltid just det, Teorier.
Bara för att ett Subjekt inte kan förmå beskriva ett annat Objekt, betyder det inte att Objektet inte Existerar.

Det måste med största sannolikhet och i faktisk mening Nödvändigtvis Existera som ett eget Subjekt för att kunna uppfattas som ett Objekt (i relation med något annat objekt) av ett Subjekt.

Relativitet är svårare att greppa än de flesta människor vill erkänna.
Dom flesta vill göra anspråk på att ha bättre kunskap än andra.
De verkar rädda för att ha fel?
Då de med absolut nödvändighet ALLTID har det kan det tyckas onödigt.
Att erkänna att man inte har total kunskap är liksom det första steget i att ge sig möjlighet till kunskap.
Citera
2019-02-17, 19:03
Medlem
tcfmogs avatar
Varför tycker ateister det är så viktigt med bevis för guds existens? Har aldrig förstått det.
Citera
2019-02-17, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Varför tycker ateister det är så viktigt med bevis för guds existens? Har aldrig förstått det.
Jag talar för mig, inte ateister. Men för mig gäller det allt jag tror på, alltså inte bara gudar.
Dessutom är det ganska många religioner, och religiösa, som vill att andra ska tro som dem. De till och med startar krig och konflikter över sin gudstro. De vill även att lagar ska stiftas baserat på vad just deras gud vill. Därför tycker jag bevis är viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in