2019-02-17, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, att "Gud skapade jorden" skulle syfta på planeten Jorden är ett sentida missförstånd. Varken sumererna/babylonierna eller judarna som lånade deras skapelseberättelse visste överhuvud taget att Jorden är en planet. Den "jord" som det talas om är fastlandet, inget annat.
Visste Gud att det var en planet ?
Citera
2019-02-17, 10:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Exakt, och som jag har sagt så korrigeras det inte alltid, det beror på hur uppriktiga, objektiva och öppna dessa vetenskapsmän är.

Vetenskap och bevis är en sak, vetenskapsmän är en annan sak.

Jo, religion kan ha vetenskapen som metod, lika mycket eller lite som vetenskapsmän kan (eller inte) ha vetenskapen som metod.
Det hade kunnat fungera, förutom att religiösa förkastar vetenskapen när det passar dem och dogmerna är ofta viktigare för en troende.
Religion kan inte ha vetenskapen som metod eftersom mycket i religion utgår ifrån tro och när tron utmanas av vetenskapen struntar man i objektivitet. När det sker börjar man utmåla vetenskapen som bristande utan att själv tänka på att religion är hundra procent hörsägen.

Citat:
Du drar alla religioner över en kam.
Alla religioner har dogmer som inte får bestridas.

Citat:
Hur menar du att jag är en hädare?
Jag menar att den som försöker vara rationell och bestrider dogmer eller vill omforma religionen blir en hädare.

Citat:
En liknelse ska man inte tolka bokstavligt. Menar du att allt som står i bibeln ska tolkas bokstavligt för att bibeln ska tas på allvar?
Jag menar att ingen, inte en enda person, vet vad som är bokstavligt och vad som är liknelser. Vad som avgör det är dogma och tradition. Inte speciellt vetenskapligt.

Citat:
Menar du att evolutionsteorin inte är objektiv? Jag håller med i.o.f.s.
Jag menar att vad som utgör en art inte är objektivt. Både för dig och för vetenskapen. Den bästa metoden vi har att avgöra med är om arterna kan para sig med varandra. Du använder ordet art för att hävda att evolutionsteorin har fel men du verkar inte förstå vad det innebär eftersom du beskriver det som en hård och tydligt definierad linje medans den är allt annat än det.

Citat:
Det motsäger bibeln inte.
Så exakt vad är det som hindrar arter att förändras så mycket att de inte går att definieras som samma art längre? Om du har förändring och du har tid. Vad stoppar förändringen? Vilken mekanism? Det är åtminstone ingenting som upptäckts av vetenskapen.

Citat:
Problemet är bara att ingen har observerat detta, man har bara kunnat observera förändringar inom arter, inte att arter blivit andra arter.
Problemet är att du har en strikt definition av ordet art. Är tigrar och lejon olika arter? Är vargar och hundar olika arter? Det är de tydligaste exemplen på arter som är väldigt nära besläktade. Så pass att de kan para sig med varandra. En art hoppar inte runt på sin gren, den förlänger grenen.

Citat:
Men dom är fortfarande finkar, eller hur? Finkar med olika slags näbbar, dom är av samma art fast med olika slags näbbar. Det enda Darwin bevisade var vad människor i tusentals år redan vetat om, att man kan avla djur och förändra dom i sitt yttre. Det hade människor observerat i tusentals år innan Darwin observerade olika slags finkar på andra sidan jorden.
Hundar och vargar är fortfarande av släktet canis. Det är ungefär samma sak som finkarna.
Evolutionsteorin föreslår inte att finkarna kommer att bli flodhästar.

