2019-02-17, 18:06
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad tycker du att man ska göra åt det, då? Staten får slumpa fram namn till alla barn som föds?
Inte mej emot.
Citat:
Även om hela civilisationen förintades, och mänskligheten började om från noll, och allt gammalt var glömt... så skulle det inte gå många årtionden, förrän vissa människor hade blivit kända för vissa goda egenskaper, andra beundrade dem och döpte sina barn efter dem. Ytterligare andra skulle tycka att bovarna, som alltid uppstår i varje samhälle, är häftigare personer - och döper sina barn efter dem i stället... Efter hundra år har du samhällsklasser igen, och inom klasserna helt eller delvis olika förnamn.
Historiesynen låter lite väl deterministisk för min smak. Och i så fall finns det väl ingen anledning att bry sig? Oavsett tror jag att den västerländska överklassen kan ta sig i arslet, de har definitivt sin bästa tid bakom sig.
Citera
2019-02-17, 18:49
Medlem
Nihennas avatar
Nu har jag bara läst 5 sidor, men underbart hur inte en enda har dragit upp att vi bor i Sverige, inte USA, och bara för att de är smeknamn borta i staterna så är det obligatoriskt att samma regler gäller här.

Bara för att det är WT i staterna att tilldela dem som tilltalsnamn behöver det inte betyda att det är WT här. Vi är Sverige, inte USA.
Citera
2019-02-17, 19:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Nu har jag bara läst 5 sidor, men underbart hur inte en enda har dragit upp att vi bor i Sverige, inte USA, och bara för att de är smeknamn borta i staterna så är det obligatoriskt att samma regler gäller här.

Bara för att det är WT i staterna att tilldela dem som tilltalsnamn behöver det inte betyda att det är WT här. Vi är Sverige, inte USA.

Jodå, skillnaden USA-Sverige har diskuterats. Slutsatsen (min i alla fall), blev att namn som är WT i USA blir ÄNNU mer WT i Sverige, för att de blir dubbelfel här. BÅDE en smeknamnsform och en utländsk (och särskilt då amerikansk) smeknamnsform. Att så många svenska WT-namn härstammar från just USA beror ju på, att vissa samhällsklasser söker sin inspiration just i amerikansk populärkultur. Man döper sitt barn efter en skådespelare eller sångare. Eller en påhittad karaktär i en TV-serie, film, dataspel eller tecknad serie.

Det är t.o.m. så att vissa namn som är helt normala, "riktiga" förnamn i den engelskspråkiga världen (inte bara USA), kan dra åt WT-hållet här. För att de inte passar in det svenska språket, och detta har då den som valt namnet till sitt barn inte varit medveten om, samt för att de låter konstiga och dumma tillsammans med vanliga, svenska efternamn. Exempel på sådana namn är William och (värre) Kevin och Liam.
Citera
2019-02-19, 01:30
Bannlyst
Om det är som du säger har ju Jack och Bill blivit nys namn. Hur många med namnet Airikr har du sprungit på? Gissar att du har träffat betydligt fler med namnet ERIK.
Citera
2019-02-19, 01:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Om det är som du säger har ju Jack och Bill blivit nys namn. Hur många med namnet Airikr har du sprungit på? Gissar att du har träffat betydligt fler med namnet ERIK.

Jo, men den övergången tog ju tusen år...
Citera
2019-02-19, 10:10
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jodå, skillnaden USA-Sverige har diskuterats. Slutsatsen (min i alla fall), blev att namn som är WT i USA blir ÄNNU mer WT i Sverige, för att de blir dubbelfel här. BÅDE en smeknamnsform och en utländsk (och särskilt då amerikansk) smeknamnsform. Att så många svenska WT-namn härstammar från just USA beror ju på, att vissa samhällsklasser söker sin inspiration just i amerikansk populärkultur. Man döper sitt barn efter en skådespelare eller sångare. Eller en påhittad karaktär i en TV-serie, film, dataspel eller tecknad serie.

Det är t.o.m. så att vissa namn som är helt normala, "riktiga" förnamn i den engelskspråkiga världen (inte bara USA), kan dra åt WT-hållet här. För att de inte passar in det svenska språket, och detta har då den som valt namnet till sitt barn inte varit medveten om, samt för att de låter konstiga och dumma tillsammans med vanliga, svenska efternamn. Exempel på sådana namn är William och (värre) Kevin och Liam.
Mina barn föddes i ett engelsktalande land, har vanliga engelska namn som dock är väldigt ovanliga i Sverige då en av dem är ensam om sitt namn och den andra först i Sverige med sitt och den tredje har ett namn som är vanligt i båda länderna. De har en förälder som är svensk/amerikan och en förälder som är irländsk och de har ett engelskt efternamn.
Barnen är runt 10-13 års åldern och vi har bott i Sverige i 5 år och de talar båda språken flytande men de döms då alltså ut?
Citera
2019-02-19, 10:43
Medlem
Peter77s avatar
Omogen och korkad trådstart. Jag tror folk skiter högaktningsfullt vad någon tönt tycker är WT.

Att skapa en tråd om namn man tycker är WT, för att få ryggdunkningar, det är WT om något.
Kom igen när du flyttat ur ditt pojkrum och kan föra vuxna diskussioner med lite härnsubstans bakom.
Citera
2019-02-19, 11:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Mina barn föddes i ett engelsktalande land, har vanliga engelska namn som dock är väldigt ovanliga i Sverige då en av dem är ensam om sitt namn och den andra först i Sverige med sitt och den tredje har ett namn som är vanligt i båda länderna. De har en förälder som är svensk/amerikan och en förälder som är irländsk och de har ett engelskt efternamn.
Barnen är runt 10-13 års åldern och vi har bott i Sverige i 5 år och de talar båda språken flytande men de döms då alltså ut?

Nej, varför skulle de dömas ut? De har ju en ANLEDNING att ha engelska förnamn, om de har en engelsk förälder, och ett engelskt efternamn. Snarare ses dina barn som lite spännande tror jag - brittiskt ursprung är ju inget att skämmas för, utan tvärtom så har många svenskar högt (för högt) uppsatta tankar om britter. Man föreställer sig att alla ska vara som i "Downton Abbey"!
Citera
2019-03-04, 12:27
Medlem
Ruger89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Vad menar du med att ingen Svensk kan uttala Charlie?
Menar du allvar eller trollar du precis som ts?
Charlie är ju förövrigt den Engelska motsvarigheten till vårt Svenska Kalle, vilket i Engelskan är namnet Charles och vårt Svenska Carl/Karl.
Är det svårt?
Svenskar säger scharli, som du uttalar "shit" på Engelska. Det uttalas inte så.
Citera
2019-03-04, 14:15
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruger89
Du måste vistas bland kretiner. Jag säger Charlie som i kyckling.
Citera
2019-03-04, 14:28
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruger89
Icke du fattar verkligen inte det här.
Citera
2019-03-04, 14:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Du måste vistas bland kretiner. Jag säger Charlie som i kyckling.

Fast på engelska är det ett t-ljud också före tje-ljudet. Det är det här som blir så knasigt, när man importerar namn som inte får ett automatiskt svenskt uttal, utan där man undrar om man ska uttala det mer-eller-mindre på engelska. Samma gäller ju William - ska det uttalas med v- eller oa-ljud i början? Man vet inte det.

Charlie är ju dessutom olämpligt av flera andra skäl: 1) smeknamn som sagt, 2) dessutom förknippat med clownfiguren som Charlie Chaplin spelade, och 3) i Sverige idag även könsambivalent. Vet flera PK-genus-tokar, bland annat Alex Schulman, som har döpt sin dotter till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in