Citat:
Ja, och svarthyade i Afrika är lika mycket människor som människor med vit hy i norden, detta bevisar inte att en art blivit en annan art. Svarta är inte en annan art än vita.
Exakt. Evolutionsteorin säger ingenting annat heller. Evolution kommer att förlänga grenen, inte byta gren. Ett djur blir inte ett annat djur men det kan ändra form så mycket att vetenskapen byter etikett på det. Däremot blir inte människan annat än homo.
Citera
2019-02-17, 10:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullibull
https://www.expressen.se/debatt/evolutionsteorin-ar-ett-fuskbygge/

"Den fyrvingade flugan användes som bevis för evolutionsteorin, men avslöjades som artificiellt framodlad och kan inte ens flyga. "Försöken att leda evolutionen i bevis har kantats av bedrägerier", skriver överläkaren Sture Blomberg"

"Försöken att leda evolutionen i bevis har kantats av bedrägerier och felaktigheter."

"Nu när så många stämmer in i hyllningskören till Darwin, kan det vara på sin plats att uppmärksamma att det också finns en omfattande vetenskaplig kritik av hans teori om evolutionen.
Det finns nämligen sparsamt med Darwin-kritisk litteratur i Sverige, som i stället får sökas på globala nätbokhandlar. Under det senaste decenniet har det kommit en strid ström av sådana böcker, bland annat "Evolution, a theory in crisis" av Michael Denton, professor i molekylärbiologi på Nya Zeeland."

"likheter i naturen mellan arter är inte oförenliga med design eller en skapelse och utgör inget bevis för en evolution.
Precis som en bilingenjör eller en keramiker använder samma grundmaterial, som plåt, skruvar, muttrar, lera och låter sina skapelser påminna om varandra, så kan Gud, om det nu finns en sådan, mycket väl ha använt samma byggstenar och också låtit sina skapelser likna varandra."

"Försöken att leda evolutionen i bevis har kantats av bedrägerier och felaktigheter. Den översta bilden visar den normala och den nedersta den framodlade fyrvingade bananflugan. Den fyrvingade har framförts som ett exempel på evolution och belönades 1995 med ett Nobelpris.
Under vingarna på den tvåvingade flugan syns två bihang. Dessa balansorgan är absolut nödvändiga för flygning. Den fyrvingade har förlorat de viktiga balansorganen och kan inte flyga. I stället har den två ytterligare vingar, som dock inte kan användas, eftersom de saknar muskler.
I moderna biologiböcker nämns detta som exempel på evolution. Men i själva verket bevisar de fyrvingade flugorna ingenting. De är artificiellt framodlade av genetiker och har svårigheter att para sig och dör ut."

"Evolutionsteorin är egentligen inte en vetenskaplig utan en filosofisk teori. Den har alltid försvarats med en närmast religiös glöd, vilket försvårat en vetenskaplig debatt. Problemet, ur vetenskaplig synpunkt, är att den läcker som ett såll."

Lite dumt att blint lägga hela sin tilltro till vetenskapen.

Visst är det lite lustigt att det bästa man kan komma med för sin egen tes (kreationism) är "likheter i naturen mellan arter är inte oförenliga med design eller en skapelse". Vad sägs om att ifall man ska prata om design eller skapelse kan peka på en endaste liten sak som kan härleda livet till något sådant? Men det kan man inte. Istället säger man att man inte kan utesluta det och "hur skulle det annars ske" för att sedan gråta och spotta när vetenskapen gör en förklaringsmodell för arternas mångfald. Stackars kreationister.
Citera
2019-02-17, 10:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Med förståelse menas uppfattning baserad på kunskap. Vad kunskap är för något kan du läsa om här och här.
Att du inte har någon vidare sådan angående Gud är uppenbart om man ser till din argumentation.

Man kan ha en felaktig förståelse och man kan undgå att helt ha någon förståelse alls,
hur det förhåller sig beror i sin tur på om kunskapen är sanningsenlig eller ej.
All kunskap är inte Kunskap i ordets rätta bemärkelse, eller för den delen knappt någon kunskap alls.
Hur mycket kunskap skulle du själv säga att du besitter i fråga om Gud?

Hur kan någon besitta kunskap om Gud?

Jag har en del kunskap om vad religioner påstår om Gud men det är inte samma sak.
Så jag vill veta hur man kan besitta kunskap om Gud. Vad för metod kan man använda för att uppnå den kunskapen?
Citera
2019-02-17, 10:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vill du påstå att du har några som helst belägg för att ditt eget medvetande existerar? (Du svarade inte på frågan)
Det enda argumentet som är giltigt är inte speciellt övertygande för andra än dig själv.
Därför att endast Du kan ha kunskap om denna.
Med anledning av detta kan kunskap om ett allmänt medvetande aldrig vara säker.
Precis som att allt annat än ditt medvetande aldrig kommer kunna belägga existensen av detsamma.

Ett universellt medvetande skulle inte alls betyda att allt vore likadant och inte kunna skilja sig åt på individuell nivå.
I exemplet som du själv angav te.x så är ju cellerna i din kropp faktiskt olika trots att du besitter ETT jag (medvetande).
Dina hudceller beter sig faktiskt inte precis lika som dina hjärnceller, de ÄR olika trots att dina verkar fungera onormalt lika.
Visst kan man försöka driva tesen att celler inte har medvetande, men det kan man likväl aldrig veta.
Däremot kan man uppfatta att sannolikheten för detta är densamma som för att människor har ett medvetande.
Att påstå att celler inte har ett medvetande är alltså samma sak som att påstå att människor inte har det.

De flesta verkar ha glömt att teser alltid också driver sin antites:
Om man t.ex driver tesen "det är sant att Gud inte finns" så betyder den automatiskt också "Det är falskt att Gud finns".
Om man kan bevisa att något av dessa två påståenden är sanna, så är nödvändigtvis det andra också det.

Ett exempel:
Om du säger att påståendet om Xenu är sant, så påstår du samtidigt att alla påståenden som säger annorlunda är falska.
Kan du alltså hitta ett enda sant påstående som motsäger påståendet om Xenu så är påståendet om Xenu falskt.
Att det finns religioner som inte kan härledas till Xenu är i vilket fall sant = falskt att alla religioner sprungit ur Xenu.
Att påvisa att Xenu aldrig funnits (eller inte funnits den påstådda plats-/tidpunkten) är svårare, men långt ifrån omöjligt.
Eller menar du verkligen att det är en total omöjlighet?

Håller du med om att man är dum i huvudet om man invänder mot något helt utan belägg också?
Man kan ha en uppfattning om sanningshalten i ett påstående utan större belägg - men knappast påvisa eller avfärda den.
Då är man bevisligen den största idioten i rummet (som en nihilistisk moralpredikare ungefär)

Att du läst något betyder inte att du uppfattat innehållet. Det är tydligt.

Universum är i sig självt beviset för det allmänna medvetandet, precis som att dina tankar är beviset för ditt medvetande.
Det förefaller sig så att det ju finns en universell verklighet, kanske inte helt objektiv, men helt säkert en absolut sanning.
Solen finns, även på natten och oberoende av vad vi individuellt tycker och tänker om det.
Däremot kanske "något" måste "tänka" på solen för att den alls skall existera, det vet vi inte.
Det enda du säkert vet är att just du existerar, men några bevis - det har du inte.

Att allt i universum är sammanlänkat med allting annat bl.a. genom rum-tiden, är självklart.
Att du ifrågasätter detta påvisar bara ytterligare din ignorans.

Du är fantastiskt duktig på att själv göra det du anklagar andra för att göra.
Du är också duktig på att missförstå innebörden av det du läser.

Du behöver inte argumentera för hur detta medvetande inte skulle kunna fungerar - det är onödigt.
Att påstå att ett omöjligt sakförhållande inte råder bevisar ingenting.
Det du istället borde göra är att föreställa dig ett universellt medvetande som faktiskt skulle kunna existera.

NEJ! Alla initierade är överens om att vakuum inte är "endast ett tomt utrymme".
De är också fullkomligt överens om att ett utrymme är långt ifrån "ingenting".
Många talar även om "Vakuumets struktur" som att det precis som allting annat har en egen form.
Läste du länkad artikel?

Det beror på hur man ser det, man skulle t.om kunna säga att perfekt vakuum upptar ungefär 99,99999% av universum.
Eller för den delen att endast 0,0000001% av universum är något annat än Vakuum.
Denna uppfattning kan givetvis också vara felaktig. Vi har helt enkelt för lite kunskap i ämnet.
Hur stor behöver volymen av totalt vakuum vara för att erkänna den volymen som perfekt vakuum?
Erkänn att du inte vet istället för att försöka undervisa mig om något som inte är säkert.

Jag är långt ifrån lika fundamentalistisk som du i frågan om Guds existens, alltså mindre religiös än dig.
Du har en religiös tilltro på att så inte är fallet, medans jag erkänner mig osäker och väger idéer mot varandra.
Det är besvärligt -alltså motsatsen till bekvämt- att föreställa sig något som man inte redan tror sig veta.
Jag har inte "valt" för att jag "gillar" idén om ett existerande universellt medvetande "mer" än motsatsen.
Till skillnad från dig då som ju absolut väljer det bekvämare och av dig mest uppskattade alternativet.
Jag är agnostiker (därför påpekar jag det), du är en fanatisk gudsförnekare som påstår dig sitta på sanningen.
Där sitter du på dass och ber andra hålla igen.
Det är faktiskt relativt intressant att se dig försöka övertyga dig själv om din uppfattning också,
Länge leve Flashback! Emotser all sorts kommentarer, men föredrar dem som faktiskt betyder någonting.
Mycket prat om osäkerheter och hur vi inte kan veta eller inte kan utesluta men du tog aldrig upp någon som helst anledning att man ska tro att ett universellt medvetande existerar.
Citera
2019-02-17, 10:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Okej - Here we go.

Negergubbe önskar uttrycka mig så tydligt och adekvat jag kan - följ därför gärna även länkarna

Att människor kan vara dumma och har förmåga att missuppfatta eller uttrycka oss dåligt vill jag betona redan nu.
Vill också direkt påpeka att jag personligen tror att en i närheten av adekvat Teori om "Gud" är klart omöjlig för oss att förstå.

TS försöker alltså inte att föra en sådan, utan på sin höjd ett potentiellt argument för att Universum har en "Skapare",
I motsättning till dagens gängse uppfattning -att universum uppkommit helt av slumpmässig orsak utan
Mening.

Jag vill inte påstå att jag tror på Gud, har i min ungdom kallat mig ateist men har på senare år börjat kalla mig agnostiker.
Tänker numera att Guds existens inte är fullständigt omöjlig, utan potentiell eller kanske till och med nödvändig.

.......
Någonting som orsakade det som följde som vi nu lever inom, det kända universum, är naturligt att vilja anta. Jag är lite osäker på det eftersom jag inte vet om grundläggande kausalitet var gällande i singulariteten i början på tiden, så långt vi kan se tillbaka men jag kan anta att en kausal orsak till vårt universum finns. Vi vet däremot helt enkelt för lite om hur det var då för att avgöra vad det är. Möjligen fanns någonting före Big Bang, möjligen är konceptet "före" meningslöst eller inte applicerbart. Det bevisar dock inte att det skulle vara någonting medvetet eller förmer än en naturlig fysikalisk process.

Citat:
För att något är gammalt och/eller skapat med mänskligt Medvetande så är det nödvändigtvis inte fel.

Det enda egentliga beviset för att medvetande Existerar är ett känt argument sammanfattat av Descartes 1637 och lyder:

Je pense, donc je suis/ Cogito ergo sum / "Jag tänker, alltså finns jag"

Detta argument är av många ansett som den enda faktiska faktum (sanningen) mänskligheten lyckats frambringa.

...

Potentiellt finns det också sanningshalt i det gamla gnostiska ordspråket (vars ursprung brukar tilldelas Trismegistus):

"AS ABOVE, SO BELOW"

Som främst vill göra gällande att macro-cosmos är som micro-cosmos,
Att Människan är som Gud.
Eller kort och gott att ALLT är likartat eller har samma ursprung.
Allt HAR samma ursprung. Däremot måste det inte vara likartat när det gäller medvetande. Vi kan inte utsluta det men det vi kan observera ha medvetande (så nära vi kan komma) är inte likt det som fanns i början. Det är ett stort antagande att det ena är som det andra i den mån du menar. Det finns inga belägg här.
Citat:
Termen kan -trots sin uppenbara dualism- också ses som Naturalistisk

För vidare upplysning rekommenderar jag alla att själva söka sig fram vad denna fras kan tänkas betyda.

En häpnadsväckande insikt är att vår hjärna och det fysiska universum vi existerar inom verkar vara otroligt lika.
Precis som att ALLT i universum har otroliga likheter med varandra.

....

I bibeln står:
Gud sade: ”Varde ljus!” Och det blev ljus.

Denna skapelseberättelse har jag hela mitt liv hånat och skrattat gott åt, tills en dag då jag fick en insikt.:

"När Jag Tänker Då Existerar Mina Tankar."

Varför och vad betyder detta?

Mitt Medvetande verkar liksom bygga upp min värld helt utefter mitt Tillstånd.
Med tillstånd menar jag t.ex mina tankar, sinnesintryck, uppfattningar och idéer, om hur världen framför mig är beskaffad.

I Min Tankevärld så kan jag skapa vad som helst, bara jag Definierar det så Existerar det däri direkt.
Tanken tycks "skapas" Manifesteras/Representeras i min tankevärld av mitt Medvetande så snart jag Definierat (satt ord på) den.

Men jag måste aktivt tänka på något för att det skall Existera i min tankevärld.

"När jag läser/aktivt-tänker-på ordet "sommar" så bl.a känner jag lukten av regn och gräs."

Hur går det till?

...:...

För att tänka sig en "boll" så borde nödvändigtvis "boll" Existera.

Men Varför existerar boll/-ar och vad är det som gör något till en boll?

Definition är svaret på den senare frågan.

Svaret på den första frågan -varför finns bollar- är betydligt svårare att svara på.
Bollar är ju för allt vad vi vet endast definierade av människan som något som är sfäriskt och därav kan rulla.
Sfäriska föremål som kan rulla fanns givetvis innan vi Definierade "bollar", men var alltså inte bollar tidigare.
Bollar Existerar alltså med största sannolikhet endast för att vi medvetet bestämt oss för det, i likhet med sporten fotboll.

Att Definiera något räcker inte heller för att det verkligen skall existera, det måste nämligen också Manifesteras i Universum
Du kan Definiera något som inte existerar i verkligheten, och verkligheten kan bevisligen sakna något för att det inte Definierats.

Existens (Representation) = Presentation (Ord) + Definition (Betydelse)

Men nu skulle vi ju tala om ljuset!

Vad ljus är för någonting har vi idag relativt stora kunskaper om.
Vi vet att ljus är elektromagnetisk strålning vars energi-kvantum är Fotonen.
Detta är alltså människans definition av ljus idag, som vi dessutom erkänner otillräcklig för att uttrycka total sanning.
Den sanna definitionen är alltså för människan obestämd, men har också sedan universums början alltid varit densamma.

Men VARFÖR existerar ljuset?

Mitt svar är att:

Alltså:
För att ljus skall Existera (Representeras) så behöver ljus Definieras (ord) och sedan Presenteras (sägas) av Gud.

Det som ovan kallas Gud är alltså det potentiellt universella medvetande som eventuellt gett upphov till universum.

Universum verkar uppenbarligen vara ett medvetande precis som att din tankevärld är det.
.:.
Medvetande verkar vara nödvändigt för att något alls skall kunna fås möjlighet att existera.
Jag håller inte med. Jag tror vår förmåga att göra variabla simulationer i hjärnan är en rent evolutionär utveckling. Vi kan föreställa oss saker av rena överlevnadsskäl. Jag tror inte det är nödvändigt för att något ska existera.

Citat:
Jag vill påstå att allt ovanstående är förenligt med Indeterminismen och Naturalism, samt även att alla Medvetanden är det.

!Försök att hålla dina redan förutfattade uppfattningar om "Gud" utanför kritik av ovan argumentation.!

Jag förbehåller mig rätten att inte svara på trams från religiösa -kanske framför allt Ateistiska- fundamentalister.
Samt alla andra eller vilka som helst vare sig de kommer med svar jag tycker saknar giltiga motargument eller inte.

Kanske också behöver informera vissa om att mitt användarnamn Negergubbe besitter noll sanningshalt, är varken neger eller gubbe.
Och att alla kommentarer om just detta är högst Off-Topic.

Det som skall diskuteras här är givetvis argumentationen ovan och sannolikheten eller riktigheten i denna.
Vad som är OT eller inte bestämmer slutligen administratörerna.

Jag hoppas och tror att detta skall kunna bli en härlig diskussion som jag finner stort intresse i att diskutera,
Men man vet ju hur det brukar bli med detta här Sveriges största och bästa diskussionsforum.

Slutligen vill jag åter erkänna att min egen oduglighet existerar och påminna er om att inte bara läsa utan också tänka lite.
Min önskan är ändock att detta utkast skall giva någon (förhoppningsvis mig själv också) större kunskap i ämnet.

Tack för din tid och ditt engagemang i frågan! / Negergubbe

Som jag kommenterade innan. Du håller fram mycket osäkerheter och ovisshet som om det var belägg.
Bara för att jag tror att jag existerar betyder det inte att någon gud måste existera.
Citera
2019-02-17, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det hade kunnat fungera, förutom att religiösa förkastar vetenskapen när det passar dem och dogmerna är ofta viktigare för en troende.

När har jag förkastat vetenskapen menar du?
Citera
2019-02-17, 12:51
Medlem
Citat:
Du verkar förkasta evolutionsteorin?
Dessutom (om jag förstått dig rätt) tror du på skapelseberättelsen och syndafloden, t.ex.
Inte för att dessa är motbevisad helt, men det finns inga bra vetenskapliga stöd. Så på ett sätt går du emot det vetenskapliga.
Om jag missförstått din position ber jag om ursäkt.
Citera
2019-02-17, 12:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Om du åsidosätter den vetenskapliga metoden och förespråkar tro eller lutar dig på dogmer kan du ta åt dig.
Om du avsiktligt vägrar ta till dig kunskap och teorier enbart för att det motsäger dogmer kan du ta åt dig.
Citera
2019-02-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hur skulle det vara om du tog reda på lite mer om det du skriver om innan du yttrar dig?
Big bang-teorin påstår endast att all materia kan härledas till en ytterst komprimerad singularitet.
Universum alltså koncentrerat till en extremt tät och ytterst varm punkt som när en gränsnivå uppnåtts ändrade form från ett extremt komprimerat tillstånd till ett från början kraftigt expanderande gasformigt tillstånd. Senare började grupper av gaser bildas, som sedan i sin tur började bli mer kompakta och efterhand som temperaturen sjönk började olika grundämnen att bildas, osv.
Hur kan något som saknar substans (materia) vara tät?
Du förstår ju själv...

(Och om någon materia existerade, vart kom den ifrån?)

Eran big bang theory är bara matematiskt hokus pokus.
Jag kan också säga att man räknar ut siffran 4 genom att 1 + 1 = 2 dividerat med 2 = 1. Då har vi alltså ett. Så tar man tre till ettor och så har man fyra. Då tar man fyra minus noll så får man slutprodukten 4.
Wow! Är jag ett vetenskapligt snille som alla bör lyssna på nu?
Senast redigerad av Bukakekockaburra 2019-02-17 kl. 13:35.
Citera
2019-02-17, 13:18
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Bara för att jag tror att jag existerar betyder det inte att någon gud måste existera.
Du behöver nödvändigtvis Existera som Subjekt för att alls ha möjlighet att påstå dig "tro" något.
Universum har nödvändigtvis en Upphovsman, lika säkert som att din tankevärld har det.

Människan Existerar (Existens=Subjektivitet, Subjekt: Människa) och är ett komplext System av Partiklar (för Människan Presenterade som Objekt). Men människan är långt ifrån ett lika komplext System som Partiklarna själva.
Människan "vet" bara att ljus Existerar därför att deras ögon kan registrera (uppfatta) elektromagnetisk Strålning,
Vi har sen med hjälp av vetenskapliga metoder kommit fram till att de fysiska ljusPartiklarna Existerar (alltså är Subjektiva) (fotoner) och är Kvantum.
Vet du vad det är för något -kvantum? "-Skapare/Bärare/Upprätthållare-" Eller hur Kvantum fungerar?

Hur vi uppfattar att ljus Existerar (och alltså är Subjekt):
Vår värld Existerar (Subjekt) i oss (Re). Vi Representerar den med hjälp av Presentation utifrån PartikelStrålning (Pr) som registreras av våra ögon och sen bearbetas mestadels i Hjärnan och ryggmärgen, som i sin tur kommer Utifrån Partiklar (De) i Universum (Ex).

De + Pr = Re
Pr + De = Re
Re = Pr + De
Re= De + Pr

Existens = Re + Pr + De
Existens = De + Pr + Re

Representation = Skapare
Presentation = Upprätthållare
Definition = Bärare
/
Ex= Du/Gud (Existens)
Re= Din Värld/Guds Värld (Universum)
Pr= Dina Tankar
De = Guds Tankar (det universella medvetandets tankar)
/
Ex (Du) = Representation (Din värld) + Presentation (Dina tankar) + Definition (Guds tankar)
Ex (Gud) = Definition (Guds värld) + Presentation (Guds tankar) + Representation (Din värld)

Given/Självklar Slutsats:

Du (Ex) kommer med anledning av "det Universella Systemet" aldrig att registrera/uppfatta Din Skapare
(Existens = Subjekt) då ni omöjligtvis kan SamExistera i Objektivt perspektiv.

Jag hoppas innerligt att detta blev någorlunda tydligt för dig att uppfatta - om så var fallet är det närmast ett mirakel.

Vad som är Subjekt och vad som är Objekt är alltså Relativt och beroende på vilket Subjekt som frågar.

Att du tror att det är vår "komplexa biologi" som ger upphov till Existens/Varandet - Subjektivitet (Medvetande) och att den i sin tur endast är ett resultat av den "Objektiva lag" (alltså inte Styrt av ett Subjekt=Medvetande) vi kallar Evolution, men vill påstå att ett något så oerhört mycket mer avancerat fysikaliskt system som Kvantum eller för den delen hela Universum inte är Medvetande, det är väl ganska djärvt?

Ingen vettig människa förnekar Evolution, men det är bara idioter som förespråkar den som "sanningen".
Sanning = Objektets egentliga Natur (beskaffenhet/uppbyggnad/struktur/system/subjekt)

Alla Objekt är alltså nödvändigtvis Subjekt - Subjekt består av subjektiva Objekt
Subjekt är alltid Relativa
--:-.-:--
Inte ens Gud kan med säkerhet registrera Att Han Existerar, det är nämligen Relativt

Någorlunda intressanta "Belägg"? Vill du avfärda dem?
Vad har du för "belägg" för att påstå att ovan inte är någorlunda överensstämmande med Verkligheten?
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-17 kl. 14:05.
Citera
2019-02-17, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du verkar förkasta evolutionsteorin?

Evolutionsteorin är en teori, inte vetenskaplig fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Dessutom (om jag förstått dig rätt) tror du på skapelseberättelsen och syndafloden, t.ex.
Inte för att dessa är motbevisad helt, men det finns inga bra vetenskapliga stöd. Så på ett sätt går du emot det vetenskapliga.
Om jag missförstått din position ber jag om ursäkt.

Det finns vetenskaplig stöd för skapelseberättelsen och syndafloden, minst lika mycket stöd som för evolutionsteorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